Freelancers & Ondernemers

Hoeveel betalen jullie voor een verzekering BA als IT'er?
Ca 500 voor 1 miljoen dekking.

Sowieso loont het de moeite (qua tijd en kost) om gewoon een makelaar te zoeken die je vertrouwt en die alles te laten regelen van verzekeringen. Ik kreeg er alvast betere voorwaarden door en 't heeft me niks van tijd gekost om overal dezelfde offerte te vragen.

Mijn vriendin gaat voor de eerste keer factureren naar haar klant (ziekenhuis) als psychologe.
Nu kwam ze met de vraag af "moet ik er middagpauze aftrekken? Of telt da mee in mijn uurtarief?"
Ter info, ze neemt bijna nooit echt pauze..het is eten aan de bureau en voor het werk bezig zijn. Heel zelfden naar de cafetaria en daar iets eten.

Dus is het dan 8u factureren..of 7,36u?

Wat zegt haar contract? mijn zegt werkdagen van 8u, dus factureer ik 8u. Soms werk ik meer soms minder. Halve dag is 4u, soms is dat meer, soms minder....

Iemand bij Xerius?
Mijn boekhouder is vorig jaar gestopt wegens ziekte en heeft haar kantoor verkocht aan een andere boekhouder. Nu stelt die de vraag om over te stappen van Liantis naar Xerius, wegens gemakkelijker voor hen.
Is enkel voor loonberekening van mezelf en SVAPZ. Liantis rekent 3,95%, Xerius 3,05% ( laagste op de markt), dus dat lijkt wel voordeliger.

Mijn boekhouder heeft me geregistreerd bij Xerius. Maar ik begin pas op 01/08 dus kan er nog niet veel over zeggen.

Iemand bij Xerius?
Mijn boekhouder is vorig jaar gestopt wegens ziekte en heeft haar kantoor verkocht aan een andere boekhouder. Nu stelt die de vraag om over te stappen van Liantis naar Xerius, wegens gemakkelijker voor hen.
Is enkel voor loonberekening van mezelf en SVAPZ. Liantis rekent 3,95%, Xerius 3,05% ( laagste op de markt), dus dat lijkt wel voordeliger.
Los van die % kost maakt het voor u weinig uit.
Zelf vind ik Xerius of Acerta veruit de makkelijkste.

De aanwervingsvergoeding zal bij Liantis mss hoger liggen ;)

Iemand bij Xerius?
Ik ben bij Xerius, eigenlijk niks slecht over te zeggen. Uiteindelijk is dat een sociale kas als een ander.

Stel dat je eind deze maand een vennootschap opricht en tot eind dit jaar geen loon uitkeert (reden irrelevant), kan je dan begin volgend jaar een loon van 45.000 uitbetalen gespreid over bvb de eerste 3 maanden en de rest van het jaar geen loon meer uitkeren? Lijkt me identiek aan 45.000/12 per maand te betalen of mis ik iets?

Laatst bewerkt:
Stel dat je eind deze maand een vennootschap opricht en tot eind dit jaar geen loon uitkeert (reden irrelevant), kan je dan begin volgend jaar een loon van 45.000 uitbetalen gespreid over bvb de eerste 3 maanden en de rest van het jaar geen loon meer uitkeren? Lijkt me identiek aan 45.000/12 per maand te betalen of mis ik iets?
45.000 is altijd op jaarbasis ongeacht de duurtijd van uw eerste boekjaar en ongeacht van wanneer je het uitkeerd.
Je kan bv. ook éénmalig een tantieme van 45.000 uitkeren om zo te voldoen aan de voorwaarde van het verlaagde tarief.

Merk ook op dat je de eerste 4 boekjaren vrijgesteld bent van deze bezoldigingsvoorwaarde voor het verlaagde tarief (tenzij verderzetting van een eenmanszaak).

Helemaal identiek zal het niet zijn, want personenbelasting loopt over een kalenderjaar.

Zijn er hier freelancers wiens partner ook freelancer is? Zijn er voordelen aan samen vanuit dezelfde vennootschap te werken? Of kan je best elk een vennootschap hebben?

Zijn er hier freelancers wiens partner ook freelancer is? Zijn er voordelen aan samen vanuit dezelfde vennootschap te werken? Of kan je best elk een vennootschap hebben?
Mijn partner werkt ook voor de vennootschap, ze is ook aandeelhouder. Een vennootschap leent er zich juist toe om er met meerdere voor te werken.

Stel dat je 30-40 dagen per jaar op verplaatsing in het buitenland voor Bedrijf A een opdracht doet.
Bedrijf B doet jou een voorstel voor hetzelfde werk en betaalt 30% meer dagvergoeding.

In bedrijf A zit een heel goede sfeer en zij zijn wereldtop.
Bedrijf B doet het iets minder goed en de sfeer binnen het bedrijf is daardoor wel een vraagteken.
Bedrijf B heeft wel een héél groot budget en wil grote stappen zetten en één en ander veranderen, vandaar de zoektocht naar nieuwe werkrachten.

Wat zouden jullie doen?
Sfeer binnen het bedrijf is wel belangrijk aangezien je soms langer dan een week 24/24 bij elkaar bent...

Terug
Bovenaan