Freelancers & Ondernemers

360.000 euro is 9 keer de omzet van tout bien? :p. Een bier dat verkocht wordt in meeste supermarkten :p.

Ik begin schrik te krijgen van ondernemers die niet weten wat omzet betekent :p. Dat kan toch niet zijn dat die maar 40.000 omzet draait met dat bier? Er zijn twee soorten zelfs. Ik dacht dat er een tout bien rouge bestond ofzo.
Als die blikjes verkocht worden aan 4 cent per stuk. Als ik google mag geloven verkopen ze ong 1miljoen blikjes per jaar. Wat wel kan is 9 keer de maandomzet.

Ik krijg toch nog steeds 2-3 aanvragen per dag binnen. Ik werk ondertussen 15 jaar en 7 jaar als freelancer, en élk jaar hoor ik "oei, dit jaar is een moeilijk jaar. Veel volk op de bank".
Je bent nu nog geen freelancer? Want de reden dat ze u dat dan gezegd hebben, is dat je uw rate zo laag mogelijk zou leggen en zij hun marge omhoog kunnen trekken.
't Is niet omdat ge 2 a 3 aanvragen per dag binnenkrijgt, dat die jobs effectief bestaan, of dat ge er wordt aangenomen he. Ik krijg tussen de 5 en de 10 aanvragen per dag, maar ik zit nog altijd thuis. heb mijn lijdensweg gepost in "de moeilijke zoektocht naar werk". Ik solliciteer zelfs op functies die onder mijn kunnen liggen, en op system engineer functies enzo, maar njet ! Ook op jobs in vast dienstverband nu sinds enkele weken, want ja, op deze manier kan de vennootschap niet blijven bestaan, zo zonder omzet.
Ondertussen zelfs mijn adres van mijn cv geschrapt (want ik dacht: de Vlamingen nemen me niet aan omdat ik te ver woon, en de Walen gunnen het werk niet aan een Vlaming "wat denkt die wel dat die hier komt doen seg ?") , maar ik weet het niet meer zenne. we zitten aan >350 sollicitaties en counting... interviews krijg ik genoeg, geshortlist wordt ik genoeg, maar er komt niks uit voort :-( (soms denk ik "depression has my name on it and it's waiting for me" maar daar kom ik ook nergens mee vooruit). Dus als er iemand tips heeft voor een drietalige IT professional met 30j ervaring, waarvan 27 in IT & management posities, met vooral ervaring en kennis in infrastructuur en security. Ook wel service delivery, ITSM, change enzo. En 15j people management...en al 5j als freelance; laat maar horen. Via DM dan.

't Is niet omdat ge 2 a 3 aanvragen per dag binnenkrijgt, dat die jobs effectief bestaan, of dat ge er wordt aangenomen he. Ik krijg tussen de 5 en de 10 aanvragen per dag, maar ik zit nog altijd thuis. heb mijn lijdensweg gepost in "de moeilijke zoektocht naar werk". Ik solliciteer zelfs op functies die onder mijn kunnen liggen, en op system engineer functies enzo, maar njet ! Ook op jobs in vast dienstverband nu sinds enkele weken, want ja, op deze manier kan de vennootschap niet blijven bestaan, zo zonder omzet.
Ondertussen zelfs mijn adres van mijn cv geschrapt (want ik dacht: de Vlamingen nemen me niet aan omdat ik te ver woon, en de Walen gunnen het werk niet aan een Vlaming "wat denkt die wel dat die hier komt doen seg ?") , maar ik weet het niet meer zenne. we zitten aan >350 sollicitaties en counting... interviews krijg ik genoeg, geshortlist wordt ik genoeg, maar er komt niks uit voort :-( (soms denk ik "depression has my name on it and it's waiting for me" maar daar kom ik ook nergens mee vooruit). Dus als er iemand tips heeft voor een drietalige IT professional met 30j ervaring, waarvan 27 in IT & management posities, met vooral ervaring en kennis in infrastructuur en security. Ook wel service delivery, ITSM, change enzo. En 15j people management...en al 5j als freelance; laat maar horen. Via DM dan.
Maar de vraag was specifiek naar "hoeveel werk is er voor data-engineers" he. Er zijn veel minder managers nodig dan uitvoerend personeel, en meer en meer bedrijven beginnen in te zien dat het aantal managers een enorme overhead is die vaak onnodig blijkt.
Buiten wat overheidsbedrijven (die dit elk jaar moeten doen), komen er geen fictieve vacatures open voor data-engineers. De vacatures die ik krijg zijn momenteel heel hard gericht op mijn exacte profiel, met de expliciete vraag "en als je zelf geen tijd hebt, kent ge dan toevallig iemand met hetzelfde profiel die wel tijd heeft?". Dat zijn letterlijk projecten die van start gaan en waar ze mensen voor nodig hebben om ze uit te voeren.

Of ze een deftige dagrate geven, dat is moeilijker uit te zoeken. Naar mijn mening werken nog zeer veel data-engineers onder hun marktwaarde, ik vermoed dat bedrijven een pak meer zouden betalen als de consultants het effectief vragen.

Ik blijf dit toch zot vinden. Ik ben eind vorig jaar geswitched en had geen problemen om iets te vinden. Ik ben weliswaar jonger, maar dan nog. Zelfs met je verlaagde verwachtingen niets vinden is toch vreemd.

Hoe verlopen de gesprekken op een persoonlijk vlak? Ik merk vaak dat mensen mijn relativerende kijk wel kunnen apprecieren.

Dat gezegd zijnde, probeer ik stilaan gewoon iets zelf op te starten als MSP i.p.v. afhankelijk te zijn van 1 klant. Misschien is dat iets? Effectief iets ondernemen:wink:?

@coldvinc In elk interview hoor ik dat ik de juiste ingesteldheid heb, dat ik een positieve uitstraling heb, vriendelijk ben, conclusies zijn vaak dat ik een superkandidaat ben, goed zal passen in de onderneming en/of het team, enz. Ze zeggen altijd dat ze zich snel op hun gemak voelen bij mij, dat ik kalm ben en rustig, en een soort van enthousiasme en vertrouwen uit straal. Ze sturen mij ook altijd nog een mail achteraf om te bedanken voor het fijne gesprek, en linkedin connectie. Interviews heb ik trouwens in het verleden al vaak voorbereid met powerpoints met voorbeelden van plan van aanpak of strategiën die ik in het verleden al had gemaakt, en dat valt altijd goed in de smaak en geeft extra punten.
De laatste nu, waar ik in juni gesolliciteerd heb, en waar we van 100 kandidaten naar 25 zijn gegaan, en waar ik bij de laatste 3 was.. Ik wachtte op een telefoontje van de hiring manager voor een laatste interview af te spreken, en dan krijg ik nieuws van de recruiter die zegt, ja nee, de hiring manager zegt dat een selectie van 2 kandidaten al veel is, en uw kandidatuur staat even on hold. Welke moeite kost dat aan die mens om mij ook te horen, en dan zijn keuze te maken uit de 3 ? Het gaat trouwens om een functie head of IT in Benelux, dus ok dat het iets langer duurt dan selecties voor andere functies, maar iemand 3 maand meeslepen in het process en dan op 't laatste on hold zetten, daar zakt mijn broek van af.

ivm iets effectief ondernemen: ik ben gestart 5 jaar geleden als importeur/distributeur alcoholische dranken, alles effectief in orde gezet met douane & accijnzen, daar voorafbetalingen voor gedaan en mij geregistreerd als "geregistreerde geadresseerde" om niet via een derde partij te moeten gaan (die dan de goederen ontvangt in zijn warehouse enz), maar de markt is om zeep sinds na de corona. De mensen willen enkel nog dingen die lokaal gemaakt zijn. En daar zit ik dan met mijn voorraad.. cold calling, markten, deur-aan-deur bij restaurants/hotels/cafés en slijteren/groothandels, supermarkten, .. het heeft mij nog geen 10% verkoop opgeleverd. Zelfs B2C is maar een klein aandeel.. Ergerlijk.

@anders. I know dat het specifiek om die profielen ging, ik had mij gefocused op dat kleine stukje in uw zin. Misschien omdat het vrijdag is en ik (weeral) een beetje gefrustreerd het weekend inga. my bad!

De laatste nu, waar ik in juni gesolliciteerd heb, en waar we van 100 kandidaten naar 25 zijn gegaan, en waar ik bij de laatste 3 was..
100 freelance kandidaten is natuurlijk ook een zéér gunstige situatie voor de werkgever, je neemt gewoon de goedkoopste met de beste kwaliteiten, het is dankzij die luxe positie dat er ook 99 die functie niet hebben

Ik snap uw nickname opeens.

Ik ben ook wel eens blij dat de waarheid (voor sommigen) hier verteld wordt, want een anonieme die dit hier allemaal leest zou nog denken dat het makkelijk is om als freelancer €750 per dag te factureren, voor sommige zal dat wel kloppen maar dat is echt niet zo algemeen gezien (in tijden van LR pas na 5 jaar moet je er dus ook wel bij zeggen dat het allemaal pas kassa kassa wordt na 5 jaar)

en ja, het is ondertussen veranderd naar 3 jaar, maar mijn punt is dat het hier soms lijkt alsof iedere freelancer zwemt in het geld

100 freelance kandidaten is natuurlijk ook een zéér gunstige situatie voor de werkgever, je neemt gewoon de goedkoopste met de beste kwaliteiten, het is dankzij die luxe positie dat er ook 99 die functie niet hebben

Ik snap uw nickname opeens.

Ik ben ook wel eens blij dat de waarheid (voor sommigen) hier verteld wordt, want een anonieme die dit hier allemaal leest zou nog denken dat het makkelijk is om als freelancer €750 per dag te factureren, voor sommige zal dat wel kloppen maar dat is echt niet zo algemeen gezien (in tijden van LR pas na 5 jaar moet je er dus ook wel bij zeggen dat het allemaal pas kassa kassa wordt na 5 jaar)

en ja, het is ondertussen veranderd naar 3 jaar, maar mijn punt is dat het hier soms lijkt alsof iedere freelancer zwemt in het geld
Is het dan nog wel interessant om voor een lager tarief freelance te werken?
Ik zou denken dat het dan beter is om in de plaats werknemer te zijn met alle voordelen ect, ect,.. ?

Als je zoals Foert al een tijd zonder werk zit, moet je dat vooral zelf beslissen. Het is niet allemaal de pracht en de praal zeg ik altijd !

Het gaat hem al niet meer om beslissen he, die belissing is al genomen geweest.. maar ge moet wel werk vinden. Heb zelfs gesolliciteerd als supermarktmedewerker in interim, en hotelreceptionist - als 3talige met diploma in toerisme zou ge toch denken dat ge dan in aanmerking komt.. maar nee, nooit iets van gehoord. Dus ja, ik sta open voor werknemer jobs ook, maar ge moet aan een contract geraken he.. (in dat geval zet ik mijn zelfstandige activiteit als bijberoep).

Ik schrijf vooral ervaringen neer hier, omdat ik enorm veel mensen vragen zie stellen hier om freelancer te worden. Het gaat tegenwoordig niet meer om kennis of ervaring alleen, maar ook om vraag. Er is enorm veel aanbod aan freelancers op de markt, de vraag is minder. Dus je moet echt goed in je schoenen staan om freelancer te worden op dit moment plus je moet spaargeld opzij hebben staan, want als je gedurende paar maanden niks vindt, heb je een probleem. Want facturen en kosten zijn er altijd. Die stoppen niet omdat jij momenteel zonder contract zit!
Ervaring is ook belangrijk. Ik heb 30j ervaring, waarvan 27 in IT/management en ben pas 5 jaar zelfstandige! Ik zie "jonkies" van school komen, freelancer willen worden, en direct 650 of 700 per dag willen factureren want ze willen een BMW of gelijkaardig op de oprit... In plaats van eerst ervaring op te doen..
"Don't buy things you don't need with money you don't have to impress people you don't like..."

Laatst bewerkt:
Het gaat hem al niet meer om beslissen he, die belissing is al genomen geweest.. maar ge moet wel werk vinden. Heb zelfs gesolliciteerd als supermarktmedewerker in interim, en hotelreceptionist - als 3talige met diploma in toerisme zou ge toch denken dat ge dan in aanmerking komt.. maar nee, nooit iets van gehoord. Dus ja, ik sta open voor werknemer jobs ook, maar ge moet aan een contract geraken he.. (in dat geval zet ik mijn zelfstandige activiteit als bijberoep).

Ik schrijf vooral ervaringen neer hier, omdat ik enorm veel mensen vragen zie stellen hier om freelancer te worden. Het gaat tegenwoordig niet meer om kennis of ervaring alleen, maar ook om vraag. Er is enorm veel aanbod aan freelancers op de markt, de vraag is minder. Dus je moet echt goed in je schoenen staan om freelancer te worden op dit moment plus je moet spaargeld opzij hebben staan, want als je gedurende paar maanden niks vindt, heb je een probleem. Want facturen en kosten zijn er altijd. Die stoppen niet omdat jij momenteel zonder contract zit!
Ervaring is ook belangrijk. Ik heb 30j ervaring, waarvan 27 in IT/management en ben pas 5 jaar zelfstandige! Ik zie "jonkies" van school komen, freelancer willen worden, en direct 650 of 700 per dag willen factureren want ze willen een BMW of gelijkaardig op de oprit... In plaats van eerst ervaring op te doen..
"Don't buy things you don't need with money you don't have to impress people you don't like..."
Ik zie hier letterlijk een vacature op je naam geschreven.

https://werkenvoor.be/nl/jobs/ang25195-incident-manager-mvx en daar gaan er geen 100 man aan meedoen :p.

Ik heb Master noch Bachelor, dus jobs bij overheid zijn uitgesloten behalve als ze min. secundair onderwijs vragen, tenzij ze vragen om ervaring in de plaats, want die heb ik wel (27j). Maar toch bedankt.

Is het dan nog wel interessant om voor een lager tarief freelance te werken?
Ik zou denken dat het dan beter is om in de plaats werknemer te zijn met alle voordelen ect, ect,.. ?
Dan moet je toch ook wel al serieus goed verdienen als werknemer, of heel veel waarde hechten aan die voordelen zoals ziekteverlof en pensioen?

Dan moet je toch ook wel al serieus goed verdienen als werknemer, of heel veel waarde hechten aan die voordelen zoals ziekteverlof en pensioen?
Ik kan voor elke werkdag 4 dagen thuis zitten, en nog evenveel verdienen dan als werknemer. (Of voor elk jaar werken, 4 jaar zonder project)...
Mensen overschatten het "ziekteverlof" argument enorm.

Ik kan voor elke werkdag 4 dagen thuis zitten, en nog evenveel verdienen dan als werknemer. (Of voor elk jaar werken, 4 jaar zonder project)...
Lees ik dat nu juist, 5x zoveel verdienen als freelancer dan als werknemer? Freelancen verdient zeer goed maar dat houdt geen steek. :p

eeuh, van een jobke als werknemer met 2000€ netto (wat met vakantiegeld en 13de maand/eindejaarspremie eigenlijk pakweg 2400€ per gewerkte maand is) naar een dayrate van 1200€ als freelancer?
Want dat is wat je als freelancer moet binnenrijven om uw netto 2000€ jobke netto maal 5 te krijgen!

Beetje scheefgetrokken vergelijking zekers?

eeuh, van een jobke als werknemer met 2000€ netto (wat met vakantiegeld en 13de maand/eindejaarspremie eigenlijk pakweg 2400€ per gewerkte maand is) naar een dayrate van 1200€ als freelancer?
Want dat is wat je als freelancer moet binnenrijven om uw netto 2000€ jobke netto maal 5 te krijgen!

Beetje scheefgetrokken vergelijking zekers?
Idd

Maar... als je als Freelancer een jaar of 4-5 aan de bak komt, heb je wel marge opgebouwd die ver boven het gemiddelde van de loontrekkenden ligt.

Daar moeten we ook wel eerlijk in zijn. Die factor 5 is beetje van de pot gerukt, maar... er is zeker wel een factor die correcter is.

Idd

Maar... als je als Freelancer een jaar of 4-5 aan de bak komt, heb je wel marge opgebouwd die ver boven het gemiddelde van de loontrekkenden ligt.

Daar moeten we ook wel eerlijk in zijn. Die factor 5 is beetje van de pot gerukt, maar... er is zeker wel een factor die correcter is.
Absoluut!

Uiteraard verdien je een pak meer (als je goed in de markt ligt en de nodige contracten kan binnenhalen), deels door een voordeliger fiscaal regime, deels door risico te nemen, deels door de extra verantwoordelijkheden als zelfstandige.

Voorbeeld hier op het forum is @Foert beste bewijs dat het niet allemaal zomaar vanzelf gaat en er wel degelijk een risico aan vast hang...

Absoluut!

Uiteraard verdien je een pak meer (als je goed in de markt ligt en de nodige contracten kan binnenhalen), deels door een voordeliger fiscaal regime, deels door risico te nemen, deels door de extra verantwoordelijkheden als zelfstandige.

Voorbeeld hier op het forum is @Foert beste bewijs dat het niet allemaal zomaar vanzelf gaat en er wel degelijk een risico aan vast hang...
Maar de situatie van Foert is ook wel speciaal aangezien hij zelfs niets te pakken krijgt als werknemer …

Terug
Bovenaan