Freelancers & Ondernemers

Ik zou eerst de markt eens aftasten om te kijken hoe snel je een opdracht kan hebben. In mijn branche moet je meestal vrij snel kunnen opstarten (liever gisteren dan vandaag) dat is eventueel lastig te combineren met een opzegperiode.
Als je weet dat er voldoende marktpotentieel is kan je uw ontslag geven en starten met de opstart van uw vennootschap. Zorg dat je financieel wat reserve hebt, uw eerste factuur wordt immers pas 15 à 30 dagen na een maand werken betaald, dan ben je al snel 2 maand verder terwijl je bij uw opstart toch redelijk wat kosten hebt.

In principe kan je wel al een contract tekenen met de vermelding 'vennootschap in oprichting'. Uw BTWnummer zal immers pas beschikbaar zijn vanaf het verlijden van de notariële akte.

Zelf heb ik een stockwagen gekozen welke ik nu lease. Een korte termijn huurwagen wou men toen niet meer aanbieden omdat ze in het verleden veel problemen gekend hebben bij startende ondernemingen. Ik had het geluk dat de wagen die ik wou bestellen praktisch in de toonzaal stond, vandaag kan dat al wat lastiger worden als je dacht aan een elektrische of hybride wagen. Mijn huidige lease loopt binnen 20 maanden al af, heb de aanbeveling gekregen om zeker een jaar voor einddatum de nieuwe al te bestellen.
Mijn gsm heb ik privé gekocht, heb het toestel van mijn laatste werkgever voor een appel en een ei kunnen overnemen. Laptop heb ik altijd al van de klant gehad, zelf had ik wel al een oudere privélaptop die ruim voldoende is voor hetgeen ik die gebruik.

Hier ook te werk gegaan zoals hierboven. Gezocht naar een project en van zodra dit rond was de vennootschap opgericht. Beginnen bij mijn werkgever was geen optie gezien de contractors policy (cooling off period na 6 m)

Ik heb mijn privé gsm en laptop overgekocht met de vennootschap. Mijn privé wagen verhuur ik aan de vennootschap.

2000 overhouden met een dagtarief van 400 is zever.

Snel gerekend met een sterke rekentool en volgende gegevens:
Dagtarief x 220 werkdagen
Autokosten: 9000 per jaar (uitgaande van een fiscaal vriendelijke wagen)
Diverse onkosten: 7500 (echte onkosten, dus geen optimalisaties : wat al veel is)
Extra jaarlijkse kosten indien vennootschap: 2000 (hogere administratiekost)
Alleenstaande zonder kinderen ten laste

Geen rekening gehouden met vele optimalisaties zoals IPT/VAPZ/... uiteindelijk zijn dit kleine besparingen/optimalisaties tegenover niets doen.

(Maandelijks netto na afrekening van alle kosten/belastingen/sociale bijdragen)

Dagtarief 300
Indien eenmanszaak: 2.033
Indien vennootschap: 2.701

Dagtarief 400
Indien eenmanszaak: 2.730
Indien vennootschap: 3.947 (dus die x10 regel klopt hier nog steeds)

Dagtarief 500
Indien eenmanszaak: 3.467
Indien vennootschap: 5.194

Dagtarief 600
Indien eenmanszaak: 4.249
Indien vennootschap: 6.441

Dagtarief 700
Indien eenmanszaak: 5.094
Indien vennootschap: 7.647
Maar hoe ga je hier van bruto naar netto? Dat is toch niet door alles maandelijks puur uit te keren als loon? Heb je in deze berekening misschien gekeken naar een combinatie van 45k als loon + de rest op het einde van het boekjaar uitkeren als dividend en dan het totaal gedeeld door 12?

Over die 45k gesproken, iemand een idee waarom mijn boekhouder 48k gebruikt in zijn berekeningen? Dacht eerst dat ik het verkeerd had verstaan maar iedereen binnen dat kantoor hanteert blijkbaar die 48k.

Maar hoe ga je hier van bruto naar netto? Dat is toch niet door alles maandelijks puur uit te keren als loon? Heb je in deze berekening misschien gekeken naar een combinatie van 45k als loon + de rest op het einde van het boekjaar uitkeren als dividend en dan het totaal gedeeld door 12?

Over die 45k gesproken, iemand een idee waarom mijn boekhouder 48k gebruikt in zijn berekeningen? Dacht eerst dat ik het verkeerd had verstaan maar iedereen binnen dat kantoor hanteert blijkbaar die 48k.
Dat is inderdaad 45k loon + de rest via dividend en dan /12...

48k lijkt me niet correct, wetgeving is gewoon 45k.

Zijn er hier mensen die ipv VAA werken met 70-30%? Mijn boekhouder kwam daarmee met af om het hoge VAA te vermijden van bepaalde wagens. 70% van de autokosten wordt door de vennootschap betaald en 30% prive.

Ik kon hier geen wetgeving of adviezen over vinden, daarom wou ik hier eens informeren.

Zijn er hier mensen die ipv VAA werken met 70-30%? Mijn boekhouder kwam daarmee met af om het hoge VAA te vermijden van bepaalde wagens. 70% van de autokosten wordt door de vennootschap betaald en 30% prive.

Ik kon hier geen wetgeving of adviezen over vinden, daarom wou ik hier eens informeren.
Vergelijkbaar met een eigen bijdragen aan uw voordeel alle aard.
En waarom 70%? Lijkt me enorm veel tenzij je een vertegenwoordiger bent ofzo?
Je moet een uitgebreide rittenadministratie bijhouden om te bewijzen dat 70% uw effectief beroepsmatig gebruik is.
Woon-werkverkeer is een privé verplaatsing net zoals 40x naar dezelfde plaats rijden.

https://www.wolterskluwer.com/nl-be/expert-insights/car-expenses-deduction-benefit

70% als in 5/7de. (5 dagen werkweek en 2 dagen weekend als prive)

En er moest niets bewezen worden voor beroepsmatig gebruik gezien er met een forfait wordt gewerkt.

70% als in 5/7de. (5 dagen werkweek en 2 dagen weekend als prive)

En er moest niets bewezen worden voor beroepsmatig gebruik gezien er met een forfait wordt gewerkt.
Zoals je zelf al min of meer aangaf, dat is helemaal geen wettelijk forfait.
Als je iedere dag van thuis naar hetzelfde kantoor gaat, heb je 0% beroepsmatige kilometers.

Je spreekt met uw werkgever af op welke datum je de switch maakt en zorgt dat het ontslag dan op de juiste moment gebeurt.
Ik heb eerst mijn vennootschap opgestart als bijberoep, dan kan je al die dingen al kopen/bestellen. Auto zal je misschien kunnen overkopen van je werkgever (anders ga je eentje uit stock ofzo ergens moeten kopen).

Mijn werkgever laat mij weten dat dit juridisch voor problemen kan zorgen (RSZ).
En dat ik beter in bijberoep begin voor een periode van 3 maand.
Zijn hier contra argumenten voor , of is dit tamelijk vaag?

Mijn werkgever laat mij weten dat dit juridisch voor problemen kan zorgen (RSZ).
En dat ik beter in bijberoep begin voor een periode van 3 maand.
Zijn hier contra argumenten voor , of is dit tamelijk vaag?
Starten in bijberoep zonder uzelf loon uit te keren inderdaad (dan moet je dus geen RSZ betalen). Maar je kan wel al alles aankopen dat je nodig gaat hebben.

Hoe gaat zo'n controle van de fiscus er eigenlijk aan toe?
Bij mij hebben ze dat een tweetal maand op voorhand aangekondigd via mail en ik moest tegen een bepaalde datum alle gevraagde stukken klaar leggen want ze kwamen ze ophalen.
  1. Aankoopfacturenboek + facturen
  2. Verkoopfacturenboek + facturen
  3. Dagontvangstenboek + verantwoordingsstukken
  4. Inventarisboek
  5. BTW-documenten
  6. Bewijsstukken van alle in rekening gebrachte kosten
  7. Alle rekeninguittreksels van de beroepsmatige rekeningen alsook de saldi van de privérekeningen
  8. Afschrijvingstabellen.
Indien mogelijk mogen volgende journalen en historieken per mail reeds doorgestuurd worden:
  • Aankoopjournalen
  • Verkoopjournalen
  • Diverse journalen
  • Historieken van de algemene rekeningen
  • Historieken van de leveranciers.
Een maand later is die dan terug gekomen om dit te bespreken en moest ik al dan niet bepaalde zaken verklaren.

Dit is dan intern aan een functiewijziging gekoppeld en ik moet zorgen dat ik ook regelmatig aan een andere partij factureer.
Hoe gaat dit dan in zijn werk? Kan mij moeilijk voorstellen dat er veel klanten zijn die maar 1 keer in de 3 maand (of hoe frequent het ook is bij u) een dienst van enkele uren nodig hebben? Of gaat het dan over een dag per week voor andere klant(en)?

Mijn privé wagen verhuur ik aan de vennootschap.
Heb ik eens bekeken, maar dat lijkt me over het algemeen voor bvb een IT consultant toch niet interessant.
Tenzij je net opstart natuurlijk.
Rij je 1km privé, dan moet je ook VAA betalen en welk voordeel heb je dan om te verhuren? Vermits woon-werkverkeer privé verkeer is in België, lijkt me dat niet interessant.
Voor een loodgieter die iedere dag ergens anders werkt, is dat iets anders.

Heb ik eens bekeken, maar dat lijkt me over het algemeen voor bvb een IT consultant toch niet interessant.
Tenzij je net opstart natuurlijk.
Rij je 1km privé, dan moet je ook VAA betalen en welk voordeel heb je dan om te verhuren? Vermits woon-werkverkeer privé verkeer is in België, lijkt me dat niet interessant.
Voor een loodgieter die iedere dag ergens anders werkt, is dat iets anders.
Ik heb dat gedaan om op te starten. Maar kan je inderdaad weinig winst uit halen ofzo.

Terug
Bovenaan