Freelancers & Ondernemers

Simpel gezegd, stel ik koop een tv op de bv en wordt verworpen. Dan moet ik van privé naar bv het volledig bedrag van de tv storten
Als het gewoon verworpen is wordt het toegevoegd aan de belastbare winst van je vennootschap, maar als het gezien wordt als een privé uitgave zal het normaal als een VAA belast worden in je personenbelasting. Da's alvast de standaard methode, sommige controleurs doen het anders, bvb berekenen hoeveel het in de PB zou kosten en dat verrekenen in de VenB of het toevoegen aan de rekening courant maar ik denk dat controleurs nu wel steeds minder zelf te zeggen hebben hoe ze het willen oplossen en de opgelegde methode moeten volgen.

Als het gewoon verworpen is wordt het toegevoegd aan de belastbare winst van je vennootschap, maar als het gezien wordt als een privé uitgave zal het normaal als een VAA belast worden in je personenbelasting. Da's alvast de standaard methode, sommige controleurs doen het anders, bvb berekenen hoeveel het in de PB zou kosten en dat verrekenen in de VenB of het toevoegen aan de rekening courant maar ik denk dat controleurs nu wel steeds minder zelf te zeggen hebben hoe ze het willen oplossen en de opgelegde methode moeten volgen.
Op zich ook gewoon logisch. Het wordt in essentie gewoon belast aan de voet die het had moeten belast worden...

Wat is het verschil tussen een verworpen uitgaven en een privé uitgave?
Dat is zoals een hospitalisatieverzekering:
verworpen uitgave: de kost is niet aftrekbaar (dus via verworpen uitgaven), maar het is wel met vennootschapsgeld betaalt en dus voordeliger
privé uitgave: betaalt met netto uitgekeerd geld

Wat is het verschil tussen een verworpen uitgaven en een privé uitgave?
verworpen uitgave is als het geen aftrekbare beroepskost en het bij de belastbare winst geteld wordt. Dat kan zijn omdat er een wettelijke beperking is, bvb restaurantkosten zijn altijd maar voor 69% aftrekbaar dus wordt 31% toegevoegd aan de verworpen uitgaven en anderzijds kan het gaan om kosten die, meestal volgens de fiscus, niet gedaan zijn om een inkomst te verwerven en daarom niet aftrekbaar zijn, bvb een jacht die de vennootschap koopt maar waar er duidelijk geen intentie is om er geld aan te verdienen.

Als er echter ook kan aangetoond worden dat de kost gedaan wordt voor iemand met een arbeidsrelatie met de vennootschap zoals de bedrijfsleider dan zullen de kosten normaal als VAA toegevoegd worden aan de personenbelasting van die persoon. (prive uitgave was een wat te ruim begrip strikt genomen, want als het bvb een privé uitgave is van de kinderen van de vennootschap dan is zoiets niet altijd mogelijk)

Laatst bewerkt:
Daar gaan ze niet moeilijk over doen. Is nu ook niet de grote kost om over te vallen.

Mijn ventilator staat eigenlijk altijd aan mijn bureau, gebruik die nergens anders. Is zo’n dysontoestel dat kan koelen en warmen. In de winter zet ik die op als ik wat te koud heb, als je stilzit heb je des te sneller koud.
Werkt zo'n Dyson goed? Lijkt mij eerder dat ge betaalt voor het design en dat één van 50 euro ook goed genoeg is :p Ik wou ene aanschaffen via de vennoot maar een ventilator van 300 euro lijkt mij beetje te veel van't goeie :unsure:

Werkt zo'n Dyson goed? Lijkt mij eerder dat ge betaalt voor het design en dat één van 50 euro ook goed genoeg is :p Ik wou ene aanschaffen via de vennoot maar een ventilator van 300 euro lijkt mij beetje te veel van't goeie :unsure:
Ik ben daar echt tevreden van. Puur als ventilator is zo ene met een waterreservoir denk ik beter maar ik vind de combo ventilator/warmer de max. Hij warmt de ruimte zeer snel. Ik ga na onze verhuis sowieso ene bij kopen via de vennootschap, dien komt dan in den bureau en dien dat ik nu heb (ooit privé gekocht) gaat dan naar de badkamer. In ons nieuw huis hebben we vloerverwarming, denk dat ik dan in tussenseizoen al rapper dat verwarmingske aan de bureau ga opzetten of zelf de bureau ermee bijwarmen in de winter. Ga dan ene nemen met die anti-allergie module omdat ik wel snel verkouden ben van ventilators.

3 maand bezig op eerste opdracht, contract wordt telkens per 3 maand verlengd en heb al bevestiging gekregen om tot november te mogen blijven. Echter recent een beter aanbod gekregen van andere partij van €175 extra per dag. Opzegtermijn is 1 maand. Is jobhoppen ook negatief als freelancer, of moet ik mij hier minder zorgen om maken?

Daar moet je echt niet van wakker liggen, zeker niet als freelancer. Bij consulting draait het eigenlijk alleen om ervaring en referenties.

3 maand bezig op eerste opdracht, contract wordt telkens per 3 maand verlengd en heb al bevestiging gekregen om tot november te mogen blijven. Echter recent een beter aanbod gekregen van andere partij van €175 extra per dag. Opzegtermijn is 1 maand. Is jobhoppen ook negatief als freelancer, of moet ik mij hier minder zorgen om maken?
Als je dat echt jarenlang elke paar maanden gaat doen kunnen ze daar wel eens vragen over stellen, tenminste als de klant een langere termijn relatie voor ogen heeft. Maar om dat af en toe eens te doen is het geen probleem. Ze gaan gewoon akkoord met de clausule (en ze hebben ze misschien zelf in het contract gezet), dus dan moeten ze ook niks zeggen als ge er gebruik van maakt.

Ofwel wordt je op je huidige opdracht onderbetaald ofwel heb je hier een mooie deal beklonken. In ieder geval wel het overwegen waard en aangezien het contract elke 3 maanden afloopt kan je dit toch ergens verantwoorden.

Ofwel wordt je op je huidige opdracht onderbetaald ofwel heb je hier een mooie deal beklonken. In ieder geval wel het overwegen waard en aangezien het contract elke 3 maanden afloopt kan je dit toch ergens verantwoorden.
Onderbetaald was ook mijn eerste gedacht. :) Voor 175 euro per dag meer zou ik een switch toch sterk overwegen. Ik heb zelf zo ooit een sprong van 100 euro per dag meer kunnen maken en toen besefte ik pas dat ik eigenlijk te laag zat bij de vorige opdracht (was achteraf gezien gelukkig maar een korte periode).

Ik zou ook nooit een contract van slechts 3 maanden aannemen. Is te kort vind ik persoonlijk, liever 6 maanden minimum voor toch iets meer zekerheid. Anders zit het "moeten" vinden van een nieuwe opdracht te hard in 't achterhoofd altijd. Ik heb wel ooit in bedrijven gezeten waar externen altijd maar een contract hadden van 2 of 3 maanden en veel freelancers (die er al langer zaten) zijn daar toen vertrokken, omdat ze vroegen voor een langduriger contract en niet kregen. Maar daar doet iedereen met wat hij of zij wil natuurlijk.

175 euro is op jaarbasis 27K netto in uw privézakken. Ofwel loonsverhoging van 2300 euro netto per maand.

Dan moet je imo al enorm sterke redenen hebben om dat niet te doen.

175 euro is op jaarbasis 27K netto in uw privézakken. Ofwel loonsverhoging van 2300 euro netto per maand.

Dan moet je imo al enorm sterke redenen hebben om dat niet te doen.
Absoluut, als je zo'n verhoging kan krijgen zonder dat er enorme nadelen aan vast hangen (continu buitenland ofzo), gewoon doen.

Onderbetaald was ook mijn eerste gedacht. :) Voor 175 euro per dag meer zou ik een switch toch sterk overwegen. Ik heb zelf zo ooit een sprong van 100 euro per dag meer kunnen maken en toen besefte ik pas dat ik eigenlijk te laag zat bij de vorige opdracht (was achteraf gezien gelukkig maar een korte periode).

Ik zou ook nooit een contract van slechts 3 maanden aannemen. Is te kort vind ik persoonlijk, liever 6 maanden minimum voor toch iets meer zekerheid. Anders zit het "moeten" vinden van een nieuwe opdracht te hard in 't achterhoofd altijd. Ik heb wel ooit in bedrijven gezeten waar externen altijd maar een contract hadden van 2 of 3 maanden en veel freelancers (die er al langer zaten) zijn daar toen vertrokken, omdat ze vroegen voor een langduriger contract en niet kregen. Maar daar doet iedereen met wat hij of zij wil natuurlijk.
Eigenlijk kom ik nog zelden opdrachten tegen die max 3 maanden duren. Toch niet bij serieuze opdrachten en niet het genre ‘bouw mij snel eens een app voor mijn Excel sheet uit te filteren’. Bij de grotere klanten begin je pas na 3 maanden een zicht te krijgen hoe de boel een beetje in elkaar steekt. Dat ze een contract telkens om de 3 maanden verlengen is gewoon om een stok achter de deur te houden, enerzijds om de druk hoog te houden en anderzijds om snel van een externe af te raken als het budget het niet meer toelaat.

Misschien moet je eerst met je huidige tussenpartij spreken? Als het over hetzelfde type job en klant gaat, zal het verschil zich eerder in hun marge zitten ipv de prijs die de klant betaalt, en daar valt over te onderhandelen. Uiteindelijk ligt het grootste probleem bij hen, want zij hebben niks meer te verkopen.

Spijtig genoeg zijn er veel partijen die telkens focussen op nieuwe freelancers, die dan na 3 maanden tot dezelfde conclusie als jou komen.

situatie:

vennootschap zonder firmawagen, ook dus geen VAA. Wegens 100% homeoffice en privé amper km te doen heb ik 3 jaar geleden de firmawagen niet vervangen en heb ik hem in de privé over gehouden. Normaal ging ik iets nieuw kopen maar met de hele covid affaire heb ik de boot afgehouden.

Wat doet er zich voor: een nieuw project waarbij ik een pak meer op de baan ga zijn. Volgens wat ik hoor van het team waar ik terechtkom gaat er op jaarbasis toch een 20-25k zeker gereden worden.

Plannen waren er om sowieso elektrisch te gaan rijden maar delivery times zijn enorm hoog. Hoe kan ik best die benzine kosten toch nog recuperen voor die professioneel gereden km?

Worst case wacht ik 1 jaar op de EV en heb ik 4000-5000 euro brandstof aan mijn been met de huidige prijzen en een gemiddeld verbruik tussen de 8-10 liter). In te brengen als onkost? kmvergoeding met rit registratie?

situatie:

vennootschap zonder firmawagen, ook dus geen VAA. Wegens 100% homeoffice en privé amper km te doen heb ik 3 jaar geleden de firmawagen niet vervangen en heb ik hem in de privé over gehouden. Normaal ging ik iets nieuw kopen maar met de hele covid affaire heb ik de boot afgehouden.

Wat doet er zich voor: een nieuw project waarbij ik een pak meer op de baan ga zijn. Volgens wat ik hoor van het team waar ik terechtkom gaat er op jaarbasis toch een 20-25k zeker gereden worden.

Plannen waren er om sowieso elektrisch te gaan rijden maar delivery times zijn enorm hoog. Hoe kan ik best die benzine kosten toch nog recuperen voor die professioneel gereden km?

Worst case wacht ik 1 jaar op de EV en heb ik 4000-5000 euro brandstof aan mijn been met de huidige prijzen en een gemiddeld verbruik tussen de 8-10 liter). In te brengen als onkost? kmvergoeding met rit registratie?

Delivery times voor Tesla wagens zijn iets eerder rond de zes maand op dit moment, moest dat ook goed zijn :)

situatie:

Ofwel verhuur je uw privé wagen aan de vennootschap (met voordeel alle aard dan), breng je zo alle onkosten (huur, verzekering, verkeersbelasting) en brandstof in.

Ofwel reken je een kilometerforfait aan met de effectieve beroepsmatige kilometers (forfaitair +- 0,42 per kilometer of volgens eigen berekening).
Let op woonwerk verplaatsing (40-dagenregel) is geen beroepsverplaatsing.
Deze kilometerforfait is ook te beperken volgens de fiscale aftrekbaarheid van uw wagen.

Terug
Bovenaan