Freelancers & Ondernemers

- Maaltijdcheques en Ecocheques betaal ik rechtstreeks aan Edenred. 20 dagen x 8 euro, daar komt op die 160 euro 15.74 euro aan beheerskost bij. dus 175.74 euro in totaal.
Via Pluxee betaal je maar €13,24 extra :p

Als je in een maand 21/22 dagen gewerkt hebt, mag je ook 21/22 MC bestellen ;)

Bekijk je dan al welke dagen je in verlof bent/niet werkt? Of bestel je gewoon standaard 21-22 MC per keer ongeacht hoe de maand er zal uitzien?
Ik kijk dan idd wel naar het aantal dagen dat ik effectief billable ben geweest. Kwestie van het principe toch wat te volgen hoe het zou zijn als je maaltijdcheques zou hebben via een arbeidsovereenkomst... Maar administratie kost ook tijd en is niet billable, dus ik denk dat 4 x 55 maaltijdcheques bestellen ook nog wel te verantwoorden is.

Ahja ok. Ik werk gewoon alle dagen, zaterdag ook. Zondag ook als ik mij verveel. Als ik de eerste 4 maanden bekijk kom ik uit op

23 dagen
20 dagen
21 dagen
22 dagen

En ik bestel mijn maaltijdcheques bij Monizze altijd per kwartaal i.p.v. per maand... dan spaar je nog wat kosten uit. :)
Hier deed ik dat per jaar zenne. Gierig als een gieter. Geen haar op m'n hoofd dat ik aan die virtueel door de overheid gecreëerde en gesubsidieerde maaltijdcheque bedrijven een euro teveel geef. Dat ze al die goedkope onnodige zever maar snel afschaffen en gewoon de belastingen verminderen ipv zulke postjes te creëren dankzij zulke 'dienstenbedrijven'. Alsof ze daarmee de bevolking een dienst mee bewijzen. Het is maar een appeltje voor de dorst.

Gezien de meesten hier 220d/jaar als standaard nemen, is het 4 x 55.
De regel is voor zover m'n accountant 2 jaar terug correct was:

Max 220 per jaar als bestuurder in een vennootschap. Meer naargelang het effectief en bewezen gepresteerd dagen als je ook binnen dezelfde vennootschap werknemers hebt.

Hier deed ik dat per jaar zenne. Gierig als een gieter. Geen haar op m'n hoofd dat ik aan die virtueel door de overheid gecreëerde en gesubsidieerde maaltijdcheque bedrijven een euro teveel geef. Dat ze al die goedkope onnodige zever maar snel afschaffen en gewoon de belastingen verminderen ipv zulke postjes te creëren dankzij zulke 'dienstenbedrijven'. Alsof ze daarmee de bevolking een dienst mee bewijzen. Het is maar een appeltje voor de dorst.
Geef je geen ongelijk in alles wat je zegt, maar de reden waarom ik het doe zoals ik het doe, is puur op aanraden van de boekhouder. Als je per kwartaal bestelt, dan hebben die maaltijdcheques nog een "periodiek karakter" als bezoldiging (i.t.t. eenmalig per jaar). Iets minder kans op gezaag bij een eventuele controle...

De 220 limiet is al tijdje niet meer van toepassing ergens 2016/2017, dacht ik.

Indien u geen personeel hebt mag u zich voor elke werkdag eentje toekennen, bewijslast ligt bij u voor gewerkte dagen. Indien wel personeel moet deze ook mc's krijgen en mag u maar maximaal uitkeren evenredig met diegene die het meeste mc's als personeelslid krijgt.

Algemeen genomen zal 220 nog worden vastgehouden als 'veiligheidsprincipe'. Maar er is geen forfaitaire toekenning u moet nog steeds bewijzen dat er ook 220 gewerkte dagen waren.

De andere 'randvoorwaarden' worden wel eens vaker niet toegepast of over het hoofd gezien en dat kan problemen geven.

De 220 limiet is al tijdje niet meer van toepassing ergens 2016/2017, dacht ik.

Indien u geen personeel hebt mag u zich voor elke werkdag eentje toekennen, bewijslast ligt bij u voor gewerkte dagen. Indien wel personeel moet deze ook mc's krijgen en mag u maar maximaal uitkeren evenredig met diegene die het meeste mc's als personeelslid krijgt.

Algemeen genomen zal 220 nog worden vastgehouden als 'veiligheidsprincipe'. Maar er is geen forfaitaire toekenning u moet nog steeds bewijzen dat er ook 220 gewerkte dagen waren.

De andere 'randvoorwaarden' worden wel eens vaker niet toegepast of over het hoofd gezien en dat kan problemen geven.
En hoe bewijs ik dat ik mijn pc aanzet en werk aan die pc? Mailverkeer?

Welke zijn die andere randvoorwaarden dan? Ik heb een managementbezoldiging over 240 dagen met een fixed maandelijkse fee en overweeg MC's als extra verloning bij te nemen.

Ik doe dat altijd op het einde van de maand, bij Pluxee. Uiteraard nadat ik gewerkt heb, anders kan ik het niet weten natuurlijk.

Terug
Bovenaan