Freelancers & Ondernemers

Ik zit nu in die situatie ook. Ik heb de school van mijn dochter gesponsord voor 650 euro. Ik heb een documentje ingevuld en opgestuurd. Er is wat mail verkeer gebeurd, maar ik heb nooit echt een factuur o.i.d. ontvangen.

Hoe werkt dat eigenlijk met sponsoring?

Ik heb hier zo geregeld wel eens wat dingen die ik sponsor, ne keer wa banners hier en daar of wa t-shirts.
Dan maak ik gewoon geen factuur, maar dat lijkt me ook niet echt de ideale gang van zaken want bij controle gaan ze ook vragen waar die banners zijn veronderstel ik.

Moet ik zo'n sponsoringspapierke vragen voor de verkoopwaarde van de items dat ik deze waarde in kosten kan steken of hoe gaat dat in zijn werk?

Ik geloof dat de boekhouder eens zei dat ik dat moet factureren aan de klant en de klant dan voor hetzelfde bedrag moet tegen factureren, maar dat blijkt vaak een gedoe te zijn of vergeten te geraken. Maar dan is dat voor mij gewoon een 0 operatie, terwijl kan dat niet op een of andere manier toch een beetje als extra in kosten?

Bedoeling van die stukken is juist dat het "duidelijk" is wat de transactie is. :p

Jij factureert aan de damclub de "kost" van de t-shirt/banners
De damclub factureert aan jou het sponsorgeld wat gelijk is aan de kostprijs van de t-shirt/banners (of een ontvangstbewijs als het niet eens een VZW is.)

Alternatief is dat je het gewoon weggeeft als "cadeau" zonder sponsorschap maar dan zit je maar met 50% aftrekbaarheid. (Representatiekosten.)
Vergeet wel niet dat sponsorschap nog altijd een tegenprestatie vereist (Damclub moet duidelijk tonen dat jij een sponsor bent. je logo/bedrijfsnaam moet wel ergens zichtbaar zijn.)

Het blijft toch geld in de vuilbak, neen? Tenzij je een connectie hebt met de sportclub en je weet dat het geld naar de kindjes gaat bv, dan heeft het nog een doel. Maar ik krijg heel veel aanvragen om mijn logo te plaatsen op een event met optredens, en dan vind ik dat een waste of money.

Het blijft toch geld in de vuilbak, neen? Tenzij je een connectie hebt met de sportclub en je weet dat het geld naar de kindjes gaat bv, dan heeft het nog een doel. Maar ik krijg heel veel aanvragen om mijn logo te plaatsen op een event met optredens, en dan vind ik dat een waste of money.
Tgoch, "citation needed"

Als ik belangrijk vindt dat mijn plaatselijke sportclub goed gerief heeft, is dat "waste of money"?

Ik kan mij zottere zaken bedenken die "waste of money" zijn, zoals wagens van 150k. Maar elk zijn mening daarover. En als een wagen van 150k u gelukkig maakt, is dat dat "waste of money"?

Ik vind dat een stompzinnige manier van denken en het is niet aan mij om te oordelen wat wel of niet verspilling is.

En... nu ik er langer over nadenk: als ik de plaatselijke dieren-opvang jaarlijks een "sponsering" doe van een paar 1000 euro, ik begin dat plots een goed idee te vinden. Noem dat gerust een "waste of money".

Wij sponsoren bijna letterlijk alles van verenigingen in klein en ruimere omgeving, gaande van 40 euro tot paar 1000 euro.
Voor elke sponsoring krijgen wij een bewijs welk we dan in de boekhouding steken.

De keren dat wij onze medewerkers sponsoren met sportkleding of dergelijke voor een sportevenement vragen we dat ze een groepsfoto maken met iets van de organisatie op de achtergrond, hetzelfde met kleine teambuildings na de uren => foto op locatie is dan het bewijs.

Waste of money zou ik het niet noemen. Het is enerzijds klantenbinding, voor sommige vaste klanten die side hustles doen doe ik het wel eens.
Of het is anderzijds om een kleine onderneming / vzw te steunen.

Tgoch, "citation needed"

Als ik belangrijk vindt dat mijn plaatselijke sportclub goed gerief heeft, is dat "waste of money"?

Ik kan mij zottere zaken bedenken die "waste of money" zijn, zoals wagens van 150k. Maar elk zijn mening daarover. En als een wagen van 150k u gelukkig maakt, is dat dat "waste of money"?

Ik vind dat een stompzinnige manier van denken en het is niet aan mij om te oordelen wat wel of niet verspilling is.

En... nu ik er langer over nadenk: als ik de plaatselijke dieren-opvang jaarlijks een "sponsering" doe van een paar 1000 euro, ik begin dat plots een goed idee te vinden. Noem dat gerust een "waste of money".
Shit en ik dacht net om een Porsche Cayenne Turbo EV te bestellen😢

Ahem, anyhow. Sponsoring is vooral naamsbekendheid voor leads aan te trekken en lokale verankering (of minder lokaal als je een multinational bent natuurlijk).

Shit en ik dacht net om een Porsche Cayenne Turbo EV te bestellen😢

Ahem, anyhow. Sponsoring is vooral naamsbekendheid voor leads aan te trekken en lokale verankering (of minder lokaal als je een multinational bent natuurlijk).
Als Freelancer IT'er ga je veel klanten trekken door een bord te hangen in de lokale boterkaarting XD

Sponsering doe je eerder uit altruistische redenen, was mijn punt. Je verwacht daar niet onmiddelijk een ROI op.

Anders is het "reclame" en geen "sponsering".

Als Freelancer IT'er ga je veel klanten trekken door een bord te hangen in de lokale boterkaarting XD

Sponsering doe je eerder uit altruistische redenen, was mijn punt. Je verwacht daar niet onmiddelijk een ROI op.

Inderdaad, van de lokale basket & volleyclub tot verschillende serviceclubs.

Hahaha, zoals gezegd naamsbekendheid. Ik ben aan het switchen naar Odoo implementaties voor KMO's en ik sponsor daarom bewust in en rond de omgeving waar zij zitten, de school van mijn dochter (ik weet dat er hier zitten), sportclubs, etc.

Hmm, ik denk niet dat ik helemaal akkoord gaat met "altruistische redenen". Sponsoring waarbij je bewust kiest welke club of school je steunt op basis van wie er (mogelijk) zit is imo niet "eerder altruisme".
Door de tijdshorizon en meetbaarheid zou je kunnen vergelijken met altruisme, want het is erg moeilijk, zo niet onmogelijk om de ROI te bewijzen. Maar niet kwantificeerbaar betekent niet dat je er niets voor terug verwacht, alleen is dat "iets" erg vaag.

Laatst bewerkt:
Hahaha, zoals gezegd naamsbekendheid. Ik ben aan het switchen naar Odoo implementaties voor KMO's en laat (sommige) van de eigenaars van die kmo's in de school van onze dochter zitten, of wie weet in bepaalde sportclubs.

Hmm, ik denk niet dat ik helemaal akkoord gaat met "altruistische redenen". Maar goed ik lees ook wel dat je zegt "eerder". We kunnen blijven discussiëren of het eerder voor altruistische redenen dan wel ROI moet doen. Lijkt me ook moeilijk kwantificeerbaar te maken.
Welja, tuurlijk kan je soms daar ROI op krijgen, no good deed goes unpunished.

Maar dat is misschien het verschil met "reclame" en "sponsering"

Reclame, verwacht je (hopelijk) extra inkomsten van of wil je daar iets uit halen.

Sponsering is eerder "tgoch, als ik er niets voor terugkrijg, tis nog al zo wel"

Welja, tuurlijk kan je soms daar ROI op krijgen, no good deed goes unpunished.

Reclame, verwacht je (hopelijk) extra inkomsten van of wil je daar iets uit halen.

Sponsering is eerder "tgoch, als ik er niets voor terugkrijg, tis nog al zo wel"
Heb net mijn post net aangepast om het wat scherper te stellen :p
Hier volg ik wel hoor, reclame is een duidelijkere strctuur en heeft ook een duidelijkere verwachting en meetbaarheid.

Laatst bewerkt:
Reclame zorgt ervoor dat ze jou kennen, maar verder dan dat gaat het meestal niet. Waar ik werk ben ik omgeven door een kapper, een winkel die bedden verkoopt, een restaurant, een frituur, een vastgoedkantoor, een fietsenmaker, ...

Het is nu niet dat ik voor bovenstaande die zaken al ben binnengestapt. Daarvoor ga ik waar ik al jaren ga.

Kapper: 12km rijden - en toch blijf ik daar gaan
Bed online gekocht wegens prijs
Restaurant: nog nooit binnengestapt, vraag mij niet waarom, ondanks dat ik soms heel ver rij om te gaan eten
Frituur: ze hebben geen parking dus no go
Vastgoedkantoor: ondertussen 3 huizen verkocht en nooit door kantoor hier in de buurt
Fietsenmaker: kameraad in bijberoep

Sponsoring mag en moet je doen om de lokale vzw te steunen, maar je moet toch ook beseffen dat het daarbij stopt. Het enige wat imho wél werkt, is een lead ergens mee naartoe nemen (een volleybal wedstrijd bv) omdat je daardoor dan een band opbouwt (-> vertrouwen)

Mensen doen zaken met mensen. Niet met logo's.

Sponsoring mag en moet je doen om de lokale vzw te steunen, maar je moet toch ook beseffen dat het daarbij stopt. Het enige wat imho wél werkt, is een lead ergens mee naartoe nemen (een volleybal wedstrijd bv) omdat je daardoor dan een band opbouwt (-> vertrouwen)

Mensen doen zaken met mensen. Niet met logo's.
Exact. Door je naam/logo te binden aan bepaalde (lokale) clubs/events/scholen maak je indirect duidelijk aan potentiële leads waar jij (als mede KMO) voor staat of achter staat.
Ik steun de school van mijn dochter -> wekt te perceptie op zen minst dat ik geen louche deals (wil) doe( n).

Waar ik ooit als werknemer werkte, sprak men op de marketing afdeling over 10% van de totale omzet. De marketing afdeling kreeg dus 10% van de totale omzet om reclame te maken. Dat was een KMO met 80 FTE.

Ik weet niet of we dit algemeen mogen doortrekken voor iedereen. Ik haal als kleine zelfstandige 150k op ieder jaar, en dat wou willen zeggen dat ik 15k zou moeten spenderen aan marketing en reclame.

Vaak kan dat gekoppeld worden aan netwerken toch?

Voor projectontwikkelaars is het in elk geval nooit negatief om redelijk actief te sponseren bij diverse clubs en evenementen waar je lokale besturen tegen het lijf kan lopen ...

Ook zaken zoals basket, voetbal .. op de wat betere plaatsen kan zeer nuttig zijn voor bepaalde profielen.

Dat is nu wel een definitie die jij er zelf van maakt. Reclame kan perfect onder sponsoring vallen.

Waar ik ooit als werknemer werkte, sprak men op de marketing afdeling over 10% van de totale omzet. De marketing afdeling kreeg dus 10% van de totale omzet om reclame te maken. Dat was een KMO met 80 FTE.

Ik weet niet of we dit algemeen mogen doortrekken voor iedereen. Ik haal als kleine zelfstandige 150k op ieder jaar, en dat wou willen zeggen dat ik 15k zou moeten spenderen aan marketing en reclame.
Jep, jij snapt het.

Terug
Bovenaan