Freelancers & Ondernemers

Ja, ik zit bij E-Flux en ben er op zich wel tevreden van. Elke maand een factuur van € 5,5 voor het beheer en nog eens € 0,26 per laadsessie met hun laadpas. Binnenkort loopt het tweejarig (!) contract af, en zal ik het vermoedelijk opzeggen om toch gewoon via onkostennota te werken omdat er voor ons geen voordeel meer is om externe laadpassen te aanvaarden.

Mijn boekhouder stelde voor om een bijzondere algemene vergadering te doen, om de winst van 2025 al uit te kunnen keren.
Dit om de 3% verhoging te vermijden, van 15% naar 18%.

Als ik het juist heb, zou het verschil enkele duizenden euro's bedragen. Dat is leuk meegenomen, maar toch wat twijfels.
Wat zijn de mogelijke nadelen van dit vroeger te doen?
Gaan ik waarschijnlijker een controle krijgen of zo?
Want de kosten van de boekhouder bij een controle zal mogelijk al evenveel kosten. (denk ik toch)

Allee, hier is de jaarlijkse indexatie van het dagtarief geweigerd. En periode wordt ook telkens per 3 maanden verlengd (ipv 9 maanden nu).
Reden: kosten optimaliseren in de huidige marktcontext

Allemaal begrijpelijk natuurlijk, maar toch kleine tegenvaller :(

Geen idee of het beter hier past of in een Mobiliteit topic: zijn er hier mensen die hun laadpaal thuis in eigen beheer hebben en zoja, hebben jullie een provider of abonnement waar jullie tevreden van zijn?

Mijn laadpaal zit nu bij 50Five in een grijze zone tussen mijn vorige werkgever en mij zelf, 50Five kennende ben ik op pensioen tegen dat dat opgelost is maar ik wil toch al kijken hoe ik die paal daarna zo snel mogelijk over zet naar een provider die wél werkt...

Ja, ik zit bij E-Flux en ben er op zich wel tevreden van. Elke maand een factuur van € 5,5 voor het beheer en nog eens € 0,26 per laadsessie met hun laadpas. Binnenkort loopt het tweejarig (!) contract af, en zal ik het vermoedelijk opzeggen om toch gewoon via onkostennota te werken omdat er voor ons geen voordeel meer is om externe laadpassen te aanvaarden.
Zat ook een jaartje bij E-Flux, maar stopgezet wegens stopzetting zelfstandigheid... Wat uiteindelijk nog niet gebeurd is lol...
Om dan nog een maandje of 2 eens Tap Electric uit te proberen.

Meer dan de helft goedkoper dan E-Flux, als je het Premium abonnement immers vergelijkt met enkel het laadpaalbeheer van E-Flux.

Allee, hier is de jaarlijkse indexatie van het dagtarief geweigerd. En periode wordt ook telkens per 3 maanden verlengd (ipv 9 maanden nu).
Reden: kosten optimaliseren in de huidige marktcontext

Allemaal begrijpelijk natuurlijk, maar toch kleine tegenvaller :(
Moment om volgend jaar rond te kijken dan? Hoe lang zit je er al?

Waarom moe(s)t je via externe laadpas werken om thuis te laden?

Waarom moe(s)t je via externe laadpas werken om thuis te laden?
Bv. facturatie naar zowel de eigen werkgever als die van de partner, of zich niet moeten bekommeren om de terugbetaling bij bv. bezoekers die ook de laadpaal gebruiken.

Zo had ik kort even een buur die ook op mijn laadpaal mocht laden, dan heb ik geen zin om dat allemaal apart te gaan berekenen, en werd een tarief besproken die gefactureerd werd door de tussenpartij om alles BTW-technisch in orde te hebben.

Mijn boekhouder stelde voor om een bijzondere algemene vergadering te doen, om de winst van 2025 al uit te kunnen keren.
Dit om de 3% verhoging te vermijden, van 15% naar 18%.

Als ik het juist heb, zou het verschil enkele duizenden euro's bedragen. Dat is leuk meegenomen, maar toch wat twijfels.
Wat zijn de mogelijke nadelen van dit vroeger te doen?
Gaan ik waarschijnlijker een controle krijgen of zo?
Want de kosten van de boekhouder bij een controle zal mogelijk al evenveel kosten. (denk ik toch)
Uit te keren zal niet kunnen vermoedelijk, u reserve aanleggen wel. Maar dat lijkt mij toch pas mogelijk als u boekjaar al is afgesloten?

Ja dividend wel aan 30% maar dat heeft toch niets te maken met die verhoging op liquidatie reserve en vvpr. Dat is toch pas na 3jaar dus hoe zou je dan iets kunnen uitkeren van 2025?
Nee, je kan pas na 3 boekjaren VVPR bis uitkeren, maar je kan VVPR bis wel uitkeren voor het huidige boekjaar.

Je kan perfect tussentijds dividend uitkeren he
Winsten van lopend boekjaar is een interimdividend, geen tussentijds dividend.
Een tussentijds dividend is winsten van vorige boekjaren (reeds afgesloten) die niet worden uitgekeerd op algemene vergadering.

Let op, zeggen dat dit perfect kan is fout. Het moet expliciet geschreven staan in de statuten van de vennootschap dat dit toegelaten is... zeker niet het geval in iedere vennootschap.

Als laatste.. volgens mij zullen winsten van 2025 ook wel nog later kunnen uitgekeerd worden aan huidige tarieven. Vrij absurd dat we deze info vandaag nog niet weten :)

Winsten van lopend boekjaar is een interimdividend, geen tussentijds dividend.
Een tussentijds dividend is winsten van vorige boekjaren (reeds afgesloten) die niet worden uitgekeerd op algemene vergadering.

Let op, zeggen dat dit perfect kan is fout. Het moet expliciet geschreven staan in de statuten van de vennootschap dat dit toegelaten is... zeker niet het geval in iedere vennootschap.

Als laatste.. volgens mij zullen winsten van 2025 ook wel nog later kunnen uitgekeerd worden aan huidige tarieven. Vrij absurd dat we deze info vandaag nog niet weten :)
Ja klopt, foutje van mij.
En als uw notaris die aanpassing niet gedaan heeft bij het omzetten naar BV, moet je misschien wel eens een andere notaris zoeken :P

Het lijkt me inderdaad ook vreemd moest de winst van 2025 anders behandeld worden als je in 2026 uitkeert dan in 2025. Maar in België weet je nooit natuurlijk... Ik heb hier toch ook laten vallen om al dividend uit te keren voor nieuwjaar...

Ik herinner mij dat boekhouders een vuistregel gebruiken om een bruto loon als werknemer met een bruto maandelijks inkomen als zelfstandige te vergelijken.
Bv. 1000 EUR bruto als werknemer zou voor een zelfstandige 1000 EUR x factor zijn om tot hetzelfde inkomen niveau te komen. Iemand daar een idee van? Dit om een (huidig) inkomen als zelfstandige wat te kunnen vergelijken met een pakket als werknemer.

Ik herinner mij dat boekhouders een vuistregel gebruiken om een bruto loon als werknemer met een bruto maandelijks inkomen als zelfstandige te vergelijken.
Bv. 1000 EUR bruto als werknemer zou voor een zelfstandige 1000 EUR x factor zijn om tot hetzelfde inkomen niveau te komen. Iemand daar een idee van? Dit om een (huidig) inkomen als zelfstandige wat te kunnen vergelijken met een pakket als werknemer.
Dat valt niet echt te vergelijken.
Maar de algemene regel, niet boekhoudkundig, is dat ze een werknemer die 10x de dagrate van een freelancer als gelijkwaardig beschouwen.
De werknemer verdient dan wel minder netto, maar heeft andere voordelen.

Dus bv een freelancer die 600 per dag vraagt zou in dit geval gelijkgesteld zijn aan een werknemer die 6000 bruto verdient.

Maar dit is gewoon een heel losse formule en is zeker niet op iedereen van toepassing.

Ik ben sinds enkele maanden bezig als finance freelancer en op mijn afdeling zit een collega die hetzelfde doet (maar dan al +5 jaar). Nu heb ik haar jaarrekening eens bekeken en daar staat de opsplitsing van de brutomarge (wat ik bijna nooit zie in andere jaarrekeningen).
Zij zit aan een omzet van 185k (wat ik verwacht had) met daartegenover een 60/61 post van 155 k€ (wat ik wel hoog vind).
In de jaren daarvoor zit haar 60/61 rekening ook nooit onder de 150k.

Iemand enig idee wat daar allemaal in kan zitten? Het gaat hier ook om een gewone manco die geen zware investeringen vereist. Ik snap dat je veel kosten in je firma kan steken, maar 150k per jaar?

Ik ben sinds enkele maanden bezig als finance freelancer en op mijn afdeling zit een collega die hetzelfde doet (maar dan al +5 jaar). Nu heb ik haar jaarrekening eens bekeken en daar staat de opsplitsing van de brutomarge (wat ik bijna nooit zie in andere jaarrekeningen).
Zij zit aan een omzet van 185k (wat ik verwacht had) met daartegenover een 60/61 post van 155 k€ (wat ik wel hoog vind).

Iemand enig idee wat daar allemaal in kan zitten? Het gaat hier ook om een gewone manco die geen zware investeringen vereist. Ik snap dat je veel kosten in je firma kan steken, maar 150k per jaar?
Elk jaar een nieuwe Porsche Taycan? Maar dan zou die ook in de omzet moeten zitten bij verkoop. Ofwel collectioneur van zeer dure wagens (spullen)...
Ofwel doorsluizen naar een buitenlandse managementvennootschap met managementfacturen + al dan niet trust...
Wat kan er wat zou het nog kunnen zijn?

Laatst bewerkt:
Ik heb zelf 100k onkosten per jaar en verschiet daar zelf ook van. Ik ben namelijk geen dakwerker of tuinaannemer en heb geen personeel. Bij mij is dat de som van sociale lasten + loon + kantoor + auto + server + boekhouder + verzekeringen + internet + elektriciteit enz...

Die 100k is in mijn ogen echt niets speciaals hoor.

150K is inderdaad aan hoge kant maar wij hebben er ook wel zo enkele.
Hoog brutoloon, dure wagen als renting, vrouw als loon, aandelenopties, hoge IPT, veel restaurant/receptie/relatiegeschenken, ... Ik zie hier net een doktersvennootschap met 190k dus het kan :)

150K is inderdaad aan hoge kant maar wij hebben er ook wel zo enkele.
Hoog brutoloon, dure wagen als renting, vrouw als loon, aandelenopties, hoge IPT, veel restaurant/receptie/relatiegeschenken, ... Ik zie hier net een doktersvennootschap met 190k dus het kan :)
Hier moest ik wel ff lachen :D

Iets anders: vandaag heeft boekhoudkantoor meeting met de rulingdienst ivm auteursrechten. Want blijkbaar nog veel onduidelijkheid over.
Het blijft imo absurd dat begin december de wetgeving voor januari nog compleet onduidelijk is...

Terug
Bovenaan