Freelancers & Ondernemers

Bestaat daar geen forfait voor dat je kan gebruiken, misschien eventueel 'kantoormateriaal' of iets dergelijks ? Dit zou een hoop tijd en moeite uit sparen om telkens die bonnetjes apart te laten afrekenen en te laten inboeken.
Is toch gewoon een factuurke vragen aan de kassa? Is een hout/bouwcenter/doehetzelf/speciaalzaak waar ik dit ga halen, niet de supermarkt.
Is maar een factuur zoals een ander, daar is een boekhouder geen minuten aan bezig.
Zit ook gewoon direct in billit met alle informatie beschikbaar, en dat wordt in de resultatenrekening inderdaad onder onderhoudsproducten/klein materiaal/kantoortoebehoren geboekt.

Wat betalen jullie ongeveer per maand/jaar aan jullie boekhouder?
Ik betaal 750 / kwartaal, wat veel te veel is voor het weinige werk dat hij momenteel doet (CommV met 2 verkoopfacturen per maand).
Maar ik had ervoor gekozen om met forfait te werken en niet per uur. Hij mag wat proactiever zijn voor dat geld of ik ga toch eens rondkijken. :unsure:

Hoeveel euro geven jullie uit aan restaurantbezoekjes per maand? Ooit al problemen met gehad?
Ik heb al een paar keer met privé betaalkaart betaald en boekhouder vermeldde overlaatst dat de fiscus hier tegenwoordig sneller over valt omdat deze onkosten op een specifieke fiche terechtkomen.
Zou enkel het geval zijn als je met privé betaalkaart betaalt.

Hoeveel euro geven jullie uit aan restaurantbezoekjes per maand? Ooit al problemen met gehad?
Ik heb al een paar keer met privé betaalkaart betaald en boekhouder vermeldde overlaatst dat de fiscus hier tegenwoordig sneller over valt omdat deze onkosten op een specifieke fiche terechtkomen.

Wat bedoel je met "privé betaalkaart betaald"?

Ik had vorig jaar 'slechts' 12 lunches en de boekhouder zei dat ik gerust wat meer mocht doen. Nu zijn we halverwege het jaar en zit ik aan een 40tal lunches. :unsure:

Ik had vorig jaar 'slechts' 12 lunches en de boekhouder zei dat ik gerust wat meer mocht doen. Nu zijn we halverwege het jaar en zit ik aan een 40tal lunches. :unsure:

je mag zeker zijn dat bij controle enkele sowieso eruit worden gesmeten. Dat lijkt een standaardhandeling.
Ook goed opletten welke dagen je het doet. Lunches zijn altijd beste maar opletten met weekends en feestdagen.
Grote groepen zijn ook altijd een moeilijk geval. Beste is 2 tot max 4.

je mag zeker zijn dat bij controle enkele sowieso eruit worden gesmeten. Dat lijkt een standaardhandeling.
Ook goed opletten welke dagen je het doet. Lunches zijn altijd beste maar opletten met weekends en feestdagen.
Ik werk in de sport, dus kan iets vlotter iets gaan eten met klanten op vrijdagavond en zaterdagavond.
Recent had ik een resto met 8 gedaan op een vrijdagavond. Een maand later factureer ik aan die "klant" €20k dus dan zou ik dit toch moeten kunnen rechtvaardigen in een gesprek bij controle?

Hoe meer ik hier lees hoe meer ik het gevoel krijg dat ik veel te weinig profiteer van mijn vennootschap :D

Waarom zou iemand zijn "kaart vergeten"?

Is er een verschil tussen meteen betalen met de kaart van de zaak en betalen met privé om dan later over te schrijven?

Ik werk in de sport, dus kan iets vlotter iets gaan eten met klanten op vrijdagavond en zaterdagavond.
Recent had ik een resto met 8 gedaan op een vrijdagavond. Een maand later factureer ik aan die "klant" €20k dus dan zou ik dit toch moeten kunnen rechtvaardigen in een gesprek bij controle?

Al controle gehad?
Al van meerdere gehoord dat alle maaltijden van weekends direct werden eruit gesmeten. Eruit smijten is relatief hé het is gewoon volledig op de kost van je zaak dan zonder van je kosten.

Kunnen verdedigen met een factuur nadien is altijd super :)

Al controle gehad?
Al van meerdere gehoord dat alle maaltijden van weekends direct werden eruit gesmeten. Eruit smijten is relatief hé het is gewoon volledig op de kost van je zaak dan zonder van je kosten.

Kunnen verdedigen met een factuur nadien is altijd super :)

Maar hoe bewijs je dat die factuur bij dat eten hoort?
Zo kan ik elk maand es gaan eten met vrienden een dag of 4 voor ik mijn maandfactuur maak :lol:

Ken iemand die lunches correct inbracht volgens het boekje. Altijd met klanten. Nooit de kantjes ervan afgereden.

Bij controle werd dan 1/3 verworpen met de mededeling dat ze dat altijd zo doen omdat er teveel van geprofiteerd wordt.

Gevolg: alle mogelijke privélunches worden vanaf nu ook ingeboekt.

Fiscus oogst wat men zaait...

Hoe meer ik hier lees hoe meer ik het gevoel krijg dat ik veel te weinig profiteer van mijn vennootschap :D

Waarom zou iemand zijn "kaart vergeten"?

Is er een verschil tussen meteen betalen met de kaart van de zaak en betalen met privé om dan later over te schrijven?
Goh, ik profiteer zelf veel te weinig buiten dat ik vaak ga eten. 80% van wat ik inbreng zijn ook echte business lunches, occassioneel ga ik wel eens met mijn vriendin eten in de week en dan breng ik dat ook in.

Het vergeten van de kaart is natuurlijk bijna geld witwassen en iets riskanter lijkt me.
Gaan eten met vrienden, persoonlijk betalen en iedereen cash/overschrijven naar u. "Kaart vergeten", BTW bon gebruiken en terugbetalen naar uw persoonlijke rekening. Heb ik denk ik 1x gedaan.

@bassie82 nog geen controle gehad, ook nog maar 1,5 jaar freelancer.

Zo kan ik elk maand es gaan eten met vrienden een dag of 4 voor ik mijn maandfactuur maak :laugh:
Bewijzen kan je dat nooit, tenzij de klant dat ook gaat beamen.
Ik ga eind dit jaar 60k gefactureerd hebben aan 1 klant, 60k aan een andere. Dan kan ik toch wel elke maand eens gaan eten met beide klanten om ze te bedanken voor het vertrouwen en de toekomst te bespreken?

Ik haal veel meer uit een lunch dan uit een online meeting. Zo werkt het nu eenmaal.

Bewijzen kan je dat nooit, tenzij de klant dat ook gaat beamen.
Ik ga eind dit jaar 60k gefactureerd hebben aan 1 klant, 60k aan een andere. Dan kan ik toch wel elke maand eens gaan eten met beide klanten om ze te bedanken voor het vertrouwen en de toekomst te bespreken?

Ik haal veel meer uit een lunch dan uit een online meeting. Zo werkt het nu eenmaal.

Maw het hangt volledig af van de goodwill van de controleur. Als je al controle krijgt.

Zo kan ik elk maand es gaan eten met vrienden een dag of 4 voor ik mijn maandfactuur maak :laugh:

Ahja zoals gezegd hangt af van controleur wat hij gaat aanvaarden als bewijs.

Een etentje 800€ erin smijten en je factureert een maand erop 20K aan nieuwe klant dan gaat hij dat wel rap aanvaarden.
Iedere maand etentjes van 300€ erin smijten waar je maar 1 klant hebt voor jaren aan een stuk dat gaat natuurlijk argwaan wekken.

Of een goede band opbouwen met een lokaal resto die dan vriendelijk wat bonnetjes (van in de week) bijhoud (in het hol van pluto waar ik woon is dat geen probleem in elk geval, net zoals korting bij cash betalen), ze zullen een deel verwerpen - maar so what, alle extra is meegenomen.

Groepen moet je idd wat creatiever zijn - ideaal als je zaak een product verdeeld - dat moet immers voorgesteld worden tijdens een productvoorstelling, laten samenvallen met 5/10/15 - jarig bestaan - niet bijster veel mogelijkheden maar te schikken naar communie/huwelijk en als je bedrijf wat groter is kunnen daar ook wat taxiritten en fancy hotelovernachtingen of verblijf in kasteel bij.

Geen idee of het kan voor een freelancer maar de zaakvoerder heeft hier een inbouw -espressoapparaat voor zijn privé keuken gekocht (Miele - kleine 3000 €), zogezegd voor de zaak - uiteraard brute pech want effectief controle, reactie zaakvoerder: dat spel even uit zijn keuken gehaald en bovenop het aanrecht van de keuken op het werk geplaatst - reactie belastingen: geen probleem, het staat er. Maar zou een freelancer dat effectief niet kunnen inbrengen - zelfs al staat zo een toestel in de privé keuken - als het kantoor in de eigen woning is?

Terug
Bovenaan