Freelancers & Ondernemers

Jij gaat zelf geld aan de vennootschap lenen of wat bedoel je precies?
Lenen is niet hetzelfde als RC dus ik begrijp het niet echt :)
Oeps, ik bedoel geld ontlenen aan de vennootschap. Ik leen bv. dit jaar 30k voor 2 jaar, en volgend jaar 30k voor 1 jaar, via een contract tussen mezelf en mijn vennootschap aan een marktconforme intrestvoet (bv. 3%). Dit geld wordt dan terugbetaald bij uitbetaling VVPR Bis in BJ4 (+ intresten)

Ik ben daarnaast ook aan bekijken op welk niveau ik mijn loon best zet (is momenteel nog het minimum, nl. 1400 - 1500). Wil echter wel een begrip hebben wat de impact is van een hoger loon vs. wat je daardoor netto verliest aan VVPR Bis is vierde boekjaar.
Ik heb via boekhouder simulaties ontvangen van de sociale bedragen en bedrijfsvoorheffing. Daarna heb ik zelf aantal kolommen toegevoegd om de impact te berekenen op de VVPR BIS uitbetalingen. Klopt deze zienswijze, of sla ik hier de bal volledig verkeerd?

Nettoloon per maand
(A)
Nettoloon per jaar
(B)
(A x 12)
Bedrijfsvoorheffing
(C)
Loonkost voor de vennootschap inclusief bedrijfsvoorheffing
(D)
(B) + (C)
Sociale bijdragen op jaarbasis
(E)
Totale kost vennootschap
(F)
(D) + (E)
Totale som bedrijfsvoorheffing & sociale bijdragen
(G)
(C) + (E)
Delta belastingen vs. € 2.000 netto
(H)
(G) - G 2000
Impact op VVPR BIS boekjaar 4 (per jaar)
(I)
(H) * 0,8 * 0,82
€ 2.000,00€ 24.000,00€ 5.438,65€ 29.438,65€ 6.025,80€ 35.464,45€ 11.464,45
€ 2.200,00€ 26.400,00€ 6.998,16€ 33.398,16€ 6.837,12€ 40.235,28€ 13.835,28€ 2.370,83€ -1.555,26
€ 2.500,00€ 30.000,00€ 9.846,96€ 39.846,96€ 8.158,56€ 48.005,52€ 18.005,52€ 6.541,07€ -4.290,94
€ 2.800,00€ 33.600,00€ 12.696,00€ 46.296,00€ 9.408,12€ 55.704,12€ 22.104,12€ 10.639,67€ -6.979,62
€ 3.000,00€ 36.000,00€ 14.595,24€ 50.595,24€ 10.361,04€ 60.956,28€ 24.956,28€ 13.491,83€ -8.850,64
€ 3.400,00€ 40.800,00€ 18.625,44€ 59.425,44€ 12.170,52€ 71.595,96€ 30.795,96€ 19.331,51€ -12.681,47
Teveel externe factoren om dat zomaar te bepalen. Kinderen ten laste, bepaalde belastingaftrekken, onroerende inkomsten.
Meestal is 1750 bruto het voordeligste, vanaf dan heb je sowieso al 20% (lees 10% na belastingvoordeel) sociale bijdragen aan je been.

In sommige dossiers 50k interessant, indien 100K winst belastbaar blijft. Geeft wat meer ruimte voor IPT (of warranten...).
Dat in combinatie met het verlaagde tarief.

Een starter, eerste 4 boekjaren, is altijd voordeliger met 1750.

Oeps, ik bedoel geld ontlenen aan de vennootschap. Ik leen bv. dit jaar 30k voor 2 jaar, en volgend jaar 30k voor 1 jaar, via een contract tussen mezelf en mijn vennootschap aan een marktconforme intrestvoet (bv. 3%). Dit geld wordt dan terugbetaald bij uitbetaling VVPR Bis in BJ4 (+ intresten)
5,57% is huidige debet intrest. Als je lager wilt gaan, zoals die 3%, dan moet je dat kunnen aantonen dat die marktconform is.
Een lening op korte termijn zonder enige waarborg, niet eenvoudig.
Verschil is ook verwaarloosbaar aangezien het een bruto intrest is (staat hier ook al meermaals geschreven).

Wanneer ooit gestart met je vennootschap? Eerste afsluit zal 30/06/2023 geweest zijn.
Voor 30/06/2025 - normaal vrij recent afgesloten in januari 2026 - had je kunnen kiezen voor liquidatiereserve. Die kon je dan ooit uitkeren aan dezelfde tarieven als die 15% of zelfs lager indien je 5 jaar wacht.
Eerste afsluit was inderdaad 30/06/2023

Ok dan is het 18%, dat is voor mij niet zo'n groot verschil.
Ik heb vorig jaar 8k belastingen moeten betalen, sommige hier verdienen dat iedere maand :D

Je kunt de jaarlijkse algemene vergadering (AV) vervroegen van bijvoorbeeld juni naar maart 2025, mits je rekening houdt met twee belangrijke punten:

• Juridische regels: De statuten van je vennootschap en de wettelijke termijnen bepalen wat is toegestaan.
  • Fiscale controle: De fiscus kan controleren of de vervroeging niet enkel is bedoeld om belastingvoordelen te behalen.
Dat is dus fraude?
Juridisch vangt de boekhouder wel op. Als je vervroegd moet o.a. ook jaarrekening/... vroeger neergelegd worden en komt vaak het praktische (tijdsnood boekhouders) probleem.

Fiscaal is lastiger omdat je een - niet fiscaal motief - moet kunnen voorleggen om de AV te vervroegen. Beetje creativiteit kan dat wel oplossen "een investeringsopportuniteit" waar je cijfers 2025 voor moet hebben, een "geplande fusie/overname", ... Probleem zal zijn dat je dit bij controle ook moet kunnen aantonen...
Vraag zal ook zijn hoe de fiscus dat zal bekijken/aanvallen.

Was mis. De algemeen vergadering is niet vervroegd. Het is een bijzondere algemene vergadering.
Deze kan nog niet beslissen over winsten van boekjaar 31/12/2025 (in de veronderstelling boekjaar = kalenderjaar) Ok dus voor verleden (2024 en voorgaande) maar met bijzondere kan je 2025 nog niet uitkeren.
Mijn boekhouder:

Helaas kan je dit jaar geen dividend meer uitkeren aan 15%. Dat komt omdat het verlaagd VVPR‑bis-tarief van 15% pas mag worden toegepast vanaf het derde boekjaar dat volgt op het boekjaar van oprichting. Voor jouw vennootschap is dat spijtig genoeg pas vanaf 1 juli 2026.
Het 15%-tarief geldt maar tot 31 maart 2026, maar je komt tegen dan nog niet in aanmerking.
Ik weet niet hoe je boekjaar loopt, maar indien per kalenderjaar is dit in theorie wel mogelijk.
1ste: 31/12/2023
2de: 31/12/2024
3de: 31/12/2025
AV 31/12/2025 mogelijks vervroegen en vb vandaag houden (5/3/2026)
Bijzondere AV op 12/3 (= na het 3de boekjaar) , en alles @15%
(Merk op dat één visie is dat dit ook al zou kunnen in de AV over het 31/12/2025 - 5/3/2026 in voorbeeld, maar met BAV op 12/3 kan dit steeds)

Mijn boekhouder:

Helaas kan je dit jaar geen dividend meer uitkeren aan 15%. Dat komt omdat het verlaagd VVPR‑bis-tarief van 15% pas mag worden toegepast vanaf het derde boekjaar dat volgt op het boekjaar van oprichting. Voor jouw vennootschap is dat spijtig genoeg pas vanaf 1 juli 2026.
Het 15%-tarief geldt maar tot 31 maart 2026, maar je komt tegen dan nog niet in aanmerking.
Ik zou toch eens serieus kijken naar andere boekhouders hoor. Ze hadden u bvb ook kunnen aanraden om een korter boekjaar te pakken (wat ze sowieso hadden moeten doen om zo rap mogelijk aan die 3 boekjaar te geraken).

Ik weet niet hoe je boekjaar loopt, maar indien per kalenderjaar is dit in theorie wel mogelijk.
1ste: 31/12/2023
2de: 31/12/2024
3de: 31/12/2025
AV 31/12/2025 mogelijks vervroegen en vb vandaag houden (5/3/2026)
Bijzondere AV op 12/3 (= na het 3de boekjaar) , en alles @15%
(Merk op dat één visie is dat dit ook al zou kunnen in de AV over het 31/12/2025 - 5/3/2026 in voorbeeld, maar met BAV op 12/3 kan dit steeds)
Dat is wat er hier gebeurd is als ik het goed heb. Ik ben later gestart dan Horse met een verkort eerste boekjaar.

Er is voor 2025 toch al uitgekeerd maar niet volledig. Tussentijds dividend voor alles voor 2025 en Interim voor 2025.

Eerste afsluit was inderdaad 30/06/2023

Ok dan is het 18%, dat is voor mij niet zo'n groot verschil.
Ik heb vorig jaar 8k belastingen moeten betalen, sommige hier verdienen dat iedere maand :D
Dat wilt zeggen 32.000 winst x 3 = 96.000 x 3% = 2.880,00 netto centen. Kon je bijna 2 jaar je boekhouder voor betalen.
Niet veel is dan ineens relatief natuurlijk :) Ik heb laatste 5 jaar slechts uitzonderlijk een lang boekjaar opgericht, omwille van specifieke redenen.

Fiscaal is lastiger omdat je een - niet fiscaal motief - moet kunnen voorleggen om de AV te vervroegen. Beetje creativiteit kan dat wel oplossen "een investeringsopportuniteit" waar je cijfers 2025 voor moet hebben, een "geplande fusie/overname", ... Probleem zal zijn dat je dit bij controle ook moet kunnen aantonen...
Vraag zal ook zijn hoe de fiscus dat zal bekijken/aanvallen.
Ik lees maar één - eigen geschreven - bron op internet die zegt dat een vervroegde AV fiscale risico's. Stuur gerust enkele andere door.

Mijn motief: Aandeelhouders willen sneller hun centen dus roepen de AV bij elkaar. Alle gevolgen worden nageleefd, vroege av, vroege neerlegging jaarrekening, vroegere betaling van het geldende belastingtarief.
Waar is er fiscaal misbruik?

Trouwens non-issue, als je het voor de AV doe dan kan het gewoon als interim-dividend (nog niet definitieve winsten worden daarmee uitgekeerd, anders dan een tussentijds dividend).

Ik ben ook opgestart 19-01-2023 en moet dus ook via tussentijds dividend werken. Boekhouder had het aangeraden dus ik lig er niet wakker van.

Ik zou toch eens serieus kijken naar andere boekhouders hoor. Ze hadden u bvb ook kunnen aanraden om een korter boekjaar te pakken (wat ze sowieso hadden moeten doen om zo rap mogelijk aan die 3 boekjaar te geraken).

Inderdaad, waarom zou ge nu in godsnaam een verlengd boekjaar nemen? Dat slaat nergens op (en kost nu zelfs een pak geld). Ik zou toch ook veranderen.

Dat wilt zeggen 32.000 winst x 3 = 96.000 x 3% = 2.880,00 netto centen. Kon je bijna 2 jaar je boekhouder voor betalen.
Niet veel is dan ineens relatief natuurlijk :) Ik heb laatste 5 jaar slechts uitzonderlijk een lang boekjaar opgericht, omwille van specifieke redenen.

Ik lees maar één - eigen geschreven - bron op internet die zegt dat een vervroegde AV fiscale risico's. Stuur gerust enkele andere door.

Mijn motief: Aandeelhouders willen sneller hun centen dus roepen de AV bij elkaar. Alle gevolgen worden nageleefd, vroege av, vroege neerlegging jaarrekening, vroegere betaling van het geldende belastingtarief.
Waar is er fiscaal misbruik?

Trouwens non-issue, als je het voor de AV doe dan kan het gewoon als interim-dividend (nog niet definitieve winsten worden daarmee uitgekeerd, anders dan een tussentijds dividend).
Meeste artikels zitten inderdaad in betalende abonnementen, maar je zit nog steeds met je algemene antimisbruikbepaling art 344 WIB $2
"Het komt aan de belastingplichtige toe te bewijzen dat de keuze voor zijn rechtshandeling of het geheel van rechtshandelingen door andere motieven verantwoord is dan het ontwijken van inkomstenbelastingen."

Jou motief kan ook perfect, maar je geeft hier zelf aan "aandeelhouders willen sneller hun centen". Niet "we vervroegen de AV op 3% RV te voorkomen. Wel zien dat "sneller centen" ook uit te feiten blijkt en je dit niet op R/C boekt uiteraard.

Interim dividend kan ook, maar moet dit voor BV's voorzien zijn in de statuten. Is niet altijd het geval.

Ik ben begin dit jaar verhuisd (zelfde gemeente) en wil dit adres voor mijn BV ook aanpassen. Ik gebruik hiervoor de tool van Xerius en de prijs hiervoor blijkt 478,97€ te zijn (450€ excl BTW). Is dit een normale prijs hiervoor? Ik dacht dat dit goedkoper ging zijn ..

Voor de geïnteresseerden: Ik heb zoveel mogelijk zelf gedaan en uiteindelijk 203.75€ betaald om de wijziging i/h Staatsblad gepubliceerd te krijgen. Toch weer een 275€ uitgespaard :tongue:

Interim dividend kan ook, maar moet dit voor BV's voorzien zijn in de statuten. Is niet altijd het geval.
Neen dat is foute info.

Voorwaarden interimdividend in de bv​

Voor de BV zegt art. 5:141 WVV:
“De algemene vergadering is bevoegd tot bestemming van de winst en tot vaststelling van de uitkeringen.
De statuten kunnen aan het bestuursorgaan de bevoegdheid delegeren om binnen de grenzen van de artikelen 5:142 en 5:143 (netto-actief test en liquiditeitstest) over te gaan tot uitkeringen uit de winst van het lopende boekjaar of uit de winst van het voorgaande boekjaar zolang de jaarrekening van dat boekjaar nog niet is goedgekeurd, in voorkomend geval verminderd met het overgedragen verlies of vermeerderd met de overgedragen winst.”
Een algemene vergadering van een bv kan dus beslissen om een interimdividend uit te keren. Interimdividenden moeten zoals alle winstuitkeringen getoetst worden aan de nettoactieftest en de liquiditeitstest. Het nettoactief wordt beoordeeld op basis van de laatste goedgekeurde jaarrekening of een recentere staat van activa en passiva die nog niet achterhaald mag zijn (art. 5:142, lid 2 WVV).
Een algemene vergadering van een bv kan dus beslissen om een interimdividend uit te keren.
Interimdividenden moeten zoals alle winstuitkeringen getoetst worden aan de nettoactieftest en de liquiditeitstest. Het nettoactief wordt beoordeeld op basis van de laatste goedgekeurde jaarrekening of een recentere staat van activa en passiva die nog niet achterhaald mag zijn (art. 5:142, lid 2 WVV).
Statutair kan evenwel bepaald worden dat de bevoegdheid tot uitkeren van een interimdividend toekomt aan het bestuursorgaan.

Inderdaad, waarom zou ge nu in godsnaam een verlengd boekjaar nemen? Dat slaat nergens op (en kost nu zelfs een pak geld). Ik zou toch ook veranderen.
Ik ben opgestart in juli 2022 en mijn boekhouder heeft toen ook voorgesteld om een verlengd boekjaar (lees 2 volledige jaren) te nemen. Op korte termijn was dit een besparing op bepaalde kosten. Ik heb er alvast ook spijt van.. ik kan pas in juli 2027 beginnen uitkeren en volgens hen zit ik ook vast aan de 18%.

Ik ben opgestart in juli 2022 en mijn boekhouder heeft toen ook voorgesteld om een verlengd boekjaar (lees 2 volledige jaren) te nemen. Op korte termijn was dit een besparing op bepaalde kosten. Ik heb er alvast ook spijt van.. ik kan pas in juli 2027 beginnen uitkeren en volgens hen zit ik ook vast aan de 18%.
Verkort boekjaar betekent ook wel een extra boekjaar in je carrière, dus met bijbehorende afsluitkosten enzo.
In meeste dossiers zijn erelonen toch forfaitair, zo'n afsluit is niet veel extra 'kost' dan.
Je spreekt 200-300 EUR voor neerlegging jaarrekening/aangifte vennootschapsbelasting.
Ik betaal voor mijn vennootschap wel wat meer dan €2880 op 2 jaar tijd.
Netto geld dus doe maal factor 1.5.

Als jij mijn boekhouding wil doen voor €4320 op 2 jaar tijd hebben we een deal.

450 facturen per jaar
+1000 onkosten per jaar

Teveel externe factoren om dat zomaar te bepalen. Kinderen ten laste, bepaalde belastingaftrekken, onroerende inkomsten.
Meestal is 1750 bruto het voordeligste, vanaf dan heb je sowieso al 20% (lees 10% na belastingvoordeel) sociale bijdragen aan je been.

In sommige dossiers 50k interessant, indien 100K winst belastbaar blijft. Geeft wat meer ruimte voor IPT (of warranten...).
Dat in combinatie met het verlaagde tarief.

Een starter, eerste 4 boekjaren, is altijd voordeliger met 1750.

5,57% is huidige debet intrest. Als je lager wilt gaan, zoals die 3%, dan moet je dat kunnen aantonen dat die marktconform is.
Een lening op korte termijn zonder enige waarborg, niet eenvoudig.
Verschil is ook verwaarloosbaar aangezien het een bruto intrest is (staat hier ook al meermaals geschreven).
Voor het berekenen van je beste loonsetting (als ik het prive eigenlijk niet meteen nodig heb, dus mag zo laag mogelijk): is dat iets wat meestal een boekhouder bekijkt/berekent, is daar een makkelijke tool voor of toch eerder naar het sociaal secretariaat ten rade?

Ik hou het nu bewust laag maar eigenlijk nattevingerwerk.

Terug
Bovenaan