Freelancers & Ondernemers

Wel een belangrijk detail dat ik vergeten te vermelden ben, wat mij wel een goede optie lijkt is om als freelancer te beginnen bij een consultancy bedrijf die sowieso schoolverlaters plaatsen en opleiden. Je kan dan overeenkomen dat je wel de opleidingen enzo mag meedoen, maar gewoon als freelancer betaald wordt. Je zal dan wel een (significant) lager dagtarief kunnen tellen.
Andere minpunt hieraan is natuurlijk dat ze altijd eerst een plaats zullen zoeken voor hun interne mensen, die kosten namelijk ook geld als ze niet werken...
Is het voor schoolverlaters sowieso niet interessanter om die op IBO basis te laten beginnen ipv als goedkope freelancer?

Is het voor schoolverlaters sowieso niet interessanter om die op IBO basis te laten beginnen ipv als goedkope freelancer?
Ja sowieso, maar het is ook interessanter om iemand als vaste werknemer te laten beginnen ipv als freelancer. (Anders zouden al die consultancy boites hun werknemers pushen om freelancer te worden.)
Maar het gaat hier over een vraag vanuit de (potentiele) werknemer, die door de schaarste op de markt misschien wel een toegeving gedaan kan krijgen van een werkgever.
Ik denk ook dat als je dat goed uitgelegd, onderhandeld krijgt je al direct een goede indruk maakt, zo'n bedrijf heeft meestal liefst mensen die het wel een beetje kunnen uitleggen. (Op een beleefde en correcte manier natuurlijk.)

Na 2+ jaar elke week dit forum te lezen ga ik ook van start. (Ex 9-lives)
Eerst en vooral een oprechte "dankje" naar alle (vaste) posters om hun tips & tricks mee te delen.
De informatie van dit is ongeloofelijk waardevol geweest.

Ik heb nog een 2 vragen waar ik onzeker over ben.
* De klant zal mij een dagfee betalen van
€550. Moet ik de verplaatsingkosten apart factureren? Of is de dagfee all-in
* Er zal sporadisch naar andere sites (buitenland) moeten gegaan worden. Factureer ik alle kosten (travel - hotel ) rechtstreeks door?

Eerst en vooral een oprechte "dankje" naar alle (vaste) posters om hun tips & tricks mee te delen.

* Er zal sporadisch naar andere sites (buitenland) moeten gegaan worden. Factureer ik alle kosten (travel - hotel ) rechtstreeks door?
Die 550 zal all-in zijn.
Die buitenlandtrips is met de klant te bezien. Meestal inderdaad door te factureren.

Heb je al een contract? Vaak staat daar in dat de dag fee all in is. Buitenland zou ik misschien ook nu al bespreken en in contract laten zetten.

Ik zou dat met de klant afstemmen. Ik zou wel proberen te verkrijgen dat je uw verplaatsingskosten mag factureren, is vandaag een mooie plus. Ik heb contracten met en zonder verplaatsingskosten gehad.
Ik laat ook altijd specifiek in het contract opnemen dat klant-specifieke kosten zoals buitenlandse travelkosten expliciet doorgefactureerd worden of rechtstreeks door de klant moet worden ten laste genomen. Zo gebeurt het vaak dat ik een training moet volgen waarvoor ik zelf de inschrijving en betaling moet regelen, die zaken komen op mijn factuur met kopie van de gemaakte kosten in bijlage.

Zelf geen freelancer, maar op mijn vorige job zaten wel wat freelance consultants. Daar waren er bij die all in factureerden, maar eveneens die een kilometer-vergoeding aanrekenden van ongeveer 25 cent/km. Zeker het proberen waard om apart te factureren, tenzij de afstand verwaarloosbaar is.

Dat laatste lijkt me vooral met de klant zelf af te spreken. Los van daadwerkelijke kosten kan er bv. ook sprake zijn van een dagfee in het buitenland, bovenop uw standaardtarief. Je bent tenslotte niet 8 uur weg, maar 24u/dag.

Klopt. Heb jij nog tips over hoe ik mijn verhaal zou verkocht kunnen krijgen?
Goh, ik denk dat je best kijkt naar de iets kleinere bedrijven, gezien de deloittes enzo geen uitzonderingen gaan maken in hun starters.
Specifiek hoe het verkocht te krijgen, zou ik gewoon open kaart spelen, dat je sowieso op termijn zelfstandige wil worden, maar dat je de ondersteuning die zij kunnen bieden zeker naar waarde schat.
Geen makkelijk verhaal natuurlijk, maar ik denk dat het gewoon een kwestie is van proberen, als het niet lukt sta je gewoon evenver als waar je nu staat. Maar besef wel dat de kans reeel is dat het niet lukt natuurlijk :)

Als ik me niet vergis kan je gedurende buitenlandse opdrachten ook een hogere netto onkostenvergoeding uitkeren.
Inderdaad, maar in principe kan je dan geen restauranttickets etc. meer binnen brengen. Of daar echt naar gekeken wordt, is een andere vraag. Op https://www.partena-professional.be...t-forfaitaire-dagvergoedingen-01102017-nl.pdf kan je een lijst vinden met die vergoedingen per land (er zal wel ergens een nieuwere versie zijn).

In België reken ik de afstand tot mijn werklocatie gewoon 'forfaitair' mee in de dagprijs tijdens de onderhandeling. Voor een job in Brussel is dat wat meer om te voorzien in trein/auto/parking, voor een (deels) remote job is het wat minder. Op die manier hoeft niemand zich met de details bezig te houden.

Nu ik erover nadenk is een zo'n vergoeding voor je km wel de ideale manier om verdoken een hoger tarief te krijgen. 550 + km vergoeding zal misschien makkelijker passeren dan 600 all in, terwijl het als je op 100km van de opdracht woont net hetzelfde betekend.

Kleine vraagjes over de werking van het liquidatiereserve.

Stel dat men drie jaar lang een liquidatiereserve aanmaakt.
Midden jaar 4 wil men weer werknemer worden en wordt het bedrijf geliquideerd.

1) Wat gebeurt er met de winst van jaar 4?
2) Is het mogelijk om later dan opnieuw een vennootschap op te richten? Hoe snel kan dat? ( Bijvoorbeeld na 3 jaar )

Je kan je vennootschap ook slapend maken.
Natuurlijk geraak je dan, gok ik, niet aan je liquidatiereserve.

Dat probleem heb je dan niet met de alternatieven veronderstel ik.

Vennootschappen oprichten en afsluiten kost ook iets.

Inderdaad, maar in principe kan je dan geen restauranttickets etc. meer binnen brengen. Of daar echt naar gekeken wordt, is een andere vraag. Op https://www.partena-professional.be...t-forfaitaire-dagvergoedingen-01102017-nl.pdf kan je een lijst vinden met die vergoedingen per land (er zal wel ergens een nieuwere versie zijn).

In België reken ik de afstand tot mijn werklocatie gewoon 'forfaitair' mee in de dagprijs tijdens de onderhandeling. Voor een job in Brussel is dat wat meer om te voorzien in trein/auto/parking, voor een (deels) remote job is het wat minder. Op die manier hoeft niemand zich met de details bezig te houden.

Nu ik erover nadenk is een zo'n vergoeding voor je km wel de ideale manier om verdoken een hoger tarief te krijgen. 550 + km vergoeding zal misschien makkelijker passeren dan 600 all in, terwijl het als je op 100km van de opdracht woont net hetzelfde betekend.
Dit dus, ik bepaal mijn dagtarief op basis van de woon-werkafstand (reisduur) en flexibiliteit rond thuiswerk. km-vergoeding is tricky met thuiswerk he. Dan moet je weer gaan bijhouden welke dagen je op kantoor was en welke niet, en dit eventueel gaan verdedigen...

Mijn vriendin mag binnenkort deeltijds (50%) als zelfstandige psychologe in een ziekenhuis werken.
Ze had de keuze tussen loondienst of zelfstandige statuut. Gezien het om een tijdelijk contract gaat, zal ze voor de gemakkelijkheid een zelfstandigen statuut aanhouden. Naast die job is ze ook zelfstandige in een praktijk.
Nu, in de praktijk als zelfstandige vraagt zij 60-65€/u aan patiënten. In de praktijken zit ze aan een extreem hoge kost (huur praktijk is de grootste kost) waardoor ze omzet => Netto maar 35% overhoudt.
In een ziekenhuis werken ze op basis van IFIC Barema's en zou ze +-3400€ bruto hebben (voltijds werken) + MC en hospitalisatie.

Ze geven haar de volledige vrijheid qua tarief in dat ziekenhuis. Ze is wat verloren in dit stadium en weet totaal niet wat ze kan/mag aanrekenen.
Ze zou +-20u/week werken. Mag ze (60-65€/u x 20u) x 4 weken doen? Of is dit wat overdreven in een ziekenhuis context?

Edit: ze heeft dit haar klassiek tarief voorgelegd en het is aanvaard. En voor het ziekenhuis heeft ze amper kosten...dus wel een mooie upgrade van loon.

Laatst bewerkt:
Mijn vriendin mag binnenkort deeltijds (50%) als zelfstandige psychologe in een ziekenhuis werken.
Ze had de keuze tussen loondienst of zelfstandige statuut. Gezien het om een tijdelijk contract gaat, zal ze voor de gemakkelijkheid een zelfstandigen statuut aanhouden. Naast die job is ze ook zelfstandige in een praktijk.
Nu, in de praktijk als zelfstandige vraagt zij 60-65€/u aan patiënten. In de praktijken zit ze aan een extreem hoge kost (huur praktijk is de grootste kost) waardoor ze omzet => Netto maar 35% overhoudt.
In een ziekenhuis werken ze op basis van IFIC Barema's en zou ze +-3400€ bruto hebben (voltijds werken) + MC en hospitalisatie.

Ze geven haar de volledige vrijheid qua tarief in dat ziekenhuis. Ze is wat verloren in dit stadium en weet totaal niet wat ze kan/mag aanrekenen.
Ze zou +-20u/week werken. Mag ze (60-65€/u x 20u) x 4 weken doen? Of is dit wat overdreven in een ziekenhuis context?

Edit: ze heeft dit haar klassiek tarief voorgelegd en het is aanvaard. En voor het ziekenhuis heeft ze amper kosten...dus wel een mooie upgrade van loon.
Aangezien de meesten hier in de ICT sector zitten denk ik dat psychologenlonen hier niet echt gekend zijn.

Ik las in de pers dat psychologen binnen de RIZIV conventie 75 euro per uur onderhandeld hadden. Dat is misschien een kapstok? Verder ook geen idee van de lonen...

In oktober een paar belangrijke seo rankings verloren waardoor er minder werk binnenkwam. Voor de eerste keer ergens aan de slag gegaan als freelancer (6 maanden):
- in het begin (zoals met alles) zeer leuk
- nadien begon de baas wat raar te doen en was het om zeep
- op het einde was ik blij dat het gedaan is

Ik denk dat ik niet gemaakt ben om te werken voor een baas. Het was 10 jaar geleden en zal wss nog 10 jaar duren.

Wel belachelijk veel geld verdiend. Ik dacht altijd dat een freelancer een ‘harde werker’ was. Ik was daar met 4 andere freelancers en wij hadden meermaals geen werk en werden mooi doorbetaald. Ok het van thuis werken maakt dit wel mogelijk maar als je ‘s morgens zegt dat je geen werk hebt… en niemand reageert en je wordt gewoon betaald… raar 😄

Het was zelfs zo raar dat toen ik een dag verlof vroeg (wegens geen werk) dat ze dat not done vonden! Ze zeiden letterlijk: we hebben liever dat je dat niet doet. Want als er overdag een opdracht binnenkomt, dan willen we dat je dat uitvoert. Ok… dan neem ik geen verlof en betaal je €400 per dag om niets te doen. Als ik eerlijk ben, werkte ik meermaals 15u per week, terwijl ik 40u per week werd betaald.

Ach ja, het geld was tof. Maar toch niets voor mij. Ondertussen zijn de seo rankings terug verbeterd en heb ik terug genoeg werk.

In oktober een paar belangrijke seo rankings verloren waardoor er minder werk binnenkwam. Voor de eerste keer ergens aan de slag gegaan als freelancer (6 maanden):
- in het begin (zoals met alles) zeer leuk
- nadien begon de baas wat raar te doen en was het om zeep
- op het einde was ik blij dat het gedaan is

Ik denk dat ik niet gemaakt ben om te werken voor een baas. Het was 10 jaar geleden en zal wss nog 10 jaar duren.

Wel belachelijk veel geld verdiend. Ik dacht altijd dat een freelancer een ‘harde werker’ was. Ik was daar met 4 andere freelancers en wij hadden meermaals geen werk en werden mooi doorbetaald. Ok het van thuis werken maakt dit wel mogelijk maar als je ‘s morgens zegt dat je geen werk hebt… en niemand reageert en je wordt gewoon betaald… raar 😄

Het was zelfs zo raar dat toen ik een dag verlof vroeg (wegens geen werk) dat ze dat not done vonden! Ze zeiden letterlijk: we hebben liever dat je dat niet doet. Want als er overdag een opdracht binnenkomt, dan willen we dat je dat uitvoert. Ok… dan neem ik geen verlof en betaal je €400 per dag om niets te doen. Als ik eerlijk ben, werkte ik meermaals 15u per week, terwijl ik 40u per week werd betaald.

Ach ja, het geld was tof. Maar toch niets voor mij. Ondertussen zijn de seo rankings terug verbeterd en heb ik terug genoeg werk.

Ben je in jouw branche dan zo afhankelijk van een goede SEO ranking om veel werk te hebben?
Zorgt dat niet voor veel stress?

Ik las in de pers dat psychologen binnen de RIZIV conventie 75 euro per uur onderhandeld hadden. Dat is misschien een kapstok? Verder ook geen idee van de lonen...
Klopt, maar dat is voor conventionele psychologen. Ge moet daar een hele resem tests voor afleggen om dat te mogen zijn + werkt met quota.
Nu gaat ze +-5000 omzet halen met die nieuwe halftijdse job (+-20u). Dus +-2200-2300 netto (+-45% overhouden van omzet. Buiten de rit heeft ze voor die job geen kosten) voor een halftijdse...eigenlijk wat die in loondienst daar voltijds krijgen.
En daarnaast werkt ze halftijds in een praktijk +-24u waarbij ze +-5800-6000 omzet zal halen. Maar door de hoge kosten houdt ze daar maar 35% van haar omzet over. Dus nog eens +-2100 netto.
Dus samen +-4300-4400€ netto als beginner + aftrek van een resem privé kosten..ni slecht :)

Wetende dat ge in loondienst maar de helft netto krijgt..

Terug
Bovenaan