Freelancers & Ondernemers

Ofwel verhuur je uw privé wagen aan de vennootschap (met voordeel alle aard dan), breng je zo alle onkosten (huur, verzekering, verkeersbelasting) en brandstof in.

Ofwel reken je een kilometerforfait aan met de effectieve beroepsmatige kilometers (forfaitair +- 0,42 per kilometer of volgens eigen berekening).
Let op woonwerk verplaatsing (40-dagenregel) is geen beroepsverplaatsing.
Deze kilometerforfait is ook te beperken volgens de fiscale aftrekbaarheid van uw wagen.

Er is geen woonwerk verplaatsing, main job is van thuis, alle ritten zijn naar locaties van klanten. Het zijn natuurlijk klanten van mijn klant. Ik kan dus niet factuurgewijs bewijzen dat ik die dag/maand op die locatie ben geweest.

Er is geen woonwerk verplaatsing, main job is van thuis, alle ritten zijn naar locaties van klanten. Het zijn natuurlijk klanten van mijn klant. Ik kan dus niet factuurgewijs bewijzen dat ik die dag/maand op die locatie ben geweest.
Dan hou je best een rittenadministratie bij (wel een lastig werkje...)

Dan hou je best een rittenadministratie bij (wel een lastig werkje...)

Goh ja, als dat moet, dan moet het hé.
't Is maar tijdelijk.

edit: was es aan het kijken naar een app of iets dergelijks, ben op RouteVision uitgekomen. Offerteke aangevraagd. (zou vanaf 3,5 per maand al kunnen)

Laatst bewerkt:
Bestaat er hier -of elders- een FAQ/Guide voor mensen die overwegen van loondienst naar freelance te gaan?
De sociale secretariaten hebben allemaal wel een pagina hierover (Google is your friend)

Securex: https://www.securex.be/nl/publicaties/ebooks/freelancer-worden
Xerius: https://www.xerius.be/nl-be/zelfstandig-worden/je-voorbereiding/freelancer-worden

In het kort:
- Zorg ervoor dat je werk hebt, of toegang tot werk hebt
- Plan in wat je jaarlijkse noodzakelijke kosten zijn + wat je wil verdienen (inclusief SZ, belasting,...)
- Bereken je benodigde uur/dag tarief adhv een gemiddeld aantal werkdagen/uren (https://www.xerius.be/bnc/app/nl/dagtarief/eenmanszaak)
- Toets bovenstaande af met de werkelijkheid

Bvb: als je 100k nodig hebt voor kosten + loon per jaar, zal je een 200 dagen aan 500 euro/dag moeten werken. Vergeet daarin geen marge voor ziekte, problemen, overhead,... Als dat realistisch is qua prijs en workload kan je ervoor gaan.

Een boekhouder zal fundamenteel hetzelfde doen wanneer hij een businessplan helpt opmaken, maar veel gedetailleerder qua kostenposten etc

Ofwel verhuur je uw privé wagen aan de vennootschap (met voordeel alle aard dan), breng je zo alle onkosten (huur, verzekering, verkeersbelasting) en brandstof in.

Ofwel reken je een kilometerforfait aan met de effectieve beroepsmatige kilometers (forfaitair +- 0,42 per kilometer of volgens eigen berekening).
Let op woonwerk verplaatsing (40-dagenregel) is geen beroepsverplaatsing.
Deze kilometerforfait is ook te beperken volgens de fiscale aftrekbaarheid van uw wagen.
Vreemd... Moet de werkgever dan opvragen met welke privéauto (CO2-uitstoot) een werknemer rijdt als hij een kilometervergoeding wil betalen? Hoe gaat de fiscus controleren met welke auto een werknemer effectief gereden heeft?

Vreemd... Moet de werkgever dan opvragen met welke privéauto (CO2-uitstoot) een werknemer rijdt als hij een kilometervergoeding wil betalen? Hoe gaat de fiscus controleren met welke auto een werknemer effectief gereden heeft?
Er is een reden waarom heel wat bedrijven gewoon foert zeggen tegen de autofiscaliteit, er een slag in slaan en de fiscus het zelf laten uitrekenen als ze willen dat het juist is.

Hangt er van af.
Een woon-werkvergoeding wordt fiscaal aanzien als een bezoldiging (staat ook zo op de loonfiche).

Een kilometervergoeding voor een dienstverplaatsing is aftrekbaar volgens de CO2 uitstoot.

Er is een reden waarom heel wat bedrijven gewoon foert zeggen tegen de autofiscaliteit, er een slag in slaan en de fiscus het zelf laten uitrekenen als ze willen dat het juist is.
Zelfs meer en meer boekhoudkantoren wegen de autofiscaliteit kosten/baten af voor hun klanten. Eenvoudig voor freelancers en kleine ondernemingen met een beperkt wagenpark. Voor grote spelers loopt dit meestal automatisch, maar alles tussenin vaak zeer complex.

Dergelijke situaties horen wij dan vaak: Marc reed met wagen A, maar heeft bij het vertrek van Jos zijn wagen B gekregen omdat die groter was, maar dit is 4 maand later pas aan HR doorgegeven waardoor VAA van Marc fout is berekend. En Mieke van de boekhouding wist dit ook niet waardoor alle bonnetjes van Marc nog voor wagen A zijn geboekt. En owja trouwens ook de facturen van vervangwagen C voor Marc zijn op deze van A geboekt omdat dit maar voor één weekje ging zijn maar uiteindelijk 2 maanden is geworden.
En bij een bedrijf met enkele 10-tallen tot honderd(en) wagens heb je zo verschillende verhalen waardoor dit praktisch bijna niet haalbaar is en er vaak een "praktische" oplossing gekozen word.

Collega was zo tijdje geleden blij nadat de fiscus, na 1 dag gegevens verzamelen, en 1 dag rekenen tot de conclusie kwam dat er een 500EUR meer in verworpen uitgaven was opgenomen dan dat moest. Hij heeft de eis tot aanpassing (positief voor belastingplichtige) bij finale afwikkeling van de controle maar laten vallen om enkele andere kosten aanvaard te krijgen.

Bij de big 4 werd voor grote vennootschappen bijna altijd een pragmatische aanpak genomen. (Overzicht van alle company cars hun aftrekbaarheid en dan alle autokosten pro rata verdelen).

Bij de big 4 werd voor grote vennootschappen bijna altijd een pragmatische aanpak genomen. (Overzicht van alle company cars hun aftrekbaarheid en dan alle autokosten pro rata verdelen).
Inderdaad en in niet Big 4 omgeving maar ook bij de iets minder "grote" vennootschappen zie je dit omwille van de complexiteit meer en meer.

Eens een niet freelance post in deze thread 🤭

Binnenkort eens samenzitten met de boekhouder.

Ben nog eenmanszaak en nu 1e jaar hoofdberoep bezig.

Ik plan 120k omzet te draaien met 40k winst.

Vanaf wanneer is het interessant om een vennootschap te beginnen?

Ik keer mezelf nu gewoon 1600 euro uit per maand, wat geen kost is natuurlijk in eenmanszaak. De rest gaat opzij voor de belastingen he, want veel meer is er jammergenoeg nog niet over natuurlijk 😬

Als vennootschap betaal je dan minder belastingen, maar je 1600€ loon kost je dan ook wel 2500€ of meer? Dus das op jaarbasis ook al 10k die weg is.

Dus op het einde van de rit scheelt dat toch allemaal zo heel veel niet?

Natuurlijk die 10k zit in kosten dan waardoor ik eigenlijk zo goed als geen winst zou overhouden en bijna geen belastingen zou betalen?

Edit: ik wil wel graag zoveel mogelijk naar prive halen ook.

Als ik een vennootschap ben kan ik mijn garage, werkplaats verhuren aan mezelf? Dat is de volledige benedenverdieping van mezelf.

Nu heeft dat geen nut aangezien toch alles in PB zit en dus effen uitkomt

Laatst bewerkt:
Situatieschets:
Vriendin start binnenkort als freelancer en zal hiermee tussen de 80 en 90k euro aan omzet draaien.

Vaste kosten zijn ruwweg als volgt:
- boekhouder : 4K / jaar
- auto : 6k / jaar ( type VW golf)
- benzine : 3k / jaar
- opleidingen : 4k / jaar
- verzekeringen : 1k / jaar
- telecom: 1k/ jaar
- vennootschapsbijdrage : 340 euro/ jaar

Totaal dus 19,34k euro.

Vraag is of men uitgaande van deze situatie best voor een vennootschap of eenmanszaak gaat ? Er is persoonlijk geen hoge bezoldiging nodig en dus veel ruimte voor fiscale optimalisatie.

Boekhouder raadt vennootschap aan maar dit is mogelijks omdat hij dan een hogere vergoeding kan aanrekenen?

Wat denken jullie?

Situatieschets:
Vriendin start binnenkort als freelancer en zal hiermee tussen de 80 en 90k euro aan omzet draaien.

Vaste kosten zijn ruwweg als volgt:
- boekhouder : 4K / jaar
- auto : 6k / jaar ( type VW golf)
- benzine : 3k / jaar
- opleidingen : 4k / jaar
- verzekeringen : 1k / jaar
- telecom: 1k/ jaar
- vennootschapsbijdrage : 340 euro/ jaar

Totaal dus 19,34k euro.

Vraag is of men uitgaande van deze situatie best voor een vennootschap of eenmanszaak gaat ? Er is persoonlijk geen hoge bezoldiging nodig en dus veel ruimte voor fiscale optimalisatie.

Boekhouder raadt vennootschap aan maar dit is mogelijks omdat hij dan een hogere vergoeding kan aanrekenen?

Wat denken jullie?
Ja zelf bij een omzet van 80k spaar je netto tussen de 700 en 900 euro per maand uit.
Die 4k boekhouder kost voor een eenmanszaak is wel enorm hoog.

Eens een niet freelance post in deze thread 🤭

Binnenkort eens samenzitten met de boekhouder.

Ben nog eenmanszaak en nu 1e jaar hoofdberoep bezig.

Ik plan 120k omzet te draaien met 40k winst.

Vanaf wanneer is het interessant om een vennootschap te beginnen?

Ik keer mezelf nu gewoon 1600 euro uit per maand, wat geen kost is natuurlijk in eenmanszaak. De rest gaat opzij voor de belastingen he, want veel meer is er jammergenoeg nog niet over natuurlijk 😬

Als vennootschap betaal je dan minder belastingen, maar je 1600€ loon kost je dan ook wel 2500€ of meer? Dus das op jaarbasis ook al 10k die weg is.

Dus op het einde van de rit scheelt dat toch allemaal zo heel veel niet?

Natuurlijk die 10k zit in kosten dan waardoor ik eigenlijk zo goed als geen winst zou overhouden en bijna geen belastingen zou betalen?

Edit: ik wil wel graag zoveel mogelijk naar prive halen ook.

Als ik een vennootschap ben kan ik mijn garage, werkplaats verhuren aan mezelf? Dat is de volledige benedenverdieping van mezelf.

Nu heeft dat geen nut aangezien toch alles in PB zit en dus effen uitkomt
Bij deze cijfers wint een vennootschap met ongeveer 350 netto per maand.

Klein vraagje.

Ik heb een nieuwe wagen besteld maar die komt pas binnen een vijftal maanden aan.

Een vriend van mij zou me zijn privéwagen kunnen huren maar hij is particulier en heeft geen btw nummer.

Kan ik hem toch betalen met mijn zaak? Zo ja, hoe ?

Alvast bedankt!

Terug
Bovenaan