Freelancers & Ondernemers

Moet je hier dan maandelijkse terugbetalingen op doen of is dit na 5 jaar in 1 keer te betalen?

Bij een bulletkrediet betaal je in principe enkel interesten gedurende de looptijd en betaal je het kapitaal in 1 keer terug op het einde. Maar je kan ook in het contract laten opnemen dat je de interesten op het einde terugbetaald.

Bij een bulletkrediet betaal je in principe enkel interesten gedurende de looptijd en betaal je het kapitaal in 1 keer terug op het einde. Maar je kan ook in het contract laten opnemen dat je de interesten op het einde terugbetaald.
Dus stel dat (in het onwaarschijnlijke geval) je na 5 jaar negatief staat met je investeringen (een simpele tracker, maar de economie stort helemaal ineen) dan heb je dus wel een probleem als je het niet kan terugbetalen (aan jezelf)?

Dus stel dat (in het onwaarschijnlijke geval) je na 5 jaar negatief staat met je investeringen (een simpele tracker, maar de economie stort helemaal ineen) dan heb je dus wel een probleem als je het niet kan terugbetalen (aan jezelf)?
Dan betaal je enkel de rente en in je vennootschap de overige 5% op je liquidatie, je nam eigenlijk gewoon een voorschot op de uitkering van je liquidatiereserve na 5 jaar.

Misschien al eens gepasseerd hier, maar gezien het lijvige topic (en niet echt tijd alles door te nemen)

1. Voor welke ondernemersvorm hebben jullie gekozen en waarom ?
2. Indien je zou starten als zelfstandige in bijberoep welk ondernemersvorm lijkt het meest aangewezen ?

Vooral gericht naar de IT/security consultants hier

ik heb een CommV.

- Geen notaris
- Geen min bedrag
- Geen beperkte aansprakelijkheid (maar voor IT'er maakt dat minder uit)
- Wel vennootschap

Hoe pakken jullie de indexering van jullie dagtarief aan met het oog op een nieuw contract voor 2023?
In mijn contract staat dat er jaarlijks op 1 januari wordt geïndexeerd op basis van de gezondheidsindex.
Je indexeert dan als volgt: nieuwe dagrate = (initiële dagrate x gezondheidsindex december)/gezondheidsindex van de maand voorafgaand aan de ondertekening van het contract.

De dagrate die je onderhandelt voor uw nieuwe assignment is dan weer afhankelijk van uw eigen marktwaarde maar ik zou daar toch rekening houden met een tariefverhoging aangezien het eerst volgend moment dat je kan indexeren vermoedelijk pas 1 januari 2024 zal zijn. Ik factureer vanaf september op volgende assignment aan zo'n 15% per dag meer.
Ik zou met de huidige brandstofprijzen toch ook proberen een kilometervergoeding te bekomen ;). Leg deze vast conform de wettelijke forfaitaire kilometervergoeding die werkgevers aan werknemers kunnen toekennen, die is immers ook in juli opnieuw geïndexeerd geweest. Tussenpartijen doen daar meestal moeilijker over, maar als je rechtstreeks met de klant onderhandelt lukt dat net wel.

Een 10-15% hoger tarief is inderdaad wenselijk gezien de huidige en verwachte inflatie. Maar de klanten zullen niet happig zijn om dat te betalen natuurlijk, aangezien hun vast personeel ook al zoveel duurder is geworden. Laat staan de andere kosten zoals energie en dergelijke.

In mijn geval loopt dit via een tussenpersoon. Die mogen hun best gaan doen ;-)

Een 10-15% hoger tarief is inderdaad wenselijk gezien de huidige en verwachte inflatie. Maar de klanten zullen niet happig zijn om dat te betalen natuurlijk, aangezien hun vast personeel ook al zoveel duurder is geworden. Laat staan de andere kosten zoals energie en dergelijke.

In mijn geval loopt dit via een tussenpersoon. Die mogen hun best gaan doen ;-)
Als ze bij de gekende spelers aankloppen, welke eigen consultants plaatsen, gaan ze evenzeer op die tariefverhogingen en zelf meer aanlopen. Ik kijk welke dagtarieven die zoals hanteren en zit op mijn niveau daar nog altijd sterk onder. Dat is uw competitief voordeel als freelancer, jij hebt niet die massa overheadkosten aan kantoren/backoffice/marketing/hr/fleetbeheer etc maar kan wel vaak dezelfde ondersteuning bieden.

Als ze bij de gekende spelers aankloppen, welke eigen consultants plaatsen, gaan ze evenzeer op die tariefverhogingen en zelf meer aanlopen. Ik kijk welke dagtarieven die zoals hanteren en zit op mijn niveau daar nog altijd sterk onder. Dat is uw competitief voordeel als freelancer, jij hebt niet die massa overheadkosten aan kantoren/backoffice/marketing/hr/fleetbeheer etc maar kan wel vaak dezelfde ondersteuning bieden.
Meestal betaal je ook wel wat meer voor consultants uit de grote boites omdat er veel inhouse kennis is en bij problemen er meerdere mensen te raadplegen vallen, niet?

Meestal betaal je ook wel wat meer voor consultants uit de grote boites omdat er veel inhouse kennis is en bij problemen er meerdere mensen te raadplegen vallen, niet?
Hahaha, good one.
Je betaalt meer omdat ze doen alsof dat zo is, in praktijk is dat er niet. Heb je ooit al op project gehoord "ahja, ik heb het eens aan onze senior principal xyz consultant gevraagd, en die heeft hier gratis advies gegeven"? :P

Bwa in mijn ervaring is er wel wat kennisdeling en collegialiteit, wat in hetzelfde vakgebied wel waarde heeft.
Projectspecifiek natuurlijk niet.

Of dat die extra premie waard is...

Hahaha, good one.
Je betaalt meer omdat ze doen alsof dat zo is, in praktijk is dat er niet. Heb je ooit al op project gehoord "ahja, ik heb het eens aan onze senior principal xyz consultant gevraagd, en die heeft hier gratis advies gegeven"? :p
Ja, regelmatig indien ze het zelf niet weten (of graag bevestiging willen).
Ook algemener, belangrijke voorstellen/ingrepen werden op vraag van de interne directeur nog eens afgetoetst bij de consultancy boite die er zat. Zat bij mijn weten gewoon in de fee. Tenzij het natuurlijk paar mandagen werk is, of een validatierapport vereist is. Omgekeerd zullen consultants die bij ons zaten wss ook af en toe eens voor een andere klant gewerkt hebben.

In mijn ogen ook de meerprijs niet waard, zeker niet tegenover een kleinere consultancy firma.

Je moet ook denken in die grotere firma's komt dat geld niet uit de zak van de directeur en willen ze zich vooral indekken. Als je bij uw RFI/RFP dan ook nog eens gewoon de 4 grote naast elkaar vergelijkt, zal je weinig verschil zien in de prijs.

In mijn sector spreek ik over consultants als temporary resources via Trifinance en consoorten. Die stemmen net niets intern af. Vaak gaat het zo specifiek over een topic dat die niemand hebben om daar dieper naar te kijken. Je moet bij zo’n mannen vb niet aankloppen met specifiek fiscale topics, bepaalde accounting technische principes etc. Misschien dat die kleine bedrijfsjes kunnen ondersteunen met wat reporting tools maar voor de grotere bedrijven zie ik ze zich niet moeien omdat dat vaker op groepsniveau zeer specifiek wordt uitgewerkt. Als jij daarentegen een big four uw boekhouding van a tot z laat doen, gaan die wel intern bij meer ervaren collega’s raad of een second opinion vragen, als zij daarentegen opnieuw zeer specifiek bij tax collega’s of 1 of andere advisory van een andere afdeling moeten aankloppen, gaan die hun uren aanrekenen ;).

Hahaha, good one.
Je betaalt meer omdat ze doen alsof dat zo is, in praktijk is dat er niet. Heb je ooit al op project gehoord "ahja, ik heb het eens aan onze senior principal xyz consultant gevraagd, en die heeft hier gratis advies gegeven"? :p
Voor de grote audit boites: Zie @iamhollywood hierboven.
Voor de grote consulting spelers: (uit eigen ervaring) ja absoluut wel en effectief all the time. De betere boites drijven net op die kennisdeling en dat zit er in gebakken. Dat wil uiteraard niet zeggen dat elk bedrijf dat doet, noch even goed doet.

Voor de grote audit boites: Zie @iamhollywood hierboven.
Voor de grote consulting spelers: (uit eigen ervaring) ja absoluut wel en effectief all the time. De betere boites drijven net op die kennisdeling en dat zit er in gebakken. Dat wil uiteraard niet zeggen dat elk bedrijf dat doet, noch even goed doet.
Ik heb zelf bij Capgemini gewerkt, en ik had op een gegeven moment zo eens een probleem rond een specifiek topic.
"De community" eens geraadpleegd (lees: 340k werknemers). Van een handvol heb ik antwoord gekregen dat ze wel wouden helpen, maar dat ze dan billable moesten zijn voor die klant...

Hangt natuurlijk af van de verwachting.
Maar op z'n minst waren er dus anderen met de nodige kennis beschikbaar, dat is toch ook al iets.

Met de meeste partijen waar ik mee samenwerk delen we informatie uit collegialiteit. Natuurlijk zijn er zo wel de 'vaste' personen en occasionele nieuwelingen, aka ambitieuze junioren.

Losstaande van recurrente kennisgroep meetings is de stelregel dat een uurtje sparren niet op de bon moet.

Ook hebben sommige een bonus op basis van inzetbaarheid. Als je jaarlijks een paar dagen mist of op intern moet boeken worden die natuurlijk ook niet blijer. Maar op een andere klant boeken en je werk niet gedaan krijgen ook niet natuurlijk. T is een complex spel dat afhangt van de cultuur bij de organisatie en individu. Tot nu toe, vooral, een positieve ervaring hier.

Ik heb zelf bij Capgemini gewerkt, en ik had op een gegeven moment zo eens een probleem rond een specifiek topic.
"De community" eens geraadpleegd (lees: 340k werknemers). Van een handvol heb ik antwoord gekregen dat ze wel wouden helpen, maar dat ze dan billable moesten zijn voor die klant...
Wat @Secj hierboven zegt.
+ Cap ken ik relatief goed, en dat is m.i. inderdaad de slechte leerling op dat vlak (voor hun price point en segment). Bij de meeste "grote" is dat echt wel de verwachting dat ge helpt. Uiteraard binnen de mate van het mogelijke. Geen exacte wetenschap, maar typisch <2u werk = on top / non charged, 4+ is charged, ertussen grijze zone.

Vraagje aan de boekhouders hier (@beryl , @Apelords, alvast merci ;) ):
Mijn boekhouder raadt aan om nu de overstap van BVBA naar BV te doen en dan zoveel mogelijk liquide middelen uit te betalen (incl "Eigen Inbreng"). Omdat in de recente nota's toch vaak sprake is over een verhoging van belastingen daarop.
Wat is jullie visie hier in? Ik vind ook het 1 en andere terug over dat het zelfs als BV zo moet zijn dat uw kapitaal volstort moet zijn, ook al is er niet meer zoiets als "eigen kapitaal" vereist. Hoe zit dat dan juist?

Terug
Bovenaan