Freelancers & Ondernemers

Gisteren nog eens een gesprek met de bank ivm private banking.

Ik vertel hun mijn belegstrategie en dat ik duidelijk zie dat alle fondsen van de bank toch behoorlijk duur zijn.
Ze benadrukken dat het zoveel meer is dan enkel beleggen.
Advies ivm u en al wie u dierbaar is, u en uw bedrijf, uw vastgoedprojecten, uw kredieten, uw verzekeringen, uw financiele planning, uw pensioen, uw kunst, juwelen en collecties, uw goede doelen.
Kostprijs 800 euro excl btw per jaar.

Ze vermeldden wel dat het zo dan ook mogelijk is dat gezinsleden korting kunnen krijgen op rentevoeten lening (bvb als kinderen woonkrediet willen afsluiten). Ok kan mss nog interessant zijn.

Iemand die uit zo’n private banking echt al serieuze voordelen heeft gehaald?

Ik kan me wel voorstellen dat als iets heel serieus in het leven te gebeuren staat en je bepaalde adviezen nodig hebt, dat het dan misschien wel handig kan zijn.
Maar als je het zelf wat uitzoekt kan je toch zelf alle info bijeen zoeken…

Ik vertel hun mijn belegstrategie en dat ik duidelijk zie dat alle fondsen van de bank toch behoorlijk duur zijn.
Advies ivm u en al wie u dierbaar is, u en uw bedrijf, uw vastgoedprojecten, uw kredieten, uw verzekeringen, uw financiele planning, uw pensioen, uw kunst, juwelen en collecties, uw goede doelen.

Ze vermeldden wel dat het zo dan ook mogelijk is dat gezinsleden korting kunnen krijgen op rentevoeten lening (bvb als kinderen woonkrediet willen afsluiten). Ok kan mss nog interessant zijn.

Ik kan me wel voorstellen dat als iets heel serieus in het leven te gebeuren staat en je bepaalde adviezen nodig hebt, dat het dan misschien wel handig kan zijn.
Voor veel mensen is het vooral ontzorgen, 'iemand' die beslist ook al zijn dat niet per se de beste rendementen.
Denk vooral dat je inderdaad goedkoper kan lenen via hun en een stuk 'netwerk' ook kan regelen (als zelfstandige) via events (voor alle duidelijkheid zelf geen klant van private bank). Daarnaast ook fiscaal advies ifv sucessieplanning.

Ik zou het momenteel niet overwegen (iets te veel rendementsverlies) maar ik heb ook gewoon niet zo'n grote portefeuille, maar kan me voorstellen als bij bedragen >500k zit dat je dan soms ook advies wil.

Ik zou het momenteel niet overwegen (iets te veel rendementsverlies) maar ik heb ook gewoon niet zo'n grote portefeuille, maar kan me voorstellen als bij bedragen >500k zit dat je dan soms ook advies wil.
Op zich zou het bedrag toch geen rol mogen spelen. Of dat nu 100k, 500k of 2 miljoen is.
Verhoudingsgewijs verandert er toch niets binnen de portefeuille.
Of bedoel je dan advies naar echt grote investeringen toe? Die niet mogelijk zijn met een kleine portefeuille?

Op zich zou het bedrag toch geen rol mogen spelen. Of dat nu 100k, 500k of 2 miljoen is.
Verhoudingsgewijs verandert er toch niets binnen de portefeuille.
Of bedoel je dan advies naar echt grote investeringen toe? Die niet mogelijk zijn met een kleine portefeuille?
Ik kan nu wel grote risico's nemen qua beleggingen maar hoe groter je bedrag hoe groter je angst op verlies (of toch voor mij).
Waardoor ik bij grote bedragen denk ik meer advies zou willen dan, terwijl ik dat nu meer van mij af kan zetten.

Ik kan nu wel grote risico's nemen qua beleggingen maar hoe groter je bedrag hoe groter je angst op verlies (of toch voor mij).
Waardoor ik bij grote bedragen denk ik meer advies zou willen dan, terwijl ik dat nu meer van mij af kan zetten.
Ok maar dat is sentiment en emotioneel reageren :)
Ik redeneer omgekeerd. Hoe groter de portrfeuille hoe meer ik de banken als aasgieren zie die een procentje willen meepikken door vanalles te verkopen.

Ok maar dat is sentiment en emotioneel reageren :)
Ik redeneer omgekeerd. Hoe groter de portrfeuille hoe meer ik de banken als aasgieren zie die een procentje willen meepikken door vanalles te verkopen.
Dit gevoel heb ik ook wel. Ik zit wat 'verplicht' bij private banking sinds overname van kantoor.
Ze doen het niet beter dan IWDA en proberen vooral eigen fondsen aan te brengen met uiteraard grotere kosten %.

Er zijn wel verschillende extras maar van zodra mijn overnamekrediet (deels) is afbetaald stap ik daar uit.

Mijn kredieten en verzekeringen waren daarvoor ook al ondergrens gezien mijn activiteit.

Advies op vlak van successieplanning kan je ook eenmalig doen bij de juiste partijen, zal je goedkoper uitkomen.

Het is inderdaad vnl. ontzorgen. De grootste meerwaarde zit hem voor mensen die niet met financiën bezig willen zijn, of voor diegene die duur kopen en goedkoop verkopen op de beurs.

Ook niets mis om eens te vergelijken. Je hebt de de 4 grootbanken, Delen en Degroof Petercam. En dan nog een resem andere spelers. Probeer instapkosten te vermijden, of ze weg te onderhandelen. Probeer fund of funds te vermijden. Voor die €800/jaar moet je inderdaad goed begrijpen wat inbegrepen zal zijn. Wil je bv. schenking naar je kinderen regelen, zit dat mee in de totale kosten, of krijg je dan ineens een extra factuur van €200/u.

Grosso modo heb je paar types: discretionair beheer, advies, execution only (kan je volgens mij evengoed bij een online broker doen), private equity --> eens goed zien wat je wilt en welke spelers daar sterk in zijn.

Hier hebben we voor discretionair beheer ervaring met o.a. Delen en KBC.
Delen: geen instapkosten, kostenklasse afhankelijk van belegd vermogen, estate planning inbegrepen (begeleiden je in schenkingen etc.), wel vnl. discretionair beheer, Lombard krediet mogelijk, maar is verder geen klassieke bank met een uitgebreid aanbod (doen bv. ook geen PE), bieden events aan
KBC: korting op rentevoet & 100% mandaat op hypothecaire lening, gratis zichtrekening en kredietkaart met verzekeringen, custom tarieven voor termijnrekeningen, wel opletten op de kosten van sommige producten en niet alle kosten zijn inbegrepen, bieden ook wel passieve producten aan (world ETF) binnen hun private banking
Quaestor: vnl. gekend voor PE

Argenta is recent ook op de kar aan het springen met hun "Select" fondsen, vanaf €200k instap, scherp tarief tov concurrenten, zijn natuurlijk nog wat minder sterk in de extra services

Er zijn ook nog een reeks kleinere spelers & boutiques: zelf nooit gaan horen wat hen net onderscheid, vraag is soms wel hoelang ze nog (kunnen) verdergaan: wel/geen familiale opvolging, is IT systeem up-to-date. NBB (& FSMA) zijn zeer actief en veeleisend tegenwoordig. Dikwijls volgt dan een verkoop aan een grotere speler, zie bv. Dierickx Leys.

Je moet inderdaad eerst beslissen: wil ik mijn vermogen zelf beheren of wil ik het uit handen geven, of iets daartussen.

Laatst bewerkt:
Hoog tijd om uit mijn zetel te komen en te gaan ondernemen!

Ik verdien nu 3200€ netto voor 4 dagen werkweek. (geen verantwoordelijkheid enkel veel frustratie)

Ondersteuning is Nul, en aangezien ik 40 ben lijkt het te "laat" om te gaan ondernemen.
Ik ben het zat om kantoor wakker te schudden, de rolverdeling waarin ik vroeger mee bedrijfsleider was en nu onderaan de ladder staat stoort me niet, maar na 2 jaar zouden ze wel eens mogen leren uit hun fouten. (of gewoon 2 minuten advies vragen ipv de meeste onlogische zever te verzinnen.)

Het zeer eenvoudige plan, Graafmachine + vrachtwagen en ik ga afbraakwerken uitvoeren. (geen personeel, ook niet nodig voor vrijstaande woningen.) en ook geen fetish voor gloednieuw peperdure machines (wat standaard is in mijn sector.)

Met een dertigtal werven zit ik op 250K omzet per jaar. (looptijd per werf is +-1 week) (mijn netwerk is enorm, werk hebben zal weinig moeite kosten)

Voor het financiele moet ik het eigenlijk niet doen, ik ben redelijk solvabel om het zo uit te drukken.
Maar ik wil nog 10 jaar knallen, alvorens op mijn 50 ermee te stoppen.

De grootste drijfveer is ook, anders ga ik er later spijt van hebben dat ik de sprong niet gedaan heb,maar toch sta ik zelf steeds op de rem...

(Mijn voorgeschiedenis)
Ik heb een familiebedrijf mee omhoog getrokken van 15 man personeel naar 50. en de omzet maal 8 gedaan, ik voerde ook elke functie uit, we hebben dit verkocht omdat ik het familiale kwijt was, en niet de leiding wilde delen met broers/zussen die "de feeling" niet hadden met sector. (en omdat goed ondernemen ook gewoon durven cashen is..)

Ik verdien nu 3200€ netto voor 4 dagen werkweek. (geen verantwoordelijkheid enkel veel frustratie)

Ondersteuning is Nul, en aangezien ik 40 ben lijkt het te "laat" om te gaan ondernemen.
Ik ben het zat om kantoor wakker te schudden, de rolverdeling waarin ik vroeger mee bedrijfsleider was en nu onderaan de ladder staat stoort me niet, maar na 2 jaar zouden ze wel eens mogen leren uit hun fouten. (of gewoon 2 minuten advies vragen ipv de meeste onlogische zever te verzinnen.)

Het zeer eenvoudige plan, Graafmachine + vrachtwagen en ik ga afbraakwerken uitvoeren. (geen personeel, ook niet nodig voor vrijstaande woningen.) en ook geen fetish voor gloednieuw peperdure machines (wat standaard is in mijn sector.)

Met een dertigtal werven zit ik op 250K omzet per jaar. (looptijd per werf is +-1 week) (mijn netwerk is enorm, werk hebben zal weinig moeite kosten)

Voor het financiele moet ik het eigenlijk niet doen, ik ben redelijk solvabel om het zo uit te drukken.

De grootste drijfveer is ook, anders ga ik er later spijt van hebben dat ik de sprong niet gedaan heb,maar toch sta ik zelf steeds op de rem...

(Mijn voorgeschiedenis)
Ik heb een familiebedrijf mee omhoog getrokken van 15 man personeel naar 50. en de omzet maal 8 gedaan, ik voerde ook elke functie uit, we hebben dit verkocht omdat ik het familiale kwijt was, en niet de leiding wilde delen met broers/zussen die "de feeling" niet hadden met sector. (en omdat goed ondernemen ook gewoon durven cashen is..)
Zat je hier niet onder een andere naam vroeger?

(Mijn voorgeschiedenis)
Klinkt interessant, en een uitweg uit uw frustratie. Wat houdt u tegen zou ik zeggen?
En waarom zou 40+ te laat zijn om te ondernemen?

Ja, maar dat was "een vorig leven" Ik heb 2 jaar geleden een andere start gemaakt op elke mogelijke manier, maar het blijft jeuken om te ondernemen.
Maar draait het om ondernemen of dat je het beu bent wegens de frustratie ?

Dat je zaken moet doen zoals anderen het zeggen. Zonder de nodige hulp om uw werk deftig geregeld te krijgen. En dat je moet luisteren naar wat anderen zeggen?

Frustraties ga je nu eenmaal overal en altijd hebben. Aan u om te bekijken of je de huidige frustraties wenst of nieuwe frustraties met het leiden van een bedrijf.

Daarnaast wil het niet zeggen dat omdat je ondernemer bent, dat je daarom 10 jaar lang moet vlammen. Als je het netwerk hebt. En je wenst effectief meer tijd te spenderen aan de familie. Kan je ook ondernemer zijn zonder te vlammen. Waarbij je dan die tijd kan spenderen aan uw familie, terwijl je een stuk van uw reserve aanspreekt. En je potentieel evengoed gewoon 3k netto binnenhaalt door niet te vlammen.

Al stel ik mij de vraag of het feit dat je vorige keer stopte minder te maken had met de wens om niet te vlammen, maar eerder met het feit dat je het op uw eentje wilde doen zonder bemoeizucht van anderen. Gelijkaardig aan hetgeen u nu de afhankelijkheid van de bureau of... u op uw heupen werkt. En jij liever die zaken allemaal in eigen beheer wil doen.

Al moet je bekijken in welke mate je het effectief gaat los kunnen laten om niet te vlammen. Als je die keuze maakt. Alsook hoe dat bij de familie zou opgenomen worden als je toch terug zou beginnen te vlammen voor de volgende 10 jaar.

De vorige keer had te maken met de veiligstellen van het opgebouwde vermogen, het vanaf geraken van het personeel. (5 rotte appels op een mand van 50) het familiale ,en ik heb ook geen opvolging,(geen zoon.)

Nu zou ik mij op een niche richten waarbij ik letterlijk enkel ga uitvoeren waar ik sterk in ben en graag doe. (en dan is de administratie die erbij hoort gewoon ook doenbaar en aangenaam)
het beperkt houden van de activiteiten beperkt ook de projecten.

de gedachte erachter is ook, dat ik bij geen lopend project thuis gewoon ga sleutelen(onderhoud) of offertes maken, of vrijaf neem.
Ondernemen zonder financiele druk ,maakt het een pak beter.

Theoretisch zou ik vlot richting 400K omzet kunnen gaan met fikse winstmarge.

De vorige keer had te maken met de veiligstellen van het opgebouwde vermogen, het vanaf geraken van het personeel. (5 rotte appels op een mand van 50) het familiale ,en ik heb ook geen opvolging,(geen zoon.)

Nu zou ik mij op een niche richten waarbij ik letterlijk enkel ga uitvoeren waar ik sterk in ben en graag doe. (en dan is de administratie die erbij hoort gewoon ook doenbaar en aangenaam)
het beperkt houden van de activiteiten beperkt ook de projecten.

de gedachte erachter is ook, dat ik bij geen lopend project thuis gewoon ga sleutelen(onderhoud) of offertes maken, of vrijaf neem.
Ondernemen zonder financiele druk ,maakt het een pak beter.

Theoretisch zou ik vlot richting 400K omzet kunnen gaan met fikse winstmarge.
Kijk, ik heb uw post gelezen en ik heb al lang geleerd dat ik niet de rekening van een ander moet maken.

Er is maar 1 persoon die dat kan, en dan ben je zelf.

Doe wat je denkt dat je moet doen, en durf eens een beetje te springen. Het loont heel vaak :). Ikzelf heb de mentale sprong gemaakt van werknemer naar Freelancer op de leeftijd van 37. Beste keuze tot nu toe (alle, op profesioneel vlak). Het leven begint als je ownership ervan neemt, op welk vlak dan ook.

Dus: succes, als je IT hulp nodig hebt, je weet mij te vinden :D

(Mijn voorgeschiedenis)
Ik vermoed dat je de sector dus wel wat kent, maar zo een goudmijn lijkt me dat toch niet (ik ken de sector ook wel vrij goed). Vrachtwagen, kraan,..en de rest? Sorteergrijpers, dieplader, mazouttank, containers, plek om alles te zetten, een loon,… met 250k. En dan reken je al vrij goed, elke dag min 1000eur dus.

De meeste die dit doen sorteren op zijn minst zelf (met iemand bij, dat kan je niet alleen) en liefst ook eigen verwerking van puin etc.

Wat niet weg neemt dat het niet kan, maar zo zuiver in de sloop gaat toch niet evident zijn. Dan ge je beter wat in onderaanneming gaan werken voor de grote spelers. Vrachtwagen & kraan elke dag betaald en geen zever.

Vrachtwagen & kraan elke dag betaald en geen zever.
Is een vrachtwagen zelfs nodig vraag ik mij af? Ik ken 3 mensen die in de sector zitten, en die hebben elk gewoon een kraan van 200K of meer. Ze werken steeds in onderaanneming en betalen gewoon een transportfirma om hun kraan met een dieplader van werf tot werf te brengen. Veel goedkoper dan er zelf eentje te hebben. Een vrachtwagen om puin af te voeren is ook niet nodig omdat ze steeds op grote werven zitten waar een andere partij die taak op zich neemt.

Ik vermoed dat je de sector dus wel wat kent, maar zo een goudmijn lijkt me dat toch niet (ik ken de sector ook wel vrij goed). Vrachtwagen, kraan,..en de rest? Sorteergrijpers, dieplader, mazouttank, containers, plek om alles te zetten, een loon,… met 250k. En dan reken je al vrij goed, elke dag min 1000eur dus.

De meeste die dit doen sorteren op zijn minst zelf (met iemand bij, dat kan je niet alleen) en liefst ook eigen verwerking van puin etc.

Wat niet weg neemt dat het niet kan, maar zo zuiver in de sloop gaat toch niet evident zijn. Dan ge je beter wat in onderaanneming gaan werken voor de grote spelers. Vrachtwagen & kraan elke dag betaald en geen zever.
Of gewoon in onderaanneming in de wegenbouw: een (banden)kraan en elke dag uw uren draaien. Kwa investeringskost lijkt mij dat wel het gemakkelijkste.

Terug
Bovenaan