Freelancers & Ondernemers

Ik heb hier al een paar vragen kunnen stellen en al meerdere antwoorden gekregen, dank je wel allemaal!

Zijn er limitaties op wat een zelfstandige in bijberoep kan inbrengen als onkosten?

Wat met internet bijvoorbeeld wanneer dit door zijn job als werknemer deels wordt vergoed? Mag je dan nog steeds een forfaitair onkostenvergoeding daarvoor laten uitbetalen?
Zijn maaltijdcheques interessant voor een zelfstandige in bijberoep als deze elk weekend werkt bijvoorbeeld?
Wat met baankostenvergoedingen wanneer je rijdt met een bedrijfswagen ?

Ik heb hier al een paar vragen kunnen stellen en al meerdere antwoorden gekregen, dank je wel allemaal!

Zijn er limitaties op wat een zelfstandige in bijberoep kan inbrengen als onkosten?

Wat met internet bijvoorbeeld wanneer dit door zijn job als werknemer deels wordt vergoed? Mag je dan nog steeds een forfaitair onkostenvergoeding daarvoor laten uitbetalen?
Zijn maaltijdcheques interessant voor een zelfstandige in bijberoep als deze elk weekend werkt bijvoorbeeld?
Wat met baankostenvergoedingen wanneer je rijdt met een bedrijfswagen ?
Het lijkt me dat uw 3 voorbeelden niet gaan mogen, of op zen minst bij controle stevig bekeken gaan worden.

Je mag hoogstwaarschijnlijk uw wagen ook niet gebruiken voor uw bijberoep ;) kijk maar eens in car policy.

Het lijkt me dat uw 3 voorbeelden niet gaan mogen, of op zen minst bij controle stevig bekeken gaan worden.

Je mag hoogstwaarschijnlijk uw wagen ook niet gebruiken voor uw bijberoep ;) kijk maar eens in car policy.

Uiteraard mag dat niet.

Baankostenvergoedingen zouden dus wel mogen omdat je nog moet instaan voor de kosten ervan, klopt?

Mijn wagen kost €300 per maand minder omdat ik geen VAA moet betalen. Boekhouder kost ook minder geld. En zo kan ik nog wel enkele zaken opnoemen. Het zou zo’n 10k meer per jaar kosten. Voor mij persoonlijk is het niet interessant. Zegt de boekhouder zelf die aan mij meer zou verdienen met een BV. Waardoor ik hem nog meer geloof.

Mijn wagen kost €300 per maand minder omdat ik geen VAA moet betalen. Boekhouder kost ook minder geld. En zo kan ik nog wel enkele zaken opnoemen. Het zou zo’n 10k meer per jaar kosten. Voor mij persoonlijk is het niet interessant. Zegt de boekhouder zelf die aan mij meer zou verdienen met een BV. Waardoor ik hem nog meer geloof.

Kan je eens duiden hoe je geen VAA op je wagen moet betalen doordat je een eenmanszaak hebt ipv een BV?

Kan je eens duiden hoe je geen VAA op je wagen moet betalen doordat je een eenmanszaak hebt ipv een BV?
Zijn wagen zal meerkosten in een eenmanszaak, tenzij hij geen correctie voor het privégebruik doet ... (maar dan zou hij ook geen VAA hebben in een vennootschap :) )
10K is gewoon volledig van de pot gerukt.

VAA in een eenmanszaak is wel rap weggewerkt met die 5/7de regel. Enige voordeel daar is dat je nu wel gauw aan 50% belastingsbesparing zit ipv 20% in vennootschap. Sociale lasten verlagen ook door de meerkosten.

efkes rap gerekend kost een 100K auto in een vennootschap met het laagste VAA (EV dus) een slordige 85000 aan gecombineerde kosten privé en vennootschap.

diezelfde auto in EZ kost er 67000 wegens de hogere belastingsbesparing, zelfs rekening gehouden met slechts 5/7de inbreng.
Dus een voordeel van 17000 euro over 4 jaar.

extra voordeel, 3571 euro minder sociale bijdrage elk jaar tijdens de afschrijving in EZ. Een kleine 8000 euro voordeel dus.

en dan komt het grootste nadeel: als je die auto wegdoet na 4 jaar heb je meerwaardebelasting aan je been in de personenbelasting. En dat doet alle voordelen teniet.
Stel dat je hem nog verkoopt aan 40K, dan mag je nog es 17000 euro aftikken aan de staat en stijgt je sociale kas ook nog es met die meerwaarde.

efkes rap gerekend kost een 100K auto in een vennootschap met het laagste VAA (EV dus) een slordige 85000 aan gecombineerde kosten privé en vennootschap.

diezelfde auto in EZ kost er 67000 wegens de hogere belastingsbesparing, zelfs rekening gehouden met slechts 5/7de inbreng.
Dus een voordeel van 17000 euro over 4 jaar.

extra voordeel, 3571 euro minder sociale bijdrage elk jaar tijdens de afschrijving in EZ. Een kleine 8000 euro voordeel dus.
Wat is de 5/7 regel? Enkel weekend privé bedoel je?
Dat is geen algemeen aanvaarde regel, uiteindelijk moet je zelf in een eenmanszaak uw beroepsmatige kilometers bepalen.
Er zijn drie methoden om bij gemengd gebruik het privégebruik en het beroepsgebruik te bepalen:
  1. Rittenadministratie of ‘werkelijk professioneel gebruik’
  2. Semi-forfaitaire formule: het privégebruik = ((aantal km woon/werkverkeer * 2 * 200 + 6.000 km)/totaal aantal km per kalenderjaar)
  3. Het 35% forfait als beroepsmatige gedeelte
Daarnaast is een niet hybride/EV nog zwaarder getaxeerd in een eenmanszaak.
De CO2 regels zoals bij een vennootschap zijn nu ook van toepassing (op nieuwe wagens).
Op deze verworpen uitgaven betaal je dus nog eens een pak meer belastingen op (20% sociale bijdragen + 40-50% personenbelasting).

Ik ga steeds meer richting concrete info aangaande het starten van een vennootschap om mijn zelfstandige IT activiteit in onder te brengen.

Ik heb nog niet beslist welke boekhouder (suggesties zijn altijd welkom) en heb toch al enkele algemeen vragen:
- Ik ga normaal richting de €650/dag, maar via de Xerius calc. is het niet duidelijk hoeveel ik over kan houden na aftrek van alle fiscale optimalisaties (mc, pensioen, etc.) wat is realistisch? Neem dat ik ong. evenveel netto wil overhouden als nu (3200) terwijl mijn huidige bruto 5500 is (zonder aftrek salariswagen, en extra verlofdagen).
- Ik heb nu een salaris wagen BMW X1 18i sdrive. Is het voordeligst om deze over te nemen als het kan of toch kijken naar eigen leasing? Ik heb op dit moment weinig cash btw.

Ik ga steeds meer richting concrete info aangaande het starten van een vennootschap om mijn zelfstandige IT activiteit in onder te brengen.

Ik heb nog niet beslist welke boekhouder (suggesties zijn altijd welkom) en heb toch al enkele algemeen vragen:
- Ik ga normaal richting de €650/dag, maar via de Xerius calc. is het niet duidelijk hoeveel ik over kan houden na aftrek van alle fiscale optimalisaties (mc, pensioen, etc.) wat is realistisch? Neem dat ik ong. evenveel netto wil overhouden als nu (3200) terwijl mijn huidige bruto 5500 is (zonder aftrek salariswagen, en extra verlofdagen).

"Hoeveel overhouden" is moeilijk in 1 getal te zeggen, want het hangt nogal samen met en af van hoe je gaat optimaliseren. Stel dat je 12K per jaar in IPT steekt, tel je dat mee of niet?

Heb je die 3200 netto echt nodig? Het is voordeliger om het bij pakweg 45K bruto te houden. Na alle kosten hou je dan met €650 wel (even schatten uit de losse pols) een 50K winst over, netto in privé enkele jaren later dus een kleine 35K.

Steek je geld in IPT, dan navenant minder maar dat geld keert ook ooit terug.

- Ik heb nu een salaris wagen BMW X1 18i sdrive. Is het voordeligst om deze over te nemen als het kan of toch kijken naar eigen leasing? Ik heb op dit moment weinig cash btw.

Ik zou me persoonlijk niet bezig houden met overnemen. Ook niet meer met een gewone benzine.

Weinig cash is niet zo'n groot probleem indien je wel enige zekerheid op verdiensten hebt. Ik heb m'n wagen ook besteld zonder al kapitaal te hebben. Financiële renting zonder voorschot.

Eerste maanden financier je desnoods nog even uit privé, eens je eerste facturen betaald zijn ben je uit de kosten.

"Hoeveel overhouden" is moeilijk in 1 getal te zeggen, want het hangt nogal samen met en af van hoe je gaat optimaliseren. Stel dat je 12K per jaar in IPT steekt, tel je dat mee of niet?

Heb je die 3200 netto echt nodig? Het is voordeliger om het bij pakweg 45K bruto te houden. Na alle kosten hou je dan met €650 wel (even schatten uit de losse pols) een 50K winst over, netto in privé enkele jaren later dus een kleine 35K.

Steek je geld in IPT, dan navenant minder maar dat geld keert ook ooit terug.

Ik zou me persoonlijk niet bezig houden met overnemen. Ook niet meer met een gewone benzine.

Weinig cash is niet zo'n groot probleem indien je wel enige zekerheid op verdiensten hebt. Ik heb m'n wagen ook besteld zonder al kapitaal te hebben. Financiële renting zonder voorschot.

Eerste maanden financier je desnoods nog even uit privé, eens je eerste facturen betaald zijn ben je uit de kosten.
Ik ben aan het zien om minstens 1 jaar contract te pakken te krijgen aan 650.
Pensioen was er niet bij maar dat is 100% van werkgever en zit na 10 jaar aan 30k. Ook hospitalisatie is erg uitgebreid bij huidige werkgever. er zit bv. hoorappartuur bij (voor mijn vrouw) alsook tanden en alles van zwangerschap 3 maand er voor en 6 maand erna. In het totaal ontvang ik rond de 63k netto (volgens fiscale fiche van 2020).

Pensioen was er niet bij maar dat is 100% van werkgever en zit na 10 jaar aan 30k.

Hangt ervan af wat je doet, maar IPT ga je een pak meer kunnen opbouwen.
Merk op dat niet iedereen daar fan van is, ook hier net.

Ook hospitalisatie is erg uitgebreid bij huidige werkgever. er zit bv. hoorappartuur bij (voor mijn vrouw) alsook tanden en alles van zwangerschap 3 maand er voor en 6 maand erna. In het totaal ontvang ik rond de 63k netto (volgens fiscale fiche van 2020).

Hospitalisatie kan je mogelijk zelf overnemen, ik heb dat met de DKV gedaan voor mij en gezin.

Hoe bereken je die 63K netto? Nettoloon, vakantiegeld, eindejaarspremie, pensioenopbouw? Nog zaken?

650 euro day rate aan 220-230 dagen is volgens mij zeker beter dan je huidig pakket. Maar ga eens op een eerste gratis gesprek met boekhouder? Die kan je zeker adviseren en wat detail toevoegen.
Business plan opmaken helpt ook, dan zie je het snel he.

Ik ben aan het zien om minstens 1 jaar contract te pakken te krijgen aan 650.
Pensioen was er niet bij maar dat is 100% van werkgever en zit na 10 jaar aan 30k. Ook hospitalisatie is erg uitgebreid bij huidige werkgever. er zit bv. hoorappartuur bij (voor mijn vrouw) alsook tanden en alles van zwangerschap 3 maand er voor en 6 maand erna. In het totaal ontvang ik rond de 63k netto (volgens fiscale fiche van 2020).
Netto zal je als zelfstandige wel beter af zijn.

Maar, 650€ dagrate is relatief weinig tov uw brutoloon. Ik weet niet wat je exact doet, maar het lijkt me dat je ook aan een hogere dagrate gaat geraken.

Ivm auto: overnemen van auto is zelden voordelig. Je gaat beter zelf iets leasen/renten. Grootste issue zal levertermijn zijn, maar persoonlijk zou ik als eerste wagen een "simpele" stockwagen nemen, en die op korte termijn renten. Dan kan je binnen een jaar of 2, wanneer je een beter zicht hebt op financiën, uw echte goesting doen.

Hoe bereken je de kost van je bezoldiging als bestuurder van een BV?

Ik zou eens willen kijken of het sop de kolen waard is om m'n bezoldiging terug te zetten naar 45K. Ligt nu iets hoger omdat ik m'n netto wou vrijwaren die ik als werkgever had, maar nu ik na het boekjaar dat afloopt in maart kan beginnen uitkeren via VVPRbis is dat geen issue meer.

(kan ik sowieso ook aan boekhouder vragen, maar ik wil even zelf de oefening al maken)

Kan je dat wat meer toelichten?
Je kan die ofwel overnemen in leasing, en dus operationele leasing wat te duur is voor maar 1 wagen.
Ofwel kan je hem over kopen, maar dat is dan aan actuele restwaarde, waardoor ge in verhouding een te dure 2e hands wagen koopt...

Ze mogen hem namelijk boekhoudkundig niet onder de waarde verkopen ;).

Terug
Bovenaan