Freelancers & Ondernemers

Het antwoord op "hoe vennootschappen minder interessant maken" is nochtans evident: reduceer het ridicule overheidsbeslag en de daarbij horende belastingsdruk.
Maar dat gaan ze niet doen, uiteraard; de insteek van die uitspraak is simpelweg "we gaan meer belasten".

Said it before: van zodra je naar exittaksen moet grijpen om mensen te overtuigen van de geneugten van het Belgische systeem, zou dat voldoende moeten zijn om alle rooi lichtjes af te laten gaan. Quod non...

Maar als die lasten naar beneden gaan maken ze de put gewoon groter want minder inkomsten.
Wel, het probleem hier is dat we alleen maar kijken naar de inkomsten en niet de uitgaven...

Ik persoonlijk vind dat de overheid een belangrijke rol in ons leven heeft, dat we sociale zekerheid moeten hebben en dat we voor ziekenzorg, onderwijs en pensioenen moeten zorgen.

Maar dat wil niet zeggen dat we leefloners sponseren tot in de on-eindigheid, dat dop trekken pensioen op bouwt, dat we 4(5?6?) regeringen nodig hebben en een ambtenaarsbestand dat de spuigaten uitloopt. Dat we vage vzw's subsidieren en er van die vage types postjes cummuleren (samusocial, anyone?).

Sociale zekerheid is een zegen, maar is geen recht tot in het on-eindige ten koste van uw werkende bevolking.

Mijn insteek is: wie werkt, welke job dan ook, moet vooruit gaan in het leven. Wie op een uitkering staat, die overleeft met geen garanties op een luxeleven.

Overheid is belangrijk en moet zijn taak doen en iedereen beschermen. Inclusief de werkende mensen.

Laatst bewerkt:
Raden jullie aan om internetabo op de vennootschap te nemen of op privé persoon?
Ik heb die jaren op de zaak geplaatst omdat ik 50% van thuis werk en betaalde €105 per maand aan Telenet. Omgezet naar privé en opeens was het €60. Voor exact hetzelfde abonnement.

Proximus doet dit niet denk ik. Ik betaal namelijk nog steeds op mijn kantoor Proximus internet abonnement en die vragen €60, op de zaak. Ik denk dat dat dezelfde prijs is als voor particulieren.

Mijn management vennootschap is intussen opgestart. Deze week heb ik nog eens samen gezeten met de boekhouder om onder andere het loonpakket te verfijnen.

Het valt mij op dat ze daar vrij los mee omspringt (heb soms het gevoel dat ze zelf niet alle details kent van wat kan en wat niet kan).

In het laatste voorstel houdt ze ongeveer al mijn huidige netto onkosten (als bediende), aangevuld met een dagvergoeding van max. 16 x 21,22 per maand (daar waar ik nu maaltijdcheques had).

Dit komt dan neer op:
- Dagvergoeding: € 339
- Representatievergoeding: € 120
- Parking allowance: € 15
- Carwash allowance: € 15
- Garage allowance: € 50
- Telewerkvergoeding: € 100 (verlaagd van 160 naar 100 gezien de vennootschap het internet zou betalen).
- Huur bureau: Tussen de € 100 en 150

Kan dit zomaar? Het is uiteraard ook niet de bedoeling dat elk restaurant bezoek etc. verworpen wordt.

Laatst bewerkt:
Mijn management vennootschap is intussen opgestart. Deze week heb ik nog eens samen gezeten met de boekhouder om onder andere het loonpakket te verfijnen.

Het valt mij op dat ze daar vrij los mee omspringt (heb soms het gevoel dat ze zelf niet alle details kent van wat kan en wat niet kan).

In het laatste voorstel houdt ze ongeveer al mijn huidige netto onkosten (als bediende), aangevuld met een dagvergoeding van max. 16 x 21,22 per maand (daar waar ik nu maaltijdcheques had).

Dit komt dan neer op:
- Telewerkvergoeding: € 100 (verlaagd van 160 naar 100 gezien de vennootschap het internet zou betalen).

Kan dit zomaar? Het is uiteraard ook niet de bedoeling dat elk restaurant bezoek etc. verworpen wordt.
Voldoe je aan de voorwaarden van dagvergoeding?

Dit komt dan neer op:

Jij moet elke dag bij een klant zitten wat niet uw werkplaats is en dan max 40x per jaar per klant? Sterk

Als je representatievergoeding hebt zullen uw restaurantbezoekjes niet ingebracht worden denk ik.

Ik heb die jaren op de zaak geplaatst omdat ik 50% van thuis werk en betaalde €105 per maand aan Telenet. Omgezet naar privé en opeens was het €60. Voor exact hetzelfde abonnement.

Proximus doet dit niet denk ik. Ik betaal namelijk nog steeds op mijn kantoor Proximus internet abonnement en die vragen €60, op de zaak. Ik denk dat dat dezelfde prijs is als voor particulieren.
Ja, maar als ik naar proximus zou gaan, is dat omdat er glasvezel ligt. Ik ben ook IT nerd eh :D

Ik ben aan het wachten... Al jaren beloven ze het hier in de straat via FiberKlaar. Maar het is nog altijd FiberWaar?
Ge lacht: ze hebben hier 5 jaar geleden de straat opengedaan, maar blijkbaar heeft fiberklaar nen fuckup gedaan en kan het nog niet.

We gaan aanstaande woensdag verhuizen na 13 jaar hier te wonen en I shit you not, ze zijn NU (ja in het weekend!) bezig met glasvezel aan het trekken, as we speak hier in Gentbrugge XD

Dus niet alleen ga ik het nooit kunnen gebruiken, het straat ligt open tijdens onze verhuis die het verhuizen allemaal gaat bemoeilijken.

Het mag niet zijn, duidelijk. Als dat geen teken van hierboven is dat glasvezel niet mag voor mij, dan weet ik het ook niet.

Dit komt dan neer op:

Ook net nog eens overlopen met de boekhouder, bij mij (IT consultancy = 1 klant) is het als volgt.
- Telewerk/bureauvergoeding: €150-160 (en geen huur, elektriciteit, koffie, gas etc.)
- Maaltijdcheques: 200-220 stuks per jaar, 1 per dag (geen dagvergoeding voor binnenland, boekhouder was er absoluut geen voorstander van, moet je kunnen bewijzen etc.)
- Minimumloon: < 22k + VAA (internet, mobiel internet & auto)

Parking (441, parking bij klant, etc.): apart in te brengen, is veel meer dan 15/m voor mij
Internet & mobiel: Mobile Vikings, €70 betaald door vennootschap
Aankleding bureauruimte & kleine elektro: toetsenbord, headset, camera, gordijnen etc. apart in te brengen
Laadpas + laadpaal: apart in te brengen

Die kleine kosten zoals self carwash (€5/m ofzo) laat ik er ook uit. We hebben maar 1 gezinswagen, dus dat betaal ik gewoon met de gemeenschappelijke rekening (dus maar de helft voor mij ;)). En boekhouder zijn prijs is bv. ook afhankelijk van aantal facturen per jaar.

Ook net nog eens overlopen met de boekhouder, bij mij (IT consultancy = 1 klant) is het als volgt.
- Telewerk/bureauvergoeding: €150-160 (en geen huur, elektriciteit, koffie, gas etc.)
- Maaltijdcheques: 200-220 stuks per jaar, 1 per dag (geen dagvergoeding voor binnenland, boekhouder was er absoluut geen voorstander van, moet je kunnen bewijzen etc.)
- Minimumloon: < 22k + VAA (internet, mobiel internet & auto)

Parking (441, parking bij klant, etc.): apart in te brengen, is veel meer dan 15/m voor mij
Internet & mobiel: Mobile Vikings, €70 betaald door vennootschap
Aankleding bureauruimte & kleine elektro: toetsenbord, headset, camera, gordijnen etc. apart in te brengen
Laadpas + laadpaal: apart in te brengen

Die kleine kosten zoals self carwash (€5/m ofzo) laat ik er ook uit. We hebben maar 1 gezinswagen, dus dat betaal ik gewoon met de gemeenschappelijke rekening (dus maar de helft voor mij ;)). En boekhouder zijn prijs is bv. ook afhankelijk van aantal facturen per jaar.
Hier is het:
20€ carwashvergoeding
50€ garagevergoeding
169.76€ terugbetaalde kosten ernstige normen (blijkbaar dagvergoeding)
maandelijks optieplan
En dan natuurlijk de inbrengbare, gebruikelijke kosten.

Dit komt dan neer op:

De boekhouder met wie ik een verkennend gesprek had vond het al gewaagd op 157€ forfaitaire vergoeding te vermengen met 250€ huurvergoeding voor de bureau. Die van jou is precies tegengesteld.
Je kan niet al die vergoedingen uitbetalen en dan ook nog eens elk restaurantbonnetje binnenbrengen, die vergoedingen dienen net als vervanging van al die losse kosten. Zo hebben ze het mij toch uitgelegd.

De huur van het bureau is volgens een vastgelegde formule, gebaseerd op percentage van de woning die je gebruikt, en berekend met het K.I.
Hier is het de wettelijke forfait, "Forfait op basis van herhaalde waarnemingen en steekproeven" aan 157.83 en de huur maatschappelijke zetel 281.15 voor 30% gebruik van de woning.

De boekhouder met wie ik een verkennend gesprek had vond het al gewaagd op 157€ forfaitaire vergoeding te vermengen met 250€ huurvergoeding voor de bureau. Die van jou is precies tegengesteld.
Je kan niet al die vergoedingen uitbetalen en dan ook nog eens elk restaurantbonnetje binnenbrengen, die vergoedingen dienen net als vervanging van al die losse kosten. Zo hebben ze het mij toch uitgelegd.

Wat ook wel dubbel is natuurlijk. Ik werk tot en met morgen in loondienst, en daar heb ik ook al die netto vergoedingen en kan ik nog steeds elk bonnetje binnen brengen. Dan is het vreemd dat dit plots niet meer zou gaan eens je met een managementvennootschap werkt.

Een dagvergoeding is ook vooral bedoeld om kleine ditjes en datjes te betalen (bv. snel broodje onderweg etc.), maar niet om een lunch van € 100 samen met een klant te betalen (desnoods voorzie je op die dag geen dagvergoeding uiteraard).

De huur van het bureau is volgens een vastgelegde formule, gebaseerd op percentage van de woning die je gebruikt, en berekend met het K.I.
Hier is het de wettelijke forfait, "Forfait op basis van herhaalde waarnemingen en steekproeven" aan 157.83 en de huur maatschappelijke zetel 281.15 voor 30% gebruik van de woning.
Is dit een forfait voor netto vergoedingen?

Blijft toch een 'gevoelig' onderwerp die forfaitaire onkostenvergoeding(en). Het is wat vergelijkbaar met mijn eerder bericht over huur, die bedragen doen niet aan geldcreatie, enkel vermindering van de belastbare basis van je vennootschap.

Anders dan iemand in loondienst, die krijgt effectief 200,00 euro (als voorbeeld) op zijn rekening.

Huur is belast aan 15-35% vanaf inkomstenjaar 2025. Forfaitaire onkostenvergoedingen komen verplicht op fiche 281.20, extra data voor controle 'uit te lokken'. Je eigenlijke uitsparing is dus 200,00 euro (als voorbeeld) x 32%/36,25% dus 64,00 euro of 72,50 euro per maand.

Maak het dus voor jezelf (en je boekhouder) niet onnodig ingewikkeld en doe gewoon iets tussen de 0,00 en 300,00 euro afhankelijk van je dossier.

Blijft toch een 'gevoelig' onderwerp die forfaitaire onkostenvergoeding(en). Het is wat vergelijkbaar met mijn eerder bericht over huur, die bedragen doen niet aan geldcreatie, enkel vermindering van de belastbare basis van je vennootschap.

Anders dan iemand in loondienst, die krijgt effectief 200,00 euro (als voorbeeld) op zijn rekening.

Huur is belast aan 15-35% vanaf inkomstenjaar 2025. Forfaitaire onkostenvergoedingen komen verplicht op fiche 281.20, extra data voor controle 'uit te lokken'. Je eigenlijke uitsparing is dus 200,00 euro (als voorbeeld) x 32%/36,25% dus 64,00 euro of 72,50 euro per maand.

Maak het dus voor jezelf (en je boekhouder) niet onnodig ingewikkeld en doe gewoon iets tussen de 0,00 en 300,00 euro afhankelijk van je dossier.
Honest question: waarom zou daar de limiet op 300 EUR zitten? Ik bereken huur gewoon volgens die regel met het KI en zit daar een stuk boven. 28% van het oppervlak is zakelijk, en mijn KI is (helaas) gewoon redelijk hoog. Gaat ook om bemeubelde huur. Mijn KI is onlangs overigens geindexeerd, waardoor de huur nog hoger zou moeten... maar dat laat ik maar even zo.
Ik zou denken dat alles wat afwijkt van die regel net triggert op extra controle etc - dus blijf ik liefst zo goed mogelijk in lijn.

Honest question: waarom zou daar de limiet op 300 EUR zitten? Ik bereken huur gewoon volgens die regel met het KI en zit daar een stuk boven. 28% van het oppervlak is zakelijk, en mijn KI is (helaas) gewoon redelijk hoog. Gaat ook om bemeubelde huur. Mijn KI is onlangs overigens geindexeerd, waardoor de huur nog hoger zou moeten... maar dat laat ik maar even zo.
Ik zou denken dat alles wat afwijkt van die regel net triggert op extra controle etc - dus blijf ik liefst zo goed mogelijk in lijn.
Die 300 bedoelde ik KEW.
Huur uiteraard volgens forfait.

Terug
Bovenaan