Freelancers & Ondernemers

Niet specifiek op iemand bedoeld,

Door hier mee te volgen zou ik geneigd zijn om dit 'systeem' van zelfstandigheid aan te pakken. Heeft imo soms weinig met zelfstandigheid/ondernemen te maken. Eerder een manier om je job (inkomen) te optimaliseren.

Persoonlijk zou ik ook geen genoegen nemen met een bepaalde dayrate bij dezelfde klant voor jaren. Ik zou dat meer aanvoelen als een goed betaalde job ipv me zelfstandig ondernemer te voelen. Zowat het enige dat je zelfstandig zou kunnen beslissen is je werkplek, en dat is dan uiteindelijk een tussenpartij die dat nog doet ook. Je moet gewoon ja of nee antwoorden.

Maar goed, blijkbaar voor velen wel ok en mij maakt het verder ook niet uit. Hoe meer grote verdieners hoe meer werk ik heb dus prima. Maar ik begrijp mensen in loondienst wel die hierover zouden vallen
Kan mij daar zeker in vinden.

Ik bedenk me soms ook van amai ik zou niet zelfstandig willen zijn met een winkel of een dit of dat waar ik elke dag van 8 tot 17 moet gaan in staan.

Ik heb veel liever dat je toch elke dag eigenlijk je eigen dinge regelt. In drukke periodes natuurlijk minder, maar als het eens wat kalmer is kan je tenminste eens zeggen van aaah de maandag plan ik eens maar een half daggeske of ik blijf ne keer nen helen dag in mijn nest liggen :D

Ja ja, ik ga nie rijk worden daarvan, maar dat gaat toch niet als 1 man alleen die gewoon maar zijn uren kan doen per dag.

Langs den andere kant is er wel veel meer onzekerheid. Ik weet niet als er voldoende werk gaat binnenkomen voor de week er na telkens, das soms wel lastig. Als je dan als freelancer een jaarcontract hebt, dan zit je wel op je gemak, maar heb je wel terug het werknemers gevoel.

Dit toch gewoon? Ik steek alles in liquidatie. Andere gekke systemen kosten direct meer werk en moeite, waardoor je extra winst direct weg is naar administratie, overhead feas, kosten voor adviseurs, banken, verzekeraars etc.

Klanten willen allerlei actieve dingen, om het gevoel te hebben dat allerlei zotte dingen aan het gebeuren zijn, maar in de praktijk hou je dan minder over. Doet me altijd denken aan de bouwvakker die een grote PHEV Volvo had gekocht op aanrader van zijn boekhouder (100% fiscaal aftrekbaar!!), en kweetnihoe content was dat hij nu véél minder belastingen moest betalen dan vorig jaar. Ja, maar je hebt ook véél minder netto in je zakken want je hebt meer geld uitgegeven, meer kosten gemaakt, en dus minder winst. Ondertussen rijdt hij 90% van de tijd met de camionette.
Er valt een beetje een parallel te trekken met beleggen: actief aandelen kiezen (zotte onkosten bedenken) vs passief beleggen in ETF's (=alles in liquidatie of VPPR-bis)

Boekhouder zijn moet een interessante oefening van psychologie zijn. Wat klanten theoretisch willen is zoveel mogelijk geld overhouden, maar wat klanten appreciëren of waarderen is vaak iets anders: veel dingen doen, het gevoel hebben zotte onkosten te maken, minder belastingen betalen; hen bevestigen in hun (foute) ideeën.

Ook hebben de meeste klanten een obsessie met vastgoed. Je zou dan precies beter aanraden om 20j vastgoed aan te kopen en af te schrijven, dan apprecieren ze jou 20 jaar lang als boekhouder. Dat ze dan in jaar 21 opeens meerwaardebelasting moeten betalen en helemaal niet zo'n goede deal hebben gedaan, zijn zorgen voor 2043.
Tja als ze hebben kunnen afschrijven aan 34-40% ( ja zo hoog was de venb vroeger) en de meerwaarde wordrgetaxeerd aan 25 of zelfs maar 20% hebben ze effectief wel n goede deal gedaan...

Maar goed dat is captain hindsight

Vandaag is het vaak voordeliger om niets te doen en je laten taxeren aan devoordelige vennb + roerende voorheffing.
Mensen vinden de gekst mogelijke 'onkosten' uit om toch maar minder belastingen moeten te betalen.
Als we spreken over een duurdere auto ofzo heb je gelijk, maar pure prive kosten deels inbrengen als beroepskost blijft toc lucratiefmver dan je gewoon laten taxeren

Hoeveel mensen hier hebben een project geregeld zonder tussen partner? Is het moeilijk te regelen of valt dat nog mee?
Wel, ik heb dat geregeld. En toen zij de klant: "ja, we mogen niet meer rechtstreeks met consultants werken, er moét een tussenpartij tussen zitten".

Dus dat bleek best moeilijk ja :P

En de tussenpartij is dan een preferred/bestaande partner of zijn er selectiecriteria?
"Een bedrijf dat meer capabilities kan leveren dan een freelancer". Heeft te maken met het feit dat er interne ontslagen vallen, en externe profielen worden aangetrokken. Het is moeilijk verkocht te krijgen om iemand "los" extern aan te nemen als je iemand intern ontslaat...

Te begrijpen.
Ook zonder die policy zou mogelijks een deel personen richting freelance geholpen worden met alle voor- maar ook nadelen voor de organisatie.

Maar "meer capabilities" is toch maar vaag natuurlijk. Filteren ze op het aantal bestuurders, aantal FTE, omzet, ...

Vaak ook een stuk ontzorging voor de interne organisatie:
- wanneer een profiel wegvalt, beroep kunnen doen op tussenpartij voor vervanging ipv zelf op zoek te gaan
- service agreement kunnen uitwerken met de tussenpartij waar terms & conditions zijn afgesproken (en vaak al standaard rates) zodat dit niet specifiek voor elk profiel moet gebeuren EN de terms & conditions gestandardiseerd zijn en niet voor elk profiel verschillen

Te begrijpen.
Ook zonder die policy zou mogelijks een deel personen richting freelance geholpen worden met alle voor- maar ook nadelen voor de organisatie.

Maar "meer capabilities" is toch maar vaag natuurlijk. Filteren ze op het aantal bestuurders, aantal FTE, omzet, ...
Filter is puur op het feit dat ze meerdere consultants kunnen aanbieden, moest de vraag er zijn. Eerder een politiek spel eigenlijk.

Nu, ondertussen is de klant wel aan het overschakelen naar 1 preffered partner, om de redenen die @eniac aanhaalt. Hun interne managers zijn elk jaar weken kwijt met elke tussenpartij apart te ontmoeten om contractverlengingen te bespreken.

Hoeveel mensen hier hebben een project geregeld zonder tussen partner? Is het moeilijk te regelen of valt dat nog mee?
In mijn geval heeft de interne contactpersoon/kennis me doorgestuurd naar een partij die het contractuele kan doen tussen de klant en mezelf omdat ze geen directe onderhandelingen met freelancers doen. Lijkt me nodig om te voldoen aan de standaard contracten, liabilities,... en niet te moeten negotiëren met iedere freelancer apart over punten en komma's.

Meer en meer bedrijven hebben wel een mogelijkheid om zo een standaardcontract van hunzelf of via de preferred partner aan te nemen, waarbij andere partijen ook via die weg kandidaten mogen aanbieden en daar dan nog eens een marge op nemen.

Die tussenpartner neemt wel geld op jou, maar zal volgens mij ook wel vechten voor jou om het contract zolang mogelijk te laten lopen. Juist OMDAT ze geld verdienen op jou. Dat heeft ook een waarde.

Vaak werken ze met preferred tussenpersonen louter omdat dat op groepsniveau is gedefineerd (agreements, specifieke prijsafspraken, betaling terms etc). Het is zeker bij grotere spelers moeilijk om nieuwe leveranciers er door te pushen.

Mijn huidige ‘collega’ is ook een freelancer, was rechtstreeks door HR via Linkedin aangetrokken. Die man heeft 2 man geen betaling van zijn factuur ontvangen omdat ze hem als nieuwe leverancier er maar niet doorkregen. Hebben ze alsnog contract met Trifinance afgesloten omdat dat de preferred supplier is. Die krijgen nu een margeke op zijn rate puur omdat het intern systeem het niet anders toelaat.

Een Consultancy bedrijf plaatst toch alleen freelancers neen? Of toch diegene waar ik over spreek 😄
Meesten doen evenzeer vaste aanwervingen. Maar ik vermoed dat hij bedoelt 'tot ze iemand vanop hun eigen payroll (een consultant die bij de tussenpartij vast in dienst is) bij de klant kunnen plaatsen'. Daar cashen ze natuurlijk het meest op.

Meesten doen evenzeer vaste aanwervingen. Maar ik vermoed dat hij bedoelt 'tot ze iemand vanop hun eigen payroll (een consultant die bij de tussenpartij vast in dienst is) bij de klant kunnen plaatsen'. Daar cashen ze natuurlijk het meest op.
Ja, dit natuurlijk. Het zou niet de eerste keer zijn dat een freelancer wordt buitengekieperd om iemand van de payroll in de plek te zetten...

Terug
Bovenaan