Freelancers & Ondernemers

Man man.. neem jij nog nieuwe klanten aan? :D

Vind het wel ambetant dat ik altijd zelf contact moet opnemen met mijn boekhouder voor antwoord op mijn vragen; vrienden van mij hebben zelf veel ervaring met boekhouders en zeggen dat het wel normaal is dat je regelmatig wat moet wachten, maar is dat dan echt altijd zo? Lijkt me beter om dan wat minder klanten aan te nemen of extra personeel om toch iedereen dezelfde service aan te bieden.. Zelfde bij de advocaat, verwacht je antwoord op een bepaalde dag, krijg je gewoon geen feedback. Voor B2B had ik dat niet verwacht :p.
Voorlopig niet echt, dat zou ten koste zijn van andere dossiers die we goed blijven opvolgen.

Moest ik extra personeel vinden en wat minder op dit forum zitten, dan zou het makkelijker zijn ;)
Extra personeel aanwerven, ooh boy welkom in onze sector...

Hier kan ik even niet volgen.
100.000 winst
25.000 aan 25% belasting
75.000 overgedragen winst over
11.250 aan 15% roerende voorheffing
63.750 netto

100.000 winst
20.000 aan 20% belasting
80.000 overgedragen winst over
12.000 aan 15% roerende voorheffing
68.000 netto

68000 - 63750 = 4250
Je uitsparing is dus niet 5000 :)

Je mag ouderschapsverlof opnemen en combineren met bijberoep maar je maakt dan geen aanspraak op de uitkering. Tenzij je ouderschapsverlof fulltime opneemt. Zo heb ik het gedaan. Je blijft dan nog steeds in bijberoep statuut. Van het moment dat je stopt bij de werkgever moet je richting hoofdberoep gaan.

Volgens mij wel 4/5met uitkering:

Teks rva:

Je mag de onderbrekingsuitkeringen in het kader van een thematisch verlof (ouderschapsverlof, verlof voor medische bijstand, palliatief verlof en verlof voor mantelzorg) cumuleren met een zelfstandige activiteit gedurende:

12 maanden als je je prestaties volledig onderbreekt, zelfs als je voordien nog nooit een zelfstandige activiteit hebt uitgeoefend EN;
24 maanden als je je prestaties gedeeltelijk onderbreekt tot de helft of 60 maanden als je je prestaties gedeeltelijk onderbreekt met 1/5 (of 1/10 in geval van ouderschapsverlof), op voorwaarde dat je je zelfstandige activiteit al hebt uitgeoefend tijdens de 12 maanden die het begin van de gedeeltelijke onderbreking voorafgaan.
Nadat je de uitkering 12/24/60 maanden (afhankelijk van het geval) hebt gecumuleerd met een zelfstandige activiteit, verlies je het recht op uitkeringen.

Volgens mij wel 4/5met uitkering:

Teks rva:

Je mag de onderbrekingsuitkeringen in het kader van een thematisch verlof (ouderschapsverlof, verlof voor medische bijstand, palliatief verlof en verlof voor mantelzorg) cumuleren met een zelfstandige activiteit gedurende:

12 maanden als je je prestaties volledig onderbreekt, zelfs als je voordien nog nooit een zelfstandige activiteit hebt uitgeoefend EN;
24 maanden als je je prestaties gedeeltelijk onderbreekt tot de helft of 60 maanden als je je prestaties gedeeltelijk onderbreekt met 1/5 (of 1/10 in geval van ouderschapsverlof), op voorwaarde dat je je zelfstandige activiteit al hebt uitgeoefend tijdens de 12 maanden die het begin van de gedeeltelijke onderbreking voorafgaan.
Nadat je de uitkering 12/24/60 maanden (afhankelijk van het geval) hebt gecumuleerd met een zelfstandige activiteit, verlies je het recht op uitkeringen.

Wanneer verlies je je recht op onderbrekingsuitkeringen?​

Je verliest je recht op onderbrekingsuitkeringen:

• aan het einde van de maximale vergoedbaarheidstermijn of aan het einde van de termijn vermeld in de overeenkomst met je werkgever, behalve als die termijn in onderling overleg wordt verlengd;
  • vanaf de dag waarop je het werk hervat bij dezelfde of bij een andere werkgever;
  • vanaf de dag waarop je arbeidsovereenkomst eindigt;
  • vanaf de dag waarop je een pensioen ontvangt;
  • vanaf de dag waarop je een zelfstandige activiteit aanvat tijdens een volledig ouderschapsverlof in geval van tewerkstelling bij bpost, Proximus, de NMBS of Skeyes;
  • vanaf de dag waarop je een zelfstandige activiteit aanvat tijdens een 1/10, 1/5 of halftijdse ondebreking;
:confused:

Of is dat enkel van toepassing op nieuwe activiteiten?

Je mag ouderschapsverlof opnemen en combineren met bijberoep maar je maakt dan geen aanspraak op de uitkering. Tenzij je ouderschapsverlof fulltime opneemt. Zo heb ik het gedaan. Je blijft dan nog steeds in bijberoep statuut. Van het moment dat je stopt bij de werkgever moet je richting hoofdberoep gaan.
Ik heb 2 jaar 4/5 gewerkt in ouderschapsverlof en uitkering gekregen, terwijl ik actief was in bijberoep.
Die extra dag was ik dan ook altijd aan het werk in bijberoep.

Ik heb 2 jaar 4/5 gewerkt in ouderschapsverlof en uitkering gekregen, terwijl ik actief was in bijberoep.
Die extra dag was ik dan ook altijd aan het werk in bijberoep.
Was dat vroeger ook altijd zo? Ik dacht dat het vroeger niet mogelijk was.
Volgens mij moest je dat melden want de RVA kon retroactief alles terugvorderen.

edit: Ik zie dat het sinds 2019 inderdaad mogelijk is.

Ik denk dat je niet mag: ouderschapsverlof aanvragen 4/5, 130 euro/maand "cashen" en dan de week nadien bijberoep starten.

Je mag wel reeds in bijberoep werken voor minstens 12 maanden en dan ouderschapsverlof aanvragen en de uitkering "cashen".

Ik denk dat je niet mag: ouderschapsverlof aanvragen 4/5, 130 euro/maand "cashen" en dan de week nadien bijberoep starten.

Je mag wel reeds in bijberoep werken voor minstens 12 maanden en dan ouderschapsverlof aanvragen en de uitkering "cashen".
Ja, dan hebben ze de voorwaarden aangepast. Vroeger mocht het niet voor zover ik mij herinner. Des te beter!

Volgend jaar wordt mijn eerste boekjaar dat ik kan gebruik maken van "VVPR-bis" aan 15% RV didivend. Nu mailde mijn boekhouder vandaag dat er sprake is van dat systeem af te schaffen. Dus concreet: dividend aan 15% niet meer mogelijk en dus liquidatiereserve wordt "beste" optie - jammer van de wachttijd uiteraard.

Dit is wel het allereerste wat ik hoor van een mogelijke afschaffing van VVPR-bis... Maar aangezien ze in Brussel op zoek zijn naar geld en het er ook naar uit ziet dat ze in hun eigen vel gaan snijden, wordt alles wel mogelijk natuurlijk... :)

Heeft hier nog iemand al iets opgevangen over een mogelijke afschaffing van VVPR-bis?

Laatst bewerkt:
Volgend jaar wordt mijn eerste boekjaar dat ik kan gebruik maken van "VVPR-bis" aan 15% RV didivend. Nu mailde mijn boekhouder vandaag dat er sprake is van dat systeem af te schaffen. Dus concreet: dividend aan 15% niet meer mogelijk en dus liquidatiereserve wordt "beste" optie - jammer van de wachttijd uiteraard.

Dit is wel het allereerste wat ik hoor van een mogelijke afschaffing van VVPR-bis... Maar aangezien ze in Brussel op zoek zijn naar geld en het er ook naar uit ziet dat ze in hun eigen vel gaan snijden, wordt alles wel mogelijk natuurlijk... :)

Heeft hier nog iemand al iets opgevangen over een mogelijke afschaffing van VVPR-bis?
Er is sprake van een verhoging van de roerende voorheffing in de meest recente nota's ja. Dat is niet 100% hetzelfde als afschaffing van vvpr-bis, maar het komt er wel wat op neer.

In diezelfde nota's zou er ook sprake zijn van een algemene verlaging van de vennootschapsbelasting naar 20%. En als liquidatiereserve de enige optie wordt dan wordt dat geld toch gewoon geleend via bulletkrediet gedurene de wachttijd, een deel beleg je dan.

Is de 'slechte' rekening courant eigenlijk aan te raden als je geld gedurende een periode van een maand of twee wil gebruiken?

In diezelfde nota's zou er ook sprake zijn van een algemene verlaging van de vennootschapsbelasting naar 20%. En als liquidatiereserve de enige optie wordt dan wordt dat geld toch gewoon geleend via bulletkrediet gedurene de wachttijd, een deel beleg je dan.

Is de 'slechte' rekening courant eigenlijk aan te raden als je geld gedurende een periode van een maand of twee wil gebruiken?

Ik zou die methode van bulletkrediet toch niet voor iedere zelfstandige aanraden. Ok, voor de IT'ers nog maar voor ondernemers met personeel of faillisementsgevoeligere sectoren, daar zou ik toch weg van blijven.

Je wil niet failliet gaan terwijl je nog tienduizenden euro aan schulden hebt aan je eigen vennootschap. Je privévermogen wordt dan toch wel aangetast.

Maar meer belastingen betalen is nog veel erger
Hangt ervan af als je investeert natuurlijk. Dividend is 44% belasting (bij 20% vennootschapsbelasting), VVPR-bis is 32% en liquidatiereserve is 31.6%. Dat is dus eigenlijk maar 12% "korting" om 3 jaar te wachten op de uitkering van VVPR-bis (bij de opstart / eerste 3 boekjaren natuurlijk enkel). Als je dus minstens 4% rendement haalt op een gewoon dividend is het al ingehaald, zonder risico dat VVPR-bis afgeschaft zal worden (en je na 3j dan ineens 0% rendement zou hebben); liquidatiereserve is nog heel wat minder interessant, praktisch dezelfde belasting als VVPR-bis maar je geld wel 5j vastzetten.

Ik vind uitkeren als dividend dan toch veel interessanter, zeker in deze tijden van hoge inflatie.

Hangt ervan af als je investeert natuurlijk. Dividend is 44% belasting (bij 20% vennootschapsbelasting), VVPR-bis is 32% en liquidatiereserve is 31.6%. Dat is dus eigenlijk maar 12% "korting" om 3 jaar te wachten op de uitkering van VVPR-bis (bij de opstart / eerste 3 boekjaren natuurlijk enkel). Als je dus minstens 4% rendement haalt op een gewoon dividend is het al ingehaald, zonder risico dat VVPR-bis afgeschaft zal worden (en je na 3j dan ineens 0% rendement zou hebben); liquidatiereserve is nog heel wat minder interessant, praktisch dezelfde belasting als VVPR-bis maar je geld wel 5j vastzetten.

Ik vind uitkeren als dividend dan toch veel interessanter, zeker in deze tijden van hoge inflatie.
of 12% meer belastingen versus 4x 0,84% intresten op uw rekening-courant... (die dan nog eens gespreid is in de tijd)

Engels is imo geen probleem, 20 paginas voor een simpele T&M detachering vind ik wel abnormaal. Best eens laten nalezen door een legal?
Om hier even op terug te komen: ben via via bij een advocaat terecht gekomen die hier ervaring mee heeft en mijn contract gaat checken.

Engels is inderdaad niet ongebruikelijk, maar tegen deze tussenpartij in kwestie heeft hij wel al een proces lopen voor een andere klant.

Om hier even op terug te komen: ben via via bij een advocaat terecht gekomen die hier ervaring mee heeft en mijn contract gaat checken.

Engels is inderdaad niet ongebruikelijk, maar tegen deze tussenpartij in kwestie heeft hij wel al een proces lopen voor een andere klant.
Welke partij is het? Kan maar handig zijn voor anderen hier.

Dat is dus eigenlijk maar 12% "korting" om 3 jaar te wachten op de uitkering van VVPR-bis (bij de opstart / eerste 3 boekjaren natuurlijk enkel).

2 jaar voor je eerste boekjaar en 1 jaar voor je tweede. Toch? Allez, ik neem aan dat je in het begin van een boekjaar toch al geen bulletkrediet gaat nemen op verwachte winst?

Iemand die een logopedist(e) in zelfstandige dienstverband kent? Ik weet dat je ongeveer 25% moet afstaan aan het praktijk. Maar loont het om als zelfstandige te werken ipv in loondienst? Zeer weinig informatie op het internet als ik zo kijk. Terwijl bij veel vacatures het een eis is geworden.

2 jaar voor je eerste boekjaar en 1 jaar voor je tweede. Toch? Allez, ik neem aan dat je in het begin van een boekjaar toch al geen bulletkrediet gaat nemen op verwachte winst?
Ik had begrepen dat je op het einde van je eerste boekjaar (bv. stel je start dit jaar, sluit af in december 2023) ofwel je winst onmiddellijk kan uitkeren als dividend, ofwel de winst reserveert voor VVPR-bis en dan drie boekjaren later kan uitkeren (voor het voorbeeld dus in december 2026). Is dat niet het geval?

Zelfs moest het maar 2 boekjaren schelen, vergeleken met dividend, dan vind ik het nog vreemd dat het lijkt alsof die regeling ook afgeschaft kan worden (heb het hier toch al enkele keren gelezen). Dan bestaat dus de mogelijkheid dat je winst reserveert gedurende drie boekjaren, dat die regeling over enkele jaren wordt afgeschaft en dat je alsnog belast wordt aan het gewone tarief van 30%? :p

Hoe werkt de VVPR-bis eigenlijk in de praktijk? Mag je vanaf het derde boekjaar alle winst uitkeren als VVPR-bis of is het de bedoeling dat je elk jaar opnieuw de gemaakte winst reserveert om uit te keren onder die regeling? Kan ik bv. de eerste 2 boekjaren alles uitkeren als dividend en dan vanaf het derde boekjaar alle winst steeds uitkeren als VVPR-bis?

Terug
Bovenaan