Freelancers & Ondernemers

Die representatievergoeding, hoe zou je die verantwoorden moest dat ooit nodig zijn?
Carwash betaal je dus privé en niet via vennootschap?
Het feit dat ik bij een klant zit en geen maaltijdcheques geef.
Dienstreizen in het binnenland
Maaltijden en dranken
Wanneer een bedrijfsleider binnenlandse verplaatsingen doet, kan hij de gemaakte kosten voor maaltijden en dranken (niet van de verplaatsingskosten) op forfaitaire basis laten terugbetalen door zijn vennootschap.

Om van deze forfaitaire dagvergoeding te kunnen genieten, moet aan onderstaande voorwaarden worden voldaan:

Het moet een verplaatsing betreffen van minstens 6 uur.
Het maximumbedrag voor de forfaitaire dagvergoeding bedraagt €17,75.
Per maand mogen maximaal 16 dagvergoedingen toegekend worden
Naar eenzelfde plaats mogen maximaal 40 verplaatsingen gemaakt worden.

En kosten voor auto kuisen doe ik niet via vennootschap inderdaad.

Hier een lijstje van mogelijke forfetaire vergoedingen:

Naar eenzelfde plaats mogen maximaal 40 verplaatsingen gemaakt worden.
Dit is wel een belangrijke in dat geval. Bij +40 dagen zal dit aanzien worden als een "vaste plaats van tewerkstelling" en kan je deze forfait niet toepassen.
Vanaf 40 dagen word dit aanzien worden als "woon-werk" en niet naar een klant. Voor bepaalde zaken kan dit "woon-werk" voordelig zijn, vb bij een fiets van de vennootschap moet er geen VAA worden aangerekend als er "woon-werk"verkeer mee gedaan word, maar voor andere zaken zoals vb BTW aftrek van de personenwagen kan dit dan weer nadelig zijn. Ook de forfaitaire dagvergoeding/maandvergoeding kan dan niet worden toegepast.

Alles is afhankelijk van de situatie, maar een 150-200 EUR kan je als boekhouder relatief "vlot" fiscaal verdedigen. 200-300 lukt normaal ook maar is het een beetje afhankelijk van de situatie. O.a. het feit of de forfaitaire maandvergoeding kan gebruikt worden is hier al van belang. Maar zeker vanaf 350-400 EUR moet je al een stevige onderbouw met vb bewijsstukken of ruling hebben om dit te kunnen handhaven.

Thuiswerk / Covid zal dat de voorbije jaren wel makkelijker gemaakt hebben.
Ja, ik kom hier effectief in de situatie dat de rit naar bureau eigenlijk niet meer als woon-werkverkeer kan bekeken worden.
Ik verwacht dan ook dat die regeling gaat aangepast worden. Want iedereen die maar 1 dag per week op kantoor moet zijn, kan een (dure) kilometervergoeding krijgen...

Is het toegestaan om in uw opzeg de laatste twee weken verlof te pakken en al als freelancer ergens te beginnen, of moet ge echt wachten tot opzeg gedaan is?

Zijn er hier eigenlijk freelancers die zelf hun eigen boekhouding doen? Ik overweeg de overstap richting CommV, maar heb zelf een verleden in audit en master accountancy. Buiten de administratieve regeling is dat voor mij dus niet zo'n moeite om zelf te doen. Ook kwartaalaangifte BTW en VennB aangifte zou geen probleem moeten zijn.

Echter, is het gangbaar om een boekhouder jaarlijks voor enkele uren in te schakelen, zijnde voor een korte nakijk en vooral inzake fiscale optimalisatie? Of pushen die vooral voor een jaarpakket?

Het kriebelt hier toch ook al een paar jaar om als freelancer op te starten...
Laatste keren dat ik headhunters aan de lijn had eens gepolst naar welke dagrates ik zou kunnen krijgen en dat zat los op wat mijn buikgevoel ook zei (+-600/dag).

Het kriebelt hier toch ook al een paar jaar om als freelancer op te starten...
Laatste keren dat ik headhunters aan de lijn had eens gepolst naar welke dagrates ik zou kunnen krijgen en dat zat los op wat mijn buikgevoel ook zei (+-600/dag).
Nu is wat die headhunters zeggen, en wat je effectief krijgt ook niet altijd hetzelfde :)
Maar aangezien je al een paar jaren twijfelt, heb je al wel wat jaren ervaring, en dan is in de meeste IT-sectoren 600€/dag niet onhaalbaar.

Ik wou hetzelfde als @anders. melden. Het maximumbedrag dat zij noemen kan je niet zomaar x220 doen om je omzet te voorspellen.
Volgens mij werkt @iamgroot in de bouwsector en daar zijn de tarieven veel lager, eerder genre €380-430/dag

Niet iedereen zit in de IT-sector inderdaad ;)
Bouwsector klopt, maar het zou mij verbazen dat headhunters je gaan proberen aantrekken aan een fee die ze niet kunnen waarmaken, daar hebben ze ook niets aan. Evengoed al collega's gehad die hetzelfde deden en ook aan die tarieven of meer.
Voor 380-430/dag moet ik het alleszins niet gaan doen...:smile:

Hoe zijn jullie opgestart? Vennootschap al gemaakt en dan beginnen solliciteren of eerst een mondelinge overeenkomst om dan alles op te starten?

Hoe zijn jullie opgestart? Vennootschap al gemaakt en dan beginnen solliciteren of eerst een mondelinge overeenkomst om dan alles op te starten?

Netwerk geactiveerd, verzekerd dat er genoeg concrete opportuniteiten waren, ontslag gegeven, vennootschap opgericht.

Zijn er hier eigenlijk freelancers die zelf hun eigen boekhouding doen? Ik overweeg de overstap richting CommV, maar heb zelf een verleden in audit en master accountancy. Buiten de administratieve regeling is dat voor mij dus niet zo'n moeite om zelf te doen. Ook kwartaalaangifte BTW en VennB aangifte zou geen probleem moeten zijn.

Echter, is het gangbaar om een boekhouder jaarlijks voor enkele uren in te schakelen, zijnde voor een korte nakijk en vooral inzake fiscale optimalisatie? Of pushen die vooral voor een jaarpakket?
Er zullen er wel zijn die dat doen maar als accountant is dit niet altijd een cadeau, iedereen heeft zijn eigen manier van werken en uiteindelijk ben je meer aan het corrigeren dan wat anders.

Eenmansvennootschapen architect en IT'er
Spannend, dan zal er hier binnenkort ook wel controle komen.
Ivm "bewijzen" die je dan moet voorleggen, dat is toch gewoon aantonen dat die architect plannen tekent, en die IT'er code schrijft het grootste deel van de tijd?

Terug
Bovenaan