Freelancers & Ondernemers

€60 000 all-in is inderdaad niet zo hoog, dat zal ongeveer €3000 tot €3 200 bruto zijn + wagen + typische voordelen + laptop/gsm/... €80 000 is voor veel profielen realistisch.

Ik vind dan wel dat je met je €550 waarschijnlijk iets te laag zit, zowel tegenover concurrentie (ik ken je sector natuurlijk niet) als tegenover je kostprijs. €80 000 kosten voor €110 000 opbrengsten is imo wel een te lage winstmarge / foutenmarge. De grotere consultancy's zullen proberen te landen op €800 à €1 000 per dag voor dit profiel. Opnieuw: ik weet niet of dat haalbaar is in je sector, maar ik denk dat je iets hoger mag mikken.
Ja het is in de IT sector meer bepaald in testing. Ja ik baseer beetje de cijfers op wat ik voor mezelf factureer + ik heb van hays zo eens een overzicht gekregen wat ongeveer de richtprijzen zouden zijn voor welk soort profiel

Ik heb ondertussen enkele offertes terug binnen, en de keuze gaat ook naar Maes. Inderdaad, om de maandelijkse kost te vermijden voornamelijk. Voldoende opties in de buurt van thuis, kantoor, klant en onderweg. Als ik ooit eens tijd ervoor kan maken, zal ik wel eens bekijken of er een beter alternatief is. Voorlopig heb ik voldoende zaken om rekening mee te houden bij de opstart, nadenken over een tankkaart is weinig prioritair momenteel.

Hier Dats24 en ben daar tevreden over.

Ik tank altijd om de hoek en krijg maandelijks de afrekening. Geen maandelijkse kosten en je krijgt korting op de pompprijs.

Hun netwerk is voor mij ook wel genoeg.
Ik heb momenteel nog een Diesel en kan op volle tank 1100km, dus de grens over is nu ook geen ramp.

Ik denk er over na om binnenkort als zelfstandige te starten, zit in de security governance sector en heb ongeveer een 4 jaar ervaring (als in-house security officer). Dit gaat vooral rond implementatie van security management systemen zoals ISO27001, SOC2 en de bijhorende wetgeving GDPR, CCPA, ...

Om me voor te bereiden op toekomstige gesprekken probeer ik een idee te krijgen van de daily rate voor een dergelijk profiel. Iemand hier een idee?

Ik zag hier vroeg (of op 9L) regelmatig inschattingen passeren van (netto) inkomens van freelancers (of beter: mensen die dat overwogen), maar vind deze niet terug. Ik wil nu eens de inschatting maken voor mijn vriendin (IT consulting), uitgaande van dayrate 600 eur x 220 dagen = 132K EUR.

Met welke kosten rekening te houden en hoeveel bedragen die +- naar jullie ervaring?
Hoe vervolgens uitkeren, naast loon (van 45K): auteursrechten + dividenden?

Allemaal in grote lijnen uiteraard. Alvast 100x dank voor de replies!

Ik zag hier vroeg (of op 9L) regelmatig inschattingen passeren van (netto) inkomens van freelancers (of beter: mensen die dat overwogen), maar vind deze niet terug. Ik wil nu eens de inschatting maken voor mijn vriendin (IT consulting), uitgaande van dayrate 600 eur x 220 dagen = 132K EUR.

Met welke kosten rekening te houden en hoeveel bedragen die +- naar jullie ervaring?
Hoe vervolgens uitkeren, naast loon (van 45K): auteursrechten + dividenden?

Allemaal in grote lijnen uiteraard. Alvast 100x dank voor de replies!
In grote lijnen=

Vennootschap: 132k omzet - 20k algemene kosten - 13200 auteursrechten - 45000 loon = 53800 - 32% belastingen = 36500
Prive: 45000 loon - 7500 sociale bijdragen - 11000 personenbelasting + 12200 auteursrechten = 38700

36500 + 38700 = 75200 / 12 = 6266 netto per maand (na wachttijd van dividenden)

In grote lijnen=

Vennootschap: 132k omzet - 20k algemene kosten - 13200 auteursrechten - 45000 loon = 53800 - 32% belastingen = 36500
Prive: 45000 loon - 7500 sociale bijdragen - 11000 personenbelasting + 12200 auteursrechten = 38700

36500 + 38700 = 75200 / 12 = 6266 netto per maand (na wachttijd van dividenden)
Dat zijn wel vrij lage kosten, ik zit hier aan zo'n 100k kosten/jaar. En dat vreet dan wel aan dat dividend natuurlijk.
Dus zelf gebruik ik als berekening:
(Omzet - 100k kosten) - 32% belastingen.
+2400/nettoloon + 18000€ auteursrechten.

Dat zijn wel vrij lage kosten, ik zit hier aan zo'n 100k kosten/jaar. En dat vreet dan wel aan dat dividend natuurlijk.
Dus zelf gebruik ik als berekening:
(Omzet - 100k kosten) - 32% belastingen.
+2400/nettoloon + 18000€ auteursrechten.
20K kosten + 45K loon + 13K auteurs = 78k 'kosten'
Hoeveel van je kosten zijn dan nog "echte" kosten ipv fiscale optimalisatie?
Een onkostenvergoeding = kost of optimalisatie?
Verhuur bureau = kost of optimalisatie?
Restaurantkosten = kost of optimalisatie?
Relatiegeschenken = kost of optimalisatie?
IPT = kost of optimalisatie?
Telefoonkosten = kost of optimalisatie?
...

Ik reken in die 20k ook een wagen, je hebt wagens van 500 TCO of van 1000 TCO per maand...

Denk wel dat die auteursrechten bij de IT'ers niet lang meer gaan blijven.
Inderdaad, dan voorzie je een fiscaal minimum loon :)

Vennootschap: 132k omzet - 20k algemene kosten - 18k loon = 94k - 36% belastingen = 59925
Prive: 18000 loon - 3000 sociale bijdragen - 0 personenbelasting = 15000

59925+ 15000 = 74925 / 12 = 6243 netto per maand (na wachttijd van dividenden)

20K kosten + 45K loon + 13K auteurs = 78k 'kosten'
Hoeveel van je kosten zijn dan nog "echte" kosten ipv fiscale optimalisatie?
Een onkostenvergoeding = kost of optimalisatie?
Verhuur bureau = kost of optimalisatie?
Restaurantkosten = kost of optimalisatie?
Relatiegeschenken = kost of optimalisatie?
IPT = kost of optimalisatie?
Telefoonkosten = kost of optimalisatie?
...

Ik reken in die 20k ook een wagen, je hebt wagens van 500 TCO of van 1000 TCO per maand...
Ja, die kosten daar zit alles onder he. Dus ook IPT, verhuur bureau, internet, gsm, laptop, ...
Een deel daarvan zie je natuurlijk ooit netto nog terug, of kan je ook privé gebruiken.

Ja, die kosten daar zit alles onder he. Dus ook IPT, verhuur bureau, internet, gsm, laptop, ...
Een deel daarvan zie je natuurlijk ooit netto nog terug, of kan je ook privé gebruiken.
Jan met de pet heeft ook een bureau, internet, gsm, laptop -> dus fiscale optimalisatie :)
Dus eigenlijk nog méér netto.

IPT zie je dan uitbetaald terug -> dus fiscale optimalisatie

20K kosten lijkt me aan de lage kant.

Kosten:
IPT
Verzekering gewaarborgd inkomen
Telefonie en internet abo
Huur bureau
FFO
Representatie
Training / cursussen / boeken ed.
Autokosten: renting/leasing/afbetaling + verzekering + tankkaart enz...
Boekhouder
Plus alle brol die je gaat afschrijven: je PC, gsm, printer, scherm, ...

Dat allemaal voor 1600 per maand is redelijk krap denk ik.

Hij vroeg hier voor "grote lijnen"
Klets dan nog 5k meer of minder bij de kosten hé, dat gaat het verschil niet maken bij dit soort omzet.

Vond het een super heldere post van Apelords, niet nodig om dan in de details te vliegen.

20K kosten lijkt me aan de lage kant.

Kosten:
IPT
Verzekering gewaarborgd inkomen
Telefonie en internet abo
Huur bureau
FFO
Representatie
Training / cursussen / boeken ed.
Autokosten: renting/leasing/afbetaling + verzekering + tankkaart enz...
Boekhouder
Plus alle brol die je gaat afschrijven: je PC, gsm, printer, scherm, ...

Dat allemaal voor 1600 per maand is redelijk krap denk ik.
Zie mijn vorige post, helft van deze kosten worden gedaan omdat ze voordeliger zijn dan 32% belastingen te betalen.
Of/en deze kosten heeft Jan met de pet ook (verschuiven van privé kosten).

6K netto (uiteindelijk, incl dividend na paar jaar) voor 600/dag lijkt me een mooie grootte-orde ja.

Merk wel dat dit * 12 is en niet de gebruikelijke *13.92 voor (een aantal? veel? de meeste?) bedienden. Maar dat betekent nog steeds een serieuze sprong voorwaarts voor de overgrote meerderheid.

Inderdaad, dan voorzie je een fiscaal minimum loon :)

Vennootschap: 132k omzet - 20k algemene kosten - 18k loon = 94k - 36% belastingen = 59925
Prive: 18000 loon - 3000 sociale bijdragen - 0 personenbelasting = 15000

59925+ 15000 = 74925 / 12 = 6243 netto per maand (na wachttijd van dividenden)
Dus indien 220 dagen gewerkt en gefactureerd en zonder fiscaal minimum loon

132 - 35 kosten - 18 loon = 79 bruto winst - 36% vennootschapsbelasting = 50,56

Privé: 18 loon - 3 sociale bijdragen - 0 personenbelasting = 15

Inkomsten (jaar)
Loon: 15
Dividend: 50,56 (mits liquidatiereserve anders eerst nog RV eraf trekken)
Huuropbrengsten: 4.8 (indien je je vennootschap een bureau verhuurt aan 400 euro/maand)
FFO: 1.8 (150 euro per maand)

Totaal: 72.16 per jaar of 6013 per maand.

Je zal niet elk jaar 220 dagen werken :)

Dus indien 220 dagen gewerkt en gefactureerd en zonder fiscaal minimum loon

132 - 35 kosten - 18 loon = 79 bruto winst - 36% vennootschapsbelasting = 50,56

Privé: 18 loon - 3 sociale bijdragen - 0 personenbelasting = 15

Inkomsten (jaar)
Loon: 15
Dividend: 50,56 (mits liquidatiereserve anders eerst nog RV eraf trekken)
Huuropbrengsten: 4.8 (indien je je vennootschap een bureau verhuurt aan 400 euro/maand)
FFO: 1.8 (150 euro per maand)

Totaal: 72.16 per jaar of 6013 per maand.

Je zal niet elk jaar 220 dagen werken :)
Niet elk jaar, maar gemiddeld mogelijk wel. Ik heb ook altijd met 220 dagen gerekend, en de voorbije jaren zat ik daar stevig boven...
400€ huur voor uw bureau is wel heel veel. Ga je volgens mij last mee krijgen bij controle (is een hele berekening voor op basis van percentage en KI).
Maar in grootteorde zit je inderdaad op zo'n 6k netto met 600€/dag.

Terug
Bovenaan