Freelancers & Ondernemers

Plugin hybride nog aan 100% dat is tot 30/06/2023 hé? En is besteldatum die telt?
De kosten van wagen wel, de brandstof niet meer als je besteldatum na 31/12/2022 is.
50% is die dan nog aftrekbaar.

Vandaag mag je wel uw voordeel alle aard verminderen van de verworpen uitgaven dus dat zou die regel nutteloos maken... ik vermoed dat dit dan ook niet meer mag dan :)

Ik ben intussen ook overgeschakeld naar freelance, een keuze waar ik al lange tijd mee in mijn hoofd zat en recent ook geconcretiseerd. Administratief vlotte opstart gekend en via een tussenpartij ook een eerste project binnen van 6 maanden aan 650/dag, meer dan gehoopt zelf.

Heb zelf een finance achtergrond in audit en controlling en zocht hierin verder te gaan. Meerdere voorstellen gekregen en dan voor het inhoudelijk sterkste gegaan of meest leerrijke. Ik zou graag in de toekomst de tussenpartij willen uitschakelen maar voor nu alleszins een makkelijke keuze geweest.
Dat is een zeer mooie rate voor amper 6 jaar werkervaring. Zeker aangezien uw tussenpartij daar nog een marge bovenop rekent, moet al veel chance hebben dat een bedrijf voor een finance profiel met 6 jaar ervaring 800 EUR per dag wil betalen. Well done!

Nee, jij wel? Zou ik wel interessant vinden om te weten welke info ze nodig hebben.
Volgens boekhouder vragen ze broncode. Als je dit kan aanleveren is er weinig mis. Ze hebben 1 iemand die trainingen gaf die een deel van de auteursrechten anders moest taxeren nu.

Ironisch genoeg is die broncode die je moet leveren dus IP dat je verkocht hebt. En zou je dat helemaal niet mogen doorgeven ...

Volgens boekhouder vragen ze broncode. Als je dit kan aanleveren is er weinig mis. Ze hebben 1 iemand die trainingen gaf die een deel van de auteursrechten anders moest taxeren nu.

Ironisch genoeg is die broncode die je moet leveren dus IP dat je verkocht hebt. En zou je dat helemaal niet mogen doorgeven ...
Maar die broncode heb je toch ook nooit meer in je bezit? Want gemaakt via laptop van het bedrijf. Bij ons gaan bv. alle externe mails eerst langs IT security. Dus zelfs geen kans op die mee te nemen. Je zou stukjes kunnen afdrukken, maar toch ook geen heelder boeken.

Maar die broncode heb je toch ook nooit meer in je bezit? Want gemaakt via laptop van het bedrijf. Bij ons gaan bv. alle externe mails eerst langs IT security. Dus zelfs geen kans op die mee te nemen. Je zou stukjes kunnen afdrukken, maar toch ook geen heelder boeken.
Of dat nu gemaakt is via de laptop van de klant of niet, maakt niet uit. Het is niet de eigenaar van de pen, maar de schrijver die de auteursrechten krijgt ;).

Of dat nu gemaakt is via de laptop van de klant of niet, maakt niet uit. Het is niet de eigenaar van de pen, maar de schrijver die de auteursrechten krijgt ;).
Vraag mij af hoe zij gaan weten dat die broncode effectief door u geschreven is. Normaal gezien bevat code dat je schrijft voor een klant geen enkele verwijzing naar de auteur.

Dan nog vermoed ik dat die controleur geen programmeur is en dit zowieso chinees gaat zijn voor hem.

Bij mij bestaat mijn IP uit technische documentatie waarvan sommige delen vertrouwelijk zijn, mag een controleur dat zomaar inkijken?

Trouwens als die per se code wil zien haal ik wel iets van op GitHub, wat weet zo een controleur daar nu van...

Wat een onzin zeg.
Alsof trainingsmateriaal geen IP is. Het is daarom dat je op alle trainingen ook alle materiaal in Powerpoint formaat krijgt. Oh nee, dat krijg je bijna nooit. Het is daarom dat ik dik moet betalen voor trainingsmateriaal dat ik in licentie gebruik. Of dat klanten aanvaarden dat ik voor in-house trainingen enkele honderden euro's vraag per deelnemer voor het materiaal, naast mijn dagprijs.
En broncode kan ik van geen enkele klant geven, want zelfs als ik het geschreven heb op mijn computer, heb ik alles verwijderd. In de meeste contracten staan bedragen van 50.000€ of meer als ik daar tegen zondig.

Wat een onzin zeg.
Alsof trainingsmateriaal geen IP is. Het is daarom dat je op alle trainingen ook alle materiaal in Powerpoint formaat krijgt. Oh nee, dat krijg je bijna nooit. Het is daarom dat ik dik moet betalen voor trainingsmateriaal dat ik in licentie gebruik. Of dat klanten aanvaarden dat ik voor in-house trainingen enkele honderden euro's vraag per deelnemer voor het materiaal, naast mijn dagprijs.
En broncode kan ik van geen enkele klant geven, want zelfs als ik het geschreven heb op mijn computer, heb ik alles verwijderd. In de meeste contracten staan bedragen van 50.000€ of meer als ik daar tegen zondig.
Trainingsmatieraal is IP, maar het geven van de training niet. Bijgevolg ga je nooit aan die 12.5% die de meeste IT'ers gebruiken geraken. Als jij een aparte prijs rekent voor uw trainingsmateriaal, kan je maximum die prijs als IP doorgeven en niet een percentage van uw omzet...

En je geeft het zelf aan he. Je krijgt trainingsmateriaal niet in ppt. Omdat je niet de eigenaar wordt van het trainingsmateriaal. Bijgevolg... is er geen IP verkocht.

Laatst bewerkt:
Trainingsmatieraal is IP, maar het geven van de training niet. Bijgevolg ga je nooit aan die 12.5% die de meeste IT'ers gebruiken geraken. Als jij een aparte prijs rekent voor uw trainingsmateriaal, kan je maximum die prijs als IP doorgeven en niet een percentage van uw omzet...\

En je geeft het zelf aan he. Je krijgt trainingsmateriaal niet in ppt. Omdat je niet de eigenaar wordt van het trainingsmateriaal. Bijgevolg... is er geen IP verkocht.
Je moet het niet zien van mijn bedrijf naar een ander bedrijf, maar van mij persoonlijk naar mijn vennootschap.
Als ik persoonlijk de training niet heb gemaakt, kan mijn vennootschap geen training geven. Dus minder omzet.
Nu zit ik niet aan de 12,5%, redelijk wat minder. En ik heb mijn auteursrechten ook opgesplitst naar een deel voor training en een deel voor projectwerk bij klanten.

Voor een vorige werkgever heb ik een boek geschreven, daar moest ik ook nog een aparte overeenkomst tekenen dat ik mijn rechten op dat boek afstond aan het bedrijf. Hier is dat bedrijf mijn vennootschap.
Net hetzelfde: IP is verkocht van een persoon naar een bedrijf. Net zoals een journalist dat doet.

IP wordt trouwens stelselmatig verboden voor alle consutling kantoren. Bij ons (big four) wordt het afgeschaft vanaf 1 oktober, gezien ruling afgelopen is en nieuwe aanvraag geweigerd wordt. Andere consutlingkantoren zullen dus ook volgen.

Je moet het niet zien van mijn bedrijf naar een ander bedrijf, maar van mij persoonlijk naar mijn vennootschap.
Als ik persoonlijk de training niet heb gemaakt, kan mijn vennootschap geen training geven. Dus minder omzet.
Nu zit ik niet aan de 12,5%, redelijk wat minder. En ik heb mijn auteursrechten ook opgesplitst naar een deel voor training en een deel voor projectwerk bij klanten.

Voor een vorige werkgever heb ik een boek geschreven, daar moest ik ook nog een aparte overeenkomst tekenen dat ik mijn rechten op dat boek afstond aan het bedrijf. Hier is dat bedrijf mijn vennootschap.
Net hetzelfde: IP is verkocht van een persoon naar een bedrijf. Net zoals een journalist dat doet.
Ik hoop voor u dat je uw IP niet doorverkoopt aan uw vennootschap, anders krijg je welgeteld 1x een vergoeding daarvoor. Vanaf dan is uw vennootschap eigenaar van het IP en kan je in uw personenbelasting daar dus helemaal geen speciaal tarief meer voor krijgen.

Bij mij bestaat mijn IP uit technische documentatie waarvan sommige delen vertrouwelijk zijn, mag een controleur dat zomaar inkijken?

Trouwens als die per se code wil zien haal ik wel iets van op GitHub, wat weet zo een controleur daar nu van...
Ja, hij mag ze niet alleen inkijken, hij mag het kopiëren en meenemen. De wet is vrij ruim op dat vlak, het moet en nut hebben om het belastbaar bedrag te bepalen maar da's een vereiste die heel rap voldaan is. Het is niet 100% duidelijk hoe ver ze precies mogen gaan en hoe een ambtenaar dat moet verantwoorden maar het antwoord op je vraag is zeker eerder ja dan nee.

Ik heb effe zoekfunctie gebruikt op forum, maar niks gevonden, dus gooi ik mijn vraag in de groep: Als ik als freelancer een opdracht vind/krijg in Luxemburg, zijn er dan zaken waar ik rekening moet mee houden ?

Ik heb effe zoekfunctie gebruikt op forum, maar niks gevonden, dus gooi ik mijn vraag in de groep: Als ik als freelancer een opdracht vind/krijg in Luxemburg, zijn er dan zaken waar ik rekening moet mee houden ?
Ben niet zeker, maar waarschijnlijk BTW verleggen op de factuur. Is toch zo voor andere Europese landen.

Daarnaast moet je uitkijken of je geen grensarbeider wordt. Weet niet hoe het zit voor Luxemburg, maar voor Nederland betekent dat dat je maximum 182 (of 183) dagen in Nederland mag zijn (prive weekendje in NL telt dus ook mee dacht ik), anders moet je personen belasting betalen in Nederland. Met een leasewagen kan dat vrij nadelig zijn. Misschien is belastingplichtig zijn in Luxemburg weer net voordeliger?

Voor Nederland moet je eigenlijk ook een zorgverzekering nemen mocht je iets overkomen op het werk of van/naar terwijl je in Nederland bent. Ook weer geen idee hoe dat zit voor Luxemburg.

Terug
Bovenaan