Freelancers & Ondernemers

Heeft hier iemand ervaringen met Xolo meer bepaald Xolo Go?

Ik zou graag terug "in bijberoep" beginnen met websites maken voor clienten, maar in mijn huidige huurwoning is het niet toegestaan je als zelfstandige in te schrijven, dus ik ben opzoek naar een alternatief.

Vroeger, als student heb ik enkele projecten gedaan via Smart Coop. Maar dat is vrij omslachtig en de user-interface en experience is niet om naar huis over te schrijven. Het voordeel hier is wel dat ze alles qua belastingen en andere kosten voor u afhandelen. Ik vrees dat dit bij Xolo niet het geval is tenzij je een bedrijf opstart in Estland.

Iemand die mij wat meer insight kan geven of een ander alternatief weet om officieel te kunnen facureren zonder effectief een zelfstandige statuut aan te nemen?

Dus iedereen die een woning huurt kan geen btw nummer krijgen? 🤔
Dat staat vaak standaard in een huurcontract omdat anders de verhuurder meer belasting moet betalen. (als de woning voor beroepsdoeleinden gebruikt wordt)

Maar als je die extra meerkost wilt betalen als huurder, dan zullen de meeste verhuurders wel akkoord gaan.

Dus jawel, je kan een btw nummer krijgen als huurder, maar dit best wel bespreken met je verhuurder.

Heeft hier iemand ervaringen met Xolo meer bepaald Xolo Go?

Ik zou graag terug "in bijberoep" beginnen met websites maken voor clienten, maar in mijn huidige huurwoning is het niet toegestaan je als zelfstandige in te schrijven, dus ik ben opzoek naar een alternatief.

Vroeger, als student heb ik enkele projecten gedaan via Smart Coop. Maar dat is vrij omslachtig en de user-interface en experience is niet om naar huis over te schrijven. Het voordeel hier is wel dat ze alles qua belastingen en andere kosten voor u afhandelen. Ik vrees dat dit bij Xolo niet het geval is tenzij je een bedrijf opstart in Estland.

Iemand die mij wat meer insight kan geven of een ander alternatief weet om officieel te kunnen facureren zonder effectief een zelfstandige statuut aan te nemen?
Kan je het adres niet ergens anders op laten zetten? Heb enkele vrienden die zelfstandig zijn en het adres van hun vennootschap op hun ouderlijke huis hebben laten zetten. Ofwel omdat ze zelf huurden, ofwel omdat ze in de nabije toekomst planden te verhuizen.

Daar is ook een artikel voor met de mogelijkheden. Het goedkoopst zal hoe dan ook zijn om met de verhuurder tot een overeenkomst te komen, maar als dat niet mogelijk is kan je een businesscenter als postbusadres nemen.

Een iets goedkoper alternatief is een zeteladres met postbus huren in een coworkingspace of businesscenter.

Kan je het adres niet ergens anders op laten zetten? Heb enkele vrienden die zelfstandig zijn en het adres van hun vennootschap op hun ouderlijke huis hebben laten zetten. Ofwel omdat ze zelf huurden, ofwel omdat ze in de nabije toekomst planden te verhuizen.

Daar is ook een artikel voor met de mogelijkheden. Het goedkoopst zal hoe dan ook zijn om met de verhuurder tot een overeenkomst te komen, maar als dat niet mogelijk is kan je een businesscenter als postbusadres nemen.

Officieel mag je de zetel niet op het adres van uw ouders zetten als je daar niet effectief uw activiteit uitvoert. Hier is de politie effectief langs geweest om de zetel van mijn vennootschap te checken. Zij zijn komen kijken of hier wel effectief een bureau stond.
Daarnaast wat doe je in geval van problemen? Een gemiste factuur paar keer niet gemerkt en er kan al een deurwaarder op het adres van uw ouders staan. En dan zwijgen we nog maar over mogelijke problemen met de fiscus, in principe mag die op elk moment van bedrijvigheid binnenvallen, hoe baken je dat af in een huis van uw ouders?

Enige oplossing is inderdaad een postbusadres bij een professionele speler (advocaat/businesscenter/accountant). In de accountancy kantoren waar ik gewerkt heb hadden we enkele klanten die in een ver verleden hun adres op ons kantoor gevestigd hadden maar ze waren zeer weigerachtig om nieuwe klanten in die opzet te aanvaarden en dat vooral omwille van de mogelijke moeilijkheden bij financiële problemen. Een businesscenter kan daarentegen perfect een ruimte specifiek toewezen aan jouw vennootschap waardoor er bij problemen geen discussie is.

Ik huur ook en heb mijn maatschappelijke zetel op mijn woonadres, Zolang je de huur niet inbrengt, is er ook voor de verhuurder geen probleem fiscaal gezien.

Wel de verhuurder informeren uiteraard of deze geen bezwaar heeft.

Ik huur ook en heb mijn maatschappelijke zetel op mijn woonadres, Zolang je de huur niet inbrengt, is er ook voor de verhuurder geen probleem fiscaal gezien.

Wel de verhuurder informeren uiteraard of deze geen bezwaar heeft.
Klopt niet. Het is het feit of er al dan niet een beroepsactiviteit gevestigd is, ongeacht enige huurprijs. Als er ene controleur daarop verder gaat (uw vennootschap is geregistreerd op dat adres) zijn jullie gezien. Door de beroepsactiviteit worden de huurinkomsten van de verhuurder anders belast en anders aangegeven in de aangifte personenbelasting. Als uwe huisbaas daarmee akkoord is en die inkomsten dermate aangeeft is er geen probleem (enkel misschien de huurovereenkomst die best aangepast wordt).

Daar bestaat inderdaad rechtspraak van:

Een belastingplichtige verhuurt een woning voor privé gebruik. De huurder trekt geen huurkosten af maar hij is wel op het adres ingeschreven in het handelsregister, hij is er geregistreerd voor zijn btw-nummer, uit de KBO blijkt dat hij daar zijn handelsactiviteit uitoefent. Voldoende bewijzen voor de administratie dat de huurder het onroerend goed effectief beroepsmatig gebruikt zodat de verhuurder belast moet worden op de werkelijke huurinkomsten. Het Hof van Beroep van Gent gaf de administratie gelijk. Het tegenargument van de verhuurder dat het om een postbusadres zou gaan en dat de huurder daar géén activiteit uitoefent omdat hij werkt vanuit het buitenland wordt niet weerhouden door de rechter (HvB. Gent, 4 mei 2016).

1) Door het feit dat een huurder de maatschappelijke zetel van zijn bvba in het appartement had gevestigd en deze bvba de huur als beroepskost inbracht, moest de verhuurder belast worden op de volledige ontvangen nettohuur, zelfs al verbood het huurcontract uitdrukkelijk enig beroepsgebruik (Bergen, 22 november 2002).

2) De belasting in meer die de verhuurder aangerekend wordt, kan door hem wel op de huurder worden verhaald via de rechtbank, wanneer de huurder de bepalingen van de huurovereenkomst schendt (Antwerpen dd. 01.03.1993 en Vred. Leuven dd. 07.10.2003). De verhuurder-eigenaar kan zijn voorzorgen nemen door dit verhaalrecht uitdrukkelijk in het huurcontract op te nemen.

3) De verhuurders kunnen de bijkomende belasting niet verhalen op de huurders als de huurovereenkomst het beroepsgebruik niet uitdrukkelijk uitsluit. In casu was enkel bedongen dat de huurders het onroerend goed als hoofdverblijf zouden gebruiken (Rb. Leuven dd. 21.10.2005).

4) De rechtbank van eerste aanleg te Luik achtte de huurder schuldig voor rechtsmisbruik als hij de verhuurder niet informeerde over het beroepsmatig gebruik van het gehuurde goed. De huurder is aansprakelijk ten opzichte van de verhuurder voor die ontstane fiscale meerkost, zelfs indien het huurcontract hem niet verbood om het gehuurde goed beroepsmatig aan te wenden. Hij moest de hogere belasting als schadevergoeding betalen aan de verhuurder (Rb. Luik, 7 februari 2000).

Iemand die jaarrekeningen goed kan lezen?
Vaak zijn freelancers BV's en kijk ik meestal naar de Brutomarge.
Zijn dit alle inkomsten - uitgaven? Ik zie bij geen enkel bedrijf bezoldigingen ingevuld staan. En 100k brutomarge lijkt mij straf mocht daar het loon ook reeds inzitten..
× confused ×

Van brutomarge is het loon toch al afgetrokken, natuurlijk weet je niet hoeveel dat is, al is dat voor de meeste 45k, maar vaak ook niet. De jaarrekeningen is niet volledig publiek, daarmee dat sommige zaken niet zijn ingevuld.

Maandag officieel gestart als freelancer bij de klant 🎉🎉

Is het trouwens normaal dat ik alle brieven tweemaal krijg opgestuurd? Twee keer SDZ of zelfs twee keer Combell die mij een domeinnaam probeert aan te smeren met promotie..

Iemand die jaarrekeningen goed kan lezen?
Vaak zijn freelancers BV's en kijk ik meestal naar de Brutomarge.
Zijn dit alle inkomsten - uitgaven? Ik zie bij geen enkel bedrijf bezoldigingen ingevuld staan. En 100k brutomarge lijkt mij straf mocht daar het loon ook reeds inzitten..
× confused ×
Alle diverse onkosten zitten reeds ingebrepen in de brutomarge, dus loon, auto, auteursrechten, ...
Wat er niet in zit zijn de afschrijvingen, financieringskosten, andere bedrijfskosten (64-rek), belastingen...
Om 100k brutomarge te hebben moet je al naar de profielen kijken met een dayrate van 800+

Maandag officieel gestart als freelancer bij de klant 🎉🎉

Is het trouwens normaal dat ik alle brieven tweemaal krijg opgestuurd? Twee keer SDZ of zelfs twee keer Combell die mij een domeinnaam probeert aan te smeren met promotie..
Proficiat en veel succes!
Het is ongelooflijk welke promo's je allemaal krijgt als startende vennootschap/eenmanszaak.
Vaak gaan mensen daar blindelings op in omdat men denkt dat dit verplicht is, zoals bv. SDZ of jurische bijstand van Acerta...

Proficiat en veel succes!
Het is ongelooflijk welke promo's je allemaal krijgt als startende vennootschap/eenmanszaak.
Vaak gaan mensen daar blindelings op in omdat men denkt dat dit verplicht is, zoals bv. SDZ of jurische bijstand van Acerta...
Ah dus SDZ is niet verplicht? :unsure: Gelukkig dat ik het hier vermeld lol ('k zit al bij Xerius)

Alle diverse onkosten zitten reeds ingebrepen in de brutomarge, dus loon, auto, auteursrechten, ...
Wat er niet in zit zijn de afschrijvingen, financieringskosten, andere bedrijfskosten (64-rek), belastingen...
Om 100k brutomarge te hebben moet je al naar de profielen kijken met een dayrate van 800+
Aha! Kan dit ook een bv zijn zonder loon dan? Of moet er altijd 45k zijn

Aha! Kan dit ook een bv zijn zonder loon dan? Of moet er altijd 45k zijn
Die 45k is enkel voor het verlaagd VennBtarief.

Echter denk ik dat het ontbreken van een salaris in de JRR er is vanwege privacy-redenen. Voor vennootschappen met 1 FTE zou dat betekenen dat je zomaar het bruto salaris van de bestuurder kan opzoeken, wat niet echt aangenaam is natuurlijk.

Er zijn heel wat dag fee's te vinden binnen de IT-sector. Meer en meer ingenieurs zetten de stap binnen de industrie om aan de slag te gaan als freelancer. Om een zicht te krijgen op een aanvaardbare fee wil ik graag eens polsen bij gelijkaardige profielen. 15jaar industriële ervaring bij KMO & beursgenoteerd bedrijf, een hele resem aan taken van het mechanical design tot het project management horen tot het pakket. Machinebouw, skidbouw, piping, productie van industrieel equipment.

Ik zet binnenkort mijn eerste stappen binnen de IT sector (IT support). Echter is dit een 9-5 job van maandag tot vrijdag.
Heeft iemand ervaring of tips om mij nog tijdens het weekend bezig te houden? Mijn doelstelling/specialiteit zou wel Netwerkbeheerder worden.

Terug
Bovenaan