Freelancers & Ondernemers

Eten op zaterdag is ook wel niet zo gek.
Ik heb een vaste dagjob, mijn bijberoep is savonds en in het weekend.
Dus als je 6/7 bezig bent en je klanten ook voornamelijk zaterdag pas vrij zijn is dat te verdedigen.
Betalen met cash of priverekening en achteraf overschrijven is ook niet erg, is zeker niet witwassen.
Je betaald gewoon een factuur/bonnetje dat je inbrengt met de rekening van de zaak, of je dat nu naar dat bedrijf rechtstreeks stuurt of via een terminal of naar je zelf overmaakt is helemaal geen verschil.

Toppie

Maar dat is dan wel pas voelbaar na enkele jaren wanneer je extra geld naast je loon uit je vennootschap kan halen?
Het is meteen voelbaar omdat je minder belastingen moet betalen.
Het geld is aanwezig in de vennootschap en er bestaan genoeg manieren om daar vroeger aan te geraken.
Stel dat je iedere maand 500 euro teveel zou opnemen dan is dit nog maar 6000 op een jaar (debet rekening-courant).

Hoe sneller je begint met de vennootschap, hoe sneller je aan het voordelig tarief effectief kan uitkeren.

Ik dacht dat je nog steeds 'groeiend' bent, dus als je op termijn nog meer winsten maakt dan heb je nog een hoger voordeel met de vennootschap.

Hou wel rekening met hogere opstart- en stopzettingskosten.

Het is meteen voelbaar omdat je minder belastingen moet betalen.
Het geld is aanwezig in de vennootschap en er bestaan genoeg manieren om daar vroeger aan te geraken.
Stel dat je iedere maand 500 euro teveel zou opnemen dan is dit nog maar 6000 op een jaar (debet rekening-courant).

Hoe sneller je begint met de vennootschap, hoe sneller je aan het voordelig tarief effectief kan uitkeren.

Ik dacht dat je nog steeds 'groeiend' bent, dus als je op termijn nog meer winsten maakt dan heb je nog een hoger voordeel met de vennootschap.

Hou wel rekening met hogere opstart- en stopzettingskosten.

Thanks.
Over 2 weken zit ik samen met de boekhouder om alles eens te bekijken.

Toppie

Maar dat is dan wel pas voelbaar na enkele jaren wanneer je extra geld naast je loon uit je vennootschap kan halen?
Je zit ook in een sector waarin het niet ongebruikelijk is om op termijn met personeel te werken (zie BC Signature maar eens...). Persoonlijk lijkt het voor u al wel de moeite om de stap al te zetten.

Je zit ook in een sector waarin het niet ongebruikelijk is om op termijn met personeel te werken (zie BC Signature maar eens...). Persoonlijk lijkt het voor u al wel de moeite om de stap al te zetten.

Dat is zeker waar, al ben ik nog niet klaar om de kwaliteit uit handen te geven door met personeel te gaan werken (zie de grote hehe).
Maar er is natuurlijk wel eenvoudiger werk dat iemand anders kan overnemen.

Maar uiteraard, op een bepaald moment ga ik op mijn plafond geraken, want er zijn maar zoveel uren in een dag die je zelf kan uitvoeren en factureren natuurlijk. Collega die alleen werkt draait rond de 200k omzet met vergelijkbare winstmarges en dat is zowat de limiet wat je als 1 man kan doen.

Wat is eigenlijk een aanvaardbaar uurtarief voor verplaatsing?
Als voorbeeld, stel dat je een garage hebt en ipv dat de klant zijn wagen naar jou brengt ga je die gaan halen.
Reken je dan een gewoon werkuur van 55/60€ of pas je dat aan omdat het toch een ietwat andere activiteit is waarvoor je niet je specialiteit gebruikt.

Wat is eigenlijk een aanvaardbaar uurtarief voor verplaatsing?
Als voorbeeld, stel dat je een garage hebt en ipv dat de klant zijn wagen naar jou brengt ga je die gaan halen.
Reken je dan een gewoon werkuur van 55/60€ of pas je dat aan omdat het toch een ietwat andere activiteit is waarvoor je niet je specialiteit gebruikt.

Ik durf dat inderdaad niet aan te rekenen aan het tarief waarvoor ik zou gaan wrappen.
Met de auto rijden aan 55-60 per uur lijkt me idd wat te veel van het goede.

Ik zou dit eerder rekenen aan 35/u en dan mogelijks 40c per kilometer er bij wordt toch ook regelmatig gedaan.

Ik durf dat inderdaad niet aan te rekenen aan het tarief waarvoor ik zou gaan wrappen.
Met de auto rijden aan 55-60 per uur lijkt me idd wat te veel van het goede.

Ik zou dit eerder rekenen aan 35/u en dan mogelijks 40c per kilometer er bij wordt toch ook regelmatig gedaan.
Anderzijds is dat wel een uur dat je niet je gewone werk kan uitvoeren. Wetende dat je al beperkt bent in tijd, zou ik gewoon het normaal tarief aanrekenen. Ik betaal mijn garagist ook zijn gewone werkuur als hij voor mij naar de technische controle gaat, terwijl dat in de praktijk ook gewoon grotendeels aanschuiven in de file is.

Ik betaal 750 / kwartaal, wat veel te veel is voor het weinige werk dat hij momenteel doet (CommV met 2 verkoopfacturen per maand).
Maar ik had ervoor gekozen om met forfait te werken en niet per uur. Hij mag wat proactiever zijn voor dat geld of ik ga toch eens rondkijken. :unsure:
Sinds ik Billit gebruik en mijn boekhouder er heb kunnen van overtuigen om zijn systeem te integreren heeft die bijna geen werk meer met mijn boekhouding. Ik betaal ongeveer even veel als jij nu, maar hem vragen om 'korting' zou ik niet meteen durven.

Ik doe het persoonlijk nooit. Als ik ga eten is het met mijn vrouw en kinderen en betaal ik privé.
Een kinderschotel op een bonneke is dan ook meteen een red flag eh :p

Ahja zoals gezegd hangt af van controleur wat hij gaat aanvaarden als bewijs.

Een etentje 800€ erin smijten en je factureert een maand erop 20K aan nieuwe klant dan gaat hij dat wel rap aanvaarden.
Iedere maand etentjes van 300€ erin smijten waar je maar 1 klant hebt voor jaren aan een stuk dat gaat natuurlijk argwaan wekken.
Tegenover een aftrekbare kost moet niet een direct aanwijsbare omzet staan eh. Misschien ben jij met iemand gaan eten om te brainstormen rond innovatieve ideeën/een latere samenwerking etc. Ik ga vb regelmatig met collega’s van voorgaande projecten nog eens iets gaan eten/drinken. Dat is uw netwerk actief houden, daar komt vroeg of laat wel nog eens iets uit. Wat bij mij het geval geweest is, door contact te houden ben ik een 2e maal op project geweest en aan een hogere tarief. Mijn toekomstige functie heb ik volledig te danken een goede vriend van mijn partner die als talent sourcer bij 1 van de gekende tussenpartijen werkt. Louter door informeel op een avondje weg te praten rond ambities ging bij hem een belletje rinkelen toen die opdracht bij zijn collega binnenkwam.

In mijn toekomstige rol krijg ik een vast percentage op alle sales die het kantoor binnenhaalt/contractverlengingen. Dan zullen etentjes en klantenbinding er net meer gaan bijhoren.
Eten op zaterdag is ook wel niet zo gek.
Ik heb een vaste dagjob, mijn bijberoep is savonds en in het weekend.
Dus als je 6/7 bezig bent en je klanten ook voornamelijk zaterdag pas vrij zijn is dat te verdedigen.
Betalen met cash of priverekening en achteraf overschrijven is ook niet erg, is zeker niet witwassen.
Je betaald gewoon een factuur/bonnetje dat je inbrengt met de rekening van de zaak, of je dat nu naar dat bedrijf rechtstreeks stuurt of via een terminal of naar je zelf overmaakt is helemaal geen verschil.
Al wat door de vennootschap aan de zaakvoerder wordt terugbetaald moet nu op fiche worden gezet waardoor het sneller een controle zal uitlokken. Rechtstreeks betalingen met de rekeningen van de vennootschap verschijnen niet op fiche. Echter wel in het overzicht van de verworpen uitgaven dus fiscus weet nog altijd hoeveel de vennootschap aan restaurantkosten heeft gedragen.
Sinds ik Billit gebruik en mijn boekhouder er heb kunnen van overtuigen om zijn systeem te integreren heeft die bijna geen werk meer met mijn boekhouding. Ik betaal ongeveer even veel als jij nu, maar hem vragen om 'korting' zou ik niet meteen durven.
Nieuwe software vraagt altijd een inwerktijd. Maar eens het draait komt er wel tijd vrij om korter op de bal te spelen en jou meer tegemoet te komen met tussentijdse rapporteringen en proactief advies.

Tegenover een aftrekbare kost moet niet een direct aanwijsbare omzet staan eh. Misschien ben jij met iemand gaan eten om te brainstormen rond innovatieve ideeën/een latere samenwerking etc. Ik ga vb regelmatig met collega’s van voorgaande projecten nog eens iets gaan eten/drinken. Dat is uw netwerk actief houden, daar komt vroeg of laat wel nog eens iets uit. Wat bij mij het geval geweest is, door contact te houden ben ik een 2e maal op project geweest en aan een hogere tarief. Mijn toekomstige functie heb ik volledig te danken een goede vriend van mijn partner die als talent sourcer bij 1 van de gekende tussenpartijen werkt. Louter door informeel op een avondje weg te praten rond ambities ging bij hem een belletje rinkelen toen die opdracht bij zijn collega binnenkwam.
De vraag is natuurlijk waar je dan een lijn trekt he... Op den duur kan je elke pint op cafe beginnen aftrekken want misschien heb je in de rokersruimte toevallig 30 seconden gebabbeld met iemand met wie je 8 jaar geleden hebt gewerkt. Toch echt een absurd gegeven als je er objectief over nadenkt hoeveel zelfstandigen er de hoekjes en kantjes aflopen door dergelijke kosten in te willen gaan brengen om toch maar prive wat euro's te besparen.

Het is dat het fiscaal stelsel nog niet gunstig genoeg is zeker?

De vraag is natuurlijk waar je dan een lijn trekt he... Op den duur kan je elke pint op cafe beginnen aftrekken want misschien heb je in de rokersruimte toevallig 30 seconden gebabbeld met iemand met wie je 8 jaar geleden hebt gewerkt. Toch echt een absurd gegeven als je er objectief over nadenkt hoeveel zelfstandigen er de hoekjes en kantjes aflopen door dergelijke kosten in te willen gaan brengen om toch maar prive wat euro's te besparen.

Het is dat het fiscaal stelsel nog niet gunstig genoeg is zeker?
Ik heb enkel gezegd dat er niet zoiets bestaat als een ratio aantal klanten/aantal etentjes, niet om elke pint in te brengen. Wou maar zeggen dat voor freelancers het net belangrijk is uw netwerk actief te onderhouden, los van uw directe klanten op een bepaald moment. Ik ben ook freelancer omwille van een passie om te ondernemen/innovatieve ideeën uit te werken, niet om zoveel mogelijk bonnetjes binnen te brengen ;).

Ik heb enkel gezegd dat er niet zoiets bestaat als een ratio aantal klanten/aantal etentjes, niet om elke pint in te brengen. Wou maar zeggen dat voor freelancers het net belangrijk is uw netwerk actief te onderhouden, los van uw directe klanten op een bepaald moment. Ik ben ook freelancer omwille van een passie om te ondernemen/innovatieve ideeën uit te werken, niet om zoveel mogelijk bonnetjes binnen te brengen ;).

Heb ik ook niet gezegd dat het zo is. Enkel als je jaren aan een stuk maandelijks etentjes gaat doen om te netwerken of met klanten en het resultaat is dat je jarenlang maar 1 klant hebt dan gaat een controleur toch eens raar kijken en mss niet alle ingebrachte bonnetjes zomaar aanvaarden :)

Heb ik ook niet gezegd dat het zo is. Enkel als je jaren aan een stuk maandelijks etentjes gaat doen om te netwerken of met klanten en het resultaat is dat je jarenlang maar 1 klant hebt dan gaat een controleur toch eens raar kijken en mss niet alle ingebrachte bonnetjes zomaar aanvaarden :)
Soms ook moeilijk om het aan een 'betalende' klant te linken.
In 1 van mijn opdrachten heb ik een commerciële rol, die klant betaalt mij 5000/maand voor 2d/week voor hem te werken. Nu ga ik tijdens die 2 dagen regelmatig eten met potentiële klanten, die niet voor mezelf zijn. Aan wie link ik die lunch? Aan mijn betalende klant of aan de persoon met wie ik ga eten?

(Ik link het momenteel aan de betalende klant maar hou mijn bonnetjes bij en schrijf er op met wie ik aan tafel zat)

Vraagje over het opnieuw onderhandelen van het dagtarief na verlening.
Verleden jaar ben ik begonnen bij een nieuw klant. Ik ben akkoord gegaan om 20euro onder mijn dagprijs te werken, met de garantie dat er na een verlenging een herziening is van mijn dagtarief.
Nu is in het laatste jaar het leven wel een pak duurder geworden. Is het abnormaal om mijn originele dagprijs te vragen + de index aanpassing?
Concreet: Oud tarief 580 zal dan naar 600 gaan + 7 a 8% van de indexering? Of is een indexering van 8% te onrealistisch om door te rekenen?

Vraagje over het opnieuw onderhandelen van het dagtarief na verlening.
Verleden jaar ben ik begonnen bij een nieuw klant. Ik ben akkoord gegaan om 20euro onder mijn dagprijs te werken, met de garantie dat er na een verlenging een herziening is van mijn dagtarief.
Nu is in het laatste jaar het leven wel een pak duurder geworden. Is het abnormaal om mijn originele dagprijs te vragen + de index aanpassing?
Concreet: Oud tarief 580 zal dan naar 600 gaan + 7 a 8% van de indexering? Of is een indexering van 8% te onrealistisch om door te rekenen?
Ik ben dit alleszins wel van plan. Indexering was overigens wel mondeling al ter sprake gekomen bij overeenkomst. al zal mijn klant toendertijd onmogelijk hebben kunnen inschatten dat de indexering 8 a 9% zou bedragen

Mijn klant gaat zijn prijzen naar zijn klanten ook verhogen met de index... en zijn personeel krijgt de index ook. Hoef me dus in januari niet schuldig te voelen om er 8-10% bij te kletsen.

Besef wel dat als zelfstandige een verhoging van 10% een prive netto verhoging van een stukje meer dan 10% betekent.

600 naar 660 = 9500/jaar netto prive erbij.

Besef wel dat als zelfstandige een verhoging van 10% een prive netto verhoging van een stukje meer dan 10% betekent.

600 naar 660 = 9500/jaar netto prive erbij.

Hangt dat niet samen met de cultuur die er heerst - als iedereen het doet? Het feit dat het nu om een grote aanpassing gaat lijkt me eerder een voordeel dan een nadeel te zijn om het 100% door te rekenen - 2% lijkt me moeilijker dan 10%.

Hangt dat niet samen met de cultuur die er heerst - als iedereen het doet? Het feit dat het nu om een grote aanpassing gaat lijkt me eerder een voordeel dan een nadeel te zijn om het 100% door te rekenen - 2% lijkt me moeilijker dan 10%.

Dat ergens wel, maar 10% is best gigantisch veel voor een klant die al tegen enorme loonkoststijgingen aankijkt. Je kan mogelijk weerwerk verwachten. En stel dat je landt op 5% is dat nog steeds heel proper, want dan blijf je moeiteloos mee met de stijging van de levensduurte :)

Bedrijven onderling gebruiken overigens vaak de Agoria index hiervoor. Die werkt met heel andere getallen.

Terug
Bovenaan