The_One007
Member
Gezien de onduidelijkheid m.b.t. de dagvergoeding (en ook de limiet tot maximaal 40 dagen per werkplaats), is het dan niet interessanter te werken met maaltijdcheques, zeker gezien het maximumbedrag zal stijgen tot € 10 vanaf 2026?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Administratiekosten, 1,09 EUR eigen bijdragen (rekening-courant), slechts 2 euro per cheque aftrekbaar... verwaarloosbaar voordeel dus.Gezien de onduidelijkheid m.b.t. de dagvergoeding (en ook de limiet tot maximaal 40 dagen per werkplaats), is het dan niet interessanter te werken met maaltijdcheques, zeker gezien het maximumbedrag zal stijgen tot € 10 vanaf 2026?
Administratiekosten, 1,09 EUR eigen bijdragen (rekening-courant), slechts 2 euro per cheque aftrekbaar... verwaarloosbaar voordeel dus.
Volgens mij tot wel bijna 10% bij Edenred.Klopt, maar het zorgt er wel voor dat je de eerste 3 jaar ongeveer € 180 extra netto per maand hebt. Eens je VVPR bis kunt gebruiken, houdt het weinig steek. Maar in de wachtperiode lijkt mij dit wel een ideaal alternatief. Of zo ik iets over het hoofd ?
Heb je ook een idee wat de administratieve kost is?
(op dat bedrag)Die vergelijking klopt niet helemaal, als werknemer betaal jij zelf (en je werkgever) veel meer belastingen op je brutoloon en daar komen dan die netto voordelen ter compensatie bij. Onder je managementvennootschap ga je niet met hetzelfde brutoloon zitten, veronderstel ik?Wat ook wel dubbel is natuurlijk. Ik werk tot en met morgen in loondienst, en daar heb ik ook al die netto vergoedingen en kan ik nog steeds elk bonnetje binnen brengen. Dan is het vreemd dat dit plots niet meer zou gaan eens je met een managementvennootschap werkt.
As fiscus zou ik dit aankaarten, normaal doe je een vergoeding om die kleine bonnetjes te vervangen en geen "en en" verhaal ervan te maken met een maandelijkse onkostenvergoeding + nog eens bonnetjes apart als het duurder uitvalt.Een dagvergoeding is ook vooral bedoeld om kleine ditjes en datjes te betalen (bv. snel broodje onderweg etc.), maar niet om een lunch van € 100 samen met een klant te betalen (desnoods voorzie je op die dag geen dagvergoeding uiteraard).
Ffo?
Wat ook wel dubbel is natuurlijk. Ik werk tot en met morgen in loondienst, en daar heb ik ook al die netto vergoedingen en kan ik nog steeds elk bonnetje binnen brengen. Dan is het vreemd dat dit plots niet meer zou gaan eens je met een managementvennootschap werkt.
Een dagvergoeding is ook vooral bedoeld om kleine ditjes en datjes te betalen (bv. snel broodje onderweg etc.), maar niet om een lunch van € 100 samen met een klant te betalen (desnoods voorzie je op die dag geen dagvergoeding uiteraard).
Met dat aanpakken van de vennootschappen zie ik het wel zo snel niet gaan. Ze hebben de dbi fondsen al aangepakt zodat je dit jaar ook al 50k moet uitkeren om nog recht te hebben op vrijstelling roerende voorheffing.
Die netto-vergoedingen zijn dan ofwel om andere kosten te dekken ofwel is er fiscaal sprake van onterechte terugbetalingen van die bonnetjesWat ook wel dubbel is natuurlijk. Ik werk tot en met morgen in loondienst, en daar heb ik ook al die netto vergoedingen en kan ik nog steeds elk bonnetje binnen brengen. Dan is het vreemd dat dit plots niet meer zou gaan eens je met een managementvennootschap werkt.
Er is geen 1 heilige graal die dé oplossing zal vormen.En laat ons eerlijk zijn, van die 80000 managementvennootschappen in België gaat de oplossing ook niet komen he. Allemaal 12500 euro per jaar ophoesten per miljard dat ze nodig hebben? Jaarlijks he.
Die netto-vergoedingen zijn dan ofwel om andere kosten te dekken ofwel is er fiscaal sprake van onterechte terugbetalingen van die bonnetjes
Er is geen 1 heilige graal die dé oplossing zal vormen.
Niemand vraagt dat je meer bijdraagt. Wel dat je niet minder bijdraagt als een ander met een vergelijkbaar inkomen (uit andere bronnen).Ik wil best meer bijdragen als ik zie dat we vooruitgaan als natie. Maar we gaan alleen achteruit ondanks het feit dat we altijd maar meer en meer moeten dokken.
Met dat aanpakken van de vennootschappen zie ik het wel zo snel niet gaan. Ze hebben de dbi fondsen al aangepakt zodat je dit jaar ook al 50k moet uitkeren om nog recht te hebben op vrijstelling roerende voorheffing.
En laat ons eerlijk zijn, van die 80000 managementvennootschappen in België gaat de oplossing ook niet komen he. Allemaal 12500 euro per jaar ophoesten per miljard dat ze nodig hebben? Jaarlijks he.

En ik krijg het ook op mijn heupen van dat riedeltje dat de meesten met een managementvennootschap zich met opzet een laag of geen loon uitkeren om maximaal gebruik te kunnen maken van sociale voordelen zoals verhoogde tegemoetkoming bij een ziekenfonds of studiebeurzen. Pure PVDA/VB propagandapraat is dat.
Dit. Ik zit ruim boven het minimum dat we moeten uitkeren om verlaagde vennootschapsbelasting te kunnen genieten. Kan dat fiscaal voordeliger? ja. Maar ik leef ook graag in mijn privé ruim.
En ik krijg het ook op mijn heupen van dat riedeltje dat de meesten met een managementvennootschap zich met opzet een laag of geen loon uitkeren om maximaal gebruik te kunnen maken van sociale voordelen zoals verhoogde tegemoetkoming bij een ziekenfonds of studiebeurzen. Pure PVDA/VB propagandapraat is dat.
Langs de andere kant staat er dan ook vandaag een artikel in de krant dat er bij 11% van de gezinnen NIEMAND werkt. Als je die mensen kunt activeren, ga je er als land veel meer op vooruit gaan natuurlijk. Maar dat wil Vooruit en PVDA natuurlijk niet zeggen.
Definieer gigantisch. Toen ik begon als zelfstandige verdiende ik niet zoveel meer dan het jaar ervoor als werknemer.een gigantische kloof gaapt m.b.t. werknemers,
??. Kan je dat toelichten?als bonus genieten zelfstandigen verhoudingsgewijs ook een stevig pensioen
Voor de IT consultants hier zal dat nog wel lukken, maar voor veel zelfstandigen is dit veel te hoog vrees ik.Het zou mss logischer zijn om het min. uitgekeerd loon naar 100k te brengen