Freelancers & Ondernemers

Ik werk minder lange dagen dan toen ik in loondienst zat. Toen deed ik 60u per week, met vaak uitschieters tot 23u op kantoor te blijven voor grote projecten, nu als freelancer werk ik 9 to 5 en bill ik 8u per dag. Gemiddeld zal ik ook effectief op zo'n 8u per dag uitkomen nu. Daarbij reken ik uiteraard enkel billable uren: administratie, training, side hustles komen daar bovenop, maar dat reken ik niet echt als werken.

Bij mij was ook verlof een factor om freelance te gaan. Ik had 26 dagen en ik neem al graag hier en daar eens een snipperdag om iets voor mezelf te kunnen doen, dat werd moeilijk als de vriendin 3x per jaar op reis wou. Nu beslis ik zelf hoeveel verlof ik neem en is het enkel een economische afweging, vind dat gevoel veel aangenamer.

20u per week moet mogelijk zijn als je aan een rate van 90+/u zit denk ik, maar dan ga je niet het 'grote geld' hebben natuurlijk. Rondkomen zeker wel verwacht ik.
Hoeveel verlof neem je dan nu? Doorgaans gaan zelfstandigen toch minder verlof nemen. De vriendin van ons die MP is in een bedrijf neemt maar 2 weken in de zomer en 2 weken gespreid door het hele jaar.

Hoeveel verlof neem je dan nu? Doorgaans gaan zelfstandigen toch minder verlof nemen. De vriendin van ons die MP is in een bedrijf neemt maar 2 weken in de zomer en 2 weken gespreid door het hele jaar.
Zoveel als ik er zin in heb, ik vind dat net één van de voordelen van zelfstandig zijn. Langs de andere kant zit ik wel vaak weekends en avonden te werken aan dingen die niet billable zijn, maar mijn activiteit wel ondersteunen of laten groeien.

Om concreet te antwoorden: voor corona zat ik zo rond de 195, tijdens corona rond de 225. Maar dat vind ik net leuk: ik moet ook geen verlof overnemen of opnemen ofzo, ik kies het gewoon zelf. Ik moet uiteraard wel rekening houden met klanten, maar dan nog kies je het wel zelf.

Alleen al voor die vrijheid zou ik niet terug willen naar loondienst.

hier ga ik op 34 dagen uitkomen, tenzij met het einde van corona men klant verwacht dat ik daar ga zitten ga ik 4/5de werken

Hoe is de fiscale aftrek van een aanhangwagen? Is dat zoals de wagen die hem trekt (50% aftrekbaar bij diesel, 35% btw recup), of volgt dat andere regels? Online vond ik 2 artikels, maar die zijn uit 2011.

Hoe is de fiscale aftrek van een aanhangwagen? Is dat zoals de wagen die hem trekt (50% aftrekbaar bij diesel, 35% btw recup), of volgt dat andere regels? Online vond ik 2 artikels, maar die zijn uit 2011.
Zelfde regeling als een bedrijfswagen (zoals vrachtwagens, bestelwagens, echte lichte vrachten, ...).

Bij eenmanszaak moet je in principe het beroepsmatig percentage kunnen bewijzen maar in praktijk zal men eerder naar de sector kijken.
Een schrijnwerker zal vaker een aanhangwagen nodig hebben dan een IT'er :).

In theorie zou je als freelancer die tussen de 600 en de 800 Euro per dag factureert toch redelijk veel verlof kunnen nemen zonder dat je daar iets van voelt hoor. Als je financieel plan klopt, en je al je vaste kosten inclusief je loon elke maand zonder probleem kan betalen en daarnaast nog een minimale jaarlijkse reserve opbouwt kan je zelfs perfect halftijds werken denk ik. Als je natuurlijk grote reserves wil opbouwen in je vennootschap om nadien verder te investeren of uit te breiden, dan zal je meer moeten werken uiteraard.

Daar zit dan ook het verschil tussen freelancer en ondernemer.

Kent iemand hier goeie netwerken/platformen om over ondernemerschap te praten, mensen te leren kennen, opportuniteiten te spotten? Ik zou mij graag wat meer omringen met mensen met dezelfde mindset, maar mijn netwerk is vrij beperkt (in die zin dat er weinig ondernemers inzitten).

Kan iemand mij hier het volgende uitleggen over recruiters:
1) Momenteel weet ik (als ik de puzzels goed bijeen heb), dat de klant een goed 700+ euro voor over heeft om mij full time in te huren voor een bepaalde rol. Dit via een tussenpartij en mijn consultancy werkgever. Als dan als freelancer ga polsen voor opdrachten schappelijk lagere rate van 650/dag verklaren ze me voor gek. Meesten stellen een rate van 600 of minder voor.
2) hoe komt dat er zoveel UK recruiters zijn die voor de BE markt aan het werken zijn? Zijn er in België al niet genoeg recruiters?

Kan iemand mij hier het volgende uitleggen over recruiters:
1) Momenteel weet ik (als ik de puzzels goed bijeen heb), dat de klant een goed 700+ euro voor over heeft om mij full time in te huren voor een bepaalde rol. Dit via een tussenpartij en mijn consultancy werkgever. Als dan als freelancer ga polsen voor opdrachten schappelijk lagere rate van 650/dag verklaren ze me voor gek. Meesten stellen een rate van 600 of minder voor.
2) hoe komt dat er zoveel UK recruiters zijn die voor de BE markt aan het werken zijn? Zijn er in België al niet genoeg recruiters?
1) (-> afhankelijk van jullie contracten, maar hieronder een paar mogelijke redenen)
- Ze betalen niet enkel 700 EUR om jou 8u per dag te laten werken, maar ze betalen ook een percentage voor continuïteit (als je vertrekt, moet er bv. direct een vervanger zijn)
- ze betalen extra voor support van binnen je bedrijf (weinig waarschijnlijk in jouw geval, want je zit er niet rechtstreeks). Vorige werkgever had bv. voorkeur voor consultants van big4 bedrijf. Als een geplaatste consultant de oplossing niet direct wist, stuurde die de vraag gewoon door naar collega's en kreeg je even later een oplossing binnen of hoe ze dit bij concurrenten aanpakken :)
- eerste maand hebben ze bv. niet mogen factureren (meestal enkel voor schoolverlaters)
- elke klassieke tussenpartij pakt 5 - 15% marge
- u werkgever pakt meer marge, want die moet u nog doorbetalen (pre corona) als je op de bank zat. Freelancers tekenen daarentegen dikwijls enkel voor een project.
- 1e project als freelance consultant is dikwijls beetje onder uw marktwaarde

Reken je all in kost eens uit voor jouw werkgever: dus brutoloon + rsz werkgever ed. + alle andere voordelen. Dat dat bv. delen door 200.

2)
- recruiter heeft geen contract met bedrijf, zoekt kandidaten om voor te stellen en binnen te geraken
- er is geen exclusief contract, en bedrijf stuurt opdracht naar quasi iedereen
- multinational dat globaal (of voor EU) met 1 kantoor werkt
- gokje (zelf nog niet gezien): aanbesteding (plaatsen van x profielen) die gewonnen is door UK firma

Zou de komende maanden mij graag gaan verdiepen in een programmeertaal, met doel om af en toe wat freelance werk te kunnen opnemen. Naar welke talen is er veel vraag? Een aantal jaar geleden mij eens de basis van PHP eigen gemaakt, maar heb de indruk dat deze taal sterk in populariteit afneemt. Daarnaast heb ik ook kennis van HTML, CSS en wat SQL.

Kent iemand hier goeie netwerken/platformen om over ondernemerschap te praten, mensen te leren kennen, opportuniteiten te spotten? Ik zou mij graag wat meer omringen met mensen met dezelfde mindset, maar mijn netwerk is vrij beperkt (in die zin dat er weinig ondernemers inzitten).
Echt een specifiek platform heb ik ook nog niet echt gevonden ik heb zowat meerdere zaken waar ik dan vooral netwerk om dan hopelijk er eens iets uit te halen. Je hebt de app shapr en dan zit ik van Voka in een traject van bryo, al staat me er minder open voor freelancers eerder iemand die echt iets maakt van product en verkoopt

Ik zoek te starten als bouwkundig tekenaar in bijberoep momenteel ben ik ook tekenaar bij een studiebureau.

Nu was ik aant rondt horen voor een boekhouder hier twijfel ik dus over of dit echt nodig is op dit moment ik ga geen kosten hebben buiten een deftige pc en de tekenprogramma's.

Iemand ervaring met de app accountable?

Waarom ik twijfel voor nu al een boekhouder is ze vragen 500€ voor het dossier op te starten en dit vindt ik momenteel dan wel wat veel omdat het goed kan zijn dat het niet draait.

Ik zoek te starten als bouwkundig tekenaar in bijberoep momenteel ben ik ook tekenaar bij een studiebureau.

Nu was ik aant rondt horen voor een boekhouder hier twijfel ik dus over of dit echt nodig is op dit moment ik ga geen kosten hebben buiten een deftige pc en de tekenprogramma's.

Iemand ervaring met de app accountable?

Waarom ik twijfel voor nu al een boekhouder is ze vragen 500€ voor het dossier op te starten en dit vindt ik momenteel dan wel wat veel omdat het goed kan zijn dat het niet draait.
Je kan eens horen bij andere boekhouders, niet elke boekhouder zal 500 EUR opstartkost vragen.

Misschien een rare vraag, maar ik zou morgen koffiekoeken meebrengen naar mijn klant. Kan ik dit inbrengen als kosten en de btw recupereren?

Iemand die hier ervaring mee heeft? Anders vraag ik het gewoon aan mijn boekhouder.

Ik zou bij de bestelling een factuur vragen. BTW zou ik niet recuperen, aftrek deels verwerpen. Komt u nog steeds voordeliger uit dan het zelf privé te betalen.
Kleinere boekhouders zouden waarschijnlijk de BTW wel vlug recupereren met beperkt risico bij controle.

Terug
Bovenaan