Freelancers & Ondernemers

Akkoord, maar tussen de lijnen las ik dat @djoew alle liquide middelen (= een pak meer dan 50% van de reserves) wil laten werken en er gedurende het jaar mee investeert, om ze vlak voor datum waarop ze aangegeven worden te verkopen en zo onder die 50% te vallen.

Een pak riskanter dus en zo kan je wel degelijk je zaak failliet krijgen, aangezien je de verliezen op aandelen ook niet kan inbrengen (en dus toch op zult belast worden op het verloren bedrag).
Alle nu ook weer niet. Ik vermoed 75%. Het geene dat voorlopig gereserveerd is in de vvpr bis.

Ik heb het gevoel dat de meeste freelancers hier toch prille 30tigers zijn, of ben ik fout? :laugh:
Dat is voor de meesten zo de moment om de overstap te maken in elk geval. Uw leven valt tegen dan normaal wat in zijn plooi, dus de grote onvoorziene kosten zijn dan gemaakt etc. Dus je kan al eens wat meer risico nemen.

Het (geschatte) nettoloon voor dit jaar is uitgerekend. 10,7xdagprijs (excl btw). Ik vind het eigenlijk wel straf dat die vrij arbitraire berekening wel goed lijkt te kloppen :p

dus aan 580/dag mag ik rekenen op 5800 netto/maand? Is toch een duidelijke verbetering t.o.v. 3400 netto :p Aan 10.5 is het net geen verdubbeling zelfs.

Kent iemand een goede boekhouder in regio Noord Antwerpen? Ivm info opstart eenmanszaak.
Veel boekhouders in de buurt maar hoe kies je er één uit natuurlijk?

Ik zou persoonlijk altijd voor een klein boekhoudkantoor gaan waar de zaakvoerder/hoofdboekhouder zelf ook een volledig zicht heeft op alle dossiers en je een persoonlijke aanpak krijgt. Bij grote kantoren krijg je vaak al een factuur als je nog maar eens 5 minuten durft te bellen of een mailtje met enkele vragen stuurt.

Jaja, dat is enkel geldig binnen een bepaalde range, maar dat is zowat de range waarin 90% van de IT-consultants gaan vallen (ik gok 500-900€)
Je kan dat natuurlijk niet zomaar 1 op 1 vergelijken.
Afhankelijk van de kostenstructuur kan zelfs iemand met een dagtarief van 300 aan x10 geraken.

Misschien een domme vraag, maar als jullie hier vermelden dat jullie een bepaald bedrag netto overhouden. Zijn dan al jullie bedrijfsgerelateerde uitgaven hier al in verrekend? Sociale bijdragen enzovoort.
Dus aan het einde van de rit zijn dat de bedragen die jullie overhouden zonder dat daar nog eender welk bedrag af moet gaan? Behalve natuurlijk privé uitgaven.

En ivm die berekening van ongeveer X 10,5: wat is er dan anders indien je onder de 400eur per dag zou vragen?

Deze bedragen verbazen me nogal, omdat ik tijdens een gesprek met een IT recruiter (iemand van een bedrijf dat freelancers plaatst) me liet vertellen dat je best niet onder de 400 eur per dag vraagt, ook als junior. Hij beweerde dat je er anders netto amper op vooruit zou gaan. Hij gaf een voorbeeld van een junior dev dat hij aan 400+ ergens geplaatst had, en dat die man netto iets meer dan 2000 over hield, wat dan weer iets hoger lag dan zijn vorige netto loon.
Ik vond dat heel erg sterk, en eender welke bruto>netto calculator (voor zelfstandigen ofc) sprak hem tegen. Hij zei dat enkel een boekhouder me uitsluitsel kon geven, wat natuurlijk klopt... Maar ik vond dat een erg sterke bewering. Thoughts?

Die dagtarief x 10 = nettoloon is idd al met alle kosten meegerekend (althans toch in mijn geval...). Hangt natuurlijk af van hoeveel onkosten je wil maken. Voor de gemiddelde IT freelancer zijn je auto, boekhouder en laptop de grootste kosten waarbij vooral de kostprijs van de auto zal doorwegen.

Misschien een domme vraag, maar als jullie hier vermelden dat jullie een bepaald bedrag netto overhouden. Zijn dan al jullie bedrijfsgerelateerde uitgaven hier al in verrekend? Sociale bijdragen enzovoort.
Dus aan het einde van de rit zijn dat de bedragen die jullie overhouden zonder dat daar nog eender welk bedrag af moet gaan? Behalve natuurlijk privé uitgaven.

En ivm die berekening van ongeveer X 10,5: wat is er dan anders indien je onder de 400eur per dag zou vragen?

Deze bedragen verbazen me nogal, omdat ik tijdens een gesprek met een IT recruiter (iemand van een bedrijf dat freelancers plaatst) me liet vertellen dat je best niet onder de 400 eur per dag vraagt, ook als junior. Hij beweerde dat je er anders netto amper op vooruit zou gaan. Hij gaf een voorbeeld van een junior dev dat hij aan 400+ ergens geplaatst had, en dat die man netto iets meer dan 2000 over hield, wat dan weer iets hoger lag dan zijn vorige netto loon.
Ik vond dat heel erg sterk, en eender welke bruto>netto calculator (voor zelfstandigen ofc) sprak hem tegen. Hij zei dat enkel een boekhouder me uitsluitsel kon geven, wat natuurlijk klopt... Maar ik vond dat een erg sterke bewering. Thoughts?
Het is niet dat het per sé slecht is om bvb minder dan 400 te vragen. Het is enkel dat iemand met een laag tot middelmatig loon relatief weinig belast wordt en dat het voordeel om via een vennootschap te gaan dan ook kleiner of soms zelfs onbestaand zal zijn. De grootste fiscale winsten boek je op de bedragen waar je als werknemer 50% belastingen op zou betalen, het is dus pas als een relevant deel van je loon zich in de hoogste schijven bevindt dat je veel verschil zal zien tussen wat je netto ontvangt. Je zal, op vlak van wat je netto ontvangt, eigenlijk nooit echt slechter af zijn in een vennootschap, de vaste kosten zijn vrij beperkt en de belastingen zijn in het slechtste geval identiek aan die dat je als werknemer betaalt, nooit zwaarder.

Ik ga dit jaar naar alle waarschijnlijkheid nog een PHEV bestellen.
In dat opzicht zal het interessant worden om ook een laadpaal te voorzien.

De auto is sowieso te bekostigen vanuit de vennootschap, de laadpaal lijkt me ook een no-brainer te zijn om dat te doen. Klopt mijn assumptie?

Maar dan denk ik verder en zijn zonnepanelen waarschijnlijk ook een interessant idee. Vraag is dan: bekostig je die dan beter ook vanuit de vennootschap, of moet dit privé? Of met een bepaalde verdeelsleutel?

Mogelijk belangrijk: woning wordt voor een bepaald percentage verhuurd aan de vennootschap.

2000 overhouden met een dagtarief van 400 is zever.

Snel gerekend met een sterke rekentool en volgende gegevens:
Dagtarief x 220 werkdagen
Autokosten: 9000 per jaar (uitgaande van een fiscaal vriendelijke wagen)
Diverse onkosten: 7500 (echte onkosten, dus geen optimalisaties : wat al veel is)
Extra jaarlijkse kosten indien vennootschap: 2000 (hogere administratiekost)
Alleenstaande zonder kinderen ten laste

Geen rekening gehouden met vele optimalisaties zoals IPT/VAPZ/... uiteindelijk zijn dit kleine besparingen/optimalisaties tegenover niets doen.

(Maandelijks netto na afrekening van alle kosten/belastingen/sociale bijdragen)

Dagtarief 300
Indien eenmanszaak: 2.033
Indien vennootschap: 2.701

Dagtarief 400
Indien eenmanszaak: 2.730
Indien vennootschap: 3.947 (dus die x10 regel klopt hier nog steeds)

Dagtarief 500
Indien eenmanszaak: 3.467
Indien vennootschap: 5.194

Dagtarief 600
Indien eenmanszaak: 4.249
Indien vennootschap: 6.441

Dagtarief 700
Indien eenmanszaak: 5.094
Indien vennootschap: 7.647

Terug
Bovenaan