Freelancers & Ondernemers

En er nog eentje erbij. Wetstraat 16 kat!

Als de premier met ons belastinggeld een kat koopt en onderhoud, dan zal ik dat ook wel mogen met een vennootschap zeker? 😂 :cool:
Blaas jij hier niet heel hoog van den toren om de zoveel weken dat je in Belgë geen belastingen betaalt?

Als de premier met ons belastinggeld een kat koopt en onderhoud, dan zal ik dat ook wel mogen met een vennootschap zeker? 😂 :cool:

Een kat kan een beroepskost zijn. Bijvoorbeeld een kat om de muizen te vangen in je graanloods. Dat is al 8.000 jaar zo :p

Er is ook wel een verschil met "wat in een vennootschap kan" en "wat een aftrekbaar beroepskost is". Er gaan wel wat vennootschappen zijn met een kat die rondloopt op hun kantoor maar de meesten gaan dat wel zelf uit de fiscale beroepskosten halen.

Daarmee dat je vergelijking ook niet klopt met een kanselarij. De kanselarij van de eerste minister is geen vennootdchap met winstoogmerk dus er is geen vennootschapsbelasting dus er zijn geen fiscale beroepskosten. :p

Jij geeft dan toch even je BA polisnummer mee? Voor bedrijfsleiders telt die 'thuiswerkvergoeding' niet zomaar, deze moet via "ernstige normen" beargumenteerd worden. Dus toch iets anders verdedigen dan ik pas het thuiswerkvergoeding systeem toe zoals dat voor werknemers aanvaard is. :tongue:
Die vergoeding werd aangeraden door boekhouder en bevestigd door sociaal secretariaat. Officieel heet het forfait volgens herhaaldelijke waarnemingen of zo iets.

Een kat kan een beroepskost zijn. Bijvoorbeeld een kat om de muizen te vangen in je graanloods. Dat is al 8.000 jaar zo :p

Er is ook wel een verschil met "wat in een vennootschap kan" en "wat een aftrekbaar beroepskost is". Er gaan wel wat vennootschappen zijn met een kat die rondloopt op hun kantoor maar de meesten gaan dat wel zelf uit de fiscale beroepskosten halen.

Daarmee dat je vergelijking ook niet klopt met een kanselarij. De kanselarij van de eerste minister is geen vennootdchap met winstoogmerk dus er is geen vennootschapsbelasting dus er zijn geen fiscale beroepskosten. :p
Het gaat om het principe en het voorbeeld die ze tonen als politieker, wat zij zich ongecontroleerd, hoe bescheiden ook, mogen permitteren met ons belastinggeld, fiscale beroepskosten of niet.
Er wordt ook tijd in de zorg van die kat gestoken door het personeel van de kanselarij, wat ook belastinggeld is.

Een politicus die het goede voorbeeld geeft in het gebruik van belastinggeld, hoe bescheiden ook, straalt niet alleen integriteit uit, maar versterkt ook het vertrouwen van burgers in de democratie.

Wie zegt dat hij dat met belastingsgeld doet?
Loon van de eerste minister en de werkingskosten van de kanselarij worden betaald met belastinggeld...

Ik heb ook al enkele andere voorbeelden van bv. musea die ook 1 of meerdere katten hebben. Het algemeen nut ontgaat me wat gezien ze niet echt last hebben van ongedierte...

Zolang ik nog een vennootschap heb blijf ik dus die bescheiden kosten fiscaal aftrekken, incl. de BTW.

En voor alle duidelijkheid, ik heb niks tegen onze keizer en z'n kat in de Wetstraat 16, hij toont het goeie voorbeeld (adoptie uit een asiel), maar dan mag men ook fiscaal wat milder zijn voor Jan met de pet, en dus zelfstandigen die van thuis uit werken, of voor bedrijven met dieren op hun bedrijfsterrein en in gebouwen.

Blaas jij hier niet heel hoog van den toren om de zoveel weken dat je in Belgë geen belastingen betaalt?
Neen, ik betaal er teveel.

Bon, het feit dat we met ons belastinggeld een medewerker betalen van BDW die blijkbaar ook nog eens een Instagram account heeft aangemaakt voor het beestje, en zal moeten onderhouden, is er wel over...

Laatst bewerkt:
Het gaat om het principe en het voorbeeld die ze tonen als politieker, wat zij zich ongecontroleerd, hoe bescheiden ook, mogen permitteren met ons belastinggeld, fiscale beroepskosten of niet.
Er wordt ook tijd in de zorg van die kat gestoken door het personeel van de kanselarij, wat ook belastinggeld is.

Een politicus die het goede voorbeeld geeft in het gebruik van belastinggeld, hoe bescheiden ook, straalt niet alleen integriteit uit, maar versterkt ook het vertrouwen van burgers in de democratie.

Loon van de eerste minister en de werkingskosten van de kanselarij worden betaald met belastinggeld...

Ik heb ook al enkele andere voorbeelden van bv. musea die ook 1 of meerdere katten hebben. Het algemeen nut ontgaat me wat gezien ze niet echt last hebben van ongedierte...

Zolang ik nog een vennootschap heb blijf ik dus die bescheiden kosten fiscaal aftrekken, incl. de BTW.

En voor alle duidelijkheid, ik heb niks tegen onze keizer en z'n kat in de Wetstraat 16, hij toont het goeie voorbeeld (adoptie uit een asiel), maar dan mag men ook fiscaal wat milder zijn voor Jan met de pet, en dus zelfstandigen die van thuis uit werken, of voor bedrijven met dieren op hun bedrijfsterrein en in gebouwen.

Neen, ik betaal er teveel.

Bon, het feit dat we met ons belastinggeld een medewerker betalen van BDW die blijkbaar ook nog eens een Instagram account heeft aangemaakt voor het beestje, en zal moeten onderhouden, is er wel over...

Je vindt dat je er teveel betaalt, da's iets anders.

Een politicus die het goede voorbeeld geeft in het geb
ruik van belastinggeld, hoe bescheiden ook, straalt niet alleen integriteit uit, maar versterkt ook het vertrouwen van burgers in de democratie.

Dat wordt gecontroleerd. Je hebt een "inspectie van Financiïen (niks te maken met FOD Financiën", "Rekenhof" + externe audits.

Voorbeeld:
Maat van mij, ex-big 4, moest audits doen van autokeuringcentra lang geleden om te controleren of de werkingsmiddelen correct besteed waren. Zat een tussen die ermee een aquarium met vissen heeft gekocht om te zetten in de autokeuring :p. Werkingsmiddelen worden dan verlaagd.

En je vertrekt nog altijd uit de veronderstelling dat die kat bekostigd wordt door belastingbetaler. De kat in Westminister wordt gefinancierd door he giften van het personeel. :p. Ik veronderstel dat dat hier ook het geval is.

Toch een tikkeltje belachelijke manier om "je eigen grote gelijk" te bevestigen.

Laat ons weten hoe dat argument door de fiscus wordt aanvaard XD

Allé, morgen al eens gaan horen ivm ons huis hoeveel er nog open staat, hoeveel ik mijn ex ga moeten uitbetalen op voorlopig een fictieve waarde om al een idee te hebben. Volgende week komt er dan een schatter langs.

't is toch allemaal ingewikkeld... Als ik haar wil uitkopen, reken ik dat ik haar een goeie 50k moet, wat we dus privé helemaal niet hebben. + nog eens 7-8k notaris en registratrierechten omdat België overal geld moet op verdienen... Nog maar eens taksen betalen op een huis die eigenlijk al van mij is en waar we al taksen op betaald hebben.

Soms denk ik misschien moeten we het gewoon beter verkopen elk ons deel cashen en moet ik ook maar iets gaan huren en dan die 60-70k dat ik overhou gaan beleggen in een ETF ofzo.

Dan heb ik wel mijn eigendom niet meer, maarja als ik ga moeten als alleenstaande 16-1700 euro afbetalen + vaste kosten, dan ga ik al meer dan 3000 euro netto uit de vennootschap moeten trekken, is het dat wel allemaal waard?

En wil ik alleen nog wonen in een huis waar alles van ons was…

Laatst bewerkt:
Allé, morgen al eens gaan horen ivm ons huis hoeveel er nog open staat, hoeveel ik mijn ex ga moeten uitbetalen op voorlopig een fictieve waarde om al een idee te hebben. Volgende week komt er dan een schatter langs.

't is toch allemaal ingewikkeld... Als ik haar wil uitkopen, reken ik dat ik haar een goeie 50k moet, wat we dus privé helemaal niet hebben. + nog eens 7-8k notaris en registratrierechten omdat België overal geld moet op verdienen... Nog maar eens taksen betalen op een huis die eigenlijk al van mij is en waar we al taksen op betaald hebben.

Soms denk ik misschien moeten we het gewoon beter verkopen elk ons deel cashen en moet ik ook maar iets gaan huren en dan die 60-70k dat ik overhou gaan beleggen in een ETF ofzo.

Dan heb ik wel mijn eigendom niet meer, maarja als ik ga moeten als alleenstaande 16-1700 euro afbetalen + vaste kosten, dan ga ik al meer dan 3000 euro netto uit de vennootschap moeten trekken, is het dat wel allemaal waard?

En wil ik alleen nog wonen in een huis waar alles van ons was…
Weeg het emotionele zeker af tegen het financiële.
Wil je (alleen) blijven wonen waar je samen hebt geleefd?
Voor BV´s, zaakvoerders zijn er verschillende mogelijkheden om afbetaling te ´vergemakkelijken´, er wordt niet enkel gekeken naar uw maandelijks nettoloon.

Dat is heel erg moeilijk allemaal. Langs de andere kant is het voor de kleine nog wel een vaste basis.

Los van het feit dat als ik mijn huis nu verkoop aan de huidige prijs zal ik er amper een appartement mee kunnen kopen (nieuwbouw).
Het is wel volledig gerenoveerd, maar er is ook nog niet echt iets afgewerkt eigenlijk.

En jah 100 a 120k cashen en gaan huren is op zich een optie, maar dan ga ik moeten zorgen dat die 100k toch kan opbrengen want als je op pensioen valt zonder eigendom is het toch allemaal wat lastiger denk ik.

Nuja, dit is offtopic voor hier.

Dat is heel erg moeilijk allemaal. Langs de andere kant is het voor de kleine nog wel een vaste basis.

Los van het feit dat als ik mijn huis nu verkoop aan de huidige prijs zal ik er amper een appartement mee kunnen kopen (nieuwbouw).
Het is wel volledig gerenoveerd, maar er is ook nog niet echt iets afgewerkt eigenlijk.

En jah 100 a 120k cashen en gaan huren is op zich een optie, maar dan ga ik moeten zorgen dat die 100k toch kan opbrengen want als je op pensioen valt zonder eigendom is het toch allemaal wat lastiger denk ik.

De lening aangaan.
Je hebt nog het geluk dat je dat bedrag niet als loon moet uitkeren maar als winst uit uw bedrijf, waardoor de impact van de afbetaling minder is.

Niet dat het niet pijn gaat doen, daar niet van. Maar als het gaat over 50k en je zet de tering na de nering en haalt als zelfstandige goed uw brood binnen dan is er potentieel de mogelijkheid om door het wat meer uit de vennootschap te trekken er toch voor te zorgen dat je een goede basis hebt.

Je had eens gezegd dat je pas verbouwd had en een loods had ingericht voor waar je uw werk deed. Mij lijkt het dan toch een goed idee, ook al zitten er zoveel herinneringen aan het samen leven in, om het te behouden.

Rationeel gezien is dat de korte pijn. Al zal ik niet zeggen dat dit makkelijk is. Al ga je wel eens goed moeten kijken naar de haalbaarheid in uw cijfers van het bedrijf. Maar als ik uw vroegere uitleg las leek dat toch iets potentieel haalbaar. Ook al moet je uw job beperken in omvang om het leefbaar te houden voor uw eigen.

Al weet ik niet welk afbetalingspercentage je hebt. En voor welke prijs je het zou kunnen verkopen. Maar appartementen zijn nu ook niet je dat...
Sowieso is een huis hebben waar je thuis komt altijd een positief ding. Zeker ook naar de toekomst toe.

Ik zou kortelings prive wat grote betalingen moeten doen maar ik heb op dit moment niet voldoende prive middelen staan.
Als ik een bedrag naar mijn prive overschrijf en dus even uitleen aan mijzelf via rekening courant, voor max enkele maanden(3tal), moet ik hiervoor iets speciaal doen? Of zolang dat geld binnen hetzelfde boekjaar er af gaat en er weer op komt gewoon niet naar omkijken?
Mid oktober komt er prive een termijnrekening vrij waardoor ik dat bedrag kan terugstorten.
Voor lange termijn moet er normaal wel een contractje zijn met vastgestelde rente maar voor zoiets kort lijkt het mij meer gedoe. En als het binnen zelfde boekjaar blijft lijkt het mij ook moeilijk dat daar iemand over valt want afsluit boekjaar ga je daar niets van zien?

Ik zou kortelings prive wat grote betalingen moeten doen maar ik heb op dit moment niet voldoende prive middelen staan.
Als ik een bedrag naar mijn prive overschrijf en dus even uitleen aan mijzelf via rekening courant, voor max enkele maanden(3tal), moet ik hiervoor iets speciaal doen? Of zolang dat geld binnen hetzelfde boekjaar er af gaat en er weer op komt gewoon niet naar omkijken?
Mid oktober komt er prive een termijnrekening vrij waardoor ik dat bedrag kan terugstorten.
Voor lange termijn moet er normaal wel een contractje zijn met vastgestelde rente maar voor zoiets kort lijkt het mij meer gedoe. En als het binnen zelfde boekjaar blijft lijkt het mij ook moeilijk dat daar iemand over valt want afsluit boekjaar ga je daar niets van zien?
Geef de bedragen en de data door aan uw boekhouder, vermoedelijk zullen zij dan wel de correcte boekingen en intrestaanrekeningen kunnen doen? Gratis enkele maanden wat geld gebruiken van uw vennootschap zal natuurlijk niet gaan :)

Voor BV´s, zaakvoerders zijn er verschillende mogelijkheden om afbetaling te ´vergemakkelijken´, er wordt niet enkel gekeken naar uw maandelijks nettoloon.
Welke mogelijkheden zijn dit?

Vergeet niet dat er altijd een kans is dat je een nieuwe grote liefde leert kennen in november / december

Als dat goed loopt, wil je daarmee misschien een woning kopen in 2026 (er zijn er zoveel die vanaf een bepaalde leeftijd niet meer twijfelen)

Bij sommige van mijn vrienden is het alleszins soms zeer snel gegaan. Vanaf een bepaalde leeftijd moeten koppels geen 3 jaar tezamen zijn om samen te wonen.

Jij hebt dit echt nodig in jouw leven hè, denigrerende posts bedoel ik dan. Ik heb de indruk dat je jezelf superieur voelt op dit forum.

Jij hebt alleszins écht heel veel problemen met mij blijkbaar. Je doet maar, ik zie dat je het nodig hebt.
Ik heb geen problemen met u, maar vaak heb ik letterlijk deze reactie op uw posts:

En dat is niet persoonlijk of denigrerend bedoeld en ik ben ervan overtuigd dat uw bedoelingen goed zijn... Maar dat betekent niet dat uw "advies" zelfs nog maar bij het correcte aanleunt. Zonder de details te weten van Chickenlal zijn openstaande lening/intrestvoet/waarde van de woning/loon uit vennootschap/dividendmogelijkheden uit vennootschap/.... is uw advies letterlijk "verkoop uw kot en ga iets huren".

Ik begrijp zelfs niet dat je zo een simpele uitleg kan geven voor zo een complexe situatie?! Als zijn ex-partner uitkopen en zelf de lening overnemen een mogelijkheid is, zal dat altijd de betere mogelijkheid zijn in plaats van "verkopen en huren", dat is zowat het slechtste advies dat je kan geven, zeker als dat op letterlijk niets gebaseerd is.

En dat is niet enkel bij uw post in dit topic maar zo vaak dat je zomaar iets eruit blabbert. Heb al een fameus PB gekregen van u waar je mij een "typisch Antwerpse eikel" in noemt, geen idee waarom je dat gevoel krijgt dat ik u graag zou aanvallen... Ik kan u verzekeren dat dat niet het geval is, ik ken u niet en je doet maar op hé... Maar denk toch is 2x na voor je financieel advies geeft aan iemand aub?! Als iemand je daar dan op wijst hoef je je ook niet aangevallen voelen hoor.

Misschien moet jij eens leren dat sommige mensen een andere mening hebben dan jij. Ik mag hier toch mijn mening geven neen? En anders blokkeer je mij maar. Wat houdt je eigenlijk tegen?

Mijn mening over gescheiden koppels is woning verkopen. Simpelweg omdat mijn vrienden als vrijgezel geen euro meer hebben op het einde van de maand, omdat ze de woning alleen moeten afbetalen. Dat is geen leven.

Best iets huren als vrijgezel: lage kost en ondertussen uitkijken naar een nieuwe partner.

Misschien moet jij eens leren dat sommige mensen een andere mening hebben dan jij. Ik mag hier toch mijn mening geven neen? En anders blokkeer je mij maar. Wat houdt je eigenlijk tegen?

Mijn mening over gescheiden koppels is woning verkopen.
Vanaf dat je effectief advies geeft wat iemand anders moet doen is dat geen mening meer hé... Zo kan ik hem ook adviseren om al zijn bezittingen te verkopen, met de cash die hij heeft zoveel mogelijk win for life ticketjes kopen en dan zal hij wel chance hebben dat hij de rest van zijn leven kan cashen.

Dat is geen mening meer maar gewoon oliedom advies. Soit, ik ben niet akkoord met uw "mening" en raadde hem aan om eerder bij mensen met verstand van zaken te gaan horen ipv van iemand online die heel zijn oplossing aanrijkt in 7 woorden. Met andere woorden, ik was niet akkoord met uw mening, hoef je ook niet zo voor in je gat gebeten te zijn ;)

Terug
Bovenaan