Freelancers & Ondernemers

12k RV betaal ik met de rekening van de vennootschap
Als jij dat liever met jouw privé rekening wil betalen, go ahead

Als uw papa u destijds 100 frank meegaf, waarvan ge 20 frank moest gaan afgeven bij de kruidenier en ge met de overige 80 frank snoep mocht kopen, uit wie zijn zak komt die 20 frank dan?

12k op de rekening van de vennootschap is iets totaal anders dan 12k op de privé rekening (maar dat weet je zelf ook)
ik wou dat ik privé evenveel had staan dan wat er op de vennootschapsrekening staat

maar als je wil zeggen dat je gewoon 12k overschrijft naar de privé en het daar dan mee betaalt, ok dan
je kan het in jouw redenering dan ook overschrijven naar uw schoonmoeder en zeggen dat zij het betaald heeft

RV wordt betaald door de vennootschap dus waarom jij het eerst naar een privé rekening overschrijft is mij een raadsel

Hoeveel keren jullie jezelf uit als ik vragen mag? Ik was van plan om mij vanaf 2027 maar €1000 netto te geven omdat ik via liquidatiereserve voldoende rondkom daarmee. Maar nu hoor ik dat dit invloed heeft op mijn pensioen later. Daar gaat mijn plan. Ik ben dus wat verplicht om mezelf veel meer loon te geven dan nodig is (voor mijn pensioen)

op hoeveel komt dat jaarlijks bij jullie, als je bedrijfsvoorheffing en sociale lasten optelt?

Ah ok de dagvergoeding, maar niet voor iedereen bruikbaar he.

Ik ken mezelf de bureaukostenvergoeding toe, die ook geen impact heeft op de voorheffing en sociale bijdragen want een netto vergoeding. Er is geen vaste datum wanneer deze vergoeding verandert, maar hieronder een overzicht van de afgelopen stijgingen:
  • €142,95 per maand vanaf 1 september 2022
  • €145,81 per maand vanaf 1 december 2022
  • €148,73 per maand vanaf 1 januari 2023
  • €151,70 per maand vanaf 1 december 2023
  • €154,74 per maand vanaf 1 juni 2024
  • €157,83 per maand vanaf 1 maart 2025
Deze komt dan bovenop maaltijdcheques aangezien dit "bureaukosten" (meubels, elektriciteit, ruimte, etc.) dekt, correct?
Dit is wel niet van toepassing als die locatie elke dag hetzelfde is. Heb je maar 1 klant met maar 1 locatie, dan ben je veiliger af met maaltijdcheques.
Ah, goed om weten! Dan is het hier helaas niet van toepassing.

@Lospeed inderdaad. Het is een nettovergoeding die deel uitmaakt van het loon en opgenomen is in de loonberekening en op de loonfiche.
De maaltijdcheques zijn apart

Hebben jullie het financieel plan voor de opstart van de zaak zelf opgemaakt of door de boekhouder laten doen?
De boekhouder vraagt hier 1.500 euro voor maar ik vind precies dat het niet zoveel werk lijkt voor een BV die zich als eerste instantie als freelancer ziet.

Iemand toevallig een voorbeeld van zo een financieel plan, mag leeg zijn met de juiste titels.

Hebben jullie het financieel plan voor de opstart van de zaak zelf opgemaakt of door de boekhouder laten doen?
De boekhouder vraagt hier 1.500 euro voor maar ik vind precies dat het niet zoveel werk lijkt voor een BV die zich als eerste instantie als freelancer ziet.

Iemand toevallig een voorbeeld van zo een financieel plan, mag leeg zijn met de juiste titels.
Heb mijn nu niet bij de hand, maar was letterlijk een excel, super kort. Schatting koste, schatting inkomen (had wel al een contract klaar), en that's it min of meer.

Ik heb van dat soort documenten totaal geen kaas gegeten en de volledige opstart door mijn boekhouder laten doen. Ik beklaag me die keuze niet.

Ik heb dat zelf gedaan, meegenomen naar de boekhouder, en dan samen met hem aangepast en verder aangevuld.
Ik ben altijd van het standpunt geweest dat, wat je laat doen door een ander, je daar toch iets of wat zelf moet van weten ook, om je niet te laten oplichten. Mijn boekhouder weet dat, en hij apprecieert dat dat ik altijd mee op de hoogte ben, en van mijn cijfers en kosten redelijk goed op de hoogte ben.
Ben wel geen "standaard" freelancer, ik heb ook inventaris van producten die ik verkoop. En als er goeie ideeën opborrelen, worden die na check bij de boekhouder en de bank (investeringskrediet) omgezet in extra activiteiten. Er staan er 2 op de planning, maar geen extra businesplan voor nodig, een beperkte excel met wat toelichting was voldoende (doelpubliek, investeringskost, geschatte opbrengst, geschatte terugverdientijd investering, enz.. )

1500 enkel voor dat financieel plan? Of voor de volledige opstart?

Iemand ervaring met verhuurapp gekocht door de vennootschap?

Je kan de aankoop afschrijven, huurinkomsten worden in de vennootschap belast maar we kunnen ook de hypotheekintresten fiscaal inbrengen.

Mijn vraag is eigenlijk voor later. Stel dat mijn jongens mee in de zaak komen of dat ik aandelen schenk. Kunnen zij dan "goedkoop" huren in het begin van hun eigen carriere?

Niet dat ik onder de marktprijs wil verhuren, maar stel dat ze een marktconforme 1000 euro huur dokken aan de vennootschap. Vennootschap betaalt daar 20% vnb op en de 10% liquidatie-aanleg op de resterende 800 euro. Na 5 jaar krijgen de kinderen via liquidatiereserve een deel huur terugbetaald. Uiteindelijke huur betaald: 1000-684 euro: 316 euro.

Mooie start in het leven toch, als je 5 jaar geduld hebt :laugh:

Mag dit? Vermoed van wel?

Iemand ervaring met verhuurapp gekocht door de vennootschap?

Je kan de aankoop afschrijven, huurinkomsten worden in de vennootschap belast maar we kunnen ook de hypotheekintresten fiscaal inbrengen.

Mijn vraag is eigenlijk voor later. Stel dat mijn jongens mee in de zaak komen of dat ik aandelen schenk. Kunnen zij dan "goedkoop" huren in het begin van hun eigen carriere?

Niet dat ik onder de marktprijs wil verhuren, maar stel dat ze een marktconforme 1000 euro huur dokken aan de vennootschap. Vennootschap betaalt daar 20% vnb op en de 10% liquidatie-aanleg op de resterende 800 euro. Na 5 jaar krijgen de kinderen via liquidatiereserve een deel huur terugbetaald. Uiteindelijke huur betaald: 1000-684 euro: 316 euro.

Mooie start in het leven toch, als je 5 jaar geduld hebt :laugh:

Mag dit? Vermoed van wel?
Op zich kan het zo maar je zou eens kunnen uitrekenen of het voordeliger is om prive aan te kopen en daar dan gewoon goedkoop verhuren.

Ooit moet dat vastgoed uit de vennootschap mrg al zijn meerwaarden ten opzichte van de boekwaarde.

Weet in prive is het binnenkort gedaan met gewone intrestaftrek maar mijn laatste berekenen waren toch nog steeds pro private verhuur in zo'n gevallen.

Op zich kan het zo maar je zou eens kunnen uitrekenen of het voordeliger is om prive aan te kopen en daar dan gewoon goedkoop verhuren.

Ooit moet dat vastgoed uit de vennootschap mrg al zijn meerwaarden ten opzichte van de boekwaarde.

Weet in prive is het binnenkort gedaan met gewone intrestaftrek maar mijn laatste berekenen waren toch nog steeds pro private verhuur in zo'n gevallen.
Zakelijk kan je heel wat kosten inbrengen, afschrijven, etc of je nu belastingen betaald op inkomsten door werk of later belasting op die meerwaarde zal elkaar wel wat opheffen. Je gaat ook sneller kapitaal opbouwen ifv lening dan eerst prive voldoende te sparen.
En zeker als tomski al spreekt over kinderen kan je de meerwaarde bij verkoop ook weer herinvesteren in de zaak in een nieuw investeringsvastgoed en dan kan je die belasting op meerwaarde ook spreiden over 33jaar.

Vraagje.
Grote bedrijven laten hun personeel vaak gratis deelnemen aan allerhande sportevenementen.
Mag je als 1 mans BV dit ook doen voor de zaakvoerder?
Of best via andere BV werken waar effectief 5 personeelsleden ingeschreven staan en ben je dan verplicht om een algemene mail rond te sturen zodat iedereen kan inschrijven?

Zakelijk kan je heel wat kosten inbrengen, afschrijven, etc of je nu belastingen betaald op inkomsten door werk of later belasting op die meerwaarde zal elkaar wel wat opheffen. Je gaat ook sneller kapitaal opbouwen ifv lening dan eerst prive voldoende te sparen.
En zeker als tomski al spreekt over kinderen kan je de meerwaarde bij verkoop ook weer herinvesteren in de zaak in een nieuw investeringsvastgoed en dan kan je die belasting op meerwaarde ook spreiden over 33jaar.
Afschrijvingen kan je inbrengen maar uiteindelijk is zowel je huuropbrengst (die minimaal marktconform hoort te zijn) én meerwaarde belastbaar. Dat is dus 35% belastingen tegenover niets in personenbelasting :) Zoals eerder geschreven met het wegvallen van de intrestaftrek een relatief bedrag aan belastingen.

'Heel' wat kosten is zeker relatief tov de jaarlijkse huuropbrengst... Daarnaast zit je ook nog met een verloren boekhoudkost als de hoofdactiviteit zou weggevallen zijn. Wie gaat al die aandelenoverdrachten etc regelen, dat is ook niet gratis.

Private vastgoed hou je m.i. nog steeds beter privé.

Afschrijvingen kan je inbrengen maar uiteindelijk is zowel je huuropbrengst (die minimaal marktconform hoort te zijn) én meerwaarde belastbaar. Dat is dus 35% belastingen tegenover niets in personenbelasting :) Zoals eerder geschreven met het wegvallen van de intrestaftrek een relatief bedrag aan belastingen.

'Heel' wat kosten is zeker relatief tov de jaarlijkse huuropbrengst... Daarnaast zit je ook nog met een verloren boekhoudkost als de hoofdactiviteit zou weggevallen zijn. Wie gaat al die aandelenoverdrachten etc regelen, dat is ook niet gratis.

Private vastgoed hou je m.i. nog steeds beter privé.

Hier is het in het kader van verderzetting van de vennootschap door mijn kinderen... nog altijd een slecht idee dan?
Als ik een deel van mijn winst na belasting niet in liquidatie steek maar in vastgoed bespaar ik daar ook weeral 15% belastingen op dat kapitaal.

Terug
Bovenaan