Freelancers & Ondernemers

Ik doe het in afwachting van de uitkering van de liquidatiereserve, maar dat is een mix van DBI en gewone fondsen. Over die kosten valt te onderhandelen zodat het wel mee valt. Is duurder dan privé alles in een tracker te steken, maar tegelijkertijd wel zorgeloos en met advies.
Ja, die info heb ik ook van de bank gekregen. Niet alles kan onder de DBI gebracht worden.
Portefeuille is ook kostenloos over te zetten van zakelijk naar prive (bijvoorbeeld na de 5j wachttermijn).
Care to share details van u kostenstructuur/bank?

Zorgeloos begrijp ik ook aangezien ik ook geen prive belegger ben.(of nog niet)
Ga je de bank rijk maken, kan je zelf een beter rendement behalen => ja, maar je moet er met bezig zijn.
Niets doen is slechter dan de banken ook rijk te maken en zelf content te zijn met enkele percenten die anders nul of negatief zijn.

Ja maar redeneer dat je geld 5 jaar vast staat tot je het naar je prive kan halen, wat in mijn geval ook zo is.
Dan kan je oplossen met een lening tussen uw eigen en uw vennootschap, heb ik hier al vaak aangehaald.
Wettelijk vastgestelde intrestvoeten, nu is dat netto ongeveer 0,80% intrest.
Deze intrest zal lager zijn dan uw jaarlijske DBI kosten.

Ik keer mezelf geen loon uit omdat het bijberoep is.
Dus doe geen vvpr bis.
Enkel via liquidatiereserve.
En om term bijberoep te staven is omdat ik gewoon een voltijds hoofdberoep heb maar mijn inkomen met bijberoep is groter dan inkomen hoofdberoep.
Maar dan ben je wel een grote uitzondering natuurlijk :).

Ik keer mezelf geen loon uit omdat het bijberoep is.
Dus doe geen vvpr bis.
Enkel via liquidatiereserve.
En om term bijberoep te staven is omdat ik gewoon een voltijds hoofdberoep heb maar mijn inkomen met bijberoep is groter dan inkomen hoofdberoep.
Wat heeft loon met vvprbis te maken?
Met vvprbis kan je gewoon sneller uitkeren

Kan je eigenlijk genieten van die DBI vrijstelling zonder dat je daar moet instappen via dure fondsen die aangeboden worden door de bank? Beetje zoals zelf je geld in een ruime ETF steken versus geld steken in een duur beleggingsfonds.

Enerzijds lees ik "dagrate x10 is gemiddeld wat je netto overhoudt maandelijks", anderzijds lees ik "begin er niet aan voor minder dan €400/dag". Zit je met een €300/dag dan niet al aan zo'n €3000 netto per maand?

Om tot dat bedrag te komen, doe je dan aan fiscale optimalisatie door bv. een deel van de winsten als dividend uit te keren of is dat al te bereiken gewoon na aftrek vennootschapsbelasting en de winst maandelijks uit te keren als loon? Hoeveel (procentueel) kan je overhouden als je bv. ervoor kiest om 45k bruto uit te keren als loon en de rest als dividend wenst te ontvangen?

Ik heb momenteel 5.2k bruto als bediende, ben C# developer voor mijn huidige job maar eigenlijk full-stack (React, Angular). Is een dagtarief van €600/dag makkelijk haalbaar/het courante tarief voor een medior/senior developer? Veel vragen over het financiële, maar ik zit momenteel zeer goed dus wil zeker zijn dat het wel een substantiële upgrade is ten opzichte van mijn huidige situatie.

Heb nog geen recruiters gecontacteerd dus wou het hier even vragen omdat hier toch heel wat IT freelancers zitten, maar zijn er veel freelance jobs regio Brussel die goed bereikbaar zijn met het openbaar vervoer? Voorlopig heb ik nog geen rijbewijs; als ik start als freelancer zou ik dat wel willen hebben maar ik verkies het openbaar vervoer wel, toch voor Brussel in elk geval.
ik ben momenteel enkel frontend developer/UX designer en heb 500 dag tarief. Maat van mij is frontend architect en krijgt 600 per dag dus ik denk met uw profiel (en hangt af hoeveel ervaring wss) kan je makkelijk 600 vragen.

Kan je eigenlijk genieten van die DBI vrijstelling zonder dat je daar moet instappen via dure fondsen die aangeboden worden door de bank? Beetje zoals zelf je geld in een ruime ETF steken versus geld steken in een duur beleggingsfonds.
Elk DBI fonds dat ik tegengekomen ben heeft hoge lopende, in- en uitstapkosten omdat ze 'actief' worden beheerd.

Elk DBI fonds dat ik tegengekomen ben heeft hoge lopende, in- en uitstapkosten omdat ze 'actief' worden beheerd.
Nochtans zijn dit gewoon samenstellingen van bedrijven die aan bepaalde voorwaarden voldoen, er zouden perfect DBI ETF's gecreëerd kunnen worden die enkel toegankelijk zijn voor bedrijven. Maar daar verdienen de banken natuurlijk niet genoeg aan.

Wat heeft loon met vvprbis te maken?
Met vvprbis kan je gewoon sneller uitkeren
Hmm ik verwar het misschien met vapz.
Zal die vvprbis dus eens moeten verder bekijken, ken de details niet.
Ik heb een VOF waar ik maar 500 geplaatst kapitaal heb omdat het een bestaande activiteit was die ik overgezet heb en meteen facturen kon opmaken.

Neen, 1 van de voorwaarden is dat je 10% van de aandelen van die vennootschap bezit of een minimum investeringsbedrag van 2.500.000 in 1 bedrijf. Dus denk dat dat voor de meesten hier onmogelijk is :unsure:

Ik heb nu een simulatie van 1.42 lopende kosten en daarbij nog wat extra kosten in totaal 1.82.
Afhankelijk of mijn vader mee instapt of niet(groter kapitaal) dan vallen de instapkosten van 1.5% weg, en er zijn geen uitstapkosten.
Ook kosteloos portefeuille overzetten van zakelijk naar prive.

Ik heb nu een simulatie van 1.42 lopende kosten en daarbij nog wat extra kosten in totaal 1.82.
Afhankelijk of mijn vader mee instapt of niet(groter kapitaal) dan vallen de instapkosten van 1.5% weg, en er zijn geen uitstapkosten.
Ook kosteloos portefeuille overzetten van zakelijk naar prive.
Een indexfonds 0,20% lopende kosten en vermoedelijk heeft dat DBI fonds een lagere performantie dan een eenvoudig indexfonds

Ik ken freelancers die hun vrouw inschrijven op de zaak voor administratief werk, en haar dan een bedrijfswagen geven.

Of dat waterdicht is, geen idee, ik zeg enkel wat ik zie :)

Ik ken freelancers die hun vrouw inschrijven op de zaak voor administratief werk, en haar dan een bedrijfswagen geven.

Of dat waterdicht is, geen idee, ik zeg enkel wat ik zie :)
Dat is niet waterdicht en daar zijn controles op.

Kosten zijn maar aftrekbaar als ze gemaakt zijn met de intentie belastbare inkomsten te verwerven. Volgens het Hof van Cassatie betekent dit dat er werkelijke prestaties aan de grondslag van de gemaakte kosten (bijvoorbeeld allerlei autokosten) moeten liggen. Bovendien moeten de gemaakte kosten min of meer in verhouding staan tot de gerealiseerde 'opbrengst'.

Als je bijvoorbeeld als IT'er je omzet 100% haalt uit IT-werk en een boekhouder hebt voor je administratie, zal je, als de fiscus erom vraagt, moeten kunnen aantonen wat je vrouw precies doet, waarom ze daarvoor die wagen nodig heeft en of de 'opbrengst' van wat ze doet in verhouding staat tot de kost van die wagen. Dit allemaal los van het feit of ze effectief ingeschreven is in de zaak of niet.

Ik doe het in afwachting van de uitkering van de liquidatiereserve, maar dat is een mix van DBI en gewone fondsen. Over die kosten valt te onderhandelen zodat het wel mee valt. Is duurder dan privé alles in een tracker te steken, maar tegelijkertijd wel zorgeloos en met advies.
Hier zit ik ook mee te struggelen.
Ben in 2017 met een ComV gestart, wegens lage inleg (5.00€) heb ik altijd winst in liquidatiereserve vastgeklikt. (advies boekhouder)
In lente 2018 gestart bij KBC met een beleggingsfonds (geen DBI!)
Gisteren gesprek gehad bij Bank van Breda. Die zeiden dat ik dat best direct omzet in DBI fonds.
Ik weet dat ik lening kan nemen naar privé om zo te beleggen, maar dat vind ik ook weer zo omslachtig. (ik weet het niet)

Prive speelde ik al wat met Tesla aandelen bij De Giro sinds maart 2020. Heel mooie winst gemaakt.
Daarna ook met Bolero op de zaak gestart. Daar ook al mooie winst gemaakt. Ja, ik weet dat dat belast wordt, maar het bedrag dat ik daar in heb gestoken heeft al veel meer opgebracht dan die fondsen bij KBC waar ik 8x zoveel in heb gestoken. Afkloppen natuurlijk.
EFT's lijken me ook interessant, maar hoe zit dat nu op op de zaak? Ok, winst ook belast, verlies niet aftrekbaar.
Maar voor de rest? Er zijn namelijk zoveel regeltjes voor bedrijven.
Heel het EFT gebeuren is toch nog vooral je eigen plan trekken. Banken staan daar echt niet om te springen (logisch ook)
Ik weet dat er een EFT topic is, maar iemand bezig daarmee op of buiten de zaak en welke trackers dan?
Ik weet het eigenlijk echt niet goed.

Buiten de zaak lijkt hier aangewezen via de bovenvermelde pistes.

ETF gewijs ga je IWDA als basisantwoord krijgen.
Maar dat is voer voor het ETF topic.

ETF als Exchange Traded Fund verhandel je op een beurs en hiervoor heb je een broker nodig. Een bank heeft hier in de puurste zin weinig mee te maken.

Terug
Bovenaan