Freelancers & Ondernemers

't lijkt een beetje de circle of life. Consultants worden freelancers, freelancers willen meer omzet, starten een consultancybedrijf en de nieuwe generatie consultants die freelance willen gaan is geboren.

Wat mij betreft gaat het net wat in tegen de reden waarom ik zelf freelancer ben en op de markt zie ik steeds meer en meer consultancy bedrijven die freelancers moeten recruteren voor hun gewonnen projecten. Uiteindelijk draait het dan enkel nog om de %-jes marge en die zijn me het risico niet waard.

Als je een unieke dienst kan gaan verkopen ipv mandagen zit er misschien wel meer in.

Volledig terechte opmerking.

Mij gaat het dan ook wel om de type projecten/producten waar een recurring model rond kan gevormd worden. En dat dan vooral met het idee dat ik binnen 10-20 jaar niet meer kan doen / volhouden in wat ik nu doe als Freelancer ;-)

Zeker en vast de circle of life dus :-D

Moet de website 100% af zijn? 80% lijkt me voldoende als beginnend bedrijf, niet?

5k lijkt me ook eerder de prijs voor een volledig nieuwe website (als in gemiddelde website met blog, contactformulier en verder niks fancy door bureau), en niet om je huidige website te optimaliseren/verfijnen. Persoonlijk vind ik het veel geld voor iets dat je niet direct geld gaat opleveren. Je kunt de website altijd eens posten of doorsturen voor een oordeel.
de website is https://tquality.be

Bij mij is eigenlijk het consultancy verhaal maar een deel, ik ben bezig met services op te zetten en een eigen software te maken. Maar het freelance en mss de consultancy gaan voorlopig de rekeningen betalen

Wat denken jullie van de website? of zouden jullie toch veranderingen doen of dit zelf doen?
Wat veranderingen zouden wel kunnen, vooral UI-matig dan. Ik stuur je wat details in een dm.

De tool die je aanbied zou ik in verloop van tijd eerder een eigen naam geven, met eigen naam, logo, branding, op een meer algemeen (niet .be) domein. Ik denk dat die nu niet zal gevonden worden.

Het is weer het einde van het jaar. Waar doen jullie VAPZ? Ik zit bij mijn Fintro bank.
Alles lijkt me goed te zijn, alleen die eindafrekening (als ik ooit 67 jaar ben) dan krijgt de bank 10%.

Is dat overal zo?

Het is weer het einde van het jaar. Waar doen jullie VAPZ? Ik zit bij mijn Fintro bank.
Alles lijkt me goed te zijn, alleen die eindafrekening (als ik ooit 67 jaar ben) dan krijgt de bank 10%.

Is dat overal zo?
Lijkt me sterk?

Voor zover ik weet worden telkens instapkosten aangerekend en misschien bestaat er hier en daar een beheerskost, maar dat zou de totale kost voor de bank moeten zijn. Op het einde van de rit komen er wel nog belastingen en sociale bijdragen op , maar die zijn niet voor de bank.

Voor de rest heb ik vooral naar de instapkosten gekeken. Die rendementen zijn overal hetzelfde (laag) en uiteindelijk draait het hem dan meer om het belastingsvoordeel dat je nu hebt ipv rendement.

Ah sorry ja, belastingen op het einde 10%
Dus daar kunnen we niets aan doen? Ok

Instapkosten bij mijn bank zijn 5% per storting

Zopas via spaargids.be een offerte gekregen met 0,5% instapkosten, deze eens bekijken morgen

Laatst bewerkt:
Dwaas probleem: ik heb een bol.com cadeaubon gekregen en ik heb die door één of andere fuckup toegevoegd aan m'n zakelijke bol.com account, en nu zit dat daar. Klantendienst kan ze niet overzetten naar m'n privé.

Hoe krijg ik geld nog privé gebruikt?
Bon wordt automatisch toegepast als ik een zakelijke aankoop doe. Ik weet niet eens hoe dat dat in de boeken zou komen, maar kan dat verrekend worden als dat die bon privégeld is dat ik er per ongeluk heb ingestoken? Net zoals ik bvb. al per ongeluk een zakelijke factuur privé heb betaald en dit dan terugstort naar m'n privé?

Dwaas probleem: ik heb een bol.com cadeaubon gekregen en ik heb die door één of andere fuckup toegevoegd aan m'n zakelijke bol.com account, en nu zit dat daar. Klantendienst kan ze niet overzetten naar m'n privé.

Hoe krijg ik geld nog privé gebruikt?
Bon wordt automatisch toegepast als ik een zakelijke aankoop doe. Ik weet niet eens hoe dat dat in de boeken zou komen, maar kan dat verrekend worden als dat die bon privégeld is dat ik er per ongeluk heb ingestoken? Net zoals ik bvb. al per ongeluk een zakelijke factuur privé heb betaald en dit dan terugstort naar m'n privé?
Ik vermoed dat dat gewoon met de rekening courant verrekend gaat worden (of inderdaad zelf terugstorten naar de privé als je er iets mee betaald). Al zou ik het gewoon aan de boekhouder vragen.

Ik vermoed dat dat gewoon met de rekening courant verrekend gaat worden (of inderdaad zelf terugstorten naar de privé als je er iets mee betaald). Al zou ik het gewoon aan de boekhouder vragen.
Dit, gewoon verrekenen met rekening courant.
Voorbeeld bij een bon van 50 euro:
a) Je koopt iets zakelijk van 100 euro, betaalt 50 euro en de rest via uw bon -> overige 50 via rekening courant.
b) Je koopt iets prive op uw zakelijke bol.com rekening van 50 euro en steekt de factuur niet in uw boeken. Nergens gaat er 50 euro van de rekening want de bon betaalt dit dus dat valt ook niet op.
Een non-probleem dus :)

Met hoeveel % indexeren jullie jullie dag/uur rate?
0% index voor het 2e jaar op rij. De opdrachtgever ziet dit als de prijs die ik moet betalen voor zekerheid/lange termijn.
(een beetje zoals verhuurders bij goede huurders ook de huurprijs niet opslaan, om hen te belonen. Maar dan omgekeerd ;-) )

Om maar eens tegenwind te geven tegen de mythe dat je zomaar je prijs en projecten en verlof mag kiezen als zelfstandige. Je moet nog altijd een opdrachtgever vinden die akkoord gaat, en ook zijn eigen eisen heeft..

Laatst bewerkt:
0% index voor het 2e jaar op rij.
Hier ook. Vraag gekregen om het contract te verlengen. Ik zeg ok, maar wel met een index erbij. Dat kon niet.
Vervanging zoeken zal toch nog goedkoper zijn (al heb ik verlengd om niet rap rap iets nieuw te moeten zoeken).

b) Je koopt iets prive op uw zakelijke bol.com rekening van 50 euro en steekt de factuur niet in uw boeken. Nergens gaat er 50 euro van de rekening want de bon betaalt dit dus dat valt ook niet op.
Een non-probleem dus :)
Volgens mij moeten alle facturen op naam van u vennootschap in de boekhouding en bij bol zit je ook nog met de verlegging btw.

Terug
Bovenaan