Freelancers & Ondernemers

"zo'n lage belasting" is nog steeds wel 32% natuurlijk. In verhouding met loon valt dat heel goed mee, maar het is nog wel steeds een vrij stevige belasting. Je hoort dat wel vaker over zelfstandigen dat ze "zo weinig belasting betalen en daarom zoveel verdienen", en dat klopt voor een stuk, maar mijn grootste winst is er toch wel vooral doordat mijn dagrate enkel mij moet betalen en geen 27 managers en 3 HR departementen :)
Yup snap ik, maar voor zo'n hoog loon vind ik dat heel goed meevallen. Na het derde jaar is er dan toch geen enkele reden om nog als dividend uit te keren ipv. VVPR-bis?

Yup snap ik, maar voor zo'n hoog loon vind ik dat heel goed meevallen. Na het derde jaar is er dan toch geen enkele reden om nog als dividend uit te keren ipv. VVPR-bis?
auteursrechten en verlaagde vennootschapsbelasting. beide vrageneen minimumloon van 45000€ (de ene officieel, de andere officieus)

Stel dat ik mijn auto wil verkopen maar de koper vraagt om de renting (met 16% aankoopoptie) over te nemen. Wat dan met het extra te betalen bedrag? Want als ik de auto gewoon verkoop reken ik over de helft btw.

Stel dat ik mijn auto wil verkopen maar de koper vraagt om de renting (met 16% aankoopoptie) over te nemen. Wat dan met het extra te betalen bedrag? Want als ik de auto gewoon verkoop reken ik over de helft btw.
Lijkt me ook niet zomaar mogelijk om dat contract over te zetten naar een andere persoon? En puur om die reden zou ik het al niet doen, want volgens mij blijf jij degene waar ze komen aankloppen als er niet betaald is?

Lijkt me ook niet zomaar mogelijk om dat contract over te zetten naar een andere persoon? En puur om die reden zou ik het al niet doen, want volgens mij blijf jij degene waar ze komen aankloppen als er niet betaald is?
Jawel ik kan bij de leasing het laten overzetten naar een ander bedrijf.

Nee, je kan na uw 3e boekjaar de winst uit de eerste 3 boekjaar uitkeren en vanaf dan altijd de winst van uw vorige boekjaar (dus een paar maand na uw afsluiting).
Het klopt dat als er aan de voorwaarden voor VVPRbis is voldaan, ALLE winst kan worden uitgekeerd, ook de winsten van vorige boekjaren.
Het heeft dus inderdaad geen zin om de eerste jaren een liquidatiereserve aan te leggen.
Wel opletten dat het gaat om het 3e boekjaar na het boekjaar van de oprichting.
Dit is dus bijvoorbeeld:
BJ oprichting: 2022
BJ +1: 2023
BJ +2: 2024
BJ +3: 2025

Op de algemene vergadering in 2026, die beslist over de resultaatverwerking van BJ2025, kan alle winst (sinds de oprichting) worden uitgekeerd aan 15% (indien er ook aan de andere voorwaarden VVPRbis is voldaan).
Wat ook mogelijk is om reeds in 2025 een tussentijds dividend over 2025 uit te keren.

Het spreekt ook voor zich dat een eerste verkort BJ hier een voordeel op vlak van timing oplevert.
Ik heb al wel eens een eerste boekjaar gezien van 30/12 tot 31/12.

Het klopt dat als er aan de voorwaarden voor VVPRbis is voldaan, ALLE winst kan worden uitgekeerd, ook de winsten van vorige boekjaren.
Het heeft dus inderdaad geen zin om de eerste jaren een liquidatiereserve aan te leggen.
Dit is dus bijvoorbeeld:

Op de algemene vergadering in 2026, die beslist over de resultaatverwerking van BJ2025, kan alle winst (sinds de oprichting) worden uitgekeerd aan 15% (indien er ook aan de andere voorwaarden VVPRbis is voldaan).
Wat ook mogelijk is om reeds in 2025 een tussentijds dividend over 2025 uit te keren.

Het spreekt ook voor zich dat een eerste verkort BJ hier een voordeel op vlak van timing oplevert.
Ja, hier exact zo gedaan, verkort eerste boekjaar (6 maand) en tussentijds dividend in dat laatste jaar.
Nu, "geen zin om liquidatiereserve aan te leggen" hangt ervan af hoeveel vertrouwen je hebt in de overheid dat binnen 3 jaar de vvpr bis regeling nog bestaat natuurlijk. De meeste mensen voelen wel aan dat het een beetje een "to good to be true" geval is, en dat het geen eeuwigheid gaat duren voor dat gelimiteerd gaat worden...

Dit is dus bijvoorbeeld:

Geen zin zou ik niet zeggen:
- Iemand die zijn vennootschap maar een X aantal jaren wilt behouden is beter met liquidatiereserve (gepensioneerde of tijdelijke opdracht)
- aangezien de fiscus zijn spelregels tijdens het spel durft wijzigen, kan je het eerste jaar liquidatiereserve aanleggen zodat je een "veiligere" vastgeklikte reserve hebt

Edit: @anders. was me voor :)

- aangezien de fiscus zijn spelregels tijdens het spel durft wijzigen, kan je het eerste jaar liquidatiereserve aanleggen zodat je een "veiligere" vastgeklikte reserve hebt

Dit heb ik zelf ook voor m'n eerste 2 boekjaren gedaan omwille van die reden (boekhouder heeft het me ook zo gekaderd en beslissing bij mij gelegd). Misschien een beetje teveel op safe gespeeld voor dat tweede boekjaar, maar goed, het geld komt wel.

Geen zin zou ik niet zeggen:
- Iemand die zijn vennootschap maar een X aantal jaren wilt behouden is beter met liquidatiereserve (gepensioneerde of tijdelijke opdracht)

Edit: @anders. was me voor :)
Klopt dat als je binnen een aantal jaren wil liquideren, liquidatiereserve nog steeds het beste is.
De afweging is dan vanaf hoeveel jaren het voordeliger is, aangezien je die 10% meteen moet betalen.

Het is sowieso wel moeilijk om te anticiperen om wetswijzigingen. Dus dat risico nemen dan maar :)
Eind 2021 heeft men het VVPR-bis-regime nog aangepast. Er waren toen initieel een aantal behoorlijk ingrijpende veranderingen voorgesteld. (referentiedatum zou datum volstorting worden ipv datum inbreng). Uiteindelijk gelukkig is er enkel een aanpassing doorgekomen die voor de meeste vennootschappen niet van belang is.
Ik vermoed (ik kan het uiteraard niet weten) dat er deze regeringsperiode geen aanpassing meer komt.

Het is nog tot 2024 tot de volgende federale verkiezingen, dus fingers crossed :').

Los daarvan kan je ook Y+2 nog voor 20% gaan worst case.

Ik overweeg om direct na afstuderen (ind ing informatica) als zelfstandige consultant/freelancer binnen software development te beginnen met een besloten vennootschap. Zo kan ik in het weekend ook wat kleinere projectjes uitwerken. Verder denk ik dat ik zo snel veel kan bijleren over zelfstandig zijn. Ik heb momenteel enkele loonsvoorstellen in handen en zou één van hen vragen of ze mij in dienst willen nemen als freelancer. Ik heb binnenkort een kennismakingsgesprek met een accountant en hij zou eventueel een voorstel voor facturatie uitwerken op basis van mijn huidige loonsvoorstellen.

Het is echter wat ongewoon, lijkt me, om als schoolverlater met zeer beperkte ervaring (heb al een klein beetje ervaring als jobstudent developer) te beginnen als freelancer. De vraag voor IT'ers is echter zodanig groot dat ik mijns inziens wel wat ruimte voor onderhandelen heb. In principe zou ik dus willen beginnen werken als "junior software consultant" maar dan als zelfstandige in de plaats van als bediende.

Wegen de voordelen zwaarder door dan de nadelen (deels persoonlijke kwestie ofc)? Zou ik beter beginnen als bediende en dan op een later moment beginnen als freelancer? Hebben jullie hier verdere bedenkingen bij?

Zoals ik zei ben ik heel de situatie aan het overwegen en nog aan het zoeken wat de beste oplossing is voor mij. Dit zijn waarschijnlijk een beetje domme vragen.

Laatst bewerkt:
Ik overweeg om direct na afstuderen (ind ing informatica) als zelfstandige consultant/freelancer binnen software development te beginnen met een besloten vennootschap. Zo kan ik in het weekend ook wat kleinere projectjes uitwerken. Verder denk ik dat ik zo snel veel kan bijleren over zelfstandig zijn. Ik heb momenteel enkele loonsvoorstellen in handen en zou één van hen vragen of ze mij in dienst willen nemen als freelancer. Ik heb binnenkort een kennismakingsgesprek met een accountant en hij zou eventueel een voorstel voor facturatie uitwerken op basis van mijn huidige loonsvoorstellen.

Het is echter wat ongewoon, lijkt me, om als schoolverlater met zeer beperkte ervaring (heb al een klein beetje ervaring als jobstudent developer) te beginnen als freelancer. De vraag voor IT'ers is echter zodanig groot dat ik mijns inziens wel wat ruimte voor onderhandelen heb. In principe zou ik dus willen beginnen werken als "junior software consultant" maar dan als zelfstandige in de plaats van als bediende.

Wegen de voordelen zwaarder door dan de nadelen (deels persoonlijke kwestie ofc)? Zou ik beter beginnen als bediende en dan op een later moment beginnen als freelancer? Hebben jullie hier verdere bedenkingen bij?

Zoals ik zei ben ik heel de situatie aan het overwegen en nog aan het zoeken wat de beste oplossing is voor mij. Dit zijn waarschijnlijk een beetje domme vragen.
De "ervaring" lijkt me veel minder een probleem dan "het netwerk" eigenlijk. Ik heb destijds ook de kans gekregen om als freelancer op mijn stageplek te beginnen (maar ik had toen nog geen idee van dagrates/lonen/belastingen/...) en dat was de reden dat ik dat toen niet gedaan heb. Het helpt gewoon heel hard als je al een netwerk hebt opgebouwd binnen de juiste wereld voordat je zelfstandige wordt (en dus risico loopt om zonder project te vallen).

Ik vond het in mijn rol (BI Consultant) toch wel goed om de eerste jaren als bediende te werken en zoveel mogelijk cursussen te volgen binnen mijn expertise. Ook het netwerk kan altijd van pas komen. Maar dat hangt een beetje af van in welke IT-sector je terecht komt, de BI-wereld is niet zo groot en dan helpen enkele contacten al veel.

De "ervaring" lijkt me veel minder een probleem dan "het netwerk" eigenlijk. Ik heb destijds ook de kans gekregen om als freelancer op mijn stageplek te beginnen (maar ik had toen nog geen idee van dagrates/lonen/belastingen/...) en dat was de reden dat ik dat toen niet gedaan heb. Het helpt gewoon heel hard als je al een netwerk hebt opgebouwd binnen de juiste wereld voordat je zelfstandige wordt (en dus risico loopt om zonder project te vallen).
Niet mee eens, ik ben blij dat ik eerst wat ervaring heb opgedaan als werknemer, maar het is echt niet dat ik nu terugval op mijn bestaande netwerk voor aanbiedingen.

Binnen IT zijn er genoeg bedrijven die u maar al te graag willen plaatsen bij een klant, netwerk is overrated daarvoor.

Maar je moet wel verkocht raken natuurlijk... En dan helpt ervaring natuurlijk!

In mijn persoonlijke ervaring zou ik toch ook aanraden als werknemer te beginnen.

Direct succesvol zijn als freelancer hangt volgens mij ook af van de specifieke niche en klant waar je begint.

In mij geval zou dit moeilijk haalbaar geweest zijn denk ik. Alleen al in contact komen met die specifieke producten waarmee wij werken is als starter zonder leveranciersrelaties al bijna onmogelijk... Of documentatie... En dan het moeilijkste is bij mij dan niet eens technisch, daar moet je toch ook ergens experience in opbouwen.

Als generieke Dev. of DevOps lijkt mij dat dan meer haalbaar.

Maar je kan altijd een missie proberen te versieren en zonder vennootschap starten. Maar je gaat hard mogen werken :)

Veel freelancers zijn freelance omdat ze ergens goed in zijn... Goed ben je niet maar word je.

Ik zou toch ook starten als werknemer. Een freelancer leidt je niet zelf op, van een freelancer verwacht je dat die meteen kan inspringen en proactief zijn weg kan zoeken op de werkvloer. Op mijn huidige opdracht heb ik alles zelf uitgezocht, er is tot op heden niemand eens met mij door de cijfers gelopen (Finance functie bij Pharma reus), ik heb mezelf de cijfers eigen gemaakt en stel vragen aan de juiste personen wanneer nodig. Zonder die mindset lag ik waarschijnlijk al buiten.

Ik heb wel ooit met een junior freelancer samengewerkt die in onderaanneming van een andere freelancer werkte. Die werd actief gecoacht door de senior freelancer. Zelf keek ik ook wel wat mee over zijn schouders en stuurde ik hem bij waar nodig. Die kerel kreeg dan ook 'maar' 350 EUR per dag, voor dat geld kan je imo beter intern starten. Zeker omdat intern je ongetwijfeld toegang hebt tot diverse trainingen, trainingen zijn best duur, zowel qua inschrijvingsgeld als verloren dagomzet ;).

Wel een belangrijk detail dat ik vergeten te vermelden ben, wat mij wel een goede optie lijkt is om als freelancer te beginnen bij een consultancy bedrijf die sowieso schoolverlaters plaatsen en opleiden. Je kan dan overeenkomen dat je wel de opleidingen enzo mag meedoen, maar gewoon als freelancer betaald wordt. Je zal dan wel een (significant) lager dagtarief kunnen tellen.
Andere minpunt hieraan is natuurlijk dat ze altijd eerst een plaats zullen zoeken voor hun interne mensen, die kosten namelijk ook geld als ze niet werken...

Terug
Bovenaan