Freelancers & Ondernemers

Juist niet bij intracommunautaire verwerving. Daarmee dat ik de BTW als aandachtspunt ophaalde.
Leverancier (stel uit Duitsland) gaat automatisch dit toepassen: Intracommunautaire verwerving met verlegging BTW.

Klant in België moet dat juist verwerken. Klant moet ALTIJD hier rooster 86 en rooster 55 invullen op zijn BTW-aangifte.
Rooster 86 maatstaf van heffing, Rooster 55: verschuldigde BTW op intracommunautaire verwerving.
Daar is er geen discussie mogelijk.

Je hebt dan drie manieren denk ik om dit juist te verwerken.

ALTIJD: Rooster 86 maatstaf van heffing IC goederen, Rooster 55: verschuldigde BTW op intracommunautaire verwerving. Je moet BTW betalen aan België.

1. Rooster 81/82/83 en rooster 59 is voor de aftrekbare BTW. Dus vult hier helemaal niks in en boek je dan de motor+verschuldigde BTW in op je rekeningcourant.

2. Als je het toch rooster 59 hebt ingevult, dan kan je nog het corrigeren met rooster 61 "Te regulariseren BTW' (Ik denk dat je hier dan geen uitgaande factuur moet opmaken. Gewoon een intern stuk maken voor "administratie". boek je dan de motor+verschuldigde BTW in op je rekeningcourant.

3. Als je het toch rooster 59 hebt ingevult, een uitgaande factuur opmaken met BTW. Dan vul je logischerwijs rooster 03 en rooster 54 in. boek je dan de motor+verschuldigde BTW in op je rekeningcourant.

Alle drie de manieren komt op hetzelfde neer als eindresultaat maar ik weet niet welke van deze drie methodes de meest correcte is, in dit specifiek geval.
Idd intracom, had erover gelezen of stond toen misschien nog niet volledig in z'n post (gezien de edit...).
Dan boek je de factuur inderdaad best in gezien je de BTW effectief verwerkt in de aangifte.

Manier 1 is de enige, 2 & 3 zijn correcties, en als je dit regelmatig doet, maak dan meteen een extra BTW code aan in je boekhoudsoftware met de goeie parameters.

Eén van de voordelen van zelfstandige zijn is dat je verlost bent van dat soort nonsens.
Pretty much, idd.

Sommige mensen zitten echt vast in die mindset, ik kreeg onlangs de vraag: "ah, geef je uzelf dan soms ook opslag?"

Ik moest even zo kijken van: "meent die da?"

Eerste jaar als BV, mijn boekhouder schat hoeveel belastingen ik zal moeten betalen en dus vroeg ik mij af of een extra loon van bv €1000 interessant zou zijn voor dat eerste jaar (extra inkomen, extra onkost maar helaas ook meer sociale bijdragen) maar dat weet ik dus niet

Zoals? Oprechte vraag, het standaard antwoord dat ik krijg was zoals Foert aanhaalde RC...
Als je legit internationaal zaken doet en diensten levert en afneemt, openen er zich enorm veel poortjes die daarom absoluut geen achterpoortjes zijn. Meer ga ik er niet over zeggen want dit is hier de plaats niet voor en zoals we allen weten zijn hier ook controleurs. Zomaar poortjes te grabbel smijten in het openbaar zal ze enkel maar sneller doen verdwijnen.

@kinxton en @Tomski : Horse zijn vraag was vooral om een 13e maand te kunnen krijgen, wat me doet vermoeden dat hij niet kan wachten op de langetermijn- voordelen. Dus tot hij aan zijn 4 jaar bestaan zit (om dan te kunnen uitkeren aan 15% (of 20% met de nieuwe wet zeker) RV als hij aan de voorwaarden voldoet), lijkt het me makkelijker om op rekening courant te werken. Dan kan hij in het 5e jaar bij eerste dividenduitkering dat verrekenen want al ontvangen. En nee, in dat geval is het dan geen 30% uitkering he.
Rekening courant kan blijven open staan in de boekhouding, dus niet verplicht om elk jaar dividend uit te keren.

@kinxton en @Tomski : Horse zijn vraag was vooral om een 13e maand te kunnen krijgen, wat me doet vermoeden dat hij niet kan wachten op de langetermijn- voordelen. Dus tot hij aan zijn 4 jaar bestaan zit (om dan te kunnen uitkeren aan 15% (of 20% met de nieuwe wet zeker) RV als hij aan de voorwaarden voldoet), lijkt het me makkelijker om op rekening courant te werken. Dan kan hij in het 5e jaar bij eerste dividenduitkering dat verrekenen want al ontvangen. En nee, in dat geval is het dan geen 30% uitkering he.
Rekening courant kan blijven open staan in de boekhouding, dus niet verplicht om elk jaar dividend uit te keren.

Ik ben geen voorstander van rekening courant voor langere termijn, toch niet in de vorm van schuld privé aan vennootschap. Is al 6.25 % intrest ondertussen en komt van 5,13, dat stijgt dus wss elk jaar door. Pak dat je 5000 euro zo opneemt van je vennootschap en dat 4 jaar later wil terugbetalen met je liquidatiereserveuitkering dan heb je al 10% aan je been voor de liquidatie-aanleg, dan elk jaar minstens 315 euro intrest en dan nog es de 5% eindafrekening voor liquidatie. Dan ben je al 2000 euro kwijt puur aan intresten en taxen (ok, wel verdeeld over geld dat terug naar de vennootschap vloeit en een deel naar de staat), en als je direct dividend opneemt dan kost het "maar" 1500 euro

Laatst bewerkt:
Ik ben geen voorstander van rekening courant voor langere termijn, toch niet in de vorm van schuld privé aan vennootschap. Is al 6.25 % intrest ondertussen en komt van 5,13, dat stijgt dus wss elk jaar door. Pak dat je 5000 euro zo opneemt van je vennootschap en dat 4 jaar later wil terugbetalen met je liquidatiereserveuitkering dan heb je al 10% aan je been voor de liquidatie-aanleg, dan elk jaar minstens 315 euro intrest en dan nog es de 5% eindafrekening voor liquidatie. Dan ben je al 2000 euro kwijt puur aan intresten en taxen (ok, wel verdeeld over geld dat terug naar de vennootschap vloeit en een deel naar de staat), en als je direct dividend opneemt dan kost het "maar" 1500 euro
Ook geen voorstander van, ex accountant had me zo een R/C bezorgd van 20-30K door m'n sociale lasten op m'n R/C te boeken omdat die betaald werden door de vennootschap i.p.v. privé. Elk jaar die intresten zien groeien met intresten op de intresten, is zeker niet aangenaam.

Als je geld uit wil halen, dan beter een dividend uitkeren zonder te wachten, als je het sneller nodig hebt, waarom niet op je R/C boeken en dat dividend dan ook snel gebruiken om de R/C terug op 0 te zetten?

Betalen jullie jezelf 12 of 13 maanden uit per jaar?
Om het obvious toch even te staten, of je jezelf 12 maanden, 13 maanden of 24 maanden uitbetaalt maakt geen r**t uit, het gaat erom wat je inkomsten zijn op jaarbasis waarop je belasting betaald wordt. In de praktijk zal er allicht dus een berekening gemaakt zijn over wat voor jou het voordeligste loon is om uit te betalen obv 12 maanden, een "13e maand" uitbetalen zal deze berekening allicht om zeep halen en zorgen dat je voor die 13e maand in een hogere schijf personenbelasting zit.

Intresten op RC lopen ook op he, dat komt dan nog es bovenop die 30%
Die interesten betaal je toch terug aan jezelf? Je moet op die inkomsten VB en RV betalen als belastingskost in je firma, maar het gros van het bedrag is toch gewoon broekzak vestzak?

Die interesten betaal je toch terug aan jezelf? Je moet op die inkomsten VB en RV betalen als belastingskost in je firma, maar het gros van het bedrag is toch gewoon broekzak vestzak?
Idd, en via dividenden uitbetaling wordt het "terugbetaald". Zo doe ik het nu, ik haal gewoon via R/C van mijn rekening wat ik nodig heb.
De interest is peanuts. Mijn boekhouder heeft het me even berekend en het is hier ook al herhaaldelijk aan bot gekomen. De werkelijke kost is iets van een 1.97% op dit moment.

Terug
Bovenaan