kinxton
Active member
Euh ja inderdaad irrelevant.Ik denk nu niet dat dat advies nuttig is voor één die lesgeeft en zelfstandige in bijberoep is.
Maar zo zal ik het toch doen. Ze mogen de btw gaan zoeken waar de zon niet schijnt. Export it is.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Euh ja inderdaad irrelevant.Ik denk nu niet dat dat advies nuttig is voor één die lesgeeft en zelfstandige in bijberoep is.
Tja, ik heb nu al bij iedere boekhouder gemerkt dat zij dit laten liggen tot eind kwartaal.Wat is het belang van die status te zien?
Wij boeken vrijwel ieder dossier maandelijks bij, dat is nét de sterkte van die digitale facturatieprogramma's... Niet halsoverkop alles inboeken tijdens btw-periode.
Maar zonder een lagere factuur voor mij...Het werkt uiteraard wel een pak sneller via digitale facturatieprogramma's. Het moet uiteraard nog ingeboekt worden maar het manuele werk gaat er toch meer en meer uit.
Dit komt vooral doordat het allemaal nieuw is voor mij.Creditnota maken en nieuwe factuur via Billit, dat duurt letterlijk 1 minuut? Ik kan het sneller dan 1 minuut.
Clearfacts doet dit kennelijk ook. Maar dat wist ik vorige week allemaal niet.Billit geeft letterlijk foutmeldingen op dubbele facturen of geeft een email/melding als je een peppol factuur ontvangt.
Ik snap je negativiteit niet echt. Netkosten bij billit goedkoper als vroeger op papier (langere verwerkingskosten, papier, inkt, mappen, ...).
Overzicht zou toch duidelijk moeten zijn in de software?
Ik factureer altijd bijna hetzelfde bedrag en zij factureren aan mij. Dat lijkt mij het beste te zijn, want zo is er voor beide richtingen een factuur.Vraagje ivm sponsoring.
Ben 2 wagens gedeeltelijk aan het wrappen voor een evenement in ruil voor een sponsorpakket van 2500€
Die man zegt wij maken jou een factuur v 2500€ waarop staat de sponsoring in ruil voor mijn diensten , die dan niet moet betaald worden.
Dan kan dat als kost in de boekhouding.
Maar mijn boekhouder heeft wel liever dat ik tegen factureer voor hetzelfde bedrag.
Dat leek me ook het meest correcte, maar dan is het een 0 operatie natuurlijk. Is er geen manier om mijn uren nog als extra kost toch in de boekhouding te krijgen?
Ben wel gewoon graag in orde met alles, maar er gaat ook al wel voldoende naar de staat natuurlijk![]()
Voor mij heeft Billit hier echt een nadeel. Nog steeds niet gefixed.Lukt het bij jullie om op IOS vanuit eender welke app een factuur direct op te laden (met share) naar Billit Expenses? Hier gebeurd er niets. Exact was daar precies toch beter in...
Mij is er altijd verteld geweest dat je nooit zoveel geld uit je vennootschap mag halen. Net daarom bestaat er de liquiditeitstest voor vennootschappen. Die wordt gedaan na de beslissing om het geld uit te keren, maar voor de uitkering werkelijk wordt gedaan. De liquiditeitstest dient om na te gaan of er voldoende geld in de vennootschap blijft om eventuele schuldeisers tot minstens 12 maand na uitkering te kunnen betalen.Beetje een bijzondere vraag hier. Wegens wijziging huwelijksstelsel, moet ik mijn vennootschap laten schatten. Dat is een managementvennootschap met mezelf als enige aandeelhouder die ik volgens de Belgische regels van de kunst elk jaar leegzuig via VVPR-Bis. In mijn mening is die vennootschap enkel iets waard omdat ik er voor werk, en is de netto waarde eigenlijk de free cash flow, die ik elk jaar dus terugbreng naar bare minimum.
Een quasi nulwaarde net na afronding boekjaar lijkt me dan de reeele waarde te zijn, maar ik wil zeker zijn dat zon schatting nooit een reden tot dispuut kan worden. Iemand een idee hoe hier het best mee om te gaan?
Dat klopt maar welke schuldeisers heeft een eenvoudige managementvennootschap?Mij is er altijd verteld geweest dat je nooit zoveel geld uit je vennootschap mag halen. Net daarom bestaat er de liquiditeitstest voor vennootschappen. Die wordt gedaan na de beslissing om het geld uit te keren, maar voor de uitkering werkelijk wordt gedaan. De liquiditeitstest dient om na te gaan of er voldoende geld in de vennootschap blijft om eventuele schuldeisers tot minstens 12 maand na uitkering te kunnen betalen.
Experten ter zake hier, corrigeer me of vul aan ?
Ik vrees dat uw BV weinig waard is. Er komt niets binnen via abonnementen (waardoor werken niet echt nodig is) en van zodra jij vertrekt zal er nog weinig binnenkomen. Vennootschappen zijn iets waard, als er een structuur is opgezet die iemand anders 'makkelijk' kan overnemen. Het zou dus moeten draaien zonder jou.Beetje een bijzondere vraag hier. Wegens wijziging huwelijksstelsel, moet ik mijn vennootschap laten schatten. Dat is een managementvennootschap met mezelf als enige aandeelhouder die ik volgens de Belgische regels van de kunst elk jaar leegzuig via VVPR-Bis. In mijn mening is die vennootschap enkel iets waard omdat ik er voor werk, en is de netto waarde eigenlijk de free cash flow, die ik elk jaar dus terugbreng naar bare minimum.
Een quasi nulwaarde net na afronding boekjaar lijkt me dan de reeele waarde te zijn, maar ik wil zeker zijn dat zon schatting nooit een reden tot dispuut kan worden. Iemand een idee hoe hier het best mee om te gaan?
Ok, super dankjewel. Feit is dat ik mijn activiteiten al sterk verminderd heb. De winst zal dit jaar al veel minder zijn. Ik weet ook niet hoe de fiscus dit gaat bekijken. Eindigen met een verlies om dat dan af te trekken van je belastbaar inkomen en nadien stoppen zal ook miserie geven zeker?
.
. Dat valt ook op natuurlijk. 
schuldeisers zijn ook de overheid he.. venb, soc bijdr, ... de bank voor die wagen (dus 12 x zijn financieringsbedrag of renting of leasing.. ).Dat klopt maar welke schuldeisers heeft een eenvoudige managementvennootschap?
Er zit normaal ook want inbreng (vroegere kapitaal) nog in vennootschap.
schuldeisers zijn ook de overheid he.. venb, soc bijdr, ... de bank voor die wagen (dus 12 x zijn financieringsbedrag of renting of leasing.. ).
enz.
25k terugtrekken is natuurlijk wel al zeer veelVerlies draaien als onderneming in de personenbelasting is ook een quasi garantie op een fiscale controle. (zie https://www.beyondgaming.be/threads/fraude-door-zelfstandigen.37447/page-31#post-1542466)
.Tot nu toe altijd winst gedraaid. Verlies draaien en dan stoppen, maar dat zal ook geen goed idee zijn.Het is niet dat je geen verlies mag draaien.
Maar je gaat hoogstwaarschijnlijk wel een controle aan je been krijgen want in realiteit veel van die verlies-verhalen van "ondernemingen" in de personenbelasting, zijn er veel die proberen een hobby te doen die nooit belastbare inkomsten gaat opbrengen maar wel die fiscaal aftrekbaar te maken.
Die camionette is een lichte vracht met 5 plaatsen. Dus wel nog bruikbaar, die wordt nu voor 85% ingebracht.Is het niet gewoon beter om je camionnette te verkopen? Je hebt geen camionette nodig voor een flexijob normaal gezien. Wat ga je nog doen met die camionette in je "privé"? En gezien het een "bijberoep" activiteit was, zou mij ergens verbazen dat die camionette al een hogere verhouding beroepsgebruik/totaal?
Heb daar toch een smak btw teruggekregen.(Want de BTW was al waarschijnlijk niet volledig afgetrokken bij aankoop van die camionette?
Ok, dan zit ik wel safe op dat vlak.En van je materiaal. Al je materiaal die minder dan 1.000 gekost heeft, daar is er geen btw-herziening. materiaal boven de 1.000 euro moet je wel een btw-herziening doen bij ontrekking naar je privé door stopzetting.)
Ik heb eens wat verf zakelijk gekocht op een NL webshop, maar dat niet in de boekhouding gestoken, wordt daar ook naar gekeken? Lijkt me moeilijk om dat nu nog recht te trekken.Natuurlijk geen duur materiaal kopen in de maanden voor je stopzetting in hoop de BTW van af te trekken voor dan in je privé te gebruiken. Dat valt ook op natuurlijk.
![]()
Exact, het is niet 0, maar gewoon wat nodig is om door te komen. Afronding boekjaar en uitkering vvpr-bisis ook steeds 5 maand na datum, op dat moment staat er al weer terug een pak geld op de rekening van de activiteiten in het nieuwe boekjaar. En inderdaad, er zit ook 2K kapitaal in. Dat laatste heb ik nu gebruikt om de aandelenwaarde te bepalen, hopelijk is daarmee de kous af.Hij spreekt dan ook van 'bare minimum'. Daarnaast komen er na uw uitkering ook gewoon nog inkomsten binnen, die binnen een managementvennootschap de lopende kosten normaal dekken.
Liquiditeitstest is in een managementvennootschap eerder een formaliteit.
Zet u situatie is in PB, kan je wat richting geven. Heb jaren in die sector gewerkt.Iemand die hier al opleidingen voor leidinggevenden gevolg heeft? Ik sta op het punt om van mijn eenmans bvba een samenwerking aan te gaan met een ander bedrijf en mijn activiteit te laten samensmelten met die van hun. Wat er ook voor zorgt dat ik met personeel zal moeten gaan werken en ik wat meer van het operationele zal moeten doorgeven en mij wat meer van het leidinggevende zal moeten aantrekken. En gezien ik niet echt de beste people manager ben (waarschijnlijk het understatement van het jaar) zoek ik toch iets om mij wat meer kennis en kunde op dat gebied bij te brengen.
Hey hey,Zeer waardevolle info voor een leek in fiscaliteit.
Eens proberen samenvatten in onderstaande tabel op een referentiebezoldiging van 45K:
Referentiebedrag Bruto jaarbezoldiging Bruto dividend Netto dividend/maand Bruto maandbezoldiging Bedrijfsvooreffing Soc. Bijdragen Netto maandbezoldiging Netto bezoldiging+dividend Netto verschil/jaar (T.o.z.v 18K) 45000 18000 27000 1530 1500 0 261 1239 2769 0,74 45000 20000 25000 1417 1667 20 286 1361 2777 100 0,74 45000 25000 20000 1133 2083 157 358 1568 2702 808 0,72 45000 30000 15000 850 2500 294 429 1777 2627 1699 0,70 45000 36000 9000 510 3000 483 515 2002 2512 3080 0,67 45000 40000 5000 283 3333 700 572 2061 2344 5196 0,63 45000 45000 0 0 3750 854 644 2252 2252 5392 0,60
.En wat met het effectief pensioen?Hey hey,
Net gestart als freelancer (BV) en dit forum heeft me al serieus geholpen, bedankt hiervoor!
Ik dacht dat ik meer aan mijnboekhouder ging hebben.
Ik had het bovenstaande bericht teruggevonden, wat mij interesseert, omdat ik mijn salaris moet bepalen.
Aangezien ik de eerste vier jaar kan genieten van het verlaagde tarief, zou ik mijn salaris graag zo laag mogelijk houden. De rest neem ik dan op met liquidatiereserve. Een €1300 netto maandloon zou voldoende voor me zijn (een reserve om 3 jaar te overbruggen).
Wat is de regel hier? Hoe lager ik de bezoldiging neem, hoe lager de belastingsdruk?
In hoeverre moet ik rekening houden met pensioen/VAPZ/IPT? Want daar heb ik nog geen kaas van gegeten.. maar pensioensparen heeft lage prioriteit momenteel voor mij.
Ik hoor het wel, merci
Beetje irritante vergelijking die je opeens maakt. De bediende heeft beschermd loon, jij bent zelfstandige en dus uiteraard niet. Komt erbij dat je een business hebt die gewoon blijft lopen, je klanten blijven hun abonnementen betalen en je omzet zal gewoon op peil blijven? Laten we eerlijk zijn, die mails van de klanten zal je heus ook tijdens je ziekteperiode blijven beantwoorden hoor, of ga je de klanten laten weten dat je X aantal dagen/weken niet bereikbaar zal zijn? Of iemand/een bedrijf onder de arm nemen om je running business over te nemen?Ik geef mezelf ook een laag loon (€2000 netto) maar ik betaal daarop toch nog €400 sociale lasten en €400 bedrijfsvoorheffing. Dus €2800 betalen om €2000 netto over te houden. Ik heb niet meer nodig en plaats ieder jaar 30k in LR. Wat ik in principe ook niet nodig heb binnen een paar jaar.
Ik heb op mypension laten uitrekenen of een laag loon invloed had op mijn pensioen en het antwoord is negatief. Je hoeft dus geen 50k bruto uit te keren hiervoor.
Ik moet zoals jij binnenkort eens bekijken of ik er ook kom met €1750 netto want die extra’s bovenop mijn loon hangen mijn voeten uit. Ik wil dat zo laag mogelijk houden. Dat is weggegooid geld.
Ik word deze zomer geopereerd en mijn mutualiteit is aan het BESPREKEN of ik recht heb op ziekteuitkering. En dat terwijl iedere bediende dat hier zomaar krijgt na een bezoekje bij de huisarts.
Plus, ik ben niet zoveel met die ziekteuitkering want ik heb sowieso 5k kosten iedere maand. Ik moet simpelweg zo snel mogelijk terug aan het werk. Er is geen andere oplossing. Wat toch iets totaal anders is dan die 500.000 zieken hier in België.
Van zodra de sociale rechten wat beter zijn voor zelfstandigen zal ik met plezier ook wat meer betalen.