Ja, dat zeg ik ook he. Maar dat is dan ook maar de eerste 2 boekjaren van je vennootschap dat dat speelt. Dus die 2 jaar kan je dat eventueel doen, maar heb je dan al een goed zicht op de winst die je zal kunnen uitkeren?
Ik benadruk het omdat het drie jaar zijn dat je geen rendement hebt op dat geld. Als je een jaarcontract hebt, heb je toch een vrij goed zicht op de winst?
Stel dat je dat de eerste 2 boekjaren doet en vanaf het derde boekjaar gebruik je VVPRbis (eerste 2 boekjaren liquidatiereserve), dan:
- lijkt het mij maar van beperkt nut dat je het het derde boekjaar nog doet, want je kan dan toch je winst aan het einde van het boekjaar uitkeren
- loop je daarbij bovendien het risico dat er tijdens het boekjaar iets gebeurt waardoor je niet je verwachte winst haalt (ik zeg maar iets, je wordt serieus ziek voor een paar maand) en je dus geld leent dat er niet zal zijn
- zit je na 7 boekjaren alsnog met hetzelfde geïnvesteerd bedrag - waarbij je een stukje rendement verliest omdat je pas je geld gebruikt bij uitkeren op einde boekjaar ipv een paar maand eerder, maar waarbij je ook risico verkleint dat je met een winst werkt die niet noodzakelijk gerealiseerd zal worden
Iets met sop en kolen... Die liquidatiereserves liggen vast en heb je duidelijk zicht op wanneer en hoeveel je zal uitkeren. Maar dat is niet zo met de winst, tenminste toch niet vooraleer je boekjaar naar z'n einde toe loopt.
Maar als je VVPR-bis wilt gebruiken, moet je dan niet altijd drie jaar wachten om het uit te kunnen keren? Want wat je in het derde boekjaar aan de kant zet via VVPR-bis, dat kan je dan toch pas drie jaar later gebruiken? Kan je dat eens tonen uitgaande van het voorbeeld hierboven (dus 50k winst per jaar)?
Op vlak van risico maak ik me niet echt zorgen, dat kan je sterk minimaliseren. Als je 50k per jaar leent, dat is maar ~€300/maand per boekjaar dat erbij komt. Als je met twee verdieners zit is dat zeker geen probleem, maar afhankelijk van de persoonlijke situatie natuurlijk. En in het slechtste geval liquideer je dan een klein deeltje van je investering.
Hoe kom je na 7 boekjaren op hetzelfde bedrag? Kan goed zijn dat ik nog niet volledig snap hoe die VVPR-bis werkt hoor, zoals ik zei heb ik nog geen vennootschap.

Hoe ik het begrijp zet je een bedrag vast op jaar X en kan je dat uitkeren op jaar X+3; in dat geval zit je aan 212.5k na 7j, maar als je verder leent gedurende die twee jaren, dan zit je al aan 350k. De hele opzet hier is dat je én sneller én over een grotere som beschikt om te investeren, dat lijkt me toch veel interessanter dan eerst drie jaar te moeten wachten en 15% belasting te betalen, neen?
Los van de lening, uitkeren als dividend lijkt me ook wel interessanter dan VVPR-bis. Ok, het is dan wel 30% belasting ipv. 15%, maar uitgaande (key factor hier wel) van 5% rendement per jaar is dat na 3 jaar al 15.76% aan samengestelde intrest.