Hoe pakken jullie het meestal aan om een hoger dagtarief te verkrijgen?
Ik heb voor dit jaar bijgetekend voor het 3de jaar bij dezelfde klant. De tussenpartij pakt 20% marge op mijn dagtarief. Dat is echt wel te veel naar mijn zin, want ik heb de voorbije 2 jaar veel kunnen realiseren met ons team, maar ben altijd op hetzelfde tarief blijven zitten. Ik ben vorig jaar in november de gesprekken opgestart met de tussenpartij om een hoger tarief te bekomen. Ze hebben dit proberen te verhalen op de klant en die in januari pas definitief antwoord ging geven... De 3de week van januari is bijna om en ik heb nog altijd niks vernomen. Nu heb ik dus eind 2021 bijgetekend voor 3 maanden met als voorwaarde dat "als de klant de verhoging goedkeurt, dat ik dat retroactief mag bijfactureren aan de tussenpartij"...

Dat was natuurlijk evenveel gezegd als "ga maar op uwe kop staan voor uw verhoging".
Ik had niet actief gezocht naar alternatieven (lees: andere projecten) en had dus geen andere optie dan bijtekenen op de voorwaarden van de tussenpartij. De tussenpartij wilde ook dat ik direct voor 1 jaar bijtekende, maar ik heb gezegd dat ik maar voor 3 maanden zou bijtekenen. Over een 2 maanden heb ik dus terug wat ruimte voor onderhandeling... maar ik weet nog niet hoe ik het best zal aanpakken... Misschien best gewoon nu al iets anders zoeken met beter tarief en als er iets concreet uit de bus komt, dat eens bij de huidige tussenpartij gaan voorleggen? Vrees dat dat de enigste manier is om iets gedaan te krijgen, dan staan ze voor de keuze: ofwel pakken ze minder marge, ofwel verdienen ze gewoon niks meer aan mij. Ik steek mijn tijd niet graag in die "spelletjes", maar uiteindelijk doet die tussenpartij maar juist hetzelfde...