Freelancers & Ondernemers

Iedereen is er toch snel bij om een graantje mee te pikken als je een nieuwe vennootschap hebt. Eerst de gemeente met een belasting per m2, aantal kw aan machines, per reclamebord,... Nu een of andere dienst, reprobel, die mij per gemaakte fotokopie iets wil aanrekenen 🤔. Iemand die die kent? Lijkt mij iets sabam like (die verwacht ik ook nog)

Iedereen is er toch snel bij om een graantje mee te pikken als je een nieuwe vennootschap hebt. Eerst de gemeente met een belasting per m2, aantal kw aan machines, per reclamebord,... Nu een of andere dienst, reprobel, die mij per gemaakte fotokopie iets wil aanrekenen 🤔. Iemand die die kent? Lijkt mij iets sabam like (die verwacht ik ook nog)
Die Reprobel heb ik vandaag ook ontvangen. Ik ga het negeren.
Ik maak geen kopies of gebruik geen auteursrechtelijk beschermde zaken.

Lijkt me weer iets waar vooral de bestuurders rijk aan worden. Sabam maakt deel uit van het bestuur.

Ik ben gewoon zelfstandige in bijberoep. Geen vennootschap.

Goedenavond iedereen

Even een vraagje waarbij ik jullie input kan gebruiken, ik schets even de situatie:

Huidige situatie : Ik werk 4/5de als vertegenwoordiger in de wereld van wijn & spirits. Daarnaast geef ik ook wijnles, dit was tot voor kort als ambtenaar met een tijdelijke opdracht. Ik gaf ongeveer 8u les. Mijn opdracht binnen deze scholengroep is afgelopen, en er worden geen nieuwe lessen ingericht. Mijn cursisten zouden graag verder les volgen, en willen die les van mij krijgen.

Situatie vanaf maandag : Ik zal beginnen om lessen te geven op zelfstandige basis, ik reken op 2 groepen van ongeveer 10 cursisten. Ik vraag aan de cursisten 25€ per les, waarvan ongeveer 2/3de naar ingredienten (wijn) zal gaan.

Hoe regel ik dat best allemaal, een eenmanszaak opstarten, en eens gaan praten met een boekhouder? Of zijn er andere manieren om dit te gaan regelen?

Merci!

Als je een electrische fiets op de zaak neemt, zijn daar voorwaarden aan verbonden? verplicht citybike of zo? Uitsluiten van mountainbikes/racefietsen en dergelijke?

Het type fiets maakt niet uit, zolang je maar kan uitleggen dat je hem ook voor woon-werkverkeer gebruikt (en dan nog)... Fiscaal kan er dan een deel BTW aftrek en evt een voordeel alle aard, maar dat is met alle fietsen zo.

Die Reprobel heb ik vandaag ook ontvangen. Ik ga het negeren.
Ik maak geen kopies of gebruik geen auteursrechtelijk beschermde zaken.

Lijkt me weer iets waar vooral de bestuurders rijk aan worden. Sabam maakt deel uit van het bestuur.

Ik ben gewoon zelfstandige in bijberoep. Geen vennootschap.
Zo'n aangifte is wel verplicht dacht ik, en redelijk eenvoudig in te vullen.
Je kan ook gewoon aangeven dat je geen enkele kopie van een beschermd werk maakt, dan is de bijdrage niet verschuldigd.

Stomme vraag maar ik vind weinig info: Ik heb een extra SIM-kaart nodig voor mijn iPad Pro. Kan ik bij Proximus gewoon een SIM kaartje bestellen en de 4G/5G gebruiken van mijn huidige GSM abonnement (onbeperkt)? Of moet ik dan een nieuw abonnement voor enkel 4/5G afsluiten voor dat SIM kaartje?

Je beseft toch dat je zelfstandige bent en geen werknemer die opslag gaat vragen?
Besef ik zeker, maar ik ga een verhoging van tarief pas vragen als ik ook vind dat ik dat zelf écht verdien. En niet "omdat het nu wel eens tijd wordt dat jullie minder marge nemen".

Eind 2020 heb ik geen verhoging gevraagd, omdat we toen nog niet veel hadden opgeleverd voor onze eindklant (maar wel een goeie fundering gelegd). Tegen eind 2021 hadden we een zeer productief jaar achter de rug en heeft ons team echt wel "overdelivered" in features en ook (code)kwaliteit zeer hoog kunnen houden. Alle mensen die boven ons staan, waren zeer tevreden met de output. Dan zal ik wel dat momentum gebruiken om een verhoging geregeld te krijgen.

Ik volg in avondonderwijs houtbewerking en ben ook in mijn vrije tijd daar wat mee bezig. Voorlopig ben ik vooral bezig met projecten voor in mijn eigen huis. Ik heb hiervoor een beperkt aantal machines en mag gelukkig de machines op de avondles daarvoor ook gebruiken.
Een aantal vrienden/kennissen hebben ook al aangegeven dat ze in de toekomst nog wat projectjes (ingebouwde kasten etc.) voor me hebben, maar heb altijd de boot wat afgehouden omdat ik nog wat wil oefenen en omdat ik ook graag eerst mijn huis wil afwerken :)

Ik zou nu graag ook wat grotere/duurdere machines kopen voor thuis te gebruiken (zodat ik die meer dan één avond per week kan gebruiken). Maar ik stel me nu de vraag... Als ik dit in bijberoep zou doen, kan ik dan die machines fiscaal inbrengen? Ik ga er van uit dat ik dan inderdaad eerst inkomsten moet hebben en dus zeker één van die projecten van vrienden moet aannemen om dit mogelijk te maken. Of kan ik die machines nu al kopen en later (als ik echt beslis om het als bijberoep te doen) dit op een of andere manier inbrengen (door vb. over te dragen van privé naar bijberoep)?

Het is vooral om te weten of die machines nu aankopen en dan binnen een jaar ofzo als zelfstandige in bijberoep te beginnen een gemiste kans zou zijn.

Ik zou nu graag ook wat grotere/duurdere machines kopen voor thuis te gebruiken (zodat ik die meer dan één avond per week kan gebruiken). Maar ik stel me nu de vraag... Als ik dit in bijberoep zou doen, kan ik dan die machines fiscaal inbrengen? Ik ga er van uit dat ik dan inderdaad eerst inkomsten moet hebben en dus zeker één van die projecten van vrienden moet aannemen om dit mogelijk te maken. Of kan ik die machines nu al kopen en later (als ik echt beslis om het als bijberoep te doen) dit op een of andere manier inbrengen (door vb. over te dragen van privé naar bijberoep)?

Het is vooral om te weten of die machines nu aankopen en dan binnen een jaar ofzo als zelfstandige in bijberoep te beginnen een gemiste kans zou zijn.

Ik ken niet zoveel van de regeling rond zelfstandige in bijberoep, investeringen daarbinnen en de bijhorende fiscaliteit.

Maar als het vergelijkbaar is met zelfstandig in hoofdberoep (dus je kan materiaal op de zaak aankopen), dan zou dat inderdaad wel een gemiste kans zijn. Als zelfstandige kan je aankopen zonder BTW, als particulier niet, dus zeker indien dure machines ga je zo al een stuk meer betalen. Vanuit privé aan de zaak verkopen zou je in principe wel kunnen doen, maar waarschijnlijk eerder aan dagwaarde. De kosten kan je dan wel nog in de zaak aftrekken.

Ik volg in avondonderwijs houtbewerking en ben ook in mijn vrije tijd daar wat mee bezig. Voorlopig ben ik vooral bezig met projecten voor in mijn eigen huis. Ik heb hiervoor een beperkt aantal machines en mag gelukkig de machines op de avondles daarvoor ook gebruiken.
Een aantal vrienden/kennissen hebben ook al aangegeven dat ze in de toekomst nog wat projectjes (ingebouwde kasten etc.) voor me hebben, maar heb altijd de boot wat afgehouden omdat ik nog wat wil oefenen en omdat ik ook graag eerst mijn huis wil afwerken :)

Vraag gewoon al een btw nummer aan en koop die machines op je zaak. Je zal natuurlijk wel op korte termijn wat inkomsten moeten genereren om die aankoop te rechtvaardigen. Is schrijnwerker eigenlijk nog een gereglementeerd beroep, of kan je die nace codes zonder attest van beroepsbekwaamheid reeds toevoegen?

"kopen zonder btw", is eigenlijk recuperatie van de BTW. Dat kan enkel als je zelf BTW-plichtig bent. Als hij maar een beperkt bijberoep heeft van <25000 omzet per jaar, zal hij waarschijnlijk voor een BTW-vrijstelling kiezen. Dan hoeft hij geen BTW aan te rekenen aan zijn (particuliere) klanten, maar kan hij ook niet de BTW van zijn machines aftrekken. Je kan immers niet van twee walletjes eten.

"kopen zonder btw", is eigenlijk recuperatie van de BTW. Dat kan enkel als je zelf BTW-plichtig bent. Als hij maar een beperkt bijberoep heeft van <25000 omzet per jaar, zal hij waarschijnlijk voor een BTW-vrijstelling kiezen. Dan hoeft hij geen BTW aan te rekenen aan zijn (particuliere) klanten, maar kan hij ook niet de BTW van zijn machines aftrekken. Je kan immers niet van twee walletjes eten.
Kleine nuance, iemand die werken in onroerende staat doet (ingebouwde kasten maken), mag niet werken onder de btw-vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen.

Aja dat wist ik niet. Wat is daar de reden voor? Iets met fraude?
en het feit dat je zo oneerlijke concurrentie van kleine bijberoepers krijgt want iemand met vrijstellingsregeling blijft goedkoper dan een btw plichtig persoon.

Terug
Bovenaan