kinxton
Active member
Idd intracom, had erover gelezen of stond toen misschien nog niet volledig in z'n post (gezien de edit...).Juist niet bij intracommunautaire verwerving. Daarmee dat ik de BTW als aandachtspunt ophaalde.
Leverancier (stel uit Duitsland) gaat automatisch dit toepassen: Intracommunautaire verwerving met verlegging BTW.
Klant in België moet dat juist verwerken. Klant moet ALTIJD hier rooster 86 en rooster 55 invullen op zijn BTW-aangifte.
Rooster 86 maatstaf van heffing, Rooster 55: verschuldigde BTW op intracommunautaire verwerving.
Daar is er geen discussie mogelijk.
Je hebt dan drie manieren denk ik om dit juist te verwerken.
ALTIJD: Rooster 86 maatstaf van heffing IC goederen, Rooster 55: verschuldigde BTW op intracommunautaire verwerving. Je moet BTW betalen aan België.
1. Rooster 81/82/83 en rooster 59 is voor de aftrekbare BTW. Dus vult hier helemaal niks in en boek je dan de motor+verschuldigde BTW in op je rekeningcourant.
2. Als je het toch rooster 59 hebt ingevult, dan kan je nog het corrigeren met rooster 61 "Te regulariseren BTW' (Ik denk dat je hier dan geen uitgaande factuur moet opmaken. Gewoon een intern stuk maken voor "administratie". boek je dan de motor+verschuldigde BTW in op je rekeningcourant.
3. Als je het toch rooster 59 hebt ingevult, een uitgaande factuur opmaken met BTW. Dan vul je logischerwijs rooster 03 en rooster 54 in. boek je dan de motor+verschuldigde BTW in op je rekeningcourant.
Alle drie de manieren komt op hetzelfde neer als eindresultaat maar ik weet niet welke van deze drie methodes de meest correcte is, in dit specifiek geval.
Dan boek je de factuur inderdaad best in gezien je de BTW effectief verwerkt in de aangifte.
Manier 1 is de enige, 2 & 3 zijn correcties, en als je dit regelmatig doet, maak dan meteen een extra BTW code aan in je boekhoudsoftware met de goeie parameters.