De post is inderdaad zwak maar de administratie en kost om hier nog maar een zaak op te starten is wel degelijk heel zwaar (al is België zeker niet het enige land waar dit het geval is). In de UK duurt een zaak opstarten een paar uur en het kost het bijna niks als je het zelf doet. Hier moet je bij verschillende instanties met de juiste formulieren en deadlines registeren, moet je vaak de notaris nog eens passeren die zijn graantje moet meepikken, moet jezelf als bedrijfsleider registreren etc en als je fouten maakt krijg je meestal meteen boetes.
En het s niet alsof we hier een merkbaar voordeel hebben tegenover landen als de UK door al die procedures en verplichtingen bij de opstart van een vennootschap.
Ik heb hier thuis ook dat meegemaakt:
Mijn vrouw had een winkeltje op etsy dat omzet draaide van 80 euro per jaar. Maar we hadden van in het begin een zelfstandige als bijberoep statuut aangevraagd "ge weet nooit wat het wordt"
We hielden al onze verkopen bij, meestal klein grut, ze deed het voor de pret.
Op een middag: onverwachte controle.
"facturen, nu"
euhm, ok, haal eens dat mapje boven met die verkopen op etsy
"da telt niet, geen btw nummer op de factuur en ge kunt niet aantonen dat deze ook is afgeleverd aan de eind-klant (die in canada etc wonen...)"
"ok, ik weet genoeg, prettige dag" En die is weg.
En wat later een boete van 1500 euro ontvangen, te betalen binnen 48 uur.
Dus verkoops-attesten van de webwinkel tellen niet, je moet zelf nog een factuur maken en bijhouden OF een dag-ontvangstenboek bijhouden.
ook leuk detail: die controleur stapt binnen, onverwacht, dus je hebt 0 komma 0 voorbereiding. Je mag niet weigeren.
Los van de administratie en kosten (ik ben ook zelfstandige, ik weet wat het is), dit verhaal is 100% waar, zelf meegemaakt. Niet van horen zeggen.