Freelancers & Ondernemers

Hoeveel keert iedereen zichzelf uit per maand? Dus qua nettoloon, onkostenvergoeding, maaltijdcheques en huur kantoorruimte?

Ik wil me puur nettoloon 2000 euro uitkeren maar ik verschoot wat van de fiscale druk.
18000 bruto per jaar (ongeveer hetzelfde bedrag netto met verhuur van bureauruimte en onkostenvergoeding).
Alle winst is dus belast aan 25% maar netto is dit voordeliger (ik kan geen gebruik maken van auteursrechten en heb geen ipt/vapz/gewaarborgd inkomen).

IP afschaffen betekent dat één van de belangrijkste redenen om jaarlijks 45k aan brutoloon uit te keren weg valt, dus dan ga je daar weer een verschuiving krijgen naar minder loon en meer uitkeren via VVPRbis en liquidatie. Wanneer VVPRbis ook sneuvelt ga je dan een massale verschuiving krijgen naar liquidatie.
Dat is al vaak gezegd maar kan iemand nu met 100% zekerheid vertellen of dat is?

Mijn interpretatie is eerder dat de regel is dat je je brutoloon niet specifiek aantoonbaar mag aangepast hebben om te profiteren van auteursrecht != 45k. 45k lijkt eerder een Duimregeltje in de acceptabele zone.

Maar keer je jezelf al 20jaar 10k uit, mag dat dus ook lijkt mij. Als je als payroller naar freelance gaat is dan nog onduidelijker maar kom.

Eveneens lijkt het dat er limiet bestaat op wat je mag uitkeren als IP op basis van de omzet van de vennootschap. Maar dat doet er in deze kwestie niet toe.

Wat lectuur:

Specifiek Art. XI 184. (Er zijn meerdere methoden):

vergoeding uit te keren in verhouding tot zijn inkomsten

Staat dus niks specifieks in.

je hoeft daarvoor geen 45k uit te keren. Minder mag ook, maar moet minstens evenveel zijn als winst.
Dus als je vb 30k belastbare winst hebt, dan is 30k loon (incl vaa, ...) voldoende.

"Minstens één van de bedrijfsleiders krijgt een bezoldiging van 45.000 euro. Als het belastbaar inkomen lager is dan 45.000 euro, betaalt de vennootschap minstens een loon dat gelijk is aan de behaalde winst.

Een bvba heeft na aftrek van de bezoldiging aan de zaakvoerder van 25.000 euro, een belastbaar resultaat van 25.000 euro. Het belastbaar resultaat, verhoogd met de bezoldiging, bedraagt dus 50.000 euro. De minimaal vereiste bezoldiging bedraagt dus 50.000/2 = 25.000 euro. De vennootschap heeft voldoende betaald, nl. de helft van de winst.
"
Ik zou het nu wel iets ruimer zetten dan net op 50% zoals in dit voorbeeld.
Controle en 1 eurocent verworpen en daar gaat je verlaagd tarief. :tongue:

Dat is al vaak gezegd maar kan iemand nu met 100% zekerheid vertellen of dat is?

Mijn interpretatie is eerder dat de regel is dat je je brutoloon niet specifiek aantoonbaar mag aangepast hebben om te profiteren van auteursrecht != 45k. 45k lijkt eerder een Duimregeltje in de acceptabele zone.

Maar keer je jezelf al 20jaar 10k uit, mag dat dus ook lijkt mij. Als je als payroller naar freelance gaat is dan nog onduidelijker maar kom.

Eveneens lijkt het dat er limiet bestaat op wat je mag uitkeren als IP op basis van de omzet van de vennootschap. Maar dat doet er in deze kwestie niet toe.

Wat lectuur:

Specifiek Art. XI 184. (Er zijn meerdere methoden):

Staat dus niks specifieks in.
Kijk eens naar de rulings. Dan zul je zien waarom er vaak dezelfde parameters gebruikt worden. De meesten willen zoveel mogelijk discussie bij controle vermijden.

18000 bruto per jaar (ongeveer hetzelfde bedrag netto met verhuur van bureauruimte en onkostenvergoeding).
Alle winst is dus belast aan 25% maar netto is dit voordeliger (ik kan geen gebruik maken van auteursrechten en heb geen ipt/vapz/gewaarborgd inkomen).
Hoeveel is je huur en welke andere onkosten heb je dat je aan 18k netto komt?

Kijk eens naar de rulings. Dan zul je zien waarom er vaak dezelfde parameters gebruikt worden. De meesten willen zoveel mogelijk discussie bij controle vermijden.
Toch wel merkwaardig.

Een wetgeving maken die niet eenduidig te interpreteren is en er dan een business model voor faciliteren. Lijkt mij gewoon marktwerking en economische waardecreatie te verstoren.

Waar vind ik eigenlijk die gedocumenteerde bureaucratie?

Iemand die weet of het juridisch mogelijk is om van in loondienst -> freelance statuut te gaan bij dezelfde werkgever?
Doen ze daar moeilijk(er) over ?

Ja er zijn er, maar mijn huidige werkgever (internationale financiële instelling) wil er niet van weten, dus is het opstappen.

Met geldige" argumenten waarom het niet kon?
Het risico is groter dat als ze controle zouden krijgen dat jij dan al snel de stempel schijnzelfstandige krijgt. Dit houdt met nmae een risico in voor je werkgever: zij moeten dan plots sociale bijdragen, vakantiegeld, eindejaarspremie Ed betalen gebaseerd op uw dayrate. Dan wordt dus al snel een belachelijk dure grap.

Dat gezegd zijnde kan het wel, ik ben zelfstandige geworden vanuit loondienst.
Dit is dan intern aan een functiewijziging gekoppeld en ik moet zorgen dat ik ook regelmatig aan een andere partij factureer.

Stel dat je jezelf niets van loon uitkeert, enkel dividenden. Verdien je dan niets volgens je aangifte PB, of sterker nog, kan je dan volledig ten laste komen van bijvoorbeeld je partner?

Iemand die weet of het juridisch mogelijk is om van in loondienst -> freelance statuut te gaan bij dezelfde werkgever?
Ik heb dat gedaan, en geen last mee gehad. Ik ken er verschillende die dat ook gedaan hebben.
Schijnzelfstandigheid is uitgevonden om mensen te beschermen die eigenlijk geen zelfstandige willen zijn, maar gedwongen worden door hun werkgever. Dat is in jouw geval niet zo.

Ik heb dat gedaan, en geen last mee gehad. Ik ken er verschillende die dat ook gedaan hebben.
Schijnzelfstandigheid is uitgevonden om mensen te beschermen die eigenlijk geen zelfstandige willen zijn, maar gedwongen worden door hun werkgever. Dat is in jouw geval niet zo.
Dat is anders dan hoe ik de term schijnzelfstandigheid opvatte.
Zou de stap toch durven maken alleen weet ik niet of het zo simpel is als het klinkt.
Geef je dan eerst je ontslag (en op het einde lever je auto , gsm, laptop in) en koop je dan alles op zelfstandige basis?

Zou de stap toch durven maken alleen weet ik niet of het zo simpel is als het klinkt.
Geef je dan eerst je ontslag (en op het einde lever je auto , gsm, laptop in) en koop je dan alles op zelfstandige basis?
Je spreekt met uw werkgever af op welke datum je de switch maakt en zorgt dat het ontslag dan op de juiste moment gebeurt.
Ik heb eerst mijn vennootschap opgestart als bijberoep, dan kan je al die dingen al kopen/bestellen. Auto zal je misschien kunnen overkopen van je werkgever (anders ga je eentje uit stock ofzo ergens moeten kopen).

Ik ben zo ook gestart maar wel aan een lager tarief dan mijn marktwaarde. Voorwaarde van mijn toenmalige baas was ook dat ik het leasing contract van auto overnam. Je hebt maw. geen sterke onderhandelingspositie maar het zorgt er wel voor dat je relatief risicoloos kan opstarten.

Ondertussen zit ik bij een andere klant aan een normaal dagtarief waarbij mijn vorige werkgever tussenpartij is.

Stel dat je jezelf niets van loon uitkeert, enkel dividenden. Verdien je dan niets volgens je aangifte PB, of sterker nog, kan je dan volledig ten laste komen van bijvoorbeeld je partner?
Dat kan zeker, als uw partner een hoog bruto loon heeft kan dit zelf fiscaal voordeliger zijn.
Nu 'ten laste komen' wilt hier zeggen dat het huwelijksquotient van toepassing is.
+- 11.000 EUR zal dan van partner A belastingvrij naar partner B gaan, uitgespaard tegen 50% + aanvullende gemeentebelastingen.

Je zoekt een positie, wanneer je daar zeker van bent geef je je ontslag, start je je vennootschap/eenmanszaak, teken je het contract en off you go.

Auto, laptop, gsm is allemaal bijzaak. Je kan die persoonlijk kopen nog voor je zaak bestaat, je kan een huurauto voor de eerste tijd nemen, je koopt die met het geplaatste kapitaal,...

Wanneer je intern switcht lijkt het me eenvoudig om alles mooi te laten aansluiten.

Imo is het belangrijkste punt dat je een klant of klanten hebt om te starten.

Terug
Bovenaan