Kode9
Member
Het is niet dat het per sé slecht is om bvb minder dan 400 te vragen. Het is enkel dat iemand met een laag tot middelmatig loon relatief weinig belast wordt en dat het voordeel om via een vennootschap te gaan dan ook kleiner of soms zelfs onbestaand zal zijn. De grootste fiscale winsten boek je op de bedragen waar je als werknemer 50% belastingen op zou betalen, het is dus pas als een relevant deel van je loon zich in de hoogste schijven bevindt dat je veel verschil zal zien tussen wat je netto ontvangt. Je zal, op vlak van wat je netto ontvangt, eigenlijk nooit echt slechter af zijn in een vennootschap, de vaste kosten zijn vrij beperkt en de belastingen zijn in het slechtste geval identiek aan die dat je als werknemer betaalt, nooit zwaarder.
Bedankt voor de verduidelijking! Ik zie nu ook in het voorbeeld hieronder dat inderdaad een dagrate van 300, niet heel ver van een 'mooi' nettoloon in loondienst ligt... En dan heb je natuurlijk een hele rits andere voordelen die je als zelfstandige niet hebt.
Dikke merci voor alle voorbeelden. Dit schept een goed beeld! Kan je even linken naar de tool die je gebruikte aub?2000 overhouden met een dagtarief van 400 is zever.
Snel gerekend met een sterke rekentool en volgende gegevens:
Dagtarief x 220 werkdagen
Autokosten: 9000 per jaar (uitgaande van een fiscaal vriendelijke wagen)
Diverse onkosten: 7500 (echte onkosten, dus geen optimalisaties : wat al veel is)
Extra jaarlijkse kosten indien vennootschap: 2000 (hogere administratiekost)
Alleenstaande zonder kinderen ten laste
Geen rekening gehouden met vele optimalisaties zoals IPT/VAPZ/... uiteindelijk zijn dit kleine besparingen/optimalisaties tegenover niets doen.
(Maandelijks netto na afrekening van alle kosten/belastingen/sociale bijdragen)
Dagtarief 300
Indien eenmanszaak: 2.033
Indien vennootschap: 2.701
Dagtarief 400
Indien eenmanszaak: 2.730
Indien vennootschap: 3.947 (dus die x10 regel klopt hier nog steeds)
Dagtarief 500
Indien eenmanszaak: 3.467
Indien vennootschap: 5.194
Dagtarief 600
Indien eenmanszaak: 4.249
Indien vennootschap: 6.441
Dagtarief 700
Indien eenmanszaak: 5.094
Indien vennootschap: 7.647
Zo te zien is het met een vennootschap echt wel een heel stuk interessanter, op enkele maanden heb je de meerkost er al uit. Zeker iets om in het achterhoofd te houden.
Ik ben nog niet helemaal mee waarom je als eenmanszaak minder ontvangt dan onder een vennootschap, aangezien je ook bij een vennootschap jezelf loon uitkeert en dat dan ook weer belast wordt in je persoonsbelasting, als ik me niet vergis. Of is er dan sprake van een lager loon uitkeren + dividend of zo? Als iemand dit heel kort wil samenvatten, be my guest. Anders ga ik wat opzoeken, wil hier niet te veel spammen met basic vragen
.
Laatst bewerkt: