Freelancers & Ondernemers

Bij de oprichting van mijn BV heb ik een "aanvangsvermogen" gestort (enkele duizenden euro's).

Ondertussen ben ik al enkele jaren bezig en is het eigenlijk niet meer nodig om dat "aanvangsvermogen" in de vennootschap te houden.

Mag/kan ik dat aanvangsvermogen gewoon terug overschrijven naar mijn privérekening of moet dat toch uitgekeerd worden als dividend?

(Vraag ook gesteld aan boekhouder, maar dat is niet de snelste in zijn reageren - gewoon ook benieuwd wat anderen met dat "aanvangsvermogen" gedaan hebben na enkele jaren activiteit.)

Bij de oprichting van mijn BV heb ik een "aanvangsvermogen" gestort (enkele duizenden euro's).

Ondertussen ben ik al enkele jaren bezig en is het eigenlijk niet meer nodig om dat "aanvangsvermogen" in de vennootschap te houden.

Mag/kan ik dat aanvangsvermogen gewoon terug overschrijven naar mijn privérekening of moet dat toch uitgekeerd worden als dividend?

(Vraag ook gesteld aan boekhouder, maar dat is niet de snelste in zijn reageren - gewoon ook benieuwd wat anderen met dat "aanvangsvermogen" gedaan hebben na enkele jaren activiteit.)
Indien beschikbaar (zie uw oprichtingsakte) kan je het belastingsvrij uitkeren mits toepassing van de dubbele balanstest.

Is dat niet gewoon rekening courant?

Weet je als freelancer hoeveel schakels er tussen jou en de eindklant zitten?
Meestal wel, maar niet uit het contract ofzo je weet dat gewoon snel wanneer je op project werkt.
Nu is het meestal wel 1 of 2, maar meer dan 2 is eerder uitzonderlijk.

Stozuiger mss wel maar voor een zakloos type is bv. het aankopen van de filters niet echt bij de haren getrokken.

Zelfs een stofzuiger?

Is dat niet een beetje overdreven als IT freelancer die niet echt een dedicated bureau heeft maar gewoon thuis werkt?
Ik heb ook een tweede stofzuiger op de zaak gekocht. Een steelstofzuiger om snel tussendoor mijn kantoor eens op te kuisen. Moet ik niet altijd met die grote zware gewone stofzuiger liggen sleuren.
De poetsvrouw kuist 1 keer per week gans het huis, op eigen privékosten. Tussendoor moet er al eens gestofzuigd worden. Ik schaamte mij die enkele keren dat ik klanten of leveranciers op mijn kantoor moest ontvangen en het niet echt netjes lag. Dus nu snel eens met de steelstofzuiger er door en done. Time is money voor een zelfstandige ;).

Hop, mijn eerste klant is ook binnen.
Ik neig om mijzelf een loon van €2000 bruto uit te keren elke maand.
Dit zou al mijn privé kosten moeten dekken, en haal ik er iets uit dan kan ik dat gelijk welk moment doen tegen 30% :)

Hop, mijn eerste klant is ook binnen.
Ik neig om mijzelf een loon van €2000 bruto uit te keren elke maand.
Dit zou al mijn privé kosten moeten dekken, en haal ik er iets uit dan kan ik dat gelijk welk moment doen tegen 30% :)
30% dan bedoel je een dividend?
Dan is het niet uithalen aan 30% maar aan 44% (100% - 20% -30%) en dus niet zo verstandig.

30% dan bedoel je een dividend?
Dan is het niet uithalen aan 30% maar aan 44% (100% - 20% -30%) en dus niet zo verstandig.

tzal meer dan die 20% zijn want aan 2k bruto zit je nog een eind van de minimumbezoldiging voor verlaagde vennootschapsbelasting.

en daar maken ze dus openlijk reclame mee op facebook hé...

de fiscus zal es goed meekijken

280487863_23850169191120786_3433257977257054401_n.jpg

Kan detail niet zien. Geen zin om mijn gegevens daar achter te laten.
Het komt erop neer dat je vastgoed mag kopen met uw IPT (en een zwembad=vastgoed) en dat je een bulletkrediet mag nemen om een hoger bedrag te lenen.

Ze adviseren wel om dat eerst te doen voor een opbrengsteigendom zodat je een positieve cashflow krijgt waardoor uw bank u ook wel geld gaat willen lenen voor een zwembad...

Het komt erop neer dat je vastgoed mag kopen met uw IPT (en een zwembad=vastgoed) en dat je een bulletkrediet mag nemen om een hoger bedrag te lenen.

Ze adviseren wel om dat eerst te doen voor een opbrengsteigendom zodat je een positieve cashflow krijgt waardoor uw bank u ook wel geld gaat willen lenen voor een zwembad...

Ach zo.

Maar het schept dus wel weer de perceptie bij het publiek van de frauderende zelfstandige.

Terug
Bovenaan