Freelancers & Ondernemers

2-3 jaar terug heb ik mij is geïnformeerd en toen was 1 van de voorstellen via IPT:

*Eigenrisicotermijn 90 dagen
*Ziekte en ongevallen
*36000€ jaarrente

Jaarpremie € 670 + € 60 (terugbetaling van de bijdrage bij arbeidsongeschiktheid)

Van wat ik verstaan heb wel zonder indexering.

500 euro was voor overlijdingsdekking (200k)

De premie was in mijn voorstellen wel in functie van leeftijd. Je zag die bedragen richting de 60 jaar enorm stijgen. Uit het hoofd was dat iets van een 700€ voor 1.000.000€ op 30-isch jaar naar 9k€ op leeftijd 60.

Persoonlijk zag ik dit nog wel zitten omdat de eerste 10 jaar relatief meevallen als dertiger. Op m'n 40+ hoop ik genoeg achter te laten.

Sinds ik papa ben, ben ik hier wel gevoeliger voor.

Bij wie hebben jullie een VAPZ/IPT afgesloten? Ik ben ervoor beginnen kijken, maar ik zie door de bomen het bos niet.

Ik heb een VAPZ genomen bij Acerta uit gemak en omdat ik voor hun ook eens een opdracht gedaan heb.

Verder hebben ze mijn gegevens al als mijn sociaal secretariaat.

Voor IPT ga ik dit jaar via mijn verzekeringsmakelaar gaan die ook wat andere zaken behartigt. Maar toch eerst mijn licht is opsteken om het speelveld te snappen. Daarom is alle input hier zeker welkom :)

Maar heel veel spelers bieden dit aan.
Ag, NN, ...

Wat ik spijtig vind aan alle soort pensioensparen is de lage rente tegenwoordig.

Bijvoorbeeld in dat voorstel van IPT was dat 0,75% zonder winstdeling. Als de onderliggende activa dus niet presteren verlies je dus aan inflatie en veel sturing heb je niet.

Laatst bewerkt:
Ik had IPT bij Vivium, maar wordt nu omgezet naar NN omdat ze daar veel flexibeler zijn naar vastgoedinvesteringen.
Hoe gaat dat eigenlijk juist in z'n werk voor vastgoed?

Een bulletkrediet en dan tot pensioenleeftijd een rente betalen? Is dit dan interessant op 'jongere' leeftijd?
Om op je 55ste ofzo vervroegd iets aan te kopen begrijp ik het.

Hoe gaat dat eigenlijk juist in z'n werk voor vastgoed?

Een bulletkrediet en dan tot pensioenleeftijd een rente betalen? Is dit dan interessant op 'jongere' leeftijd?
Om op je 55ste ofzo vervroegd iets aan te kopen begrijp ik het.
Klopt,
Voor investeringsvastgoed is dat interessant omdat de huur de intrest op de lening gaat betalen. Hierdoor heb je dus geen verandering in cashflow, maar gaat uw ipt-storting gewoon naar vastgoed ipv naar een fonds.
Je kan ook jaarlijks eenmalig een storting doen om het openstaand kapitaal terug te betalen en dus de lening sneller terug te betalen. In praktijk krijg je dan iets dat eigenlijk een dividendlening is + het stuk ipt dat mee uw lening afbetaalt. Maar uw lening zit aan +-1,7%, zolang investeringen op de beurs voordeliger zijn, heeft het niet zoveel zin om vervroegd af te betalen...

Als ik zelf een VAPZ onderschrijf, moet ik dit dan doorgeven aan mijn sociaal secretariaat wanneer ik de premies betaal via mijn vennootschap? Zij werken zelf samen met Liantis en proberen dan ook hun VAPZ te pushen, maar daar ben ik niet geïnteresseerd in. De instapkosten zijn waarschijnlijk torenhoog.

Als ik zelf een VAPZ onderschrijf, moet ik dit dan doorgeven aan mijn sociaal secretariaat wanneer ik de premies betaal via mijn vennootschap? Zij werken zelf samen met Liantis en proberen dan ook hun VAPZ te pushen, maar daar ben ik niet geïnteresseerd in. De instapkosten zijn waarschijnlijk torenhoog.
Dat is te zien wat je wil.

Wil je dat als voordeel in je loon opnemen => doorgeven, wil je het betalen via rekening-courant: niet doorgeven (evt. wel aan de boekhouder dan)

voor IPT kan ik easyvest aanraden, ze passen de Boglehead principes toe bij hun investeringen.
vapz zou ik niet aanraden voor je 52 jaar.

En waarom zou je dat niet aanraden?
Ben ik ook benieuwd naar.

Indien je voor aanvullende pensioenen gaat, is normaal volgende volgorde fiscaal het interessantste:
1: maximum vapz (8,17% van referte-inkomen)
2: ipt ten belope van 80% regel
3: gewoon pensioensparen
4: lange termijnsparen indien ruimte

note: ik bouw wel mijn eigen pensioenspaarpot op zonder bovenstaande producten.

vapz niet omdat je een hoger rendement haalt als je het geld liquideerd en het privé zelf investeerd in een world low cost etf (bv VWCE).

Tot ongeveer 10j voor je pensioenleeftijd, dan is vapz pas interessanter.

IPT is interessant omdat je het als borg kan gebruiken om snel privé in vastgoed te investeren.

vapz niet omdat je een hoger rendement haalt als je het geld liquideerd en het privé zelf investeerd in een world low cost etf (bv VWCE).

Tot ongeveer 10j voor je pensioenleeftijd, dan is vapz pas interessanter.

IPT is interessant omdat je het als borg kan gebruiken om snel privé in vastgoed te investeren.
VAPZ kan even goed gebruikt worden als borg of als voorschot... en waarom 10 jaar?

Hoeveel werken jullie gemiddeld ?

Ik zou graag freelance worden, maar eigenlijk alleen maar om te ontsnappen aan de 36-40 uren werkweek.

Zou het mogelijk zijn om als freelancer rond te komen met een 20 uren werkweek ?

Ik zou graag freelance worden, maar eigenlijk alleen maar om te ontsnappen aan de 36-40 uren werkweek.

Zou het mogelijk zijn om als freelancer rond te komen met een 20 uren werkweek ?
55-60 uur.

Hangt er vanaf hoeveel je per uur verdient en hoeveel je nodig hebt om rond te komen hé :)

Ik werk minder lange dagen dan toen ik in loondienst zat. Toen deed ik 60u per week, met vaak uitschieters tot 23u op kantoor te blijven voor grote projecten, nu als freelancer werk ik 9 to 5 en bill ik 8u per dag. Gemiddeld zal ik ook effectief op zo'n 8u per dag uitkomen nu. Daarbij reken ik uiteraard enkel billable uren: administratie, training, side hustles komen daar bovenop, maar dat reken ik niet echt als werken.

Bij mij was ook verlof een factor om freelance te gaan. Ik had 26 dagen en ik neem al graag hier en daar eens een snipperdag om iets voor mezelf te kunnen doen, dat werd moeilijk als de vriendin 3x per jaar op reis wou. Nu beslis ik zelf hoeveel verlof ik neem en is het enkel een economische afweging, vind dat gevoel veel aangenamer.

20u per week moet mogelijk zijn als je aan een rate van 90+/u zit denk ik, maar dan ga je niet het 'grote geld' hebben natuurlijk. Rondkomen zeker wel verwacht ik.

Ik neem relatief weinig vakantie, maar ik werk wel gewoon 9-5.
Financieel zou het mogelijk zijn om een stuk minder te werken, maar het is niet altijd even makkelijk om deeltijdse projecten te vinden. En natuurlijk bouw je dan weinig/geen reserve op voor pensioen etc.

Zal heel hard afhangen van in welke sector je zit en wat voor freelance jobs je aanneemt.

Je kan moeilijk tegen een klant gaan zeggen, sorry, dat projectje zal een maand of 3 in beslag nemen want ik werk maar 20 uur per week, terwijl je andere concurrenten dit in 6 weekjes rond hebben met een 40 uren werkweek.

Komt nog bij dat buiten je gewerkte uren die je kan factureren ook nog ander werk zit, ook weeral afhankelijk van je sector.

Als je zelf offertes voor kleine projecten moet beginnen maken, vorderingsstaten buitensturen, betalingen opvolgen, zelfs met degelijke ondersteunende softwarepakketten, zal je daar toch redelijk wat uurtjes zoet mee zijn, zekers de eerste maanden/jaar. Als je dan in totaliteit maar 20 uur per week met je "werk" bezig wil zijn ga je niet veel meer verdienen.

Terug
Bovenaan