Freelancers & Ondernemers

Dus voor zij die het minimumloon willen uitkeren is 21-22k bruto ideaal?
Ja dan zit je net onder een verhoging van sociale bijdragen, anders meteen 17% extra belastingen.

Minimum basis in hoofdberoep 2025: 17.008,88
Te betalen sociale bijdragen: 898,30 x 4 = 3593,20

21.000 bruto
-3593,20 betaalde bijdragen
- 522,20 3% kostenforfait
= 16884,60 Netto-beroepsinkomen dus net onder de minimum

Ja dan zit je net onder een verhoging van sociale bijdragen, anders meteen 17% extra belastingen.

Minimum basis in hoofdberoep 2025: 17.008,88
Te betalen sociale bijdragen: 898,30 x 4 = 3593,20

21.000 bruto
-3593,20 betaalde bijdragen
- 522,20 3% kostenforfait
= 16884,60 Netto-beroepsinkomen dus net onder de minimum
Ik ga het mijne toch nog eens kort moeten herbekijken dan. Ik zat nu op 1600 bruto bezoldiging, was dus 19200/jaar is. Uit deze berekening 'mis' ik dus een kleine optimalisatie. Bedankt

Dat bedoelde ik ook hoor, vandaar mijn berekening met 1.000 EUR VAPZ (hetgeen ongeveer kan gestort worden dan).
Nu ja, 30 jaar lang beleggen aan 0,5% rendement wie doet dat om te sparen? :)
Ah, omdat u IPT/VAPZ en 80 % grens vernoemde in dezelfde zin, vandaar bij mij de "verwarring"?

En ja rendement is archieslecht, vaak ook héél hoge instapkosten, heb al 6,5 % gezien op een vapz-product dat bijna niet rendeert. Dat is een aanslag op uw nja "rendement" ... MAAR pssst de winstdeelname is wel onbelast hé! :rofl:

online offerte komt 15 euro duurder uit dan DKV. Dacht nochtans echt dat die het allerduurste waren. Kan nog erger blijkbaar.
Ik vermoed dat je ambulante kosten er hebt bijgestoken, wat dan weer niet standaard bij DKV zit (enkel Tandzorgen zit in de Tandzorgendekking, niet ambulante kosten tout court wat allicht wel het geval zal zijn bij Alan).

Over het algemeen is Alan wel degelijk een stuk goedkoper.

Welke maatschappij(en) raden jullie aan voor verzekering gewaarbord inkomen (pas op te treden na langdurige ziekte van meer dan 12 maanden) en omnium autoverzekering voor lease wagen (zit niet in mijn lease contract)?

Ik vermoed dat je ambulante kosten er hebt bijgestoken, wat dan weer niet standaard bij DKV zit (enkel Tandzorgen zit in de Tandzorgendekking, niet ambulante kosten tout court wat allicht wel het geval zal zijn bij Alan).

Over het algemeen is Alan wel degelijk een stuk goedkoper.
Bij DKV hebben wij alle 4 in het gezin hospitalisatie + ambulante kosten + tandverzekering. Voor ambulante en tandzorg is de terugbetaling 2500 euro per jaar per verzekerde. Heb dezelfde dekking bij Alan genomen op de website (daar kon je kiezen tussen 1000 en 2500 euro).

DKV betaal ik 227 euro per maand, Alan komt op 238.

EDIT: ter info, is DKV Premium Business + Plan AZ dat we hebben.

Kinderen tot 18 jaar is 37,68 euro per maand bij DKV
Kinderen tot 18 jaar is 41 euro per maand bij Alan

Volwassenen is 76,15 euro per maand bij DKV
Volwassenen is 78 euro per maand bij Alan

Laatst bewerkt:
Bij DKV hebben wij alle 4 in het gezin hospitalisatie + ambulante kosten + tandverzekering. Voor ambulante en tandzorg is de terugbetaling 2500 euro per jaar per verzekerde. Heb dezelfde dekking bij Alan genomen op de website (daar kon je kiezen tussen 1000 en 2500 euro).

DKV betaal ik 227 euro per maand, Alan komt op 238.

EDIT: ter info, is DKV Premium Business + Plan AZ dat we hebben.

Kinderen tot 18 jaar is 37,68 euro per maand bij DKV
Kinderen tot 18 jaar is 41 euro per maand bij Alan

Volwassenen is 76,15 euro per maand bij DKV
Volwassenen is 78 euro per maand bij Alan
Plan AZ is idd ambulante inbegrepen en 'duurder' dan een gewone huis-tuin-keukenverzekering maar ik vind 76 EUR voor een volwassene per maand voor hospitalisatie (zonder vrijstelling, dekking in alle ziekenhuizen en eenpersoonskamer inbegrepen), ambulante kosten + tandkosten tot 2.500 EUR per jaar nu niet duur?

Er zijn mensen die maandelijks naar de ostheopaat gaan en daar al 50 EUR/maand van terugkrijgen, het blijft natuurlijk wel een risicopremie waar je met wat chance niet al te veel gebruik van moet maken. Collega bij het feitsen op zijn zak gegaan, resultaat 6 tanden die vervangen moeten worden, totale kostprijs ca. 5.000 EUR, kan hij netjes spreiden over 2 jaar, de verzekeraar waar hij zit (Allianz) verdient de komende 10 jaar niets aan hem.

Waarom is die DKV interessant? Ik heb onlangs een operatie gehad inclusief een week in het ziekenhuis en dat heeft mij letterlijk €8,9 gekost
Ik heb een BASIS verzekering bij de ziekenkas voor alle duidelijkheid.

Gewaarborgd inkomen moet je toch ook weten dat ik €48 per dag kreeg, en dat aan 6 dagen per week. Ik zeg niet dat dat veel geld is, maar ik had wel €1152 die maand en ik veronderstel dat de meeste zelfstandigen daar makkelijk €1000 kunnen bijpompen om dan €2152 netto te hebben die maand.

Waarom is die DKV interessant? Ik heb onlangs een operatie gehad inclusief een week in het ziekenhuis en dat heeft mij letterlijk €8,9 gekost
Ik heb een BASIS verzekering bij de ziekenkas voor alle duidelijkheid.
éénpersoonskamer, extra dekking bij zaken die niet terugbetaald/gedeeltelijk terugbetaald zijn bij ziekenfonds, extra kraamzorg, extra kosten na hospitalisatie,... Wij hebben bv. een quasi doof kind waarbij het gedeelte dat niet-terugbetaalbaar is via het ziekenfonds wel oploopt op jaarbasis. Een significant deel daarvan hebben wij al via DKV gerecupereerd.

Plan AZ is idd ambulante inbegrepen en 'duurder' dan een gewone huis-tuin-keukenverzekering maar ik vind 76 EUR voor een volwassene per maand voor hospitalisatie (zonder vrijstelling, dekking in alle ziekenhuizen en eenpersoonskamer inbegrepen), ambulante kosten + tandkosten tot 2.500 EUR per jaar nu niet duur?

Er zijn mensen die maandelijks naar de ostheopaat gaan en daar al 50 EUR/maand van terugkrijgen, het blijft natuurlijk wel een risicopremie waar je met wat chance niet al te veel gebruik van moet maken. Collega bij het feitsen op zijn zak gegaan, resultaat 6 tanden die vervangen moeten worden, totale kostprijs ca. 5.000 EUR, kan hij netjes spreiden over 2 jaar, de verzekeraar waar hij zit (Allianz) verdient de komende 10 jaar niets aan hem.

Bedankt. Zal mss inderdaad een verkeerd beeld over hebben en DKV valt dus al bij al nog mee dan.

Ik zit nog met Kliniplan van Solidaris voor 2 volwassenen en 1 kind (<3j), kost nu 281€/jaar.
DKV zal wel meer dekken, maar best wel een dure verzekering imo.

Stel dat je stopt als zelfstandige, wat zijn dan goeie opties (behalve dan de gelijkaardige optie die je mogelijk kan krijgen via een job).
Nu enkel de standaard ziekteverzekering + basis hospitalisatieverzekering.
Ben in m'n leven eigenlijk nog nooit werknemer geweest.

Ik zit bij AG voor GI en bij Piette & Partners - PNP voor full omnium van mijn iX3.

GI heb ik nog niet moeten gebruiken, maar ik spreek maandelijks mijn bedrijfsrekening aan om mijn renovatie te bekostigen zonder (nog) een lening. Hierdoor heb ik niet echt veel buffer in mijn vennootschap zitten voor moest ik voor maanden aan een stuk zonder loon vallen.
De renovatie loopt nu wel eindelijk op zijn laatste beentjes (de badkamer), dus vanaf eind dit jaar begin volgend jaar zal ik waarschijnlijk stoppen.

Full omnium heeft al drie maal zijn nut bewezen bij mij. Twee maal zonder schuld van mijn eigen dus ik hou wel van mijn omnium :D.

Laatst bewerkt:
Welke maatschappij(en) raden jullie aan voor verzekering gewaarbord inkomen (pas op te treden na langdurige ziekte van meer dan 12 maanden) en omnium autoverzekering voor lease wagen (zit niet in mijn lease contract)?
Allianz, maar die durven al eens moeilijk doen als je al iets hebt voorgehad, KBC doet niet moeilijk, maar duurder. Auto was het goedkoopste bij KBC, en met de beste voorwaarden, ten opzichte van Ethias in mijn geval

Ik zit bij AG voor GI en bij Piette & Partners - PNP voor full omnium van mijn iX3.

GI heb ik nog niet moeten gebruiken, maar ik spreek maandelijks mijn bedrijfsrekening aan om mijn renovatie te bekostigen zonder (nog) een lening. Hierdoor heb ik niet echt veel buffer in mijn vennootschap zitten voor moest ik voor maanden aan een stuk zonder loon vallen.
De renovatie loopt nu wel eindelijk op zijn laatste beentjes (de badkamer), dus vanaf eind dit jaar begin volgend jaar zal ik waarschijnlijk stoppen.

Full omnium heeft al drie maal zijn nut bewezen bij mij. Twee maal zonder schuld van mijn eigen dus dat hou ik wel.
Idem, maar ik het de "top occasium", stuk goedkoper in premie dan een nieuwe wagen. Uiteraard alleen toepasselijk op tweedehandswagens.

Ik dacht dat mijn boekhouder mijn loonbrief ging verwerken, aangezien er in mijn contract staat: Verwerking lonen bestuurder en/of personeel: ja. Nu moet ik loonadministratie betalen aan een 3de partij: €94 opstartkost, €16 per loonbrief en €12 maandelijkse beheerskost.

Is dit bij de meeste boekhouders zo?

Ik dacht dat mijn boekhouder mijn loonbrief ging verwerken, aangezien er in mijn contract staat: Verwerking lonen bestuurder en/of personeel: ja. Nu moet ik loonadministratie betalen aan een 3de partij: €94 opstartkost, €16 per loonbrief en €12 maandelijkse beheerskost.

Is dit bij de meeste boekhouders zo?
Ja, je accountant doet enkel de diverse loonboekingen in de boekhouding en punt die af met betalingen.

Edit:
Ik vond het ook irritant toen ik te horen kreeg ik als zelfstandige beroep moest doen op een sociaal secretariaat voor het opmaken van de loonfiches e.d.
Maar we vergeten maar al te snel dat er daarin ook enkele belangrijke aangiftes tussen zitten, die voor een account alleen maar een extra last zijn, waar het voor een sociaal secretariaat routine is.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan