En het feit dat wanneer je zonder werkt valt je helemaal niets hebt om op terug te vallen. Als je een huis hebt af te betalen en nog een huishouden met kinderen is dat een te hoge mentale drempel om over te komen.
Tghoh als ge in den IT zit weet ge meestal dat als ge geen halve gare zool zijt dat ge relatief zeer snel aan den bak kunt geraken, zelfs zonder een stevige oorlogskas opgebouwd te hebben. Maar ik begrijp het, mijn madam is ook zo van: mor allée zelfstandige da doede toch ni? Zoveel miserie. Ja als ge der niet echt in zit is het besef soms wel ver en lijkt het voor iemand anders zo'n grote sprong terwijl het in realiteit voor velen is: ik stop, als ge mij wil houden zulde mij vanaf nu moeten inhuren, uurtje factuurtje. Dus feitelijk, zo groot is die sprong niet, ge moet gewoon de ballen hebben om uw baas het te vragen en ook nog eens de opportuniteit spotten.
Mja, je vergeet wel de zelfstandigen die het zout op hun patatten niet verdienen hé.
Je weet wel de DTT der zelfstandigen...
DDT was geen IT-er hé. Als ge het zout op de patatten niet kunt verdienen in den IT dan stopt ge er maar best mee. Day rates van 350 per dag is echt de bare minimum dat ik al gezien heb en dat was van Roemenen en andere buitenlanders. (max. die ik ooit gezien heb was 2500 per dag, en na veel vijven en zessen heeft de klant dat toen effectief betaald) Kan zijn dat ge worst case eens een moeilijke periode kent, maar meestal gaat ge in de huidige markt geen problemen ondervinden.
Competente IT-ers die effectief weten waarover ze spreken zijn schaarser en schaarser aan het worden. Ge komt nu al situaties tegen waarvoor de markt voor een bepaalde technologie beperkt is tot max drie experts beschikbaar in BE, tot zelfs slechts één in heel EMEA. Enkele maanden geleden nog een gesprek gehad met iemand: mijnen enigste kandidaat is een Zwitser en ik kan em niet betalen.
Vergeet ook niet dat veel IT'ers met enige ervaring een hele carriere hebben opgebouwd binnen hun bedrijf als werknemer. Die hebben ook een bovengemiddeld loon, mooie wagen en elke extra legaal voordeel dat je kan bedenken. Die zitten vast in hun gouden kooi, die krijg je daar niet zomaar uit zonder vaste garanties, en het zelfstandig statuut heeft nu eenmaal weinig garanties.
De echte gouden kooien van den IT zitten op de >10k/maand prees. In die gouden kooi hebde gigantisch veel kans dat ge serieus boven uwen oude stand begint te leven en als er dan iets mis loopt, terug gaan is zeer pijnlijk. Van dit type lonen zijn er zeer weinig in de markt en veel kandidaten.
7-10 jaar in den IT aan bovengemiddeld loon, vrouwke dat ook werkt das voor sommigen ook zoiets van: laat mij maar doen. Ik kom rond. Ge ziet ze maar al te goed. Na een tijd zijn er genoeg mensen die ook gewoon maar stoppen met groeien en uitchecken uit "de IT rat race". Super waardevolle werkkrachten, honkvast en betrouwbaar maar na een tijdje ziet ge ze zo echt "moe" worden en moet ge daar aan trekken en sleuren of met stokken slaan om iets bij te leren. Elke nieuwe technologie schieten die in een kramp. Spijtig, want ge zaagt ze 3 jaar geleden nog een serieuze "IT-tijdsrit" rijden. Ik zit nu mid 30, en ik merk dat gigantisch hard nu, veel van mijn gelijke leeftijd ex-collega's, mede studenten en anderen in mijn netwerk ziet ge één na één mentaal uitchecken om nog "above and beyond" te gaan en enige vorm van initiatief ziet ge weg-ebben. Meestal samen met de "ik wordt zelfstandige".
Tevens, mensen die zeer lang hun broekske aan het slijten waren zag ik in het verleden juist wel veel de stap naar zelfstandigheid maken. Staffed bij niet nader vernoemde bank door niet nader vernoemd consultancy bedrijf. Op vrijdag de leasebak inleveren en op maandag bij diezelfde bank terug beginnen als zelfstandige. Heel loepzuiver is het niet maar ik zag het zeer veel toen ik nog full consultancy deed.
Ook al meegemaakt dat een eindklant gewoon iemand op payroll heeft weten overtuigen om zelfstandige te worden en voor hem te komen werken.
Die schijnzelfstandigheid van den IT is juist een serieus drijvende factor in directe werkzekerheid.