Freelancers & Ondernemers

Ik lees hier een lening van €1700 per maand waar nog extra kosten bijkomen. Als jouw advies is om dit privé alleen af te betalen, wie is er hier dan gek?

Ok, je hebt een woning maar ben je dan gelukkig? Een beetje gaan werken voor wat bakstenen. Soit, Chickenhal is oud en wijs genoeg om niet naar mij te luisteren.

Jij komt hier wat dramatiseren dat Chickenhal zijn leven om zeep zal zijn omdat hij naar mijn post geluisterd heeft en exact doet wat ik hem aanraad. Dit is nog altijd een forum hè Vega.

Wij betalen als koppel €950 af iedere maand en onze halfopen woning heeft 6 slaapkamers. En wij hebben zelfs geen kinderen. Kantoor en woning zijn beide afbetaald als ik 50 jaar oud ben.

Jij mag zoveel blazen als je wil hier, maar er zijn er weinigen die dat kunnen zeggen. En dat allemaal zonder 1 euro van mama en papa. Ik zal het dus financieel niet zo slecht doen.

Ik zal alleszins geen €1700 betalen iedere maand. Ook niet als mijn vrouw weggaat.

Laatst bewerkt:
Ik lees hier een lening van €1700 per maand waar nog extra kosten bijkomen. Als jouw advies is om dit privé alleen af te betalen, wie is er hier dan gek?

Ok, je hebt een woning maar ben je dan gelukkig? Een beetje gaan werken voor wat bakstenen. Soit, Chickenhal is oud en wijs genoeg om niet naar mij te luisteren.
Ik herhaal (dit zal dan ook de laatste keer zijn) dat mijn advies was dat hij met professionals erover moet praten. Banken, notarissen, accountants, advocaten desnoods. Mensen die weten wat hij best kan doen. Ik heb nergens gezegd "pakt gewoon de lening over hé"...

Maar als ik dan toch een advies moet geven (ook al is dat nog altijd geruggesteund op "ga vooral praten met de nodige partijen"), hij kan evengoed inderdaad gaan horen om zelf de lening over te nemen. Afhangend van wat zijn inkomen/dividenden zijn kan hij bij Bank van Breda een krediet aangaan waarmee hij de lening kan afbetalen met zijn dividenden. Ikzelf heb daarvoor geïnformeerd en was aangenaam verrast van hoe gemakkelijk dat zou zijn en wat voor kapitaal er op 10j tijd afgelost kon worden.

Maar dan nog blijft mijn advies => Mensen met kennis van zaken inschakelen.

Los van dat dit niet 100% met puur ondernemen te maken heeft, hebben jullie beiden wat gelijk. Je mag de kost van opnieuw iets aan te gaan voor een hoop stenen niet onderschatten, de YouTubevideo’s van Ben Felix zijn altijd goed hieromtrent:

Maar, iedere situatie is licht anders en al helemaal met scheidingen.

Nu even serieus, maar met die oneliner moet niemand hier nog iets posten. Dan moet niemand hier nog vragen stellen.
Tuurlijk wel, je hebt op dit forum nu eenmaal zeer veel mensen met zeer veel kennis van zaken.

Maar jij gewoon niet op financieel vlak? Dit zal je allicht ook als een aanval zien maar dat is het niet... Je hebt op dit forum tal van accountants, IT'ers, consultants up the wazoo... Maar die hebben meestal wel de neiging om (als ze dan toch advies geven) in hun vakgebied te blijven. Jij niet en dat vind ik, vanaf dat je zo'n advies begint te geven, gevaarlijk.

Het was dan ook ironisch. Vega post hier dat men mensen met kennis van zaken moet inschakelen.

Bon, Chickenhal zal het wel zelf beslissen zeker? Veel succes alleszins, bijna iedere scheiding is een hel.

Ik zal inderdaad wel zelf de rekensom maken en belissen haha.

't feit is als ik de boel verkoop kan ik ook niets nieuws kopen, want voor het budget dat mijn huis nu waard is koop ik amper nog een appartement, ons huis is ook niet tip top in orde, allé alles is in orde, maar niets is 100% afgewerkt.

't andere feit is ook die lening zit nog aan 1,3%, als ik iets nieuw wil gaan kopen is dat al direct een pak duurder.

Maar ik zou toch wel graag tegen dat ik op pensioen ben een eigendom hebben die afbetaald is, maar moet ik daarvoor nog 15 jaar op mijn tandvlees zitten is de vraag. 1700 euro lening + vaste kosten tikt elke maand dan bijna 2500 euro af en dan moet ik nog leven hé.

We zullen wel zien, ga mij eens goed verdiepen ook in de vaste kosten privé.

Het enige verschil is wel dat ik mijn ex haar loon niet meer moet betalen uit de zaak, dus in principe is er wel weer ruimte vrij.

Ik zal inderdaad wel zelf de rekensom maken en belissen haha.

't feit is als ik de boel verkoop kan ik ook niets nieuws kopen, want voor het budget dat mijn huis nu waard is koop ik amper nog een appartement, ons huis is ook niet tip top in orde, allé alles is in orde, maar niets is 100% afgewerkt.

't andere feit is ook die lening zit nog aan 1,3%, als ik iets nieuw wil gaan kopen is dat al direct een pak duurder.

Maar ik zou toch wel graag tegen dat ik op pensioen ben een eigendom hebben die afbetaald is, maar moet ik daarvoor nog 15 jaar op mijn tandvlees zitten is de vraag. 1700 euro lening + vaste kosten tikt elke maand dan bijna 2500 euro af en dan moet ik nog leven hé.

We zullen wel zien, ga mij eens goed verdiepen ook in de vaste kosten privé.

Het enige verschil is wel dat ik mijn ex haar loon niet meer moet betalen uit de zaak, dus in principe is er wel weer ruimte vrij.
Succes! Hoor zeker ook eens bij je pensioenspaarformule (VAPZ, IPT, groepsverzekering van vroeger) als je het huis zou willen overnemen, misschien kun je daar (tijdelijk) geld uit ontrekken. Voor het verwerven van nieuw vastgoed kan het bij een aantal verzekeraars en contractformules. Maar ik weet niet vanbuiten of dit ook werkt voor deze situatie. Het heeft natuurlijk ook nadelen, maar verspreid die extra financiële slag wel wat meer naar achter.

Mijn tussenpartij betaalt iedere maand mijn factuur tot soms zelfs 5 dagen te laat. Iedere keer hebben ze er een uitleg voor.
Welkom in de echte wereld!

Bij mij komen de betalingen voor zowat alle facturen binnen tussen de 3 en 10 dagen te laat, gelukkig wel consistent, dus ik hou er gewoon rekening mee.

Mijn tussenpartij betaalt iedere maand mijn factuur tot soms zelfs 5 dagen te laat. Iedere keer hebben ze er een uitleg voor.
Ze proberen gewoon het geld van hun klant al te hebben voor ze jou uitbetalen en de payment termijnen zullen evenveel zijn (30 dagen bvb) dus ze doen u wachten op centen want naar jou toe wat laks doen heeft minder negatieve commerciële impact dan op de klant boos te worden. Dat is wel shady. Ik weet niet of het een groot bedrijf is maar cashflowmatig staan veel van die tussenpartijen gewoon enkele weken van faillisement telkens hierdoor. Vaak zonder dat ze het zelf te goed beseffen.

Ik werk voor UZ Brussel en die zeggen al jaren doodleuk: wij betalen 90 dagen na factuurdatum. Je kan daar blijkbaar niets aan doen, buiten de samenwerking stopzetten als je hiermee niet akkoord bent.

Dat zou ik eigenlijk niet oké vinden. De tussenpartij pakt meestal genoeg marge voor heel weinig moeite. Dan is dit toch ook wel iets dat in orde mag zijn tbh.
Los van het feit of je het nu zelf financieel erg vindt of niet. Mijn tussenpartij betaalt altijd correct, maar doordat ik een freelancer ben met amper kosten, zou het mij nu echt niet meer boeien of dat nu enkele dagen of zelfs enkele maanden te laat is. Zolang het maar binnenkomt.

Ik werk voor UZ Brussel en die zeggen al jaren doodleuk: wij betalen 90 dagen na factuurdatum. Je kan daar blijkbaar niets aan doen, buiten de samenwerking stopzetten als je hiermee niet akkoord bent.
Vreemd, heb ook meerdere werken gedaan voor UZ Brussel (afgelopen 2 jaar), en zij blijven netjes binnen wat legaal is toegestaan, en dat is 60 dagen factuurdatum. Bijkomend dan nog eens stipt betaald.
Ben quasi zeker dat zij zelfs geen 90 dagen factuurdatum proberen af te dwingen omdat dit outright illegaal is en iedereen daar gewoon mee naar de handelsrechtbank kan stappen (en in hun gelijk gesteld worden).
Elke afnemer die defacto 90 dagen wil betalen zal dat nooit doen via een illegale overeenkomst, maar eerder door wat wettelijk toegestaan is en dan gewoon te laat te betalen...
Dat eerste is miserie zoeken, dat tweede zolang dat het te laat betalen 30 dagen of minder is zal weinigen in problemen brengen...

Ze proberen gewoon het geld van hun klant al te hebben voor ze jou uitbetalen en de payment termijnen zullen evenveel zijn (30 dagen bvb) dus ze doen u wachten op centen want naar jou toe wat laks doen heeft minder negatieve commerciële impact dan op de klant boos te worden. Dat is wel shady. Ik weet niet of het een groot bedrijf is maar cashflowmatig staan veel van die tussenpartijen gewoon enkele weken van faillisement telkens hierdoor. Vaak zonder dat ze het zelf te goed beseffen.
Dat denk ik ook. Vorige tussenpartij was een grote speler en ik ben altijd op tijd betaald.

Laat ons weten hoe dat argument door de fiscus wordt aanvaard XD
Als die kat een functie heeft voor je bedrijfsvoering dan zal dat wel worden aanvaard.

Bevriende kinderpsychologe gebruikt een kat in haar praktijk, om gesprekken met jonge patiënten makkelijker te maken. Soit, die kat eet op kosten van de vennootschap hoor.

Jij komt hier wat dramatiseren dat Chickenhal zijn leven om zeep zal zijn omdat hij naar mijn post geluisterd heeft en exact doet wat ik hem aanraad. Dit is nog altijd een forum hè Vega.

Wij betalen als koppel €950 af iedere maand en onze halfopen woning heeft 6 slaapkamers. En wij hebben zelfs geen kinderen. Kantoor en woning zijn beide afbetaald als ik 50 jaar oud ben.

Jij mag zoveel blazen als je wil hier, maar er zijn er weinigen die dat kunnen zeggen. En dat allemaal zonder 1 euro van mama en papa. Ik zal het dus financieel niet zo slecht doen.

Ik zal alleszins geen €1700 betalen iedere maand. Ook niet als mijn vrouw weggaat.
Als je vandaag 950 euro wilt afbetalen aan een hypothecaire lening ga je wel niet zo ver springen en heb je behoorlijk wat eigen middelen nodig om een woning te kunnen kopen.

Elke situatie is anders he.

Misschien moet jij eens leren dat sommige mensen een andere mening hebben dan jij. Ik mag hier toch mijn mening geven neen? En anders blokkeer je mij maar. Wat houdt je eigenlijk tegen?

Mijn mening over gescheiden koppels is woning verkopen. Simpelweg omdat mijn vrienden als vrijgezel geen euro meer hebben op het einde van de maand, omdat ze de woning alleen moeten afbetalen. Dat is geen leven.

Best iets huren als vrijgezel: lage kost en ondertussen uitkijken naar een nieuwe partner.
Als iemand die zelf een scheiding heeft meegemaakt en heel wat vrienden / kennissen kent die gescheiden zijn (of in dat proces zitten) kan ik je gedeeltelijk bijtreden. Op je eentje de gezinswoning overnemen betekent vaak een hoge maandelijkse last, vermits je die alleen moet dragen.

Anderzijds vind ik huren ook niet echt de oplossing hoor. Hangt immers een beetje af van je gezinssituatie. Zonder kinderen zou ik genoegen kunnen nemen met een goedkope studio. Met 2 kinderen echter wil ik wel iets wat vergelijkbaar is met de gezinswoning. Dat mag gerust een appartement zijn zolang het maar min of meer vergelijkbaar is met waar de kinderen de andere helft van de tijd verblijven. Het comfortabele en ruimere appartement dat ik vlak na mijn scheiding huurde was niet goedkoop hoor. Had er eentje van in totaal 1500 (app, parking en bijdrage voor onderhoud gemene delen). Trouwens, veel goedkoper was gewoon niet te vinden zolang ik drie slaapkamers wou.

Nadat het huis werd verkocht heb ik opnieuw een huis gekocht en die afbetaling is 960.

Dus best iets huren want lage kosten is niet altijd helemaal correct hoor.

Terug
Bovenaan