Freelancers & Ondernemers

Mag dit zonder problemen @Apelords ? Ik had ooit iets gelezen dat dit zou kunnen gezien worden als een artificiële constructie om vervroegd dividenden uit te betalen, en dus niet aan te raden. Zeker als je het perfect synchroniseert met de jaarlijkse uitbetaling van je dividenden of liquidatiereserve..

Mag dit zonder problemen @Apelords ? Ik had ooit iets gelezen dat dit zou kunnen gezien worden als een artificiële constructie om vervroegd dividenden uit te betalen, en dus niet aan te raden. Zeker als je het perfect synchroniseert met de jaarlijkse uitbetaling van je dividenden of liquidatiereserve..
Waarom zou dat problemen geven?
Je stelt een contract op tussen vennootschap en bedrijfsleider.
Je betaalt een marktconforme rente (conform artikel 18 § 3KB/WIB 92).
Deze betaalde rente wordt belast in de vennootschap.

Kun je idd gewoon via je bank regelen. Dit heet DBI-fondsen als je al eens wilt googlen. Bij welke bank zit je voor uw vennootschap? Niet alle banken bieden dit aan, maar er zijn toch verschillende aanbieders in Belgie.
Zo'n DBI-fonds is op geen enkele andere manier toegankelijk?
Je hebt er steeds een groter instituut/bank voor nodig?

Lijkt me een grote winstmachine voor de banken dan?

Heeft iemand recent al een vergelijkende studie gemaakt tussen verschillende aanbieders van tankkaarten? Ik heb begin deze week een offerte aangevraagd bij Total (heb ik nu via de werkgever) en bij HybridCard (veel verschillende tankstations), maar nog geen antwoord mogen ontvangen. Ik begin volgende maand als freelance en zou graag mijn tankkaart via de vennootschap regelen. Zijn bepaalde aanbieders beter/goedkoper dan andere, en waarom?

Heeft iemand recent al een vergelijkende studie gemaakt tussen verschillende aanbieders van tankkaarten? Ik heb begin deze week een offerte aangevraagd bij Total (heb ik nu via de werkgever) en bij HybridCard (veel verschillende tankstations), maar nog geen antwoord mogen ontvangen. Ik begin volgende maand als freelance en zou graag mijn tankkaart via de vennootschap regelen. Zijn bepaalde aanbieders beter/goedkoper dan andere, en waarom?
Gewoon die van Maes. Gratis en groot netwerk.

Zo'n DBI-fonds is op geen enkele andere manier toegankelijk?
Je hebt er steeds een groter instituut/bank voor nodig?

Lijkt me een grote winstmachine voor de banken dan?

DBI fondsen kun je bij mijn weten idd enkel via een bank/makelaar kopen. Bij een internetbroker (Bolero, Lynx, ...) ga je die niet vinden.
Dat geldt trouwens voor de meeste huisfondsen van banken hoor. Fondsen die Argenta aan zijn klanten verkoopt, ga je enkel bij Argenta kantoren kunnen kopen. Soms bieden banken die fondsen ook aan bij onafhankelijke partners, maar dat is een uitzondering. BNP verkocht bv. vroeger zijn pensioenspaarfondsen ook aan Rabobank klanten.

Fondsen in het algemeen zijn inderdaad een grote winstmotor voor een bank waar ze meer en meer op inzetten. Je hebt hier grofweg aankoop (0-3%), beheers (0.5-2%) & verkoop kosten (0-3%).
Je moet wel rekenen dat een bank ook wel wat kosten heeft om dat allemaal te regelen. Denk maar aan het AML systeem dat ze moeten opzetten, MiFID verwerkingen, commissies, beheerskosten (werking van het fonds zelf), ... + tijd die je in een klant moet steken. Maar het blijft een business en bezorgt de bank dus winst.

Een ETF doet trouwens ongeveer hetzelfde als een passief beheerd fonds, maar die uitgevers richten zich op een veel grotere markt (dikwijls wereldwijd) waardoor een heel laag beheerspercentage nog altijd voor enorm veel inkomsten zorgt.

Maar voor iemand die financieel wat onderlegd is en/of zijn beleggingen zelf wilt regelen en klant is bij een internetbroker met bv. halfjaarlijks een aankoop van een ETF (bv. IWDA) is dat zeker voordeliger.
Voor beleggen via vennootschap (ETF vs DBI fondsen) ken ik de details niet.

DBI fondsen kun je bij mijn weten idd enkel via een bank/makelaar kopen. Bij een internetbroker (Bolero, Lynx, ...) ga je die niet vinden.
Dat geldt trouwens voor de meeste huisfondsen van banken hoor. Fondsen die Argenta aan zijn klanten verkoopt, ga je enkel bij Argenta kantoren kunnen kopen. Soms bieden banken die fondsen ook aan bij onafhankelijke partners, maar dat is een uitzondering. BNP verkocht bv. vroeger zijn pensioenspaarfondsen ook aan Rabobank klanten.

Fondsen in het algemeen zijn inderdaad een grote winstmotor voor een bank waar ze meer en meer op inzetten. Je hebt hier grofweg aankoop (0-3%), beheers (0.5-2%) & verkoop kosten (0-3%).
Je moet wel rekenen dat een bank ook wel wat kosten heeft om dat allemaal te regelen. Denk maar aan het AML systeem dat ze moeten opzetten, MiFID verwerkingen, commissies, beheerskosten (werking van het fonds zelf), ... + tijd die je in een klant moet steken. Maar het blijft een business en bezorgt de bank dus winst.

Een ETF doet trouwens ongeveer hetzelfde als een passief beheerd fonds, maar die uitgevers richten zich op een veel grotere markt (dikwijls wereldwijd) waardoor een heel laag beheerspercentage nog altijd voor enorm veel inkomsten zorgt.

Maar voor iemand die financieel wat onderlegd is en/of zijn beleggingen zelf wilt regelen en klant is bij een internetbroker met bv. halfjaarlijks een aankoop van een ETF (bv. IWDA) is dat zeker voordeliger.
Voor beleggen via vennootschap (ETF vs DBI fondsen) ken ik de details niet.
Bedankt voor uw antwoord!
Maar inderdaad, beleggen via vennootschap lijkt enkel te gaan via die DBI fondsen...
Het is te zeggen, je kan beleggen op een andere manier ook, maar dat lijkt helemaal niet fiscaal interessant.

Wanneer je een deel van je aandelen verkoopt aan iemand waarmee je gaat samen werken. Hoe worden deze belast en hoe stroomt dit door naar je privé ?

binnenkort hoop ik mijn eerst eigen consultant in dienst te hebben, hebben jullie tips naar berekening hoeveel winst op te maken of wat richt cijfers zijn?
Bij de grotere partijen probeert men rond een multiplicator van 2 à 2,2 te zitten. Een consultant die je all-in €60 000 per jaar kost, zou dan tussen )€120 000 en €132 000 moeten opbrengen. Voor 200 billable dagen (80% billable) kom je dan aan een dagtarief van €600 à €660.

Dat gaat wel over de grotere partijen die een stevig deel overhead hebben (hogere multiplicator nodig) én zouden moeten kunnen profiteren van jarenlang opgebouwde expertise en processen binnen het bedrijf (hogere tarieven mogelijk).

Toch zou ik die 2x proberen aanhouden als richtlijn.

Wanneer je een deel van je aandelen verkoopt aan iemand waarmee je gaat samen werken. Hoe worden deze belast en hoe stroomt dit door naar je privé ?
Ik dacht dat je aandelen als goede huisvader niet belast werden, en dat geldt dan ook voor aandelen in het eigen bedrijf. Vermits die aandelen je privébezit zijn, is het ontvangen geld ook meteen privé. Dus in theorie: geen belasting, rechtstreeks in eigen zak.

Het is wel vaak zo dat een nieuwe partner geen aandelen wenst over te kopen, maar dat er nieuwe aandelen worden aangemaakt die de nieuwe partner dan zal kopen. In dat geval zal de aankoopprijs als kapitaal in het bedrijf komen. Stel dat je bedrijf nu €100 000 waard is en jij alle 100 aandelen hebt. Als je nieuwe partner 33% wenst te worden, zal het bedrijf 50 nieuwe aandelen aanmaken waarvoor de nieuwe partner €50 000 zal inbrengen. In dat geval komt er niets in jouw zak terecht.

Ik dacht dat je aandelen als goede huisvader niet belast werden, en dat geldt dan ook voor aandelen in het eigen bedrijf. Vermits die aandelen je privébezit zijn, is het ontvangen geld ook meteen privé. Dus in theorie: geen belasting, rechtstreeks in eigen zak.

Het is wel vaak zo dat een nieuwe partner geen aandelen wenst over te kopen, maar dat er nieuwe aandelen worden aangemaakt die de nieuwe partner dan zal kopen. In dat geval zal de aankoopprijs als kapitaal in het bedrijf komen. Stel dat je bedrijf nu €100 000 waard is en jij alle 100 aandelen hebt. Als je nieuwe partner 33% wenst te worden, zal het bedrijf 50 nieuwe aandelen aanmaken waarvoor de nieuwe partner €50 000 zal inbrengen. In dat geval komt er niets in jouw zak terecht.
Dus als iemand voor pakweg 50% eigenaar van jou bedrijf wordt krijg je hier privé niks voor gecompenseerd?

Dat is toch redelijk logisch, niet?
Als je gewoon random aandelen op de beurs koopt, krijgt de eigenaar van het bedrijf daar privé toch ook niks voor?
Is dat te vergelijken met een beursgenoteerd bedrijf ?

Dus stel ik start een bedrijf op dat fietsen maakt, maar omdat ik de groei niet alleen de baas kan komt er iemand bij in de zaak. Het feit dat die voor de helft eigenaar wordt en dus ook voor 50% de vruchten plukt levert mij niets op? En als ik mijn zaak volledig overlaat aan iemand en dus alle aandelen verkoop?

Tuurlijk wel.

Jij als natuurlijke persoon bezit 100% van de aandelen. Privé. Als iemand zich 50% wil inkopen zal die dat moeten betalen aan jou (privé). Normaal gezien onbelast, mits wat uitzonderingen.

Bij beursgenoteerde bedrijven wordt eerst een 'beursgang' gedaan waarbij een bepaald deel zal vrijgemaakt worden om te verhandelen op de beurs. Is anders dan gewoon een bvba/nv waarbij de zaakvoerder(s) een transactie doen.

*edit: een firma kan ook aandeelhouder zijn bijvoorbeeld. Dan is de opbrengst wel voor de firma en niet de persoon. Maar bij kleine kmo's etc zal dat meestal de zaakvoerder zijn die privé aandeelhouder is

Mijn uitleg was dus niet helemaal duidelijk.

Er zijn basically twee scenario's:

1. Je bedrijf is €100 000 waard en jij bezit 100% van de aandelen, laten we zeggen 100 aandelen voor €1 000 elk. De nieuwe partner koopt een deel van jouw privé-aandelen over, bijvoorbeeld 33 aandelen. In dat geval betaalt hij 33 x €1 000 privé aan jou en krijgt zo 33 aandelen waarbij jij er nog 67 zelf houdt. De transactie gaat over aandelen en is dus vrij van enige belasting, de €33 000 steek je privé in je zak.
2. De nieuwe partner wil graag mee groeien en wil 'investeren' in het bedrijf. Om dat te doen is er nieuw kapitaal nodig in het bedrijf. Het bedrijf is €100 000 waard waarvan jij 100% bezit (100 aandelen x €1 000). De nieuwe partner wil €33 000 investeren in het bedrijf, dus er worden 33 (x €1 000) nieuwe aandelen aangemaakt. De nieuwe partner stort €33 000 op de rekening van het bedrijf en krijgt daarvoor in ruil dan 33 x €1 000 aan aandelen. Het bedrijf is dan €100 000 + €33 000 (kapitaalinjectie) = €133 000 waard. Jij hebt 100 van de 133 aandelen (dus nog steeds een waarde van €100 000) en de nieuwe partner heeft 33 van de 133 aandelen (een waarde van €33 000).

Ik vermoed dat jij het eerste scenario bedoelde in je oorspronkelijk post. Ik vermeld het tweede scenario omdat veel partners/investeerders die optie initieel verkiezen. Zorg er dus zeker voor dat je uitklaart of de nieuwe partner geld wil investeren (scenario 2) of je deels uitkopen (scenario 1).

Laatst bewerkt:
Bij de grotere partijen probeert men rond een multiplicator van 2 à 2,2 te zitten. Een consultant die je all-in €60 000 per jaar kost, zou dan tussen )€120 000 en €132 000 moeten opbrengen. Voor 200 billable dagen (80% billable) kom je dan aan een dagtarief van €600 à €660.

Dat gaat wel over de grotere partijen die een stevig deel overhead hebben (hogere multiplicator nodig) én zouden moeten kunnen profiteren van jarenlang opgebouwde expertise en processen binnen het bedrijf (hogere tarieven mogelijk).

Toch zou ik die 2x proberen aanhouden als richtlijn.
hmmm. Dat is dan een junior profiel? Natuurlijk heb ik nog geen effectieve berekening maar via een online tool en kom ik toch op kost uit van 80000 euro ongeveer. waar ik dan 200 billable dagen op minstens 550 zou rekenen.

hmmm. Dat is dan een junior profiel? Natuurlijk heb ik nog geen effectieve berekening maar via een online tool en kom ik toch op kost uit van 80000 euro ongeveer. waar ik dan 200 billable dagen op minstens 550 zou rekenen.
€60 000 all-in is inderdaad niet zo hoog, dat zal ongeveer €3000 tot €3 200 bruto zijn + wagen + typische voordelen + laptop/gsm/... €80 000 is voor veel profielen realistisch.

Ik vind dan wel dat je met je €550 waarschijnlijk iets te laag zit, zowel tegenover concurrentie (ik ken je sector natuurlijk niet) als tegenover je kostprijs. €80 000 kosten voor €110 000 opbrengsten is imo wel een te lage winstmarge / foutenmarge. De grotere consultancy's zullen proberen te landen op €800 à €1 000 per dag voor dit profiel. Opnieuw: ik weet niet of dat haalbaar is in je sector, maar ik denk dat je iets hoger mag mikken.

Terug
Bovenaan