Freelancers & Ondernemers

Een collega vertelde me dat hij vanaf volgend jaar gaat lenen om een voorafbetaling te doen aan de belastingen voor het jaar van 2022.

Om zo een heel groot deel te kunnen storten in kwartaal 1, wat zorgt voor een 4 a 5% extra belastingsvoordeel.

En zo wordt de kost ook wat gespreid over het hele jaar natuurlijk en behoudt je cash op de rekening.

Ik ken er zelf niets van, maar ging het misschien ook wel eens voorstellen aan mijn boekhouder om bijvoorbeeld 10k euro te lenen als voorschot belasting zodat die kan gestort worden in Q1. In plaats van elk kwartaal zelf 2500€ te storten bijvoorbeeld.

Een collega vertelde me dat hij vanaf volgend jaar gaat lenen om een voorafbetaling te doen aan de belastingen voor het jaar van 2022.

Om zo een heel groot deel te kunnen storten in kwartaal 1, wat zorgt voor een 4 a 5% extra belastingsvoordeel.

En zo wordt de kost ook wat gespreid over het hele jaar natuurlijk en behoudt je cash op de rekening.

Ik ken er zelf niets van, maar ging het misschien ook wel eens voorstellen aan mijn boekhouder om bijvoorbeeld 10k euro te lenen als voorschot belasting zodat die kan gestort worden in Q1. In plaats van elk kwartaal zelf 2500€ te storten bijvoorbeeld.
Het is niet echt een 'belastingvoordeel'.
Voorafbetalingen worden gedaan zodat je geen belastingverhoging krijgt.
Het vermeerderingspercentage bedraagt 6,75% (op 10000 EUR belastingen krijg je dus een verhoging van 675 EUR als er geen voorafbetalingen zijn).
Hoe vroeger je een voorafbetaling doet tijdens het jaar, hoe hoger het "voordeel".
Eerste kwartaal 9% (dus 7000 voorafbetalen om geen verhoging te krijgen bij 10000 belastingen)
Tweede kwartaal 7,5% (dus 9000 voorafbetalen om geen verhoging te krijgen bij 10000 belastingen)
Derde kwartaal 6% (dus 11250 voorafbetalen om geen verhoging te krijgen bij 10000 belastingen)
Vierde kwartaal 4,5% (dus 15000 voorafbetalen om geen verhoging te krijgen bij 10000 belastingen)

Er kunnen inderdaad eenvoudige leningen voor afgesloten worden maar let op geld lenen kost ook geld en soms dossierkosten.

(dit zijn de regels voor vennootschapen, in de personenbelasting is het wat anders)

Er kunnen inderdaad eenvoudige leningen voor afgesloten worden maar let op geld lenen kost ook geld en soms dossierkosten.

(dit zijn de regels voor vennootschapen, in de personenbelasting is het wat anders)
Dat klopt zeker, bij mij zat die vorig jaar op 1.25% (en een bedrag van 10000 euro)
Dit komt neer op 12*839.06 => 10068.72€
En dan nog 25€ voor staatswaarborg.

Bijgevolg kost zo'n lening u dus +-100€. Dus dat valt allemaal nog wel mee (kan anders zijn bij andere banken/momenten om lening aan te gaan).

Gewoon weg smijten, volgens mij worden die listings niet doorgegeven van NL naar BE?

Het ging dus om speelgoed en dergelijke... geen decoratie...
Alles hangt af van de context. Een tandarts kan bijvoorbeeld speelgoed voor zijn kinderen aankopen en wegmoffelen als bedrijfsaankoop want meesten voorzien speelgoed in de praktijk om kinderen bezig te houden. Zolang dat sporadisch gebeurt en in beperkte bedragen, kom je daar mee weg. Bij mij als accountant zou dat nogal raar overkomen, tenzij ik goed kan argumenteren dat sommige klanten hun klein mannen bij een bespreking meebrengen.
Het voorbeeld van de cadeaucheques wordt dan weer wel vaker toegepast maar wordt ook wel voor 50% verworpen.

Maar again niemand is heiliger dan de paus. Iedereen heeft wel al eens bloemen, pralines, wijnen, it-materiaal etc aangekocht als geschenk/decoratie/kantoormateriaal voor eigen gebruik/privé geschenken.

Dat moeten toch al dure sinterklaascadeaus zijn om er risico voor te willen lopen :)

Als ik bij Bol wil bestellen met mijn zakelijke account bij een NL partner krijg ik dit:
Er is iets misgegaan
We zien nu dat een partner waarbij je bestelt, is gevestigd in een ander land. In verband met de btw wet- en regelgeving kun je niet bij deze partner bestellen met je zakelijk account. Bekijk je mogelijkheden bij 'Bezorgmomenten'.

Echt wel vervelend omdat je dit pas ziet bij het afrekenen...

- Wat is jullie opzegperiode? 3 maand
- Worden jullie betaalt door jullie tussenpartij nog voor de eindklant betaald heeft aan de tussenpartij? in contract staat 14 dagen, ik heb geen tussenpartij. in praktijk wordt de factuur direct na ontvangst betaald.
- Hoe lang op voorhand moeten jullie langer verlof (bvb meer dan 3 dagen) aanvragen? een weekske op voorhand ofzo.
- Zetten jullie iets speciaals in jullie contract ivm jezelf auteursrechten uit te keren in jullie vennootschap? Of is dat enkel iets tussen jezelf en je vennootschap en hoeft er daarvoor niets speciaals in het contract met de opdrachtgever te staan? er zal volgend jaar een contractje worden opgesteld tussen mezelf en de vennootschap.

Bijna elke NL site trekt btw er direct af als je zakelijk shopt. Personen in kwestie hebben soort consultancybureau, naast die man zijn lesactiviteit...het ging over de sinterklaascadeaus...

Je bent wat aan het doorhameren op iets wat niet zo een drama hoeft zijn imo.

Tuurlijk trekken die btw af, dat is gewoon wettelijk zoals het hoort.

Die factuur op je vennootschap zetten en gewoon privé betalen en verder niks inboeten is frauduleus. Maar goed, dat is dan een kruimeldiefstal ofzo. Hoeveel doen er dat...

Als je toch wat wil foefelen betaal je gewoon met je vennootschap en steekt dat in kosten. Kost dan prive helemaal niks..

Bijna elke NL site trekt btw er direct af als je zakelijk shopt. Personen in kwestie hebben soort consultancybureau, naast die man zijn lesactiviteit...het ging over de sinterklaascadeaus...
Bij mij dus niet, of ben ik alleszins nog niet tegen gekomen. Ik heb hetzelfde als wat @Secj zegt.
Maar bon, wil dus niet zeggen dat het niet bestaat.

Maar zoals de rest zegt vind ik dit ook een heel rare manier van frauderen.

Je bent wat aan het doorhameren op iets wat niet zo een drama hoeft zijn imo.

Tuurlijk trekken die btw af, dat is gewoon wettelijk zoals het hoort.

Die factuur op je vennootschap zetten en gewoon privé betalen en verder niks inboeten is frauduleus. Maar goed, dat is dan een kruimeldiefstal ofzo. Hoeveel doen er dat...

Als je toch wat wil foefelen betaal je gewoon met je vennootschap en steekt dat in kosten. Kost dan prive helemaal niks..
Vind ik ook maar kruimeldiefstal. Heb als accountant genoeg gesjoemel in de marge gezien (studybegeleiding voor zoonlief die wordt ingebracht als persoonlijke opleidingskost, business trips die met gezin in het weekend wordt verlengd voor persoonlijk entertainment etc).
Van zwartweek krijg ik meer grijs haren, dat kan bij mij op geen enkel begrip rekenen. Ik heb in de coronacrisis meerderen op betaalde tijdelijke werkloosheid zien staan die gewoon in het zwart gingen bijklussen.
Om nog maar te zwijgen van de massa verduisteringspraktijken richting belastingsparadijzen, constructies binnen multinationals waarbij maar fractie van de winst wordt belast met resem erkende rulings..
Ik lig als accountant niet wakker van de kleine kmo die wat privéonkosten onterecht als aftrekbare kost verwerkt (representation letterke en je legt de verantwoordelijkheid bij hun), de grote money laundering constructies waarbij een kmo een onzichtbare rol speelt vind ik veel angstaanjagender. Reden waarom ik niet actief volledig in eigen naam de rol van accountant wil opnemen, de aansprakelijkheid van de accountant wordt te groot en je kan zelf verre van door bepaalde constructies doorkijken.

Het is niet echt een 'belastingvoordeel'.
Voorafbetalingen worden gedaan zodat je geen belastingverhoging krijgt.
Het vermeerderingspercentage bedraagt 6,75% (op 10000 EUR belastingen krijg je dus een verhoging van 675 EUR als er geen voorafbetalingen zijn).
Hoe vroeger je een voorafbetaling doet tijdens het jaar, hoe hoger het "voordeel".
Eerste kwartaal 9% (dus 7000 voorafbetalen om geen verhoging te krijgen bij 10000 belastingen)
Tweede kwartaal 7,5% (dus 9000 voorafbetalen om geen verhoging te krijgen bij 10000 belastingen)
Derde kwartaal 6% (dus 11250 voorafbetalen om geen verhoging te krijgen bij 10000 belastingen)
Vierde kwartaal 4,5% (dus 15000 voorafbetalen om geen verhoging te krijgen bij 10000 belastingen)

Thanks.

Eigenlijk is dat toch een beetje triestig hé als je er over nadenkt, dat vermeerderingspercentage :p

Als je teveel betaald hebt en moet terug krijgen, dan krijg je daar toch ook geen intrest op

Ik zit met een dilemma en geraak er niet uit. Ben zelf nu ene jaar bezig en op zich werk genoeg men contract loopt nog in 2024 zelf, alleen ik zou misschien de zaak meer willen uitbouwen met wat kleine klanten erbij eigen consultants. Nu daar ben ik met vallen en opstaan wat aan het werken, maar toch ook eens met een marketing bureau gesproken, want de Website heb ik zelf gedaan maar toch niet 100% tevreden over en soms gewoon de tijd niet om te verbeteren.

Nu is het budget een 5K voor logo, huisstijl en website, op zich budget is geen probleem enkel ja zouden jullie dat doen na een jaar? Of zelf als je al weet dat je zelf wel lang vast zit om het zo te zeggen en geen eigen consultants hebt op het moment?

Ja ik zit aan veel meer dan 5 (7-8/9) als IT freelancer. Mijn andere activiteit is echter 0/9
(ik weet nu al dat anders zich in bochten gaat wringen dat er geen zekerheid van vaste vergoeding is als je ziek bent, dat je een financieel risico neemt etc)
Aan de welke voldoe jij dan allemaal wel als IT freelancer?

Ik zit met een dilemma en geraak er niet uit. Ben zelf nu ene jaar bezig en op zich werk genoeg men contract loopt nog in 2024 zelf, alleen ik zou misschien de zaak meer willen uitbouwen met wat kleine klanten erbij eigen consultants. Nu daar ben ik met vallen en opstaan wat aan het werken, maar toch ook eens met een marketing bureau gesproken, want de Website heb ik zelf gedaan maar toch niet 100% tevreden over en soms gewoon de tijd niet om te verbeteren.

Nu is het budget een 5K voor logo, huisstijl en website, op zich budget is geen probleem enkel ja zouden jullie dat doen na een jaar? Of zelf als je al weet dat je zelf wel lang vast zit om het zo te zeggen en geen eigen consultants hebt op het moment?
Moet de website 100% af zijn? 80% lijkt me voldoende als beginnend bedrijf, niet?

5k lijkt me ook eerder de prijs voor een volledig nieuwe website (als in gemiddelde website met blog, contactformulier en verder niks fancy door bureau), en niet om je huidige website te optimaliseren/verfijnen. Persoonlijk vind ik het veel geld voor iets dat je niet direct geld gaat opleveren. Je kunt de website altijd eens posten of doorsturen voor een oordeel.

Moet de website 100% af zijn? 80% lijkt me voldoende als beginnend bedrijf, niet?

5k lijkt me ook eerder de prijs voor een volledig nieuwe website (als in gemiddelde website met blog, contactformulier en verder niks fancy door bureau), en niet om je huidige website te optimaliseren/verfijnen. Persoonlijk vind ik het veel geld voor iets dat je niet direct geld gaat opleveren. Je kunt de website altijd eens posten of doorsturen voor een oordeel.
Heb factuur van onze nieuwe site in aanmaak gezien, zat rond de 25k excl btw, en site is nu ook niet zo fancy. Het is wel iets meer dan pure informatieve site.
Vond dat zeer veel geld.

Ik zit met hetzelfde dilemma. Enerzijds heb ik bij men huidige klanten een zekerheid tot 2024-25, echter komen er zo vaak aanvragen binnen dat het jammer wordt die nooit op te pikken. Ik werk nu ook samen met 2 (vlaamse) freelancers, en ondertussen manage ik de outsourcing teams bij een van men klanten. Iets wat evengoed in men eigen consultancy business zou kunnen.

Maar wil ik het al met een kleuter en baby in de buurt... :scream::rofl:

Heb factuur van onze nieuwe site in aanmaak gezien, zat rond de 25k excl btw, en site is nu ook niet zo fancy. Het is wel iets meer dan pure informatieve site.
Vond dat zeer veel geld.
Is heel variabel natuurlijk. In feite is zo'n pakketofferte ook maar een schatting van de uren & kosten (+ onzekerheidsmarge + winst) die erin gestoken gaan worden.
Misschien zit er achter de schermen nog wel wat automatisatie en synchronisatie met één of ander CRM. Of fotoshoots van kantoren, personeel ed.

Ik zit met hetzelfde dilemma. Enerzijds heb ik bij men huidige klanten een zekerheid tot 2024-25, echter komen er zo vaak aanvragen binnen dat het jammer wordt die nooit op te pikken. Ik werk nu ook samen met 2 (vlaamse) freelancers, en ondertussen manage ik de outsourcing teams bij een van men klanten. Iets wat evengoed in men eigen consultancy business zou kunnen.

Maar wil ik het al met een kleuter en baby in de buurt... :scream::rofl:
't lijkt een beetje de circle of life. Consultants worden freelancers, freelancers willen meer omzet, starten een consultancybedrijf en de nieuwe generatie consultants die freelance willen gaan is geboren.

Wat mij betreft gaat het net wat in tegen de reden waarom ik zelf freelancer ben en op de markt zie ik steeds meer en meer consultancy bedrijven die freelancers moeten recruteren voor hun gewonnen projecten. Uiteindelijk draait het dan enkel nog om de %-jes marge en die zijn me het risico niet waard.

Als je een unieke dienst kan gaan verkopen ipv mandagen zit er misschien wel meer in.

Terug
Bovenaan