Freelancers & Ondernemers

Zij betalen ook de belasting (de brief vermeldt nergens een boete trouwens).
Gelukzak, hier had m'n vorige boekhouder 0 eergevoel & service (voor laattijdige aangiftes). Zal ik het pas weten binnen 3 weken in het vonnis.

Merk hier nu ook voor vorig jaar dat ik net niet aan 45K zit gvd, zelf doorgegeven aan Acerta, hoe is het toch mogelijk dat ze dan niet nazien. Het komt telkens door het VAA PW die omlaag gaat natuurlijk...

Ik zou persoonlijk de nieuwe tussenpartij het niet gunnen om mij en mijn reeds afgesproken project zomaar over te nemen en dan mijn openstaande factuur niet te betalen. Dan zouden ze mij helaas niet meer terugzien. Als er continuiteit is, ookal onder een nieuwe groep, dan zou ik mijn centen willen.

Juridisch is een andere vraag natuurlijk..
Juist omgekeerd... Juridisch heb je waarschijnlijk 100% recht op alles. Mijn punt is dat die tegemoetkoming een deel dekt, en dat juridische kosten + verlies lopend contract + enkele dagen/weken zonder contract duurder zal uitkomen, wat voor de 3 partijen slecht is.

Maar uiteraard, als je opties hebt, is dit het moment om te lopen (of via je eindklant druk te zetten?).

Boekhouder had hier voorbije 2 boekjaar fout gemaakt in boekhouding waardoor ik (net) niet aan 45k brutoloon zat. Hierdoor wordt mijn vennootschapsbelasting naar 25% ipv 20%. Gaat toch over een serieus bedrag extra belastingen.
Maar, zij nemen de extra kosten op zich.

Boekhouders met eergevoel en goeie service, ze bestaan dus nog!
Alé de BA verzekering zal volgend jaar weer wat opslaan. :tongue:

Wow, jij hebt écht een goede boekhouder (iedereen maakt fouten)
Nope, nog steeds een boekhouder die fouten maakte.
Wel een eerlijke die de fouten toegaf en zelfs de schade wil dragen.

Maar ik prefereer toch de mijne, elk kwartaal een update, berichtje dat hij mijn loon wat heeft omhoog gebracht, en als het wat te hoog is op het einde van het jaar hij het laatste kwartaal wat zal corrigeren..

Op 45.413€ geëindigd, dus ja, dik 400€ te veel, dus ook bijna 200€ teveel personenbelasting betaald, do I care? Hell no!

Ik vind dat toch ook een grote fout. Dat wil zeggen dat niemand dien dossier gereviewd heeft want dat viel makkelijk op te lossen met een tantième. En al helemaal dat het 2 jaar achter elkaar gebeurde :/.

Bij ons had je 4 checks waarmee dat vermeden zou zijn: controlechecklist - geautomatiseerde controles in Silverfin - review door senior en tax review. Op zijn minst zou een vennoot dat ook al vluchtig moeten bekijken voor hij zijn jaarlijkse bespreking doet.
En je kan dan vragen aan welke prijs.. maar feit dat een kantoor 2 maal 5000€ (+ verhoging wegens te weinig voorafbetaling?) kan slikken geeft aan dat hun marge ook te hoog is, of dat ze binnenkort de fees noodgedwongen gaan optrekken om hun tekorten te vullen.

Mooi loon, en mooi contractvoorstel!
Wat ik mis in je afweging:
Hoe kijk je naar je toekomst binnen de huidige firma? Hoe loopt de business (bonus eerder laag of eerder richting 35kEUR)? Welke ancienniteit heb? Welk pensioen bouw je bij die firma op?
Met dergelijk loon en bonusprogramma's zou ik principieel niet freelance gaan, maar het maximaal uit je huidige positie halen. Beeld je binnen 2j een boomende firma in, bijkomende promotie (loon🚀), goeie indexatie, 2x na elkaar de 35kEUR bonus, etc. Je zou moeten zot zijn om te veranderen.
Wel, we zijn (gezien de schaal) afhankelijk van globale conjunctuur.... Jaren 2020-2021-2022 waren absolute hoogjaren, met bonusfactor die dicht tegen maximum (ik geloof 90% van de vork), zij het niet dat loon toen natuurlijk veel lager zat. Loon t.o.v. 4j geleden is vlotjes 50% gegroeid, d.m.v. index, promoties, etc.

Vorig jaar was de bonus het minimum van de vork, dit jaar zal het rond de 50% zijn gok ik.

Pensioen en dergelijke zitten goed bij huidige firma, zou dus deel moeten zijn van de freelance-case (extra investeren daarin).

Dat zal idd geen sinecure worden, al zit je wel in een positie om daar een vraag over te stellen en ook effectief een antwoord te krijgen.

Puur uit nieuwsgierigheid stelde ik me ook de vraag hoe groot de vraag is naar mensen met dergelijk profiel/loonschaal en aanvullend: is de hoofdreden dat je een switch overweegt louter financieel of zijn er ook andere redenen - eenmaal op dit punt ben je bij huidige werkgever vermoedelijk zeer goed beschermd, mss zicht op andere functie, ... bij een wissel van werkgever zal het mogelijks ook langer duren bvb.
Denk er evt. aan om nog een visje uit te gooien naar HR met de vraag of zelfstandige-statuut mogelijk is. Da's het voordeel van een kanjer van een multinational. Kan die vraag vrij 'anoniem' stellen. Een 'nee' heb ik (vrijwel 98% zeker), een 'ja'... zeg nooit nooit zeker... Het wordt eigenlijk amper of niet gedaan, dus ook niet zeker of ik wel de guinea pig wil zijn, maar dat zien we dan wel (in de 2% kans)! :)

Switch is niet per se financieel (besef dat ik goed zit, zeker met de work-life).
- Wél zit ik op het moment een beetje op de top van m'n huidige groeicurve, en er is momenteel redelijk weinig mobiliteit in de organisatie (grote re-org die ik overleefd heb met een kleine promotie qua scope en invloed, maar wel soortgelijke jobcontent), en de freelance-opportuniteit zit dicht tegen C-level bij een mooie organisatie (iets localer).
- Zou eens moeten bekijken hoe ik (als gezinsleven het toelaat) binnen deze firma horizontaal of verticaal alsnog eens een andere functie kan doen (ondanks de mindere mobiliteit).
- Wél speelt de 'opportuniteitskost' van het freelancen. Zie het als een unieke kans om extra te sparen, te investeren in onze toekomst als gezin, etc... Maar denk dat ik nu even op lange termijn moet redeneren! :)

Bedankt nog eens allemaal! Alle feedback is van pas gekomen.
Geef mezelf nog enkele dagen tijd om na te denken, maar neig momenteel met 95% zekerheid om 'double down' te gaan bij mijn huidige werkgever.
- Zit zeker niet slecht, gezien m'n leeftijd en gezien progressie tot nu toe, en ga proberen nog een stukje verder te geraken op de carrièreladder... en dan zien we over een enkele jaren weer maar.
- Wél ga ik - op een of andere manier - nog wel een gesprek proberen aanknopen met mijn management om toekomstige ambities verder scherp te stellen, etc. Niets aan het toeval overlaten hier, maar zal wat moeten nadenken over hoe dit aan te brengen.

Bedankt!

Laatst bewerkt:
Iemand ervaring met vividresourcing?

Ik weet dat deze niet de beste reputatie hebben, maar ze hebben een vacature waar ik wel in geinteresseerd ben. Ik had dit doorgestuurd naar een bevriende recruiter van een ander consultancy bedrijf maar we weten niet uit welk bedrijf dit wordt uitgestuurd dus ben beetje genoodzaakt om contact op te nemen :(

Tussenpartijen, pure mafia :sop:.
Ik zit bij zowat de duurste (en meest gekende) speler in de markt en tot nu toe is alles van hun kant uit al misgelopen. Gisteren bleek er een fout in de startdatum in mijn contract. Ik had midden maart zoals besproken, de klant midden april. Zelf het meest eenvoudige ding krijgen ze niet goed. Het is opgelost maar vind het vree triest. Mag mijn pollekes kussen dat het voor de klant ok was om de datum aan te passen, anders een maand geen inkomen :/.

Binnenkort kan ik mijn geboorteverlofpremie ontvangen, wat neerkomt op een maandloon.
Dat betekent dus dat ik geen maandloon ga overschrijven uit de vennootschap maar ik vroeg me wel af of ik MC mocht overschrijven?

Binnenkort kan ik mijn geboorteverlofpremie ontvangen, wat neerkomt op een maandloon.
Dat betekent dus dat ik geen maandloon ga overschrijven uit de vennootschap maar ik vroeg me wel af of ik MC mocht overschrijven?
Wordt normaal op jaarbasis bekeken, bij mij wordt er 10 keer cheques overgeschreven (januari t.e.m. oktober), en in december doen we dan de balans gebaseerd op het afgelopen jaar.

Iemand ervaring met vividresourcing?

Ik weet dat deze niet de beste reputatie hebben, maar ze hebben een vacature waar ik wel in geinteresseerd ben. Ik had dit doorgestuurd naar een bevriende recruiter van een ander consultancy bedrijf maar we weten niet uit welk bedrijf dit wordt uitgestuurd dus ben beetje genoodzaakt om contact op te nemen :(
Ik ken ze enkel vanuit mijn rol als hiring manager. Ze staan bij mij met stip op 1 van de meest hatelijke partij waar ik de laatste 10jaar mee gewerkt heb. Enfin, "gewerkt" is een groot woord. Ik had één keer met enige interesse op 1 van hun profielen gereageerd - die uiteindelijk een totaal fake CV bleek te zijn. De daaropvolgende maanden (tot jaren) zijn die mij blijven stalken, zelf na uitdrukkelijk meerdere malen gezegd dat we 0.0 interesse hebben in hun door hun hatelijke manier van pushen. Ik heb een blocklist van 10numbers, maar af en toe glippen ze er nog eens tussen... Vreselijk!

Dus uhm ... op eigen risico contact zoeken ;)

Je kan perfect uw gewoon loon ook overschrijven hoor, alsook MC.

Ik ken ze enkel vanuit mijn rol als hiring manager. Ze staan bij mij met stip op 1 van de meest hatelijke partij waar ik de laatste 10jaar mee gewerkt heb. Enfin, "gewerkt" is een groot woord. Ik had één keer met enige interesse op 1 van hun profielen gereageerd - die uiteindelijk een totaal fake CV bleek te zijn. De daaropvolgende maanden (tot jaren) zijn die mij blijven stalken, zelf na uitdrukkelijk meerdere malen gezegd dat we 0.0 interesse hebben in hun door hun hatelijke manier van pushen. Ik heb een blocklist van 10numbers, maar af en toe glippen ze er nog eens tussen... Vreselijk!

Dus uhm ... op eigen risico contact zoeken ;)
Shit, ik ga dan moeten proberen uitvissen welk bedrijf en dan hun blokken :oi22:

Je kan perfect uw gewoon loon ook overschrijven hoor, alsook MC.
Een uitkering wordt nog belast in de personenbelasting. Best te bekijken welke impact het fiscaal heeft om beiden uit te keren.
Wij hebben geen loon uit de vennootschap opgenomen.
Ik zou persoonlijk die maand ook geen maaltijdcheques opnemen. Gewoon om knipperlichten te vermijden.

Wat doen jullie met cash in de onderneming welk je niet snel nodig hebt (en je bv wacht om te kunnen uitkeren als dividend i.k.v. liquidatiereserve of VVPR bis)?

Ik heb al gekeken om een termijnrekening te openen, maar dat viel eigenlijk tegen (geprobeerd om 1 te openen bij Triodos, maar raak er niet door). Bij mijn zakelijke bank, KBC, biedt op het eerste zicht zelf geen zakelijke termijnrekeningen aan (of verstopt dat alvast)

Als alternatief dan gekozen voor e-DEPO, hierbij geef je je cash in bewaring bij de "Deposito- en Consignatiekas" van de federale overheid (dat kan zowel als natuurlijk persoon of rechtspersoon). Je moet je geld minimaal 1 jaar laten staan, de rente bedraagt momenteel 2,30 % brutto. Op zich ging dit echt vlot en geen gedoe met een bank.

Mijn bedoeling is nog altijd om zo snel mogelijk het geld uit de vennootschap naar de privé over te halen. Daarom lijkt het mij bv. niet interessant om te beleggen via de vennootschap, ik beleg lange termijn en via de vennootschap wordt de meerwaarde sowieso belast via VENB?

Wat zijn nog interessante opties om voor max 3 jaar je geld iets te laten opbrengen in afwachting van uitkering dividend?

Uithalen via R/C of korte termijn rekening (beetje afhankelijk van de rente, maar op dit moment is R/C nog steeds goed) en het geld privé beleggen. Eenmaal het geld "officieel" beschikbaar wordt via dividend, de nodige belastingen aftrekken en interesten voor je je geld boekhoudkundig wegschrijft.
Ik heb dit recent gedaan via mijn boekhouder, R/C stond dikke 60K (denk ik) negatief. Nu is het nog "maar" 12K (zal ondertussen weer wat meer zijn).

Terug
Bovenaan