Freelancers & Ondernemers

Voor het berekenen van je beste loonsetting (als ik het prive eigenlijk niet meteen nodig heb, dus mag zo laag mogelijk): is dat iets wat meestal een boekhouder bekijkt/berekent, is daar een makkelijke tool voor of toch eerder naar het sociaal secretariaat ten rade?

Ik hou het nu bewust laag maar eigenlijk nattevingerwerk.
Er zijn wel wat tools maar uiteindelijk is dat beetje maatwerk. Hangt af van huidige belastingbrief en persoonlijke wensen (extra pensioenopbouw - gewaarborgd inkomen).
In veel overname dossiers zie ik regelmatig "ik wil 2.800 EUR netto per maand". Dat wordt dan fiscaal gewoon gebruteerd met weinig tot geen optimalisatie als gevolg.

sta ook eens stil bij wat je ervoor terug krijgt.
Kleine zelfstandige. Is er net met gestopt wel en nu overgedragen naar ander groter kantoor. Maar gaan tarieven vasthouden zeggen ze.
421 facturen vorig jaar verkoop.
Ik weet niet wat meer betalen mij meer gaat opleveren. Is allemaal perfect en was goede informatiebron, altijd van alles op de hoogte.

Ik heb een voorstel gekregen van tussenpartij om te gaan werken voor een nieuwe klant. Dit zou mijn 2e project zijn, het eerste was rechtstreeks via de klant. Het gaat hier om een contract van 6M en nu vraagt de tussenpartij als concurrentiebeding:

1/ Ik mag tot 12M na afloop contract niet rechtstreeks of indirect gaan werken voor de klant
2/ Bij overtreding geldt boete van 25.000€

Is dit een redelijke eis van de tussenpartij? Ik vind die 12M periode niet in verhouding staan tot de contractduur (6M).
Nog een bijkomende vraag: Tussenpartij is Engels en ons contract volgt het Engelse recht. Is dat afdwingbaar mocht het ooit tot een geschil komen? Zowel eindklant als ik zelf zijn BE partijen.

Die 12 maanden gaan een standaard termijn zijn in hun contracten. Je kan altijd vragen om die zaken aan te laten passen, ik heb daar al uiteenlopende antwoorden op gehad.
Ik zie ook niet in waarom dat niet rechtsgeldig zou zijn. Je tekent toch in alle bewustzijn dat contract? Sterker nog, ge moogt u mogelijks in Engeland gaan verdedigen moest het ooit tot de rechtbank komen (niet dat dat waarschijnlijk is).

Al moet ik zeggen dat ik die buitenlandse partijen altijd mijdt als het om Belgische opdrachten gaat. Normaal bieden de Belgische partijen diezelfde opdrachten ook wel aan, dus ik zie de meerwaarde niet om via het buitenland te gaan. Ik heb dus ook nog nooit zo’n contract gezien.

@Apelords : wat reken jullie aan voor de oprichting van een vennootschap (dus: financieel plan, inschrijving KBO, aansluiting sociaal verzekeringsfonds, evt. coördinatie statuten,..)? Of wat is +- marktconform hiervoor?

Vrije beroeper hier. Financieel ben ik eerder een leek, maar ik kan wel rekenen op een goede boekhouder. Mijn vennootschap heb ik opgericht in 2024.

Boekjaren:

• Boekjaar 1: afgesloten 12/2024
  • Boekjaar 2: 01/2025 – 12/2025
  • Boekjaar 3: 01/2026 – 12/2026 (huidig)
Ik keer mezelf een loon uit van net geen €2000 en enkele VAA’s (auto, nutsvoorzieningen, etc.).

Mijn vrouw en ik plannen een bouwgrond te kopen en daarna te bouwen. We zijn altijd geduldig geweest omdat ik mijn dividend via VVPR-bis aan 15% wou uitkeren.

Nu zijn er echter twee dingen gebeurd:

1. De verhoging van 15% naar 18%
  2. Er is een bouwgrond te koop gekomen op een ideale locatie (wel vrij prijzig).
Daarom twijfel ik tussen twee opties. Binnen twee weken heb ik een afspraak met mijn boekhouder, maar ik hoor graag al wat andere inzichten.

Opties:

• Lening van de vennootschap aan mezelf
  • Dividend vervroegd uitkeren (als ik me niet vergis momenteel aan 20% roerende voorheffing)
Daarnaast nog een algemene vraag over VVPR-bis. Vereenvoudigd voorbeeld:

Vennootschap opgericht in 2024 (boekjaar eindigt 12/2024).

Stel:

• Na boekjaar 1: €20k winst na kosten en belastingen
  • Na boekjaar 2: €80k totaal (€20k jaar 1 + €60k jaar 2)
In jaar 3 beslis ik om een dividend uit te keren, dus nog niet aan het voordelige 18%-tarief.

Vraag: kan ik dan enkel de €20k uitkeren aan 20% roerende voorheffing (omdat die al twee jaar in de vennootschap zit), of geldt dat tarief voor het volledige bedrag dat ik uitkeer?

En stel dat ik €40k dividend uitkeer en €40k laat staan: kan die resterende €40k later alsnog uitgekeerd worden aan 18%?

Vrije beroeper hier. Financieel ben ik eerder een leek, maar ik kan wel rekenen op een goede boekhouder. Mijn vennootschap heb ik opgericht in 2024.

Boekjaren:

Ik keer mezelf een loon uit van net geen €2000 en enkele VAA’s (auto, nutsvoorzieningen, etc.).

Mijn vrouw en ik plannen een bouwgrond te kopen en daarna te bouwen. We zijn altijd geduldig geweest omdat ik mijn dividend via VVPR-bis aan 15% wou uitkeren.

2. Er is een bouwgrond te koop gekomen op een ideale locatie (wel vrij prijzig).
Daarom twijfel ik tussen twee opties. Binnen twee weken heb ik een afspraak met mijn boekhouder, maar ik hoor graag al wat andere inzichten.

Opties:

• Dividend vervroegd uitkeren (als ik me niet vergis momenteel aan 20% roerende voorheffing)

Stel:

In jaar 3 beslis ik om een dividend uit te keren, dus nog niet aan het voordelige 18%-tarief.

Vraag: kan ik dan enkel de €20k uitkeren aan 20% roerende voorheffing (omdat die al twee jaar in de vennootschap zit), of geldt dat tarief voor het volledige bedrag dat ik uitkeer?

En stel dat ik €40k dividend uitkeer en €40k laat staan: kan die resterende €40k later alsnog uitgekeerd worden aan 18%?
Ben exact dezelfde situatie. De dividenden voor alle 3 jaren staan al op mijn rekening aan 15%. Vreemd dat je boekhouder dit al niet in orde heeft gebracht. Een pagina of 2 terug stond het uitgelegd.

Boekjaren:

Opties:

Stel:

Je kan ook (altijd) bij een bank lenen en deze lening terugbetalen adhv uw geschat dividend.

In 2026 kan je alles uitkeren aan 20%
Ja 18% vanaf 2027 dan, aan 15% zal je nooit meer kunnen uitkeren (als het eindelijk eens gestemd geraakt :))
Uitkeren nu aan 20% of volgend jaar 18% is ongeveer break-even wegens kost intrest rekening-courant. Ik zou eerder gewoon wachten want boekhouder zal toch extra kosten aanrekenen voor testen en uitkering dividend waardoor je nadeliger komt.
Je kan ook (altijd) bij een bank lenen en deze lening terugbetalen adhv uw geschat dividend.
Het geld is aanwezig in vennootschap dus denk niet echt dat er geld nodig is. Lening bij bank zal toch duurder zijn als netto R/C.
Tenzij je het geld laat beleggen in de vennootschap en ondertussen privé gaat lenen. De belegging zal dan wel iets met een vaste opbrengst zijn, dus het hangt wat af van de rendementen.

Het geld is aanwezig in vennootschap dus denk niet echt dat er geld nodig is. Lening bij bank zal toch duurder zijn als netto R/C.
Tenzij je het geld laat beleggen in de vennootschap en ondertussen privé gaat lenen. De belegging zal dan wel iets met een vaste opbrengst zijn, dus het hangt wat af van de rendementen.
Als de 80k winst (zo lees ik het toch) genoeg is om de ´pittige´ bouwgrond te kopen zou het inderdaad dom zijn om te lenen.

Ben exact dezelfde situatie. De dividenden voor alle 3 jaren staan al op mijn rekening aan 15%. Vreemd dat je boekhouder dit al niet in orde heeft gebracht. Een pagina of 2 terug stond het uitgelegd.
wij zijn begonnen op 06-2023 en hebben daardoor wel een extra boekjaar tegenover dit vb.

Ik zie echt wel geen risico dat een vervroegde AV (of BAV) om nog snel aan 15% RV uit te keren fiscaal misbruik zou zijn. De eerste voorwaarde voor fiscaal misbruik (algemene anti misbruikbepaling, art 344 WIB) is immers dat je een bepaalde fiscaal wetsartikel moet 'frustreren'. Dus je door een rechtshandeling buiten de toepassing ervan of zet erbinnen te zetten.
Het huidig verlaagd tarief van de RV is wat nu in de wet staat. Er is nog geen nieuwe wet gestemd die het tarief aanpast. Dus moeilijk om dan fiscaal misbruik te plegen.
Lijkt me enkel mogelijk als de nieuwe wet een bijzondere anti misbruik bepaling zou bevatten die de timing van een vervroegde AV zou viseren. Wat niet het geval zal zijn.

Terug
Bovenaan