Freelancers & Ondernemers

Dat ergens wel, maar 10% is best gigantisch veel voor een klant die al tegen enorme loonkoststijgingen aankijkt. Je kan mogelijk weerwerk verwachten. En stel dat je landt op 5% is dat nog steeds heel proper, want dan blijf je moeiteloos mee met de stijging van de levensduurte :)

Bedrijven onderling gebruiken overigens vaak de Agoria index hiervoor. Die werkt met heel andere getallen.
Hier er nu toch ook 8% bij kunnen lappen zonder veel discussie. Ik kon maar proberen! Afgelopen 6 maanden wel véél shit opgeleverd met resultaten boven de verwachtingen.

Heeft iemand ervaring met de huur van zijn bureau thuis vooruitbetalen?
Mag dit zomaar? Zo ja, komt dit allemaal in één keer in de personenbelasting terecht?
Hoe wordt dit berekend?
Mag men rekening houden met eventuele indexaties van huur?

Heeft iemand ervaring met de huur van zijn bureau thuis vooruitbetalen?
Mag dit zomaar? Zo ja, komt dit allemaal in één keer in de personenbelasting terecht?
Hoe wordt dit berekend?
Mag men rekening houden met eventuele indexaties van huur?
Dat mag volgens mij niet meer. Vroeger (tot 2017?) Mocht dat nog wel.

Dat mag volgens mij niet meer. Vroeger (tot 2017?) Mocht dat nog wel.
Mag nog perfect hoor.

Enige dat vroeger kon was het volledige vooruitbetaalde huurbedrag in 1x in kost nemen in de vennootschap.
Dit kan nu niet meer, je moet de kost spreiden over de looptijd.

Kosten optimaliseren kun je zo dus niet meer doen, wel nog cash optimaliseren want de uitbetaling zelf mag je wel direct volledig doen als je dat wil.

Qua Pb: bijlage bij de aangifte steken met detail en dat je ervoor kiest om in de Pb gespreid te laten belasten.
Dan heb je de jaarlijkse huursom die je in de aangifte Pb aangeeft net zoals je bij een normale verhuur zou hebben.

Stel dat je 500€ huur/maand zou vragen en je wil 5j vooruitbetalen ga je dus aan 500 x 12 x 5j = 30.000€ zitten.
Vroeger kon je die 30.000€ in 1x aftrekken in de vennootschap in het jaar van betaling indien je dit wou.

Nu moet je dit spreiden en dus ook ieder jaar 12 x 500€ = 6.000€ in kosten nemen alsof je een gewoon huurcontract zou hebben.
In de Pb zul je ieder jaar belast worden op die 6.000€.

Met die vooruitbetaling kun je dan wel in 1x die 30.000€ uitbetalen of een rekening courant debet opkuisen,…

Edit: in de goeie tijd was dit inderdaad een handig trucje om een serieuze winst weg te werken indien je iets had om te verhuren ^^

Laatst bewerkt:
Mag nog perfect hoor.

Enige dat vroeger kon was het volledige vooruitbetaalde huurbedrag in 1x in kost nemen in de vennootschap.
Dit kan nu niet meer, je moet de kost spreiden over de looptijd.

Kosten optimaliseren kun je zo dus niet meer doen, wel nog cash optimaliseren want de uitbetaling zelf mag je wel direct volledig doen als je dat wil.

Qua Pb: bijlage bij de aangifte steken met detail en dat je ervoor kiest om in de Pb gespreid te laten belasten.
Dan heb je de jaarlijkse huursom die je in de aangifte Pb aangeeft net zoals je bij een normale verhuur zou hebben.
Ahja, dat kan inderdaad wel. Hier was het destijds de manier om winst in mijn eerste boekjaar weg te werken, en wist enkel dat boekhouder zei dat ik geluk had daarmee :p

Wat met de persoonsbelasting als men dat vandaag doet?
Komt er direct het volledige vooruitbetaalde huurbedrag bij?

In het voorbeeld hierboven dus meteen 30k extra?

Ik betaal 750 / kwartaal, wat veel te veel is voor het weinige werk dat hij momenteel doet (CommV met 2 verkoopfacturen per maand).
Maar ik had ervoor gekozen om met forfait te werken en niet per uur. Hij mag wat proactiever zijn voor dat geld of ik ga toch eens rondkijken. :unsure:
Dat is wel echt heel veel. Ik draai +- 200k omzet per jaar, meerdere internationale klanten dus zowel EUR/USD, auteursrechten, stockopties,.. en ik betaal zo'n 2000 euro per jaar. Heel tevreden ook want hij denkt echt mee en komt ook zelf met voorstellen af tot optimalisatie. Alles is wel online, ik zie mijn boekhouder ongeveer 2 keer per jaar maar eigenlijk is zelf dat niet nodig.

Laatst bewerkt:
En wat in deze situatie:

ik factureer aan 1 klant
die klant stuurt me elke dag gans belgië rond om issues te gaan oplossen en installaties te gaan doen.
Ik kom op geen enkele site meer dan 39 keer per jaar.

vaste tewerkstelling? brandstof is dan voor woonwerkverkeer, zelfs al doe je om 50000 km per jaar op die manier en kom je nooit boven die 40 dagen?

Ik zou akkoord gaan moest ik idd 40 dagen bij die klant in brussel gaan zitten elke dag. Maar bij hem kom ik amper over de vloer.
Ik zat bij mijn vorige klant vaak in die situatie en ik heb mijzelf elke keer forfaitaire dagvergoedingen uitgekeerd.

Wat betalen jullie ongeveer per maand/jaar aan jullie boekhouder?
Ik betaal 150 euro/maand BTW inclusief. Daarmee is alles afgehandeld: BTW-aangifte, aangifte bedrijfsvoorheffing, opstellen en indienen balans vennootschap en aangifte personenbelasting. Ik kan qua kostprijs dus niet klagen als ik hier hoor wat anderen hier betalen.

I
Ik betaal 150 euro/maand BTW inclusief. Daarmee is alles afgehandeld: BTW-aangifte, aangifte bedrijfsvoorheffing, opstellen en indienen balans vennootschap en aangifte personenbelasting. Ik kan qua kostprijs dus niet klagen als ik hier hoor wat anderen hier betalen.
Ik betaal zowat het dubbele voor hetzelfde pakket, misschien toch eens beginnen rondkijken voor wat anders. Grote voorwaarde zou wel zijn dat alles online is, zou nooit nog anders willen eigenlijk.

Terug
Bovenaan