Freelancers & Ondernemers

En het overheidsbeslag wordt alsmaar groter.
Ze hebben X ambtenaren om zaken te regelen, om Y aan subsidies/etc uit te keren.
Nu 'besparen' ze met A, dus de uitgaven worden Y-A.
Met er blijven nog evenveel ambtenaren X.
Voor Y-A zou ik dan ook X-B verwachten.

Als ze besparen zijn het altijd zaken die rechtstreeks naar de mensen gaan, bijna nooit in eigen vlees.

Advocaat van de duivel: je ziet het verkeerd, vandaag worden de subsidies te willekeurig toegekend - dat komt omdat er te weinig personeel/tijd is - als we het goed willen doen hebben we voor Y-A dus X+B ambtenaren nodig.

Voor controles is dat zo klaar als pompwater bvb. - maar wee u gebeente om daar binnen de regering iets van te zeggen.

Vraagje over Pepol. Mijn Google One abonnement bijvoorbeeld staat ook op mijn zaak, maar dat zijn facturen die ik nu gewoon tussen mijn particuliere facturen zie staan bij Google Payments. Hoe moet zoiets verlopen vanaf volgend jaar?

Ah ik dacht dat wij de verplichting hadden om die ook te ontvangen via Peppol.
Verplicht ontvangen is moeilijk hé. Verder dan "kunnen" ontvangen kan men niet gaan!
Versturen wel, dus binnen België zal alles b2b via peppol gaan volgend jaar.
Als er geen uitzondering/verlenging komt, is niet lang meer en ik krijg vandaag nog bedroevend weinig facturen binnen via peppol...

Ik merk ook bij veel klanten dat ik nog niet kan versturen via peppol (bilit), bij wie ligt de verantwoordelijkheid want ik ga ze uiteraard blijven versturen per mail/pdf als ik geen andere kans krijg, kan moeilijk niet factureren.

Maar idd ontvangen is ook nog zeeeer beperkt. Zelfs telenet of mobile vikings doen het nog niet.

Pfff, dit kwartaal moet ik voor de eerste keer mijn vennootschapsbelastingen vooraf betalen... Dat piekt toch om zo'n hoop geld even voor te schieten aan de staat. Zeker in een periode dat ik het goed kan gebruiken voor lopende projecten. Aangezien dit voor mij het eerste kwartaal is (boekjaar eindigt in juni) krijg ik wel 9% belastingsvermindering die van de 6,75% belastingsvermeerdering wordt afgetrokken (typisch Belgisch). Stel dat ik 50KEUR vennootschapsbelastingen zou moeten betalen (25% op winst) en ik betaal in Q1 alles vooraf. Klopt het dan dat de afrekening finaal 50KEUR x 1,0675 x (1-0,09) zou zijn? M.a.w. trek ik dan +/- 1.500EUR terug doordat ik vooraf heb betaald? Of kan je schuld nooit onder het bruto saldo zakken, nl. 50KEUR?
Kwestie of ik "gul" ga zijn in de voorafbetaling of niet...

EDIT: nog even de scenario's oplijsten.
1) Ik betaal niets vooraf: de 50KEUR wordt op het einde van de rit vermeerderd met 6,75% en wordt dus 53,375KEUR.
2) Ik betaal alles vooraf: de 50KEUR wordt op het einde van de rit vermeerderd met 6,75% en wordt dus 53,375KEUR. De voorafbetaling zorgt echter voor een krediet van 9% ofwel 4,5KEUR. Ik trek dus 1,125KEUR terug.
3) Ik koop lotto formuliertjes, breng de kosten in en zorg voor 0 euro winst. De winnende loten lever ik privé in en hopelijk eindig je met meer dan in bovenstaande gevallen.

Pfff, dit kwartaal moet ik voor de eerste keer mijn vennootschapsbelastingen vooraf betalen... Dat piekt toch om zo'n hoop geld even voor te schieten aan de staat. Zeker in een periode dat ik het goed kan gebruiken voor lopende projecten. Aangezien dit voor mij het eerste kwartaal is (boekjaar eindigt in juni) krijg ik wel 9% belastingsvermindering die van de 6,75% belastingsvermeerdering wordt afgetrokken (typisch Belgisch). Stel dat ik 50KEUR vennootschapsbelastingen zou moeten betalen (25% op winst) en ik betaal in Q1 alles vooraf. Klopt het dan dat de afrekening finaal 50KEUR x 1,0675 x (1-0,09) zou zijn? M.a.w. trek ik dan +/- 1.500EUR terug doordat ik vooraf heb betaald? Of kan je schuld nooit onder het bruto saldo zakken, nl. 50KEUR?
Je kan enkel de vermeerdering verminderen of volledig wegwerken. Je krijgt geen belastingskorting voor het deel boven de vermeerdering.

Als je het financieel nodig hebt kan je ook bij de bank aankloppen voor een voorafbetalingslening is niet gratis maar spreid je wel de betaling op 12 maanden.

Vandaar ook dat in deze periode heel wat kleine zelfstandigen in slechte papieren komen te zitten.

Vandaar ook dat in deze periode heel wat kleine zelfstandigen in slechte papieren komen te zitten.
Bwaah, kleine zelfstandigen die dan niet goed weten waarmee ze bezig zijn en denken dat geld dat binnenkomt mag rollen.
Wat ik wel begrijp is dat het voor bedrijven moeilijk is die zware investeringen doen en serieus aan het scalen zijn of altijd zelf grote aankopen moeten doen/voorschieten alvorens ze dat kunnen verkopen of rendement op maken.

Belangrijk om in het begin voldoende buffer op te bouwen en u eigen loon op de tweede plaats te zetten, afhankelijk van in welke business je zit. Ik lever normaal grotendeels een dienst, maar de afgelopen twee jaar moest ik daar verplicht een product bij verkopen, omzet x3 maar kosten x10, ik moest toen grote hoeveelheden aankopen waarvan ik de betaling pas 1a2a3 maand later ontving omdat niet alles tegelijk verwerkt werd en bleef liggen in stock en dan facturen einde van de maand maken +30 dagen,… was toch ook blij dat ik een buffer had want als je dit doet met een nieuw startend bedrijf ja dan heb je gewoon meer kapitaalinjectie nodig.

Edit: los daarvan is voor eender wie de eerste keer voorafbetaling kut, bij mij loopt het van jan-dec dus in januari moest ik op een bepaald moment de belastingen betalen van een volledig jaar dat afgesloten was + de voorafbetaling van het jaar waar je net aan gestart was. Eenmaal je in stramien zit van enkel voorafbetaling voelt dat ook weer anders, ookal blijft het een voorschot van 1 jaar waarmee je inderdaad anders andere dingen met kan doen.

Laatst bewerkt:
Inderdaad, ben momenteel ook met wat projecten bezig waarvan ik pas volgend jaar inkomsten verwacht te plukken dus dan zijn zo voorafbetalingen echt vervelend. Maar bedankt voor de snelle antwoorden! Ik zal het maar zo goed mogelijk proberen inschatten en dan wat naar beneden afronden (pessimist dat ik ben :p)

EDIT: nog even de scenario's oplijsten.
1) Ik betaal niets vooraf: de 50KEUR wordt op het einde van de rit vermeerderd met 6,75% en wordt dus 53,375KEUR.
2) Ik betaal alles vooraf: de 50KEUR wordt op het einde van de rit vermeerderd met 6,75% en wordt dus 53,375KEUR. De voorafbetaling zorgt echter voor een krediet van 9% ofwel 4,5KEUR. Ik trek dus 1,125KEUR terug.
3) Ik koop lotto formuliertjes, breng de kosten in en zorg voor 0 euro winst. De winnende loten lever ik privé in en hopelijk eindig je met meer dan in bovenstaande gevallen.
Mijn boekhouder heeft me aangeraden om vanaf het eerste jaar al voorafbetalingen te doen, hoewel het niet verplicht is. Zo krijg je de cashflow al op orde en sta je niet voor verrassingen eens je ze wel moet doen.

Iemand ervaring met uw cryptoportefeuille te regulariseren? Via via heb ik gehoord om deze te verkopen aan uw vennootschap aan marktwaarde op dat moment, en dat dit dan op de rekening courant geboekt wordt. Zodat erna bij verkoop van de crypto dit belastingvrij terug uit de vennootschap gehaald kan worden.

Lijkt me toch iets te makkelijk op het eerste zicht.

Belangrijk om in het begin voldoende buffer op te bouwen en u eigen loon op de tweede plaats te zetten, afhankelijk van in welke business je zit.
Absoluut. Er zit bij mij na amper 2 jaar al 75k in de vennootschap, en dat terwijl alles betaald is. Ik moet straks wel nog 10k btw betalen maar laat ons zeggen dat daar toch al meer dan 60K in reserve staat. Mijn doel is om daar 100k van te maken binnen de eerste 3 jaar.

Ik zal dan ook voorafbetalingen moeten doen, maar dan zal het minder pijn doen.

Iemand ervaring met uw cryptoportefeuille te regulariseren? Via via heb ik gehoord om deze te verkopen aan uw vennootschap aan marktwaarde op dat moment, en dat dit dan op de rekening courant geboekt wordt. Zodat erna bij verkoop van de crypto dit belastingvrij terug uit de vennootschap gehaald kan worden.

Lijkt me toch iets te makkelijk op het eerste zicht.
Waarom zou je cryptowinsten belastingsvrij kunnen verkopen? Mij werd het net afgeraden omdat over alle winsten vennootschapsbelasting geheven moet worden.

Waarom zou je cryptowinsten belastingsvrij kunnen verkopen? Mij werd het net afgeraden omdat over alle winsten vennootschapsbelasting geheven moet worden.
Vennootschap koopt crypto over van u persoonlijk: 100.000 euro
Vennootschap betaald 100.000 euro aan u persoonlijk.

Voordeel is dan dat je crypto 100.000 euro op heeft geleverd zonder belasting te betalen.
Nadeel is dan dat je toekomstige winsten worden belast aan vennootschapsbelasting.

Echter als je het prive blijft houden bestaat de kans dat je winsten worden geherkwalificeerd als beroepsinkomsten en dus 50% belasting. Dan is de belastingdruk in de vennootschap minder.

Vennootschap koopt crypto over van u persoonlijk: 100.000 euro
Vennootschap betaald 100.000 euro aan u persoonlijk.

Voordeel is dan dat je crypto 100.000 euro op heeft geleverd zonder belasting te betalen.
Nadeel is dan dat je toekomstige winsten worden belast aan vennootschapsbelasting.

Echter als je het prive blijft houden bestaat de kans dat je winsten worden geherkwalificeerd als beroepsinkomsten en dus 50% belasting. Dan is de belastingdruk in de vennootschap minder.
Ah zo, op die manier. Ik denk dat het vooral afhankelijk zal zijn of de fiscus die verkoop van prive naar vennootschap wel zal zien als niet belastbare verkoop. Hier kunnen ze ook herkwalificeren naar beroepsinkomen gok ik?

Ik zou het met uw boekhouder bespreken maar het lijkt niet koosjer. Alles waarop je normaal belastingen moet betalen eerst verkopen aan uw vennootschap en dan ben je er van af?

Terug
Bovenaan